گرامی‌داشت 40 سالگی مزدا RX-7 اسطوره‌ای

مزدا در حال گرامیداشت چهلمین سالگرد تولید خودروی نمادین RX-7 است، یک خودروی تاریخی با پیشرانه روتاری که به تغییر تصویر ذهنی این برند ژاپنی در سراسر جهان کمک شایانی نمود.


در سال 1978 بود که مزدا اولین نسل RX-7 را در خانه رونمایی کرد. این خودروی دو درب اسپورت از پیشرانه جمع‌وجور اما قدرتمند روتاری استفاده می‌کرد که مزدا می‌توانست آن را در ارتفاعی پایین و نزدیک به بخش عقب نصب کند و همین امر باعث بهبود هندلینگ خودرو می‌شد. این پیشرانه 1.2 لیتری توئین روتاری قدرت 103 اسب بخاری داشت و ردلاین آن از دور 7 هزار پیشرانه آغاز می‌شد.


نسل اول RX7 FB از استقبال فوق‌العاده زیادی برخوردار شد و بیش از 470 هزار دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شد. خودروی اسپورت و روتاری مزدا بازخوردهای خوبی نیز از اصحاب رسانه دریافت کرد. مجله کار اند درایور این خودرو را در لیست بهترین‌های خود قرار داد. سه نسل مزدا RX-7 در کل فروش بیش از 800 هزار دستگاهی را تجربه نمودند.


این خودروساز ژاپنی دومین نسل FC RX-7 را در سال 1985 و با پیشرانه توربو معرفی کرد. این خودرو با پیشرانه‌های تنفس طبیعی و توربو در دسترس بود و مدل‌های آمریکای شمالی در ابتدا خروجی 146 اسبی و در نهایت قدرت 182 اسب بخاری داشتند. مدل‌های توربوی سایر بازارها با پیشرانه‌ای 215 اسبی ارائه می‌شدند.


اما نمادین‌ترین نسل این خودرو که با کد FD شناخته می‌شود در سال 1992 شد و تا سال 2002 در خط تولید باقی ماند. درحالی‌که نسل پیشین از پورشه 944 الهام گرفته بود اما نسل سوم دارای طراحی مدرنی بود که حتی این روزها نیز جذاب به نظر می‌رسد.


زیر کاپوت سومین نسل این خودروی اسپورت پیشرانه روتاری 13B توئین توربویی قرار داشت که خروجی آن از 252 اسب شروع شد و در نهایت به 280 اسب بخار رسید. این پیشرانه عملکردی تناوبی داشت به این معنی که توربوی کوچک‌تر بوست خود را در دورهای پایین‌تر ارائه می‌کرد ولی توربوی بزرگ‌تر در دورهای حدود 4500 به کار می‌افتاد.


مزدا RX-7 در موتور اسپورت نیز خوش درخشیده و هم در پیست و هم در رالی حضور داشته است. این خودرو در مسابقات 24 ساعته اسپای 1981 قهرمانی کلی را به دست آورد و همچنین در لمانز و رالی گروه B نیز حضور داشت. همچنین در طول 12 سال رقابت در مسابقات ایمسا (IMSA) مزدا توانست 100 پیروزی را کسب کند.


بی‌شک مزدا RX-7 یکی از منحصربه‌فردترین خودروهای اسپورتی است که در تاریخ تولید شده و قطعاً لیاقت مراسم گرامیداشت درخوری را دارد.


آیا مزدا در آینده نسل بعدی RX-7 را تولید خواهد کرد؟!

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

5 دیدگاه

  1. Ehsan gt3
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    باسلام و باتشکر از آقای احمدزاده
    Rx7 یکی از خودروی عشقی که هیچوقت قدیمی نمیشه اسطوره تمام نشدنی هنوزم فوق العاده زیباست
    جالبه باموتور ۱.۳ لیتری توربو تا۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید می کرده البته موتور های روتاری پیستون ندارن و طرز کارشون متفاوته
    مزدا یه مدل مسابقه ای برا لمانز داشته به اسم ۷۸۷b با موتور ۲.۳ لیتری روتاری ۷۰۰ اسب بخار قدرت داشته و صدای فوق العاده زیبایی تولید می کرده

    پاسخ
  2. Abbas us.c
    سوابق: (206 دیدگاه) ,

    RX7 واقعا خوش درخشید ولی از رقیبایی همچون سوپرا و اسکایلاین قافل نشیم اونا هم فوق العاده بوده.مخصوصا سوپرا با موتوره 2jz-gte که ارزوی هر تیونری هست این موتور

    پاسخ
  3. حسین دهمرد
    سوابق: (457 دیدگاه) ,

    حدودا ده سال پیش که با دکتر فردیناند وانکل آلمانی و موتورهای وانکل آشنا شدم فکر میکردم تا الان انقدر پیشرفت میکنن که با پیستونی ها جایگزین بشن ولی مثل اینکه آینده ای ندارن . وگرنه مطمئنن خود آلمانی ها ازش استفاده میکرن.خیلی دوست داشتم همه گیر بشه ولی انگار این رویا ناشدنیه چون در دوران گذار به الکتریکیها هستیم و همه چی داره برقی میشه

    پاسخ
  4. حسین وی
    سوابق: (182 دیدگاه) ,

    سال 1985 و 215 اسب از یه ماشین 1.2 لیتری !
    مزدا قابل ستایشه

    پاسخ
  5. Ardalan
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    یادش بخیر تو آندر گراند دو بود فک کنم خیلی باهاش حال میکردم تو بازی هم صدای موتور متفاوت و باحالی داشت

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.