میز خبر

میز خبر: موج‌سواری با گرانی

روزهای اخیر دائم در حال شنیدن خبر گرانی خودروهای وارداتی هستیم. متأسفانه دولتمردان در دو مرحله حساس یکی با بستن ثبت سفارش و دیگری با افزایش بی‌رویه و بدون منطق عوارض واردات خودرو، موجب نابسامانی بازار، افزایش شدید قیمت‌ها و بی‌ثباتی بازار شدند. نبود ارگان‌های نظارتی نیز باعث گردید تا سودجویی بر هر نوع حساب و کتابی بچربد. عجیب است که هیچ نهادی ازجمله مجلس شورای اسلامی هم این موضوع را مورد تحقیق و تفحص قرار نمی‌دهد. به هر صورت تصمیمات دولت در حوزه خودرو برای عده‌ای به شدت مطلوب و سودآور بوده است. بعلاوه نمی‌توان انکار کرد که این تصمیمات ضربه بزرگی به نمایندگی‌های خودرو نیز وارد نموده است. اما زیان اصلی را باید در سمت مصرف‌کنندگان نهایی دید که پس از این باید میلیون‌ها تومان بهای بیشتری برای خرید خودرو بپردازند که این مابه‌التفاوت مستقیماً به خزانه دولت خواهد رفت.

سانتافه 2018
کرمان موتور قیمت تمامی مدل‌های وارداتی هیوندای را به شدت بالا برده است. بعلاوه نسخه‌های مونتاژی نیز با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسند که در این وضعیت معلوم نیست مزیت مونتاژ آن‌ها چیست؟ کرمان خودرو اعلام کرده که افزایش قیمت سانتافه به‌جای ۸۰ میلیون فقط ۶۱ میلیون و برای توسان ۵۵ میلیون تومان خواهد بود!


تویوتا نیز افزایش‌های خود را به رخ کشیده است. قیمت C-HR تیپ Lounge که گران‌ترین و کامل‌ترین نسخه است، به ۲۶۹.۵ میلیون تومان رسیده است. البته می‌توان نسخه تک دیفرانسیل ادونس را به قیمت ۱۹۵ میلیون تومان خریدری نمود. قیمت خودروهای تویوتا در ایران چندان از فرمول‌های رایج پیروی نمی‌کند و به واسطه استقبال خریداران، دائم در حال افزایش است. قیمت خودروهای نیسان نیز افزایش یافته و به عنوان مثال جوک اسپرت را باید با قیمت ۲۳۰ میلیون تومان خریداری نمود.

فولکس واگن تیگوان 2018
اواخر هفته گذشته، ماموت خودرو از پیش فروش دو محصول محبوب فولکس واگن یعنی پاسات و تیگوآن در ایران خبر داد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای ثبت‌نام و خرید این خودروها توسط افراد عادی با شکست مواجه شده و در همان لحظات اولیه ماموت اعلام نمود که تمام ظرفیت و موجودی این شرکت به فروش رسیده است. این حرکت مشکوک که پیش از این بارها در پیش فروش خودروهای داخلی توسط شرکت‌هایی چون ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو نیز دیده شده، باعث ناامیدی از حرکت صحیح بازار خودروی کشورمان حتی با حضور متنوع برندهای خارجی دارد.


شرکتی چون رنو هم که قبلاً از روش‌های مافیایی فروش خودرو و بازارسازی و افزایش عجیب خودروها گلایه‌مند بود احتمالاً خود نیز به این ویروس مبتلا خواهد شد. انتظار می‌رفت تا نسل جدید لوگان، داستر و ساندرو توسط رنو با قیمتی نزدیک جهانی در ایران عرضه شود. همین موضوع باعث شده تا سنگ‌اندازی بر قرارداد این شرکت با ایدرو شروع شود و تاکنون هم خبری از وضعیت اجرایی این قرارداد منتشر نشده و شاید تنها زمانی که پای یکی از شرکت‌های بزرگ داخلی نظیر ایران‌خودرو و سایپا به این شراکت باز نشود و وضعیت قیمت‌ها نیز از دست رنو خارج نشود این قرارداد در محاق باقی بماند. به هر حال چه کسی باور می‌کند که داستر ۲۰۱۸ با قیمت یک ساندرو استپ وی نسل قدیمی پارس خودرو عرضه شود؟

Hyundai Sonata Hybrid
تعرفه واردات خودروهای هیبریدی با وجود مخالفت‌های زیاد و کارشناسی نبودن آن همچنان با ۱۱ برابر شدن، به آلودگی هوا طعنه می‌زند. هرچند سخنگوی دولت، اعلام کرده که خودروهای هیبریدی نقشی در کاهش آلایندگی ندارند! تعرفه خودروهای تمام الکتریکی نیز صفر درصد است اما آیا می‌توان شورولت بولت و مدل‌های مختلف تسلا را وارد کشور نمود؟ خوب قانون دیگری واردات این محصولات تکنولوژی بالا را به ایران ممنوع نموده تا هیچ پیشرفت صنعت خودرو در این سطح نیز در دسترس ایرانی‌ها قرار نگیرد! کاش استارت واردات خودروهای الکتریکی نیز با محصول خوبی چون نیسان لیف زده شود قبل از اینکه دولت تعرفه‌های نجومی برای حفظ آلودگی هوا را به الکتریکی‌ها هم اعمال کند.


با ابلاغ تعرفه‌های جدید واردات خودرو، عملاً ورود بسیاری از خودروهای برندهای لوکس نیز ممنوع شده است. دیگر خبری از خودروهای پورشه، ولوو، مازراتی، شاسی‌بلندهای مرسدس و BMW و غیره نخواهد بود زیرا که این خودروها خط قرمز ۴۰ هزار دلار را رد می‌کنند. اکنون بازار بیش از هر زمان دیگر به نفع خودروهای چینی و ارزان قیمت‌های نجومی کره‌ای و ژاپنی است. حالا داخلی‌ها نیز در سایه این حمایت همه‌جانبه و سنگین می‌توانند به آرامی خیز دیگری برای کسب سود بیشتر بردارند.


مدیرعامل نگین خودرو در این ارتباط می‌گوید: به جرات می توانم بگویم زمانی که کولئوس را ۲۰۰ میلیون تومان عرضه می کردیم حاشیه سود بهتری نسبت به وضعیت فعلی که ۲۹۹ میلیون تومان می فروشیم، داشتیم. دولت یک تصمیم گرفته و ما هم احترام می گذاریم اما مقصر این افزایش قیمت خودرو که منشا آن افزایش نرخ ارز، افزایش تعرفه واردات و افزایش اسقاط خودرو است، نباید شرکت‌های واردکننده معرفی شوند و گواه این موضوع قیمت خودروها در منطقه آزاد است که برای مثال کولئوس با قیمتی در حدود ۱۲۰ میلیون تومان عرضه می شود. و تنها کسانی که از این تغییرات سود می برند خودروسازان چینی هستند.

سایپا کوییک
روز سه‌شنبه هم قرار است فروش اینترنتی سایپا کوییک آغاز شود. سایپا کوییک پیش از این نیز قرار بود پیش فروش شود اما مدیرعامل جدید سایپا برای بررسی بیشتر ایمنی و کیفیت این محصول، این امر را به زمان دیگری موکول کرده بود. حالا باید دید در این فرصت کوتاه چند هفته‌ای، چگونه نگرانی‌ها درزمینهٔ ایمنی و کیفیت کوییک برطرف شده است!؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Khan

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (362 ديدگاه)

    اگر مسئولیت یک صحرا را به بخش دولتی واگذار کنید، بعد از گذشت پنج سال با کمبود شن مواجه خواهید شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۲۳ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1549 ديدگاه)

      خخخخخخخ خیلی خوب بود.شما در نظر بگیرید با 50 میلیون دلار یا دویست میلیارد تومان میشه بهترین ویلا و ماشین رو در بهترین نقاط دنیا داشت توسکانی ایتالیا ژنو سوئیس استرالیا کانادا هر جا که بگی دیگه بیشتر از این واقعا نیازی نیست نمی دانم این همه حرص و بدبختی برا چیه از اکثریت بزنی و یه حداقلی رو پر کنی در جنگل هم همچین سیستمی حاکم نیست گرگها و کفتارها هم به اندازه شکار می کنند به سهمشون قانع هستن اینجا دیگه خیلی عجیبه واقعا خیلی زشته .خیلی بده خیلی بد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. SAEED Z

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (481 ديدگاه)

    بازار خودرو ایران جنگلیه برای خودش !!!

    پ.ن : ” هر چند سخنگوی دولت اعلام کرده که خودروهای هیبریدی نقشی در کاهش آلایندگی ندارن “. این جمله با توجه به معیار های مزخرف ایران تقریبا درسته! وقتی با من نوعی ماشین هایبرید میخرم که نقش هر چند کوچیکی در کاهش آلایندگی داشته باشم, با صرفه جویی در مصرف بنزین و کاهش چند گرمی گازهای آلاینده, از اون طرف نعره ی اگزوز یه خاور ( یا هر آشغال وطنی ) با دود لکوموتیویش کل تلاش بنده رو به فنا میده !!!
    فردا پس فرداست که یه نسخه برای ممنوعیت واردات هیبریدی ها بپیچن و حضور چهارچرخ های بی هویت در بازار گرم تر بشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Saied

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    دستتون درد نکنه با کاراتون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Just bentley continental

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (540 ديدگاه)

    خبر اخر خیلی مهم بود
    ایول هرچه زود تر بریم کوییک بخریم!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Raha

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (288 ديدگاه)

    پایان شب سیه سفید است….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۲۳ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (242 ديدگاه)

      امیدوارم این پایان هر چه زودتر اتفاق بیفته

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Archi KHAN

      ۲۳ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      البته اگه عمرمون به صبح بِکشه …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. NAVID۰۰۹۸

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    ***
    احساس میکنم تو کشور خودم گروگان گرفته شدم .
    اقتصاد کثیف یکی یکی ماهارو باخودش میبره.
    همچی از سال ۹۰ با هیجان گرونی زمین دلار طلا بنزین و….شروع شد و خیلی هارو سرمست کرد ولی نمیدونستن این آتیشیه که همرو از جمله همین افراد سرمست را هم میگیره.
    اقتصاد کثیف نیست
    دخالت بیجا و تفکرات عجیب باعث بوجود آمدن اقتصاد کثیف میشه
    مشکلات اجتماعی اقتصادی فرهنگی ماها از وقتی شروع شد که مشکلات همنوعمون شد(( به من چه به خودش مربوطه))
    شدیم عروسک خیمه شب بازی یه مشت آدم زالو صفت کثیف که یکروز دل خوش برامون نزاشتن.
    ای کاش یه روز فقط یه روز حس آرامش دوباره به این مردم خسته برگرده
    نمیدونم تقاص چیرو داریم پس میدیم که اینقدر از زمینو آسمون داره فلاکت میباره
    هیچ برنامه ریزی نمیتونی برای آیندت داشته باشی با این وضع گرونی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AK_007

      ۲۴ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (562 ديدگاه)

      یادت نره اقتصاد مال چهارپایانه!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. پرسپولیس

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    ماموت خودروتعدادی سفارش داد برای خویشاوندان باقیمت کم بعدگران بفروشندبعدقیمتش نجومی میشه تنوع بسیارکمترازگذشته شده یک کارگرساده یادستفروش بیچاره میتونه طی 30تا50سال 100میلیون گیربیاره تازه اگر جوان بماند وخرج نکندحال یک خودرو همین جوری توانبار گذاشتن طی دوسه ماه تاصدمیلیون گران میشه نامش چی بگذاریم البته پیش تر با پیش فروش بامنابع مردم بدبخت هم ثبت سفارشهایشان تکمیل ووارد میکنندجنگل هم اینجور بی نظم نیست تابازاررقابتی وآزادنباشدوازانحصارخارج نشه بدترهم میشه متاسفانه انگارکاه و کاغذپاره هست که میگویندپنجاه میلیون چه خبره گران شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حسن

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    امان از دل ملت . قدیما این امانم برا دل یکی دیگه میگفتن . هیچ نوری نیست سپیده ای هم نخواهد زد و گرگها همچنان چوپانی میکنند. وعده ی سر خرمن هم به خودمون نمیدیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سپنتا

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (11 ديدگاه)

    درود. همه حرفا رو رفقا گفتن . منتها ما در جایی هستیم که دوستان تصمیم گیر مشکل ذات و اصل دارن . به قول پیر شیراز حافظ(ذات بد نیکونگردد بدین بالا و پایینها) . مکتبشون جهل و فریبه رفقا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۲۴ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (537 ديدگاه)

      اینا قبلا آب ندیده بودن ولی شنا گر ماهری هستن که الان هم اتفاقا تو استخر روغن همشم دارن زیر آبی میرن.
      در نقد حرف هاشون همین بس که آقای نعمت زاده وزیر صنعت زمان تحریم خودرو مردم رو ضد انقلاب خوندن و گفتن با نخریدن ،هیچکس قرار نیس ارزون بده ، همین ده سال پیش میگفت تو آلمان یا کشور های اروپایی مردم نمی خرن ارزون میشه قضیه شکر رو هم مثال زد ، ولی سهام شرکت ها و پول ها ارزشش بیشتر از مردمه.هر کسی راجب خودرو نظر میده تعرفه تعیین می کنه یا محدودیت میزاره خلاصه هر کوفتی و زهرماری می کنه ، اولش یه مدرک تخصص راجب خودرو از یه جای معتبر بیاره بعد بیاد ده تا نظریه کوانتوم هم بده.از الان میبینم روزی رو که همه نسل جوان امروز ، که بعد ها پیر میشن همین لگن هارو با بیست برابر قیمت میخرن یا مجبورن تعرفه ١۵٠٠ درصدی برای خودرو های زیر ده هزار دلار بپردازن با قیمت دلار چهل هزار تومنی ، شهر هم هواش دوده و سیاه میشه روز ها بیشتر از شبای الان تاریک میشه آخرشم این لگنا اونقد بنزین میسوزونن که نفت و بنزینم ته میکشه منبع درآمد اینا تموم میشه مجبور میشن از ماشین های برقی تا نفس کشیدن ما هم تعرفه تعیین کنند. اونور ماشین هایی ساخته میشن که با ۴ دیقه شارژ مسافت ۴٠٠٠ کیلومتری رو طی می کنن و هیچ انسانی در اثر تصادفات جاده ای حتی از دماغش خون نمیاد و ماشینهاشون سر وقت اونها رو با تکنولوژی خودران به محل کارشون و گردش میبرن حتی رستوران و کافی شاپ هم رزرو می کنن عوضش ما دنا پلاس ملاس توربو اتومات هیبریدی با سنسور پیشرفته نقطه ی کور و کروز کنترل و چراغ LED با قیمت ٢۵٠ میلیون سوار میشیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. علی ضیا

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    فقط حرف رها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. الف.ی

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1643 ديدگاه)

    اینا تقصیر خودمونه
    بار ها گفتم اگه شمای مصرف کننده نخری این اتفاق نمیفته
    مگه چندین ماه پیش کمپین درست نکردیم که آشغال ها و گرون قیمت ها رو نخریم؟؟؟!!!!!
    چی شد آخرش؟؟؟؟؟!!!!!!! سریع با یه وام همون هایی که روزی صد بار از پراید و امثالش بد میگن صف کشیدن برای خرید
    یعنی اینقدر مردم ایران سست اراده هستند؟؟؟؟؟؟؟؟
    یارو کلی تو شب سوم قدر با خدا راز و نیاز میکنه و از خدا میخواد گناهانش رو ببخشه ولی فردا صبح به 24 ساعت که چه عرض کنم به 12 ساعت نکشیده یه دختر بد حجاب می بینه استغفرالله خودتون میدونید دیگه چه فکرهایی میاد تو ذهنش!!!!!!!
    اینقدر سست ارادگی؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
    بیخیال
    مردم ایران که مغول ها رو از خاکمون بیرون انداختن و سست ارادگی؟؟؟؟؟؟!!!
    شوخی میکنی!!!!!!!!!
    نه شوخی نمیکنم این واقعیت محضه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دانیال

      ۲۴ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (134 ديدگاه)

      می دونی مشکل کمپین چی بود؟ اینکه وقتی وام ندادن همه کمپین رو ول کردن. اشکال نداره، وام دادن، ی سری هم با وام رفتن خریدن، مهم نیست. مردم باز به نخریدن ادامه میدادن تا حداقل حداقل حداقل اش مجبور بشن تمام خودرو هارو با وام بفروشن نه اینکه پول ماشین رو از یک سال پیش بگیرن منت هم بزارن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. M.us

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    بالاخره یه روز خوب میاد که ما … ):

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ستار

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (145 ديدگاه)

    من موندم قیمت های جدید که اعلام کردن اون خوردش چیه دیگه مثلا میزنن قیمت جدید 295635000
    خنده داره شما که یک شب قیمت ها رو بی حساب کتاب میبرین بالا این خورده چیه
    ولی به نظرم هنوز جا داره .تا پراید بشه صد میلیون النترا بالای یک میلیارد ملت عزیز ایران صداشون در نمی اد.نه که اونموقع هم چیزی بگن.کلا تو سری خور و ترسو تربیت میشن بچه ها تو خانواده های ایرانی
    وطنم پاره ی تنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مجتبی

    ۲۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (18 ديدگاه)

    هرچی سرمون بیاد حقه مونه بیایید از کشورهای اروپایی یادبگیریم که هرچی گرون میشه اون جنس رو نخریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. رامین

    ۲۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    دست پنهان مافیای خودرو?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. امیر.عارف

    ۲۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (876 ديدگاه)

    فقط بیسوادی، بیسوادی و بیسوادی مدیران در کنار حمایتهای نادرست ما مردم با خریدن هر آشغالی که تولید میکنند. اگر ما مردم مثل تمام دنیا به این بلوغ فکری برسیم که بزرگترین ابزار که همان نخریدن هست میتواند سدی محکم در مقابل ظلم و ظالم باشه همه چیز در کمال آرامش بنفع مردم تغییر میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. یاس ی

    ۲۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1021 ديدگاه)

    آدم این مطالب را میخونه دلش میخواد ی دل سیر گریه کنه به حال خودش و بقیه، چند روز قبل یکی از دوستان داشت تعریف میکرد که هفته قبلش تهران بوده و بالا شهر خونه یکی از آشناها دعوت بوده، میگفت میزبانش اون برده چند تا محله بالاتر که جلوی بعضی از بلوکها پلیس داشته، مثل منازل سازمانی، بنده خدا یک قصری نشون داده گفته قیمتش توی بازار نزدیک به 500 میلیارده.( اگه توی رقم اشتباه نکنم،البته میلیاردشو مطمئنم بین 800 یا 500 شک دارم) میگفته صاحب خونه تا 10 سال قبل پایین شهر تهران ی زندگی معمولی داشته، حالا شما حساب کن با چه کاری میشه ظرف 10 سال به این زندگی رسید!!!!!! یعنی اگه کارخونه دار هم باشی ظرف 10 سال انقدر پول نداری که خونه ات انقدر قیمت داشته باشه، این نتیجه اقتصاد بیمار هستش که یک عده روز به روز ضعیفتر میشن و یک عده یک شبه میشن بابک زنجانی و… وقتی ………… اصلا بیخیال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. محمود

    ۲۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (251 ديدگاه)

    عزیز من نخر . من که نمیخرم.شما هم نخرید خلاص….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. امیر

    ۲۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من وکیل هستم چند وقته به فکر افتادم که علیه مدیران وزارت صنعت تو دادسرای کارکنان دولت به خاطر این عدم ثبت سفارش شکایتی مطرح کنم و اقعا یک ملت قربانی سودجویی عده ای دلال شدن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا