موتورسیکلت دینو، 250 سی‌سی گمنام و تازه‌وارد!

احمد جمشیدی: بازار موتورسیکلت‌های ایران در انحصار بوده و همیشه با معضل کمبود تنوع مواجه است.
حال به نظر می‌رسد دوستان شرق آسیایی‌مان با تولید و عرضه محصولاتشان به ایران موجب تلطیف این معضل شده‌اند. (البته قطعاً مصیبت کیفیت و برند را تشدید کرده‌اند!)
بعد از ورود محصولات بنلی، حالا شاهد موتورسیکلت 250 سی‌سی جدیدی با نام “دینو” در بازار ایران هستیم که اطلاعات دقیقی از آن موجود نیست و فوق‌العاده گمنام است.

موتورسیکلت دینو
این موتورسیکلت با نام دینو 250 توسط شرکت دینو موتور قم به بازار عرضه شده.
اینجانب به‌شخصه برای دقایق کوتاهی این موتورسیکلت را بررسی کردم و تحلیل جامعی در مورد آن نمی‌توانم ارائه دهم. از این رو به بررسی مختصر و جزئی می‌پردازیم.


شرکت دینو موتور قم در گذشته واردکننده لوازم یدکی موتورسیکلت بوده و ادعا دارد موتورسیکلت‌های دینو که چند سالی است تولید می‌شوند، ساخت و یا مونتاژ داخل هستند.
در حقیقت مشخص نیست این موتور در داخل کشور طراحی شده یا از چین وارد و در ایران مونتاژ شده. (هرچند سبک طراحی آن به سبک موتورهای چینی نزدیک است.)
اما از لحاظ کیفی، باید عرض کنم با محصول ویژه‌ای مواجه نیستیم.


آنچه قبل از هر چیز توجه ما را جلب می‌کند، سبک رنگ‌آمیزی و طراحی استیکر دینو است که به طرز مشهود و عجیبی از روی ترکیب رنگ استیکر موتورسیکلت هوندا سی بی آر تقلب کرده و حتی جزئیات نیز مشابه طراحی استیکرهای سی بی آر است.
در مدل دیگر ارائه شده، استیکر و طراحی رنگ کپی واضحی از مدل هوندا رپسول است و همه چیز از طرح رپسول کپی‌برداری شده (البته فونت نوشته موتو جی پی جای فونت رپسول قرار داده شده که جای بسی شگفتی است!)


طبق بررسی اینجانب، فلاپ های این موتورسیکلت کیفیت ضعیفی دارند و جنس آن‌ها احتمالاً از فایبرگلاس درجه چندم و نامرغوب است.
سیستم ترمزها چندان جالب به نظر نمی‌رسد و گویا از پمپ و دیسک‌های آنبرند (گمنام) استفاده شده.
زین موتورسیکلت از لحاظ کیفی به موتورسیکلت‌های آپاچی و پولسار شباهت دارد. (کیفیت روکش مصنوعی و اسفنج)
طراحی فلاپ ضعیف است و دارای خارهای جوشکاری شده مجزا از شاسی است و گویی این فلاپ برای این شاسی نیست و یا شاسی متعلق به یک موتورسیکلت کلاس استریت است که به آن فلاپ اضافه شده!
طراحی لوله و انحنای اگزوز نیز چندان حرفه‌ای نیست و در مجموع طراحی آن ناموزون است.


نکته دیگر اینکه، در موردی که اینجانب مشاهده کردم کیفیت رنگ‌آمیزی رینگ‌ها بسیار بد بود و گویا رینگ‌ها به‌صورت مجزا رنگ‌آمیزی شده بودند و احتمالاً به‌مرور زمان دچار رنگ‌پریدگی می‌شوند.
از معایب که بگذریم، مزیت مهم اینکه این موتورسیکلت با صفحه کیلومتر فول دیجیتال تولید شده که ویژگی جالبی است.
ترکیب دی لایت های روزانه نیز زیبا است و طراحی مورب آن در تاریکی خودنمایی می‌کند.


کمک‌فنرهای وارونه جلو نیز طراحی نسبتاً مناسبی دارند.
اما خب در مورد کیفیت انجین و سواری آن نمی‌توان نظری داد و در این خصوص فقط به مشخصات ارائه شده توسط کمپانی اکتفا می‌کنم.
وزن موتورسیکلت 156 کیلوگرم عنوان شده که در مقایسه با سایر موتورسیکلت‌های ریس سبک‌تر است. ظرفیت حجم باک 19 لیتر نیز راضی‌کننده خواهد بود.


مهم‌ترین مزیت دینو 250 مجهز بودن آن به استاندارد آلایندگی یورو 4 است که قابل تقدیر می‌باشد.
مجهز بودن به رادیات آب نیز مزیت دیگر دینو 250 است.
انجین دینو 250 تک سیلندر بوده و با اینکه حجم آن 250 سی‌سی می‌باشد ولی ادعای گشتاوری 20.27 نیوتون بر متری و قدرت 19 اسب بخاری آن چندان قابل باور نیست زیرا حداکثر سرعت اسمی این موتورسیکلت 118 کیلومتر بر ساعت عنوان شده. (سرعتی پایین‌تر از موتورسیکلت‌های 180 و 200 سی‌سی هندی!)
هرچند همین میزان قدرت ادعا شده هم از سایر رقبای ریس موجود در ایران پایین‌تر است.
به نظر می‌رسد انجین 250 سی‌سی آن حاصل افزایش قطر سیلندر و تغییراتی بر روی گیربکس یک انجین سبک‌تر باشد. یا اینکه شاید به خاطر قدیمی بودن تکنولوژی انجین حداکثر قدرت خروجی آن این‌قدر پایین است.
با توجه به قدرت کم انجین، قطعاً نباید سرعت و شتاب ویژه‌ای از آن انتظار داشته باشیم.


در مجموع چون امکان بررسی بیشتر این موتورسیکلت نبود از نظر استهلاک یا کیفیت نمی‌توان نظری داد و باید منتظر باشیم این موتورسیکلت به قول معروف در بازار جا بیافتد تا بتوان اصالت و کیفیت سواری آن را بررسی کرد.
در حال حاضر قیمت موتورسیکلت دینو 250 در بازار ایران حدود 21 میلیون تومان می‌باشد که در شرایط فعلی که قیمت انواع موتورسیکلت‌ها نجومی است، قیمت به‌مراتب ارزان‌تری نسبت به سایرین دارد.

جالب اینکه دینو مدل دیگری در کلاس استریت (نیکد) با نام دینو Z III (Z3) نیز به بازار عرضه کرده که حدود 18 میلیون تومان قیمت داشته و به نظر شاسی و جزئیات فنی مشابه مدل ریسش دارد و از این جهت تفاوت اساسی ندارند.

نویسنده: احمد جمشیدی

مطالب مرتبط

7 دیدگاه

  1. مزدا
    سوابق: (853 دیدگاه) ,

    آقا اونقد درگیر خودرو و خودروسازان داخلی شدیم که بازار موتور خبری نیست!!ورود موتورها هم ممنوع شده؟؟

    پاسخ
    1. علیx76
      سوابق: (105 دیدگاه) ,

      ترجیح میدم یه هیوسانگ اکسیو دست دوم بگیرم

      پاسخ
      1. عطا
        سوابق: (69 دیدگاه) ,

        داداش وضع موتور به مراتب خراب تر از خودرو هست باز خودرویی که سوار میشیم میدونیم چیه ولی این موتورا گمنام هستند !!! قیمت ها هم فضایی. هوندا 250 ار زده 55 تومن
        کاوازاکی 300 70 قیمت میدن ( البته کی میخره اصلا 100 تومن بفروشه!)
        خلاصه اندکی صبر فرج نزدیک است.

        پاسخ
    2. ahmad
      سوابق: (629 دیدگاه) ,

      تا اونجایی که اطلاع دارم بخشی از محصولات بله
      واردات هیوسانگ متوقف شده و دیگه کمپانی سفارش فروش نمیگیره
      کاواساکی هم فعلا گویا واردات نداره و هرچی هست از تحریم ها در ایران موجوده
      قطعات فابریکی موتورسیکلت های بنلی هم گویا در حال کمیاب شدنه

      پاسخ
  2. حمیدرضا
    سوابق: (1758 دیدگاه) ,

    به نظر من دینو سابقه خیلی خوبی در طراحی موتورهای شهری نداره البته تجربه شخصی خودمه که یکی از دوستان مدل کاب این شرکت رو داره و هرسه ما داره چرخ عقبو عوض می کنه چون توان حمل دو نفر رو نداره
    من به شخصه این قیمت ها رو خیلی بالا میدونم ولی انصافا بنلی رو به این موتور ترجیح میدم درسته مدل ریسش خیلی گرون تره ولی مدل استریت نه بنلی بهتره
    در کل با این قیمت ها همون 125 هم ازدسترس خیلی از مردم خارج شده

    پاسخ
  3. Bahram
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اگه قرار به ۲۱ ت باشه میری بنلی ۲۵۰ میخری که خیلی بهتر ،سرعت بیشتر،گتاور بالاتری داره ،کیفییت خیلی بالاتره،
    ممنون از دوستان

    پاسخ
  4. محمدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان کسی خبر از موتور سیکلت های برقی داره؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.