خبرهایی درباره نسل آینده فیات 500

فیات تأیید کرد نسل بعدی خودروی خاطره‌انگیز 500 فقط با قوای محرکه‌ی الکتریکی عرضه خواهد شد.


فیات از سال 2005 تاکنون نسل فعلی 500 را می‌سازد و اگرچه از نظر فروش همچنان خوب عمل می‌کند اما اساساً خودرویی قدیمی است. به همین خاطر نسل جدید 500 از صفر طراحی شده و منحصراً با پیشرانه‌ی الکتریکی و مجموعه باتری آن فروخته خواهد شد.


مدیر بازاریابی فیات-کرایسلر می‌گوید:

نسل جدید 500 کاملاً احیا خواهد شد و خودرویی کاملاً متفاوت خواهد بود. 500 جدید از قوای محرکه‌ی الکتریکی استفاده خواهد کرد و به نوعی یک تسلای شهری با استایل زیبا خواهد بود.


فیات در نمایشگاه ژنو کانسپت برجسته‌ی Centoventi را معرفی کرد اما نگفت که آیا 500 الکتریکی قطعات مشترکی با نسخه‌ی تولیدی این کانسپت خواهد داشت یا خیر. بد نیست بدانید که کانسپت یاد شده پیش‌نمایشی از نسل آینده‌ی پاندا بوده است؛ اما از یک‌چیز مطمئنیم و آن اینکه نسل بعدی 500 از معماری الکتریکی جدیدی استفاده خواهد رد که فعلاً توسط فیات-کرایسلر در حال توسعه است.


مدیر فیات ادامه می‌دهد:

این پلتفرم جدید برای قوای محرکه‌ی الکتریکی طراحی می‌شود. این امر باعث می‌شود خودرو بسیار متفاوت باشد. 500 هنوز هم 500 باقی خواهد ماند و همان ابعاد و تناسبات را خواهد داشت اما همان خودروی قبلی نخواهد بود.


تعجبی ندارد که نسل جدید 500 کمی گران‌تر از نسل فعلی خواهد بود اما نسل فعلی هم بازنشسته نخواهد شد و تا زمانی نامشخص به همراه نسل جدید و الکتریکی به فروش خواهد رسید. این وضعیت مشابه کاری خواهد بود که پورشه انجام می‌دهد. ژرمن‌ها نسل فعلی ماکان را به همراه نسل جدید الکتریکی حفظ خواهند کرد چراکه همه‌ی بازارها آماده‌ی پذیرش خودروهای الکتریکی نیستند.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

6 دیدگاه

  1. AMANTE
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    خوشم میاد بیشتر کمپانی هایی که می خوان شروع به تولید ماشین الکتریکی کنن، تسلا رو معیار قرار میدن.

    پاسخ
    1. Sajjad
      سوابق: (1509 دیدگاه) ,

      تسلا رهبر و پدر خودرسازی الکتریکیه
      قبل از تسلا خودورهای الکتریکی جرات عرض اندام در برابر احتراق داخی ها رو نداشتن
      الان از احتراق داخلی ها بهتر شدن اونم فقط و فقط با شروع انقلابی تسلا

      پاسخ
      1. فرامرز
        سوابق: (1274 دیدگاه) ,

        بهتر شدن ولی خیلی مونده تا بتونن به فروش بیشتری برسن. الآن با احتساب مشوق ها و معافیت های مالیاتی باز هم خیلی گرون هستن. مثلاْ با نصف پول نیسان لیف میشه یه فولکس گلف بنزینی با آپشن های یکسان خرید (تو بازار اروپا). شاید شتابش یکم بدتر باشه ولی خیلی سبکتره و به همین خاطر لذت رانندگی بیشتری داره (برای من به شخصه شتاب زیر ۸ ثانیه برای رفت و آمدهای روزمره غیرضروریه). به فرض که برند نیسان و فولکس رو یکسان فرض کنیم (که نیستن چون فولکس در مجموع محبوبیت و قیمت بالاتری داره)، با یه ۵۰ لیتری بنزین میشه با گلف تقریباْ ۱۰۰۰ کیلومتر تو اتوبان و ۶۰۰ کیلومتر تو شهر و ۸۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی رانندگی کرد. در حالیکه برای این مسافت ها حداقل باید ۳ بار نیسان لیف رو شارژ کرد. درسته ۳ بار شارژ کردن حداقل ۵۰ درصد ارزونتر از پر کردن باکه ولی در عوض ده ها برابر وقتگیرتره. به نظرم خودروهای برقی وقتی بازار رو به دست میگیرن که: ۱) ایستگاه های شارژ بیشتر از پمپ بنزین ها بشن (چون شارژ بعیده به سرعت پر کردن باک برسه چون نیازمند توان چند مگاواتی و ولتاژ بالا هست)، ۲) قیمت خودروهای برقی حداکثر ۲۰ درصد گرونتر از نسخه های بنزینی (با موتور پایه نه پرفورمنس) باشه و ۳)‌ زمان شارژ برای مسافت حداقل ۲۰۰ کیلومتر به حداکثر ۲۰ دقیقه برسه، و ۴)‌ حداقل بشه با یه بار شارژ ۵۰۰ کیلومتر رانندگی کرد.

        پاسخ
  2. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1810 دیدگاه) ,

    فرامرز جان

    مشکل دیگری که برقیها دارند ، آلایندگی و هزینه بالایی هست که صرف تولید باتریها میشه که هنوز نتوانستند راه حلی بَراش پیدا کنند .

    برای دنیای امروز ، هیبریدها ، بهترین گزینه هستند ، تا ببینیم پیشرفت علم در آینده چه خوابی برای همه گیر کردن برقیها میگیره .

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (1274 دیدگاه) ,

      نوید جان درست میگی ولی خب چون تاسیسات تولید باتری رو میشه منتقل کرد به جاهایی که کمترین آسیب رو به انسان و طبیعت بزنه استفاده از الکتریکی ها و هیبریدی ها بهتر از موتورهای احتراق داخلی هست. اگه همه خودروهای قابل تردد به تهران و شهرهای پر ترافیک الکتریکی یا حداقل هیبریدی بودن خیلی از مشکلات آلودگی هوا تو کشورمون حل میشد. خودروهای هیبریدی هم علاوه بر معایبشون (هزینه بالا نسبت به بنزینی ها و پیچیدگی بیشتر) امکانات خوبی رو برای شما فراهم میکنه. شما میتونید تو ترافیک با موتور الکتریکی حرکت کنید که تو سرعت های پایین خیلی ملایم و بدون فشار کار میکنه (استرس دور موتور پایین، سختی کلاچ یا خنگی بعضی دنده اتومات ها رو نداره) و تو بزرگراه از موتور بنزینی استفاده کنی. با موتور بنزینی رو چرخ های جلو و موتور الکتریکی چرخ های عقب پیچیدگی سیستم تمام چرخ محرک هم خیلی کمتر میشه. تویوتا تو خیلی از محصولاتش این کار رو انجام میده و من خیلی مشتاقم فرصت تست کرولای جدید هیبریدی رو به دست بیارم

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.