30 سال با مزدا میاتای دوست‌داشتنی…

مزدا MX-5 میاتا سی‌امین سالگرد تولید خود را جشن گرفته و نسخه‌ای سفارشی از آن با سقف تولید 3 هزار دستگاهی معرفی شده است. این سال‌ها برای میاتا واقعاً فوق‌العاده بوده‌اند اما آیا می‌دانستید که یک مسابقه بین تیم‌های طراحی مزدا در سال 1983 به راه افتاده بود تا بتوانند خودروی اسپورت سبک‌وزن و ارزان‌قیمت را تولید کنند؟

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
همچنین چندین خودروی مفهومی در خلال چهار نسل MX-5 معرفی شده که متأسفانه راهی به خط تولید پیدا نکرده‌اند. در ادامه شما را با تاریخچه‌ی پرفروش‌ترین رودستر جهان آشنا می‌کنیم.

  • پروژه‌ی پیشرانه وسط، طراحی دیفرانسیل عقب


پیش از آنکه خودروی محبوب پیشرانه جلو و دیفرانسیل عقب کنونی متولد شود سه پلتفرم وجود داشت که گزینه‌ی احتمالی استفاده در پروژه‌ی رودستر مزدا محسوب می‌شدند. یکی از آن‌ها پروژه‌ی پیشرانه وسط و طراحی دیفرانسیل عقبی بود که در تصویر مشاهده می‌کنید.

آیا حالا می‌توانید میاتای اسپورت را با چنین طراحی‌ای تجسم کنید؟

  • پروتوتایپ مزدا MX-5


خوشبختانه طرح پیشرانه جلو و طراحی دیفرانسیل عقب برنده شد. دو نمونه‌ی پیش‌تولیدی بکار گرفته شد که یکی در تصویر هم مشاهده می‌شوند. خودروی جلویی کار می‌کند درحالی‌که خودروی عقبی تنها به‌صورت مدل است.

  • مزدا MX-5 نسل اول


اولین نسل مزدا میاتا در سال 1989 و در نمایشگاه شیکاگو معرفی شد. این خودرو تا سال 1997 در خط تولید بود و از جمله ویژگی‌های طراحی برجسته‌ی آن می‌توان به چراغ‌های مخفی شونده اشاره کرد.

  • مزدا MX-5 الکتریکی


یک نسخه‌ی پیش‌تولیدی الکتریکی از این خودرو در سال 1993 و با کمک‌های Chugoku تولید شد. این خودرو می‌توانست به حداکثر سرعت 129 کیلومتر در ساعت برسد و محدوده حرکتی 177 کیلومتری داشت. این نسخه از میاتا سنگین‌تر بوده و به همین خاطر در ادامه پروتوتایپ هیدروژنی MX-5 هم متولد شد.

  • کانسپت مزدا میاتا M اسپیدستر


میاتا M اسپیدستر کانسپت در سال 1995 پدیدار شد و از شیشه‌ی جلوی کوچکی برخوردار بود که پذیرای آینه‌های جانبی هم شده بود.

  • کانسپت مزدا میاتا M کوپه


در سال 1996 مزدا کانسپت متمایزی را در نمایشگاه نیویورک معرفی کرد. این خودرو از پیشرانه‌ی 1.8 لیتری 133 اسب بخاری استفاده می‌کرد اما متأسفانه هیچ‌وقت وارد خط تولید نشد.

  • مزدا MX-5 نسل دوم


دومین نسل این رودستر محدود که با کد NB شناخته می‌شد در سال 1997 معرفی شد اما در سال 1998 و به‌عنوان مدل سال 1999 روانه بازار شد. این خودرو استفاده از چراغ‌های جلوی مخفی شونده را کنار گذاشت ولی همان تناسبات اسپورت نسل پیشین را داشت.

  • کانسپت مزدا میاتا مونو پوستو


این خودروی مفهومی که در نمایشگاه SEMA سال 2000 معرفی شد از بدنه‌ی تک‌نفره‌ی رترو استفاده کرده بود. در بطن این خودرو پیشرانه‌ی 4 سیلندر 1.8 لیتری توربو با قدرت 190 اسب بخار و گشتاور 330 نیوتون متر قرار گرفته است.

  • مزدا MX-5 کوپه


در اواخر تولید نسل دوم میاتا، نسخه‌ی کوپه‌ی آن تنها در بازار ژاپن عرضه شد. تنها 179 دستگاه از این خودرو تولید شد که از این میزان هم تنها 63 دستگاه از نوع S با قدرت 160 اسب بخار بودند.

  • مزدا MX-5 نسل سوم


سومین نسل میاتا در سال 1995 متولد شد و تا سال 2015 نیز در خط تولید باقی ماند. این برای اولین بار بود که شاهد استفاده از سقف سخت برقی در میاتا بودیم. این نسخه هم‌اکنون با پسوند RF شناخته می‌شود.

  • کانسپت مزدا MX-5 سوپرلایت


مزدا به منظور گرامیداشت بیستمین سالگرد تولید میاتا اقدام به معرفی کانسپت سوپرلایت در نمایشگاه فرانکفورت کرد. این خودرو تنها 126 اسب بخار قدرت داشت اما به خاطر بدنه‌ی بسیار سبک‌وزن خود شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 8.9 ثانیه‌ای را ثبت می‌کرد.

  • کانسپت مزدا MX-5 GT


کانسپت موردبحث در سال 2012 معرفی شد. این خودرو توسط متخصصان مسابقه‌ی جوتا اسپورت ساخته و پرداخته شده بود. جدای از سیستم تعلیق و کابین سفارشی، پیشرانه‌ی 2 لیتری 208 اسبی نیز جزو متمایزترین ویژگی‌های GT محسوب می‌شد.

  • کانسپت مزدا MX-5 سوپر 25


این کانسپت نیز با در نظر گرفتن شرایط مسابقات استقامت جهانی توسعه یافته است. خودروی سوپر 25 در سال 2015 و به خاطر گرامی داشت پیروی تاریخی مزدا در مسابقات لمانز سال 1991 معرفی شد.

  • مزدا MX-5 نسل چهارم


نسل کنونی MX-5 در سال 2014 و به عنوان یکی از جذاب‌ترین رودسترهای بازار معرفی شد. این خودرو در نسخه‌ی فست بک تاشونده RF نیز تولید می‌شود و دو پیشرانه را می‌توان برای آن سفارش داد. میاتا در سال 2018 فیس لیفت شد و قدرت پیشرانه‌ی آن به 181 اسب بخار رسید.

  • یک‌میلیون دستگاه


یک میلیونمین دستگاه از رودستر محبوب مزدا در 22 آوریل سال 2016 و 27 سال پس از تولید این خودرو تولید شد.

  • کانسپت مزدا MX-5 اسپایدر


اسپایدر کانسپت در نمایشگاه SEMA سال 2015 و به همراه کانسپت اسپیدستر معرفی شد. این خودرو ساختار سبک‌وزن میاتا را به همراه کیت بدنه‌ی آئرودینامیک فیبر کربنی به نمایش گذاشته بود.

  • مزدا MX-5 اسپیدستر اوولوشن


اسپیدستر اوولوشن کاملاً جلب‌توجه می‌کند. با کاهش هرچه بیشتر وزن شاهد معرفی خودرویی گیرا هستیم. در بدنه و کابین این خودروی مفهومی تضاد رنگ سفید و مشکی بسیار جذاب از کار درآمده است.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

13 دیدگاه

  1. Alireza
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    از اون ماشیناییه ک نمیشه دوسش نداشت
    مثل مینی

    پاسخ
  2. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1771 دیدگاه) ,

    این خودرو به شدت انرژی مثبت ساطع میکنه .

    یادتون میاد زمانی که برنامه تاپگیر ، این خودرو را به همراه فیات کروک و خودرویی دیگر به منطقه عراق و سوریه بُرد و چه کارهایی که باهاش نکردن .

    نسل جدیدش ، فوقعلاده شده ، ولی نسلهای قبلیش هم فوقعلاده بوده ، .
    خیلی دوست داشتم این خودرو را در ایران سوار میشدم .

    پاسخ
  3. مانی
    سوابق: (1122 دیدگاه) ,

    نسل سوم برای سال 95 خیلی خوشگل بود ولی نسل جدید برای 2015 خیلی نه

    پاسخ
  4. محمد
    سوابق: (1132 دیدگاه) ,

    چقدر جذاب بود “چراغهای مخفی شونده” در دوران کودکی و نوجوانی ما
    و چقدر خوبه که مزدا تا اینجا در مورد میاتا، بهترین تصمیمها رو گرفته
    و در آخر هم اینکه فکر میکنم همین آخرین طراحی بدنه میاتا که سال ۲۰۱۴ معرفی شد،
    به همین شکل میتونه تا حداقل ۵-۶ سال دیگه با رقباش رقابت کنه
    این ویژگی زبان طراحی مزداست که به راحتی از مد نمیوفته ساده اما در عین حال هماهنگ و زیبا
    و رنگ قرمز محصولات مزدا هم که به آتش میکشه روح و روان مخاطب رو

    پاسخ
  5. حسین وی
    سوابق: (364 دیدگاه) ,

    خودروییه که ثابت میکنه با
    قیمت پایین
    موتور کم حجم
    میشه بهترین سواری و کیفیت عالی رو از ماشین گرفت

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.