مزدا

منتظر خودروی اسپرت مزدا با موتور روتوری نباشید

از زمانی که مزدا مدل RX-۸ را در سال ۲۰۱۲ از رده خارج کرد و به‌تبع آن یک مدل اسپرت با موتور روتوری را از بین برد، همواره شایعات امیدوارکننده‌ای از این‌که کمپانی یک جانشین برای آن ارائه خواهد کرد وجود داشته است. مزدا زمانی که سال گذشته از کانسپت آر ایکس ویژن رونمایی کرد، به قوت گرفتن این شایعات و امیدها دامن زد، ولی اکنون، مدیرعامل این کمپانی ژاپنی تمامی امیدها برای مزدا آر ایکس ۹ را از بین برده است.

Mazda RX-Vision concept
Mazda RX-Vision concept
در مصاحبه‌ای با وب‌سایت Automotive News، ماسامیچی کوگای، مدیرعامل مزدا تأیید کرده که کمپانی وی برنامه‌ای برای ساخت یک خودروی اسپرت بزرگ از میاتا ندارد، موضوعی که به معنی از بین رفتن تمامی امیدها برای RX-۹ می‌باشد. اگرچه کوگای هنوز حاضر نیست که مرگ موتور روتوری را به‌طور رسمی اعلام کند.

Mazda-RX-Vision-Concept-2
وی دراین‌باره می‌گوید:

اگر ما قصد داشتیم تولید موتور روتوری را دوباره آغاز کنیم، ما نیاز داریم که بدانیم این موتور طول عمر کوتاهی نخواهد داشت. ما بایستی با مقررات آلایندگی آینده سازگاری داشته باشیم. ما هنوز فعالیت‌های بخش تحقیق و توسعه خود را به حل مشکلات مربوط به آلایندگی و میزان مصرف سوخت معطوف کرده‌ایم.

کوگای می‌گوید بهترین انتخاب برای موتور روتوری استفاده از آن به‌عنوان یک نسخه ویژه در یک خودروی الکتریکی می‌باشد. استفاده از یک موتور روتوری به‌عنوان منبع قدرت اصلی هنوز به‌طور کامل رد نشده است، ولی انتظار نداشته باشید که آن را در یک خودروی اسپرت الکتریکی نیز ببینید.

1991 Mazda RX-7
۱۹۹۱ Mazda RX-7
کوگای دراین‌باره اضافه می‌کند:

من فکر می‌کنم به‌عنوان یک آپشن خودروی اسپرت، MX-۵ با موتور ۱.۵ لیتری یا ۲.۰ لیتری معمولی، با نیرو و شتابی که دارند، تجربه‌ای هیجان‌انگیزتر می‌تواند باشد.

مزدا یکی از اولین خودروسازهایی بود که به میزان زیاد در موتورهای روتوری سرمایه‌گذاری کرد، ولی بعدها تمامی آن‌ها به دلیل مصرف بالای سوخت و روغن کنار گذاشته شدند. مزدا در حال حاضر روی یک موتور روتوری توربوشارژر جدید با نام Skyactiv-R کار می‌کند، ولی هنوز مشخص نیست که آیا این موتور به مرحله تولید خواهد رسید و زمان آن کی خواهد بود.

شرکت مزدا همانند سایر برندهای مطرح صنعت اتومبیل اولویت خود را روی معرفی خودروهای هیبریدی و الکتریکی گذاشته است. این کمپانی اخیراً تفاهم‌نامه همکاری با تویوتا درزمینهٔ طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی و هیبریدی امضا کرده است.

Mazda RX-8 Spirit R
Mazda RX-8 Spirit R
درحالی‌که شنیدن خبر عدم تولید RX-۹ بسیار ناراحت‌کننده است، این موضوع که مزدا هنوز هم به ساخت خودروهای اسپرت خود ادامه خواهد داد نکته امیدوارکننده‌ای می‌باشد. خودروهای مزدا همواره اسپرت تر از مدل‌های رقبای اصلی‌اش بوده‌اند، و کوگای می‌گوید که این رویه همچنان ادامه خواهد داشت.

یک خودروی اسپرت با موتور روتوری ساخت مزدا فوق‌العاده می‌تواند باشد، ولی طراحی و توسعه آن به دلیل نیاز کمپانی به سرمایه‌گذاری در بحث الکتریکی سازی خودروها غیرواقعی به نظر می‌رسد. بااین‌حال نباید مأیوس و ناامید شد، آن‌هم وقتی‌که خودروهای اسپرتی مانند میاتا هنوز آینده درخشانی نزد مزدا دارند.

منبع: roadandtrack

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. سامان اذری

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    کلا حالم گرفته شد 😞😞😭😭
    اخه یه چیزی.اصلا جور در نمیاد
    دقیقا همزمان با رونمایی از کانسپت RX ویژن
    مزدا یه میاتا رو ازمایش کرد تو پدال هم هست
    اون ماشین موتور وانکل 1.5 لیتری استفاده میکرد که با 4 تا توربو شارژر تقویت شده بود و قدرتش رو 1500 اسب بخار کرده بودند حتی گفته شده بود که تمامی مرحل ساخت این ماشین تو خود کارخونه مزدا ساخته شده
    حالا میگن موتور وانکل فعلا نمیسازیم
    یه کاسه ای زیر نیم کاسه هست 😐😕😑😤😒
    لینک اون میاتا 1500 اسبی رو میزارم زیر این نظر تا ببینید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Amir amini

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    ای بابا من عاشق rx8 بودم یادش بخیر تو اندرگراند حالا میخاد به تولید نمیشه نسل بعدش آه اینم شد مثل لنسر همه اون ماشینایی که دوست داشتیم رفتن لنسر این اسکایلاین فقط موستانگ مونده دیگه احساس میکنم صنعت خودرو داره حسشو از دست میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۱۸ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (3477 ديدگاه)

      اسکای لاین جایی نرفته جی تی ار فعلی نسل بعدی اسکای لاین جی تی ار هستش فقط نام اسکای لاین حذف شد و با همان کد R
      تنها اسپورت نیسان که تولیدش متوقف شد سری s یا همون سیلویا بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Nissan...japan

        ۱۸ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (208 ديدگاه)

        من خیلی منتظر r36 هستم چون مطمئنم میترکونه طبق گفته سایت top gear احتمالا سال 2018 از نسل جدید رونمایی میشه!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. حامد

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    RX 7 خیلی قابلیت تیون شدن داره.واقعا حیفه انجین روتاری تولید نشه. اینم لینک یه RX7 با 4 روتور و 1000 اسب ناقابل و وزن 1250 کیلو !!
    https://goo.gl/jum5DK

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    فکر درستیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    اعصابم خورد شد مسخره دراورده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا