نیسان 370Z مدل 2013

نیسان 370Z ششمین نسل از سری مدل های اسپرتZ شركت پر آوازه نیسان به حساب می آید كه از اواخر سال 2008 میلادی به عنوان جانشین مدل بسیار موفق 350Z روانه بازار شده است. نیسان به احتمال فراوان برای آخرین بار مدل فعلی این سری یعنی 370Z را برای سال جاری میلادی و به عنوان مدل 2013 مورد بازنگری و بهینه‌سازی قرار داده تا موقعیت را برای ارایه هفتمین نسل این هیولای كوچک ژاپنی در سال آینده میلادی هموارتر كند.

Nissan 2013 370Z

طراحی ظاهری 370Z درست همانند جد محبوب خود یعنی 350Z از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این خودرو به حساب می‌آید. خطوط منحنی و نرم تشکیل دهنده بدنه خودرو به خوبی حالتی عضلانی و جسور را برای خودرو فراهم می کنندکه البته به سرعت می‌توان وجه تشابه آن را با نسل پیشین 350Z دریافت.

چراغ های بومرنگ مانند خودرو که در عقب از تکنولوژی LED نیز بهره می گیرد دقیقا مشابه مدل کوپه قبلی درنظر گرفته شده‌اند تا در کنار دستگیره درهای عمودی،خروجی های اگزوز دوگانه و در نهایت نشان بزرگ Z تعبیه شده بر روی گلگیرهای جلو عملا حضور یک نیسان Z اصیل و تمام عیار را به بیننده اعلام کند. البته در این نما استفاده از رفلکتورهای قرمز رنگ در بخش مرکزی عقب و همچنین چراغ های روشنایی در روز مجهز به تکنولوژی LED در نمای جلو که به صورت عمودی در سپرها جاسازی شده‌اند از جمله تغییرات اعمال شده محسوب می‌شود.

 

Nissan 2013 370Z

با نگاهی کلی به بدنه نیسان 370Z به وضوح می‌توان برخی مشخصات 240Z (در حدود40 سال پیش) را در آن مشاهده کرد. در واقع طراحی 370Z همانند نسل پیشین خود به گونه‌ای بوده که دقیقا خصوصیات خودروهای کلاسیک اسپرت را به بیننده تلقین می‌کند، کاپوتی کشیده و عضلانی، کابینی کوچک و جمع جور در مقایسه با ابعاد بدنه، اوورهنگ بسیار کم در جلو از جمله برخی این مشخصات به حساب می آیند.

نیسان 2013 370Z از طولی برابر با 4245 میلیمتر بهره می‌برد و فاصله بین دو محور آن 2550 میلیمتر است که به این ترتیب دقیقا 100 میلیمتر کوتاه تر از نیسان 350Z است. در نقطه مقابل با ارتفاعی برابر با 1315 و پهنایی معادل 1845 میلیمتر به ترتیب 10 و 30 میلیمتر کوتاه‌تر و عریض تر از نسل قبلی شکل گرفته است.

Nissan 2013 370Z

صندلی راننده نیز برای ایجاد تناسب با سقف پارچه‌ای جمع شونده پایین‌تر نصب شده و در مجموع مرکز ثقل خودرو تاحدودی به زمین نزدیکتر شده است. در عین حال نیسان در این خودرو از آلومینیوم به شکل گسترده‌تری استفاده کرده و درها و در صندوق عقب نیز به کاپوت آلومینیومی آن اضافه شده تا در مجموع 32 کیلوگرم وزن کلی خودرو را کاهش دهد ضمن اینکه مقاومت پیچشی بدنه در حدود 30 درصد افزایش یافته تا از هر لحاظ در موقعیتی برتر از 350Z قرار گیرد.

Nissan 2013 370Z

یکی از بزرگترین بهینه سازی های صورت گرفته در مدل جدید نیسان 370Z ، بازنگری مجدد در شاسی و سیستم تعلیق این خودرو بوده است. مرکز فنی نیسان در اروپا (NTCE) مسوول این پروژه شد که نتیجه حاصل، استفاده از سیستم جناغی دوبل در محور جلو و چند بازویی در اکسل عقب شد تا بالانس مناسبی میان راحتی و فرمان پذیری به خصوص در سرعت های بالا برای مدل روباز آن فراهم شود.

در مجموع میزان چسبندگی نیسان 370Z در مسیرهای صاف و مسطح و در عین حال پیست مسابقه و بزرگراه ها در مقایسه با مدل قبلی بهبود قابل توجهی را در خود می‌بیند. پایداری خودرو نیز تحت تاثیر ارتقاهای صورت گرفته در سیستم تعلیق و شاسی و همچنین استفاده از رینگ و تایر جدید به ابعاد 18 اینچ از جنس آلیاژ سبک وزن کامال بهبود یافته است که البته باید عایق بندی خوب اتاق را نیز به این موارد اضافه کرد تا راحتی و آرامش در این خودروی اسپرت از دیگر مشخصات آن به حساب آید!

Nissan 2013 370Z

جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده برای این خودرو (به صورت سفارشی) در مدل 2013 مجهز به حالت Snow نیز شده که در صورت فعال بودن در مسیرهای لغزنده، چسبندگی خودرو را به سطح مسیر حفظ می کند. از دیگر موارد اضافه شده به مدل جدید باید به دوربین دید عقب اشاره کرد که البته جزئی از سیستم ردیاب ماهواره‌ای پیشرفته نیسان محسوب می‌شود ضمن اینکه سیستم نمایش میزان فشار باد تایرها به صورت استاندارد نیز در این خودرو درنظر گرفته شده است.

قلب تپنده نیسان 370Z همچون قبل، از یک پیشرانه قدرتمند3,7 لیتری V6 نیرو می‌گیرد. این پیشرانه که در واقع نمونه بهینه‌سازی شده نیسان 350Z محسوب می شود دارای 24 سوپاپ و دو میل سوپاپ است تا در کنار سیستم متغیر زمانبندی سوپاپ‌ها این امکان را فراهم سازد تا بیشینه قدرتی برابر با 332 اسب بخارو گشتاور 376 نیوتن متر را در اختیار راننده قرار دهد. این نیروی تولیدی به وسیله یک جعبه دنده شش سرعته دستی و یا یک جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می شود. سنسورهای نصب شده در سیستم کلاچ و سیستم تعویض دنده نیز این امکان را مهیا می سازند تا متناسب با وضعیت های گوناگون رانندگی و همچنین میزان فشار بر پدال گاز بهترین دنده انتخاب شود.

Nissan 2013 370Z

در عین حال سیستم SRC نیز به طور خودکار وارد مدار می شود و با آنالیز اطلاعات دریافتی به صورت هوشمندانه تشخیص میدهد که راننده نیاز به افزایش سرعت متوالی دارد و یا مثلا درحال کاهش سرعت برای ورود به یک پیچ است، به این ترتیب خودرو بهترین عکس العمل را به فرمان راننده می‌دهد.

همان گونه که قبال نیز بیان شده بود، نیسان در 370Z جدید از رینگ و لاستیک های جدیدتری استفاده کرده تا برچسبندگی خودرو به سطح مسیر بیفزاید. بدین منظور تایرهای Advan اسپرت ساخت شرکت ژاپنی یوکوهاما به ترتیب با ابعاد R1850/225 در محور جلو و R18 45/245 در محور عقب قرار گرفته است. البته در صورت درخواست مشتری رینگ‌های سبک وزن آلیاژی بزرگتری نیز بر روی خودرو قابل نصبند که در نتیجه تایرهای بریجستون پوتنزا به ابعاد R19 40/245 و R19 35/275 به ترتیب در محور جلو و عقب جایگزین نمونه‌های استاندارد می‌شوند.

دیفرانسیل لغزش محدود در کنار سیستم کنترل دینامیک خودرو و سیستم ثبات پایداری الکتریکی به صورت استاندارد بر روی 370Z درنظر گرفته شده‌اند. دیسک های ترمز خنک شونده که به ترتیب در محور جلو و عقب دارای 14 و 13,8 اینچ قطر هستند مجهز به کالیپرهای چهار پیستونه در جلو و دو پیستونه در عقب به طور حتم این بچه هیولای نیسان را در کوتاه ترین مسافت ممکن متوقف خواهد کرد. در عین حال انواع سیستم های کمکی مانند سیستم ضدبلوکه ترمز، سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز بین چرخ ها و سیستم کمکی ترمز نیز به صورت استاندارد در نیسان 370Z وجود دارد.

درباره نویسنده

نشریه ایران خودرو به صاحب امتیازی گروه صنعتی ایران خودرو، با موضوع خودرو، وسایل نقلیه و اخبار و تحلیلها و بررسی های مربوطه، بصورت هفتگی منتشر می گردد.

مطالب مرتبط

12 دیدگاه

  1. sunmartin
    سوابق: (1907 دیدگاه) ,

    شرکتی معتبر برندی معتبر طراحی بی نظیر پایداری بالا شتاب در خور یک سوپر اسپرت و در یک کلمه جسور و چابک من مدل 350z رو در تهران دیدم مشکی رنگ بود واقعا با تمام سوپر اسپرت ها متفاوت بود ما در این مملکت داریم پول یه خودروی بی نظیری که فراری و لامبورگینی رو به چالش میکشه میدیم ویتارا 8 سال پیش یا ماکسیمای دموده ما رو مجبور کردن از تولیدات ابدی سردمداران این 2 شرکت متملق و پول ساز تبعیت کنیم وگرنه الان در خیابون های کشور عزیزمون و زیر پاهای ما خودرو دوستان ازین خودرو ها بود نه آرزوی داشتن اون در رویا

    پاسخ
  2. GS
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    اصلا نمیشه خوبی ها و جذابیتش رو وصف کرد …………

    پاسخ
  3. ahmad
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    سلام نگفتید شتاب 0-100چقدره

    پاسخ
  4. 160
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    0 تا100 فک کنم زیر 5 باشه
    ماشین عالیه هستش فقط یکم سنگینه اگه سبک تر بود خیلی عالی میشد

    پاسخ
  5. سحر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    چرا حالا كه از يه ماشين خوشم اومد بايد ٢ نفره باشه؟كاش ٤ نفرش هم بود

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.