دوئل فراری 488 GTB و مک‌لارن 720S

امروز در یکی دیگر از قسمت‌های دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال نوبت به یکی از جذاب‌ترین گروه‌ها یعنی گروه سوپراسپرت‌ها رسیده است. در دوئل قبلی این گروه شاهد رقابت جذاب و حساسی میان مرسدس-آام‌گ GT و پورشه 911 بودیم که طی این جدال مجموعاً تعداد 2521 رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، مرسدس بنز توانست با کسب 1323 رأی، با اختلافی اندک بر هم‌وطنش پیروز شده و با 52 درصد از کل آراء راهی مرحلهٔ بعدی شود درحالی‌که پورشه با کسب 1198 رأی علیرغم تمامی شایستگی‌هایش باید شکست و حذف از رقابت‌ها را پذیرا باشد. حال امروز هم شاهد برگزاری یکی دیگر از رقابت‌های بسیار جذاب و پرحرارت گروه سوپراسپرت‌ها یعنی نبرد میان فراری 488 GTB و مک‌لارن 720S خواهیم بود.

ب‌ام‌و i8

هوندا NSX

شورلت کوروت

دوج وایپر

؟

؟

آئودی R8

لامبورگینی اوراکان

فراری 812

لامبورگینی اونتادور S

؟

لامبورگینی اونتادور S

مک‌لارن 720S

فراری 488

فراری کالیفرنیا

مک‌لارن 570

؟

فراری کالیفرنیا

نیسان GT-R

فورد GT

مرسدس-آام‌گ GT

پورشه 911

؟

مرسدس-آام‌گ GT

آستون‌مارتین ونتیج

جگوار F تایپ

؟

فراری 488 GTB

فراری برای اولین بار رسماً در نمایشگاه فرانکفورت 2009 سوپراسپرت جدید 458 را به‌عنوان جایگزین مدل F430 رونمایی کرد. این خودرو که از یک پیشرانهٔ 4.5 لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده می‌کرد، در دو نسخهٔ کوپه و اسپایدر تا سال 2015 به تولید رسید. سپس نمایشگاه ژنو 2015 جایی بود که فراری آن‌را برای رونمایی از جانشین 458 انتخاب کرده بود؛ اما این سوپراسپرت جدید که 488 GTB نام دارد، خودروی کاملاً جدیدی نیست بلکه نسخهٔ ارتقاءیافته‌ای از همان 458 است و در طراحی بدنه نیز شباهت زیادی به سلف خود دارد. بااین‌حال یکی از تغییرات مهم 488، تجهیز آن به پیشرانهٔ کوچک‌تر توربو است. فراری برای چندین سال به استفاده از پیشرانه‌های تنفس طبیعی پایبند مانده بود اما سرانجام این شرکت نیز نتوانست در برابر وسوسهٔ استفاده از توربوشارژر طاقت بیاورد؛ بنابراین برای اولین بار در دوران جدیدش، در مدل کالیفرنیا T از موتور توربو استفاده کرد و سپس 488 دومین محصولی بود که در آن چنین موتوری بکار رفت. این پیشرانه از نوع 3.9 لیتری V8 توئین توربو با 670 اسب بخار قدرت و 760 نیوتن متر گشتاور است که این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. نسخهٔ اسپایدر 488 GTB نیز چند ماه پس از معرفی نسخهٔ کوپه، در نمایشگاه فرانکفورت 2015 رونمایی شد. این ماشین همچنان در حال تولید است و تنها سوپراسپرت موتور وسط حال حاضر فراری محسوب می‌شود.

مک‌لارن 720S

مک‌لارن که پس از مدل افسانه‌ای F1 سوپراسپرت دیگری تولید نکرده بود، سرانجام در سپتامبر سال 2009 نخستین سوپراسپرت تولیدی خود پس از F1 را با نام MP4-12C رونمایی نمود. این خودرو تا سال 2014 به تولید رسید تا اینکه در نمایشگاه ژنو این سال سازندۀ بریتانیایی نسخهٔ جدید و ارتقاءیافتهٔ آن‌را با نام 650S رونمایی کرد. البته این سوپراسپرت هم مانند فراری 488 خودروی کاملاً جدیدی نبوده و بر اساس MP4-12C شکل گرفته بود. درهرحال چندی بعد نسخه‌های اسپایدر و 675LT این سوپراسپرت نیز به بازار آمدند. سپس نهایتاً نسل اول سوپراسپرت‌های مک‌لارن امسال به پایان عمر خود رسیده و نسل دوم و کاملاً جدید سوپراسپرت‌های این شرکت برای اولین بار با نام 720S در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی شد؛ بنابراین این سوپراسپرت بریتانیایی برخلاف رقیب ایتالیایی‌اش در این دوئل، خودروی کاملاً جدیدی است. در همین راستا مک‌لارن برای اولین بار در 720S از یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی جدید استفاده کرده که 720 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو به چرخ‌های عقب نیز مانند 488 یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه در نظر گرفته شده است. 720S فعلاً فقط بصورت کوپه تولید می‌شود اما در آینده‌ای نزدیک نسخهٔ اسپایدر آن‌هم معرفی خواهد شد. این سوپراسپرت بریتانیایی که هم‌اکنون پرچم‌دار محصولات تولید انبوه مک‌لارن محسوب می‌شود، از طراحی کاملاً جدیدی هم سود می‌برد که به‌طور کامل از 620S و همین‌طور 570S متفاوت است.

مشخصات فنی

 

فراری 488 GTB

مک‌لارن 720S

ترکیب موتور وسط موتور وسط
پیشرانه 3.9 لیتری V8 4 لیتری V8
تنفس توئین توربو توئین توربو
قدرت 670 اسب بخار 720 اسب بخار
گشتاور 760 نیوتن متر 770 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد 3 ثانیه 2.8 ثانیه
مسافت 400 متر 10.5 ثانیه 10.4 ثانیه
حداکثر سرعت 330 کیلومتر/ساعت 340 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 13.4 لیتر (ترکیبی) 12.8 لیتر (ترکیبی)
وزن 1474 کیلوگرم 1429
نسبت وزن به قدرت 2.2 کیلو به اسب بخار 2 کیلو به اسب بخار
طول 4.56 متر 4.54 متر
فاصلهٔ محوری 2.65 متر 2.67 متر
قیمت پایه 249,150 دلار 288,845 دلار

ما می‌خواهیم بدانیم که شما کدام خودروها را بیشتر دوست دارید و انتخاب می‌کنید نه اینکه کدام خودروها بر یکدیگر برتری دارند. یافتن علایق کاربران فارغ از اعداد و ارقام چه به واسطه دلبستگی‌هایی به برند، پیشینه یا طراحی باشد یا منطقی و حسابگرانه، همواره فراتر از یک نظرسنجی ساده بوده و آمار آن بسیار ارزشمند است. اگر دلایلی برای انتخاب خود دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما درمیان بگذارید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

114 دیدگاه

  1. ایمان
    سوابق: (230 دیدگاه) ,

    من اصلا به مشخصات فنی کاری ندارم فقط میخوام بگم کسی که عاشق فراری باشه به خودروهای دیگه نگاه هم نمیکنه.لگوی فراری ارزشش بسیار بیشتر از مکلارنه.متاسفانه این دویلها به اعتقاد من فاقد ارزشه.جایی که اونتادور بیش از 812 رای بیاره یا ای ام جی پورشه 911 رو شکست بده

    پاسخ
    1. serial winner
      سوابق: (11287 دیدگاه) ,

      .
      یعنی اگه مثلا ۸۱۲ بیشتر از اونتادور و ۴۸۸ بیش از ۷۲۰S رای بیاره ارزش این دوئل ها خیلی بالا میره؟!?

      خیلی جالبی شما … !

      اونتادورS چه نقطه ضعفی در مقابل ۸۱۲ داره؟

      اگر شما ملاکت برای برتری فراری ۸۱۲ بر اونتادور اختلاف جزئی قدرت خروجی موتوره اینجا هم باید قبول کنی مکلارن بهتر از ۴۸۸ هست.

      وضعیت الان فراری ۴۸۸ در مقابل مک‌لارن۷۲۰اس رو لامبورگینی اونتادور S در برابر فراری۸۱۲ داره.
      اگر اونجا برنده شدن رو حق ۸۱۲ می‌دونستی باید به انتخاب مک‌لارن هم احترام بذاری ‌.

      پاسخ
      1. HORSE
        سوابق: (217 دیدگاه) ,

        این مدل مکلارن بهتره!
        تمام اعدادش بهترن!
        ولی بین ٨١٢ و s حق فراری بود که ببره ولی بخاطر اینکه طرفدارای لامبو معمولا افرادی غیر منطقی هستن اونتادور برد!
        اینجا حق ٧٢٠ بود
        اونجا حق ٨١٢
        علکی این دوتارو باهم قاطی نکنین بعد به این نتیجه برسین که لامبو بهتره!

        پاسخ
    2. مش لارن
      سوابق: (165 دیدگاه) ,

      اون چند خط آخر زیر مشخصات فنی رو بخون بعد نظر بده.

      پاسخ
    3. عطا
      سوابق: (186 دیدگاه) ,

      شاید از نظر شما روی فراری هیچ ماشینی نیست ولی از نظر خیلیا اینطور نیست.

      پاسخ
    4. Pony car
      سوابق: (144 دیدگاه) ,

      من بر خلاف شما قبول دارم که مک لارن از نظر فنی سرتر اما با این حال با فراری بیشتر حال می کنم فقط به خاطر حسش کلن ایتالیایی ها با حالترن تا انگلیسی ها و به شخصه قبول دارم که بعد از پورشه بهترین مهندسی موتوری دست مک لارن بعد بنز و فراری

      پاسخ
    5. اميرحسين رادفر
      سوابق: (52 دیدگاه) ,

      یه جورى میگى ارزش برند انگار مک لارن تا پارسال پراید بدون ضبط و زاپاس منتاژ مى کرده !! شما یا سنت به دوران طلایى F1 قد نمیده یا اگه قد میده به نفعت نیست یادت بیارى هایپر کارى که تمام رکورد ها رو جا به جا کرده بود و حتى الانم سریع ترین خودرو تنفس طبیعى دنیاست با حدود ٣٩١ کیلومتر بر ساعت ( دوستان مطمئنم رکورد هایى که شنیدین کمتر ولى این رکورد توسط اندى والاس زمانى زده شد که کات اف ماشین به ٨٣٠٠ افزایش پیدا کرده بود) وتازمانى که ویرون و عصر طلایى بوگاتى شروع شد سریع ترین خودرو تولیدى دنیا بود و همون دورانم فرارى حتى نمى تونست توو جواب به این هایپر کار خودرویى بسازه !

      پاسخ
      1. HORSE
        سوابق: (217 دیدگاه) ,

        فقط توی خط مستقیم نمیتونست جواب ویرون رو بده!
        وگرنه ویرون اگر راست میگه با یه فراری بیاد تو پیست دوئل کنه!

        پاسخ
    6. M3csl
      سوابق: (126 دیدگاه) ,

      آقا ایمان مشخصه ماشین باز حرفه ای و قدیمی هستی.از متنت حال کردم.مثل این تازه کارا فقط از روی اعداد نظر نمی‌دی.فقط باید جملتوتکمیل کنم،،تو نظر سنجی ک موستانگ از ب ام و ام فور بیشتر رای بیاره معلومه سطح آگاهی و تجربه افراد از ماشین چقدره.کلا ما یه مملکت و مردم ظاهربینیم.فراری رای منه و از محصولات مک لارنم فقط اف یک،،چون موتورش شاهکار ب ام و بود و سالها سریعترین ماشین جهان بود اونم با موتور تنفس طبیعی.

      پاسخ
  2. " Swedish Arrogant Tiger"
    سوابق: (823 دیدگاه) ,

    خب جدول به نفع مکلارنه و نمیشه انکارش کرد!
    ولی قطعا فراری یه چیز دیگست و بقول یکی از دوستان فراری سنگ محک این سگمنت ..
    و از نظر من فراری شخصیت بیشتری داره و قابل اطمینان تره همینطور طراحی زیبا و قابل هضم تری داره

    پاسخ
  3. محمدرضا
    سوابق: (371 دیدگاه) ,

    یعنی سانحه پیروزی مکلارن بر فراری برای من مثل توقف تولید سوپرا بود الان در رده دوم شکست عشقی من در دنیای خودرو بود

    پاسخ
  4. Gelare
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    البته که اونتادور هیچ نقطه ضعفی در مقابل 812 نداره درضمن وقتی جدول کاملا به نفع مکلارنه دلیلی برای رای دادن به فراری ندارم بیاید واقع گرا باشیم درسته اسم فراری اینجا بیشتر شنیده شده ولی مکلارن بهتره و به هیچ وجه هم نمیشه انکارش کرد. و مهم تر از همه چیز درست مشخصات فنیه ظاهر بهتریم داره من با اینکه از فراری خوشم میاد ولی رایم مکلارنه چون واقعا دلیلی برای انتخاب فراری وجود نداره بخاطر اینکه فراریه رای بدم؟ احمقانه نیست؟ وقتی دارم میبینم اون یکی بهتره !

    پاسخ
  5. Soroush
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    بهتر بود 650sیا675ltبا488مقایسه می شد.دراون صورت فراری برتر بود ولی انصافا ٧٢٠یه چیز دیگست.نمیشه بهش رأی نداد

    پاسخ
  6. حمیدرضا
    سوابق: (2352 دیدگاه) ,

    فرمان فراری مثل خودروهای فرمول یک هست ولی به مک لارن رای دادم به نظرم اینجا کمی جذاب تر اومد ارقام بهتری ارائه میده

    پاسخ
  7. علي ج
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    واقعا سخته واقعا اصلا نمیشه انتخاب کرد از یه طرف مکلارن خوشگل تره از اون طرف فراری برندش فراریه و بحث ارزش برند هست من به مکلارن رای دادم ولی اگه یک روزی پولشو داشتم فراری رو میخریدم

    پاسخ
  8. ساسان
    سوابق: (801 دیدگاه) ,

    با نهایت احترام به اسب مارانلو…با مدل488به هیچ عنوان ازلحاظ بصری نمیتونم ارتباط بگیرم.برخلاف مدل458و812…اما اینجا مکلارنو داریم که هرچند طراحی بینقصی نداره وبه سلیقه من نزدیک نیست ولی اگر قرار باشه یکی ازاین دوتا رو توپارکینگ داشته باشم قطعا”مکلارنه…ظاهربهتر و فنی تر.البته دراین مورد واین مقایسه عرض میکنم..درمدلهای دیگر این دوبرند قضیه متفاوت هست….درکل چیزی ازارزشهای فراری کم نمیشه.

    پاسخ
  9. Ali keyhani
    سوابق: (454 دیدگاه) ,

    به 488 رای میدم چون یک فراریه و طراحی بی نظیری داره.

    پاسخ
  10. مهدی
    سوابق: (628 دیدگاه) ,

    کلا فراری مثل موسسش نماد یه شخصیت مغرور تو صنعت سوپراسپرت سازیه یه جورایی فراری تو این صنعت حکم پدرخوانده داره و یه سری بیجهت همیشه مخالفت میکنن باش. تو مقایسه ۸۱۲ هم تمام اعداد و ارقام ۸۱۲ از اونتادور بهتر بود ولی خب اونتادور بین جماعت ایرانی محبوبتره چون ۸۱۲ یه فراریه! الان که دیگه اعداد و ارقام سریعتر بودن مکلارن رو نشون میده انتظار نباید داشت ۴۸۸ محبوبتر بشه چون یه فراریه. اما یه چیزی که تاریخ این صنعت نشون داده اینه که فراری هیچوقت سریعترینها رو نساخت اما بهترینها رو ساخت که غریب به اتفاق کارشناسا این شرکت رو بهترین میدونن! فراری بهتربودن رو واقعا بلده و این تو لذت و جذابیت رانندگی محصولاتش نمود پیدا میکنه چیزی که تو اعداد و ارقام نمیگنجه. به قول کارشناس مجله evo فراری از نظر تکنولوژی تو سطحی متفاوت از شرکتهای دیگه هست و بقیه کار سختی دارن تا بهش برسن

    پاسخ
  11. مانی
    سوابق: (1343 دیدگاه) ,

    یعنی‌ تعداد طرفدار‌های مکلارن اینقدر بیشتر از فراریه؟؟؟
    من به فراری رای دادم برام عجیبه که داره حذف میشه
    مطمئنم طرفدارهایه زیاده مرسدس اونو اول می‌کنن

    پاسخ
  12. ایمان
    سوابق: (230 دیدگاه) ,

    شما وقتی که قدرتمندترین خودروی تولیدی مکلارن رو میخوای مقایسه کنی باید با قدرتمندترین مدل تولیدی فراری مقایسه کنی که اونموقع میدیدی که مکلارن حرفی برای گفتن نداشت.کلا این مقایسه هیچ ارزشی از نظر من نداره

    پاسخ
  13. Ali keyhani
    سوابق: (454 دیدگاه) ,

    نزارین فراری حذف شه دوستان کالیفرنیا نمیتونه برنده شه

    پاسخ
  14. Ali keyhani
    سوابق: (454 دیدگاه) ,

    کسانی که به مک لارن رای دادن فقط بخاطر جدوله فکر نمیکنم اونایی که به مک لارن رای دادن یه روز این دو ماشین رو از نردیک ببینن و قرار باشه یکیشو انتخاب کنن بازم مک لارن رو انتخاب کنن و از فراری بگذرن.

    پاسخ
    1. Godfather
      سوابق: (709 دیدگاه) ,

      به راحتی میگذریم چون مکلارن سر تره از هر لحاظ

      پاسخ
  15. شاهین
    سوابق: (673 دیدگاه) ,

    کلیپ درگ این دو ماشین رو به تازگی دیدم توی تلگرام
    فراری با اختلاف تقریبی نیم ثانیه ای از مکلارن جلو افتاد
    مسابقه 400متر بود
    اینجا به فراری رای دادم چون با اون مشخصات فنی مثلا ضعیف تر توی جاده و بصورت عملی بهتر از مکلارن بود!
    بهتون پیشنهاد میکنم روی مشخصات فنی که نوشته شده زیاد کفایت نکنید چون اکثر مواقع کافی نیستن

    پاسخ
  16. Siavash
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    طراحی این مدل مکلارن خیلی جالب و قشنگه تو گروه سوپر اسپورت ها از همه باحال تره

    پاسخ
  17. ابوالفضل
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    فراری قدرتش کمتره ولی نسبت قدرت به وزنش کمی از مکلارن بیشتره و مکلارن قدرت بیشتر داره که میتونه نسبت قدرت به وزن کمش رو جبران کنه. رای من مکلارن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.