اولین نمایش رسمی نسل جدید هیوندای سوناتا در نمایشگاه نیویورک

چندی پیش هیوندای نسل جدید سوناتا را در زادگاهش کرهٔ جنوبی رونمایی کرد اما حالا سازندهٔ کره‌ای نسل جدید سدان میان سایز خود را برای اولین بار برای آمریکایی‌ها رسماً در نمایشگاه نیویورک به نمایش درآورده است.


سوناتای جدید طبق زبان طراحی جدیدی بنام Sensuous Sportiness شکل گرفته و نمایی مشابه یک کوپهٔ چهاردر پیدا کرده است درحالی‌که برخی از ویژگی‌های طراحی کانسپت Le Fil Rouge هم در آن دیده می‌شود. نمای جلویی سوناتا 2020 توسط جلوپنجرهٔ عریض اما کم‌ارتفاع آبشاری تحت‌الشعاع قرار گرفته است که این جلوپنجره را چراغ‌های باریک با دی‌لایت‌های LED خاصی احاطه کرده‌اند.

طراحان هیوندای در بخش جلویی سوناتا با نوارهای کرومی که از طرفین خودرو به سمت پایین حرکت کرده و دی‌لایت‌های LED درون آن‌ها جای گرفته‌اند، ویژگی منحصربه‌فردی را به نمایش گذاشته‌اند. در این نوارها چراغ‌های مخفی کار شده است و به همین دلیل وقتی خودرو خاموش است مثل نوارهای کرومی به نظر می‌رسند اما وقتی خودرو روشن می‌شود، آن چراغ‌ها هم روشن شده و مشخص می‌شوند. طراحی متمایز و خاص سوناتا به بخش جانبی آن‌هم کشیده شده است زیرا در این قسمت، خودرو از بدنهٔ سیال و روانی برخوردار است درحالی‌که خطوط جانبی برجستهٔ آن نیز تا چراغ‌های عقب ادامه پیدا کرده است.

در بخش عقبی سوناتای جدید چراغ‌های دیده می‌شود که بشدت به چراغ‌های هوندا سیویک شباهت دارند. بخش پایینی این چراغ‌های توسط یک نوار LED به هم متصل شده است درحالی‌که دنبالهٔ بالایی آن به شکلی هماهنگ و یکپارچه با اسپویلر عقب طراحی شده است؛ اما نسل جدید سوناتا فقط در ظاهر صیقلی و سیال به نظر نمی‌رسد زیرا به گفتهٔ هیوندای ضریب آئرودینامیک این ماشین برابر با 0.27 است. این سدان کره‌ای همچنین از یک پوشش مسطح در زیر بدنه و ویژگی‌های آئرودینامیکی مثل باله‌های کوچکی در چراغ‌های عقب هم برخوردار است که به کاهش مصرف سوخت و همین‌طور پایداری خودرو کمک می‌کند.

استایل منحصربه‌فرد سوناتا 2020 در داخل آن نیز با غربیلک فرمان متمایز، تودوزی روی داشبورد و نورپردازی داخلی، ادامه پیدا کرده است. این سدان جدید همچنین به صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی و نمایشگر 8 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با اندروید اتو و اپل کارپلی هم مجهز شده است. در کنسول مرکزی خودرو نیز یک انتخاب‌گر دندهٔ جدید از نوع تعویض دنده باسیم تعبیه شده این انتخاب‌گر دارای چهار دکمهٔ مختلف است و به گفتهٔ هیوندای فضای بسیار کمتری نسبت به یک شیفتر سنتی اشغال می‌کند.

نسل جدید سوناتا به طیف گسترده‌ای از آپشن‌ها و تجهیزات مجهز شده است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌های جلو، شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند و سیستم صوتی پریمیوم Bose با 12 بلندگو اشاره کرد. علاوه بر این، خریداران می‌توانند سقف پانورامای شیشه‌ای، نمایشگر سربالا و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر 10.2 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را هم سفارش دهند؛ اما یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های نسل جدید سوناتا سیستم کلید دیجیتالی آن است. به لطف این ویژگی، مالکین می‌توانند اپلیکیشن اختصاصی هیوندای را روی گوشی هوشمند خود نصب کرده و سپس از فناوری NFC برای باز کردن درهای خودرو استفاده کنند.

کلید دیجیتالی همچنین این امکان را فراهم می‌کند که مالک خودروی خود را به‌راحتی در اختیار خانواده یا دوستان خود قرار دهد. به‌عنوان‌مثال، می‌توان برای دسترسی کودکان به خودرو، یک بازهٔ زمانی محدود تعیین کرد و اگر آن‌ها رفتارهای غلطی از خود نشان دادند می‌توان از راه دور دسترسی آن‌ها را لغو کرد؛ اما علاوه بر این سیستم، برای سوناتا 2020 خدمات Blue Link هم ارائه شده است که امکان باز و بسته کردن درها، روشن کردن خودرو و گرم یا خنک کردن کابین را از را دور فراهم می‌کند. این سیستم همچنین از قابلیت یافتن خودروی دزدیده‌شده هم برخوردار است.

نسل جدید سوناتا هم مثل بسیاری از خودروهای جدید به مجموعهٔ کاملی از سیستم‌های کمک‌راننده مجهز شده است. تجهیزات استاندارد این ماشین شامل سیستم جلوگیری از برخورد جلو، حفظ حرکت میان خطوط و کروز کنترل هوشمند با قابلیت توقف و حرکت می‌شود درحالی‌که برای آن سیستم دنبال کنندهٔ خطوط، سیستم خروج ایمن، سیستم جلوگیری از برخورد هنگام حرکت با دندهٔ عقب، سیستم دید کامل اطراف و سیستم پایش نقاط کور هم قابل سفارش است. علاوه بر این، هیوندای برای سدان جدید خود سیستمی بنام کمک پارک از راه دور را هم در نظر گرفته است که با سفارش این سیستم راننده می‌تواند با استفاده از کلید هوشمند، از راه دور خودرو را به پارکینگ وارد یا از آن خارج کند.

نسل جدید سوناتا در ایالات‌متحده با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌شود. موتور اول یک واحد 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است که 180 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور دارد. سوناتا با این پیشرانه در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 7.6 لیتر بنزین مصرف می‌کند. موتور دوم اما از نوع 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است با 190 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور است. این موتور مصرف کمتری داشته و در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی به 7.1 لیتر سوخت نیاز دارد. نیروی هردوی این موتورها از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. تولید نسل جدید هیوندای سوناتا در اواخر پاییز در آلاباما آغاز می‌شود و از ماه اکتبر برای فروش در بازار ایالات‌متحده عرضه خواهد شد.

 

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

17 دیدگاه

  1. سامان اذری
    سوابق: (2742 دیدگاه) ,

    اگه کسی تا حالا سوناتا رو از نزدیک ندیده باشه
    یا اصلا ماشین باز نباشه
    یه سوناتا وای اف 2010 و این مدل 2020 رو بزارید بغل هم و بپرسید کدومش زیباتره جان خودم وای اف رو انتخاب میکنه

    پاسخ
    1. NAVID۰۰۹۸
      سوابق: (1780 دیدگاه) ,

      YF واقعاً زیبا بود ، ولی سواریش مضخرف بود ، اینقدر مضخرف که سواری پژوهای ایرانخودرو را بیشتر میپسندین .
      روزی من گفتم هیوندای داره خودزنی میکنه و همه جبهه گرفتند ، اما داریم میبینیم که چطور خودش را به دست تقدیر وَزِش باد (( چه کنم چه کنم )) سپورده .
      بنظرم بهترین سونوتای تولید شده را میتونیم NF بدونیم که همه چیزش واقعاً در زمان خودش خوب بود و هنوز هم بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۵ سال مشتری را قانع به خرید کارکرده اش میکنه .

      پاسخ
  2. مسعود
    سوابق: (49 دیدگاه) ,

    اصلا با این ماشین نمی تونم ارتباط برقرار کنم . چراغ های این ماشین خیلی زشت و با بدترین شکل طراحی شده. هیوندا باید تولید این ماشین را تمام شده بدونه و دنبال خودروهای شاسی بلند و کراس اور باشه کاری که مزدا و تویوتا با سرعت دارند انجام می دهند. هرچقدر هم این ماشین آپشن های جدید روش نصب کرده باشه اما نمی تونه زشتی و بدترکیبی ظاهریش رو بپوشانه. بهترین مدل زمانش همون سوناتا وای اف بود و بعد از اون طراحی این خودرو همیشه پسرفت داشته فکر نمی کنم در نهایت فروش خوبی در بازار خودروی آمریکا داشته باشه.

    پاسخ
  3. هادی
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    سوناتا اون دسته از افرادی رو هدف قرار داده که وقتی میخان یک ماشین رو توصیف کنن میگن : خوشکله! آپشن داره!.. نمیخام بگم این خوبه یا بد .. ولی تجربه شخصیم میگه که کسایی که این دو مورد رو بکار میبرن معمولا خودشون پول خرید ماشین رو ندارن و تجربه ی رانندگی با این دست ماشین ها رو هم نداشتن. فقط دوست دارن برن یک بار توش بشینن با سرعت 40 تا تو شهر دور دور کنن…. . ولی افراد ماشین شناس میدونن که ظاهر خوشگل نمیتونه پوششی بر عملکرد معمولی فنی ماشین باشه.

    پاسخ
    1. Sajjad
      سوابق: (1506 دیدگاه) ,

      آپشن رو نمیدونم ولی خوشگل نیست!
      سواریش هم که خشک و زننده اعلام کردن
      فقط به درد بازار محدود ایران میخوره که اکثرا متوجه نیستن دارن چی میخرن

      پاسخ
  4. R
    سوابق: (158 دیدگاه) ,

    هر سال یه مدل جدید میدن که زمین تا آسمون را مدل قبلی فرق میکنه هرسالم زشت تر

    پاسخ
  5. مهران
    سوابق: (104 دیدگاه) ,

    بر خلاف استایل رو به پیشرف این روزها در سایر شرکتها و خصوصا شرکتهای چینی انگار هیوندای داره برعکس رو به زشتی میاره….آخه این چیه؟؟؟!!!!!!!

    پاسخ
  6. محمدرضا
    سوابق: (88 دیدگاه) ,

    اولین بار که عکسشو دیدم به شدت بدم اومد ولی هرچی بیش‌تر می‌گذره بیش‌تر داره به دلم میشینه.
    جالبه بر خلاف نظر دوستان به نظرم نسل 2011 به شدت زشت بود و با اختلاف زشت ترین مدل سوناتا بوده تا الان!

    پاسخ
  7. aston martin
    سوابق: (1347 دیدگاه) ,

    چقد غر میزنیم ما ایرانیا
    به جز طراحی عقبش که بخاطر ظن به کپی بودن از هوندا ممکنه براش دردسر بشه طراحی جلوش به خصوص چراغاش بنظرم خیلیم خوب و قشگ طراحی شده. جلو پنجرش رو هم حفظ کرده و قبلا دیدیم توی نسل های عقب تر سوناتا این مدلی رو.

    پاسخ
  8. یاس ی
    سوابق: (674 دیدگاه) ,

    چرا این بلا را سر سوناتای بیچاره آوردن،
    شاید برای اولین بار هستش که از طراحی یک ماشین خوشم نمیاد (البته به جزء چینیهای دهه قبل) فرمونش چرا اینجوریه آخه!!!!!!!!! عقبش چرا انقدر زشت شده، من حتی کلمه زشت را برای پراید به کار نمیبرم ولی این یجوریه آخه!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
  9. مهدی
    سوابق: (194 دیدگاه) ,

    فرمان افتضاح
    جلو پنجره از روبه رو افتضاح
    چراغ عقب و جلو نامتناسب و مخصوصا نوار کرومی کشیده شده رو کاپوت تا چراغ
    و…
    آقا سوناتا قدیمی خیلی زیبا اما فنی کسانی که داشتند میگن خوب نبوده متوسط پایین نمره دادن شاید این جدیده فنی خوب باشه اما ظاهر جذابی نداره

    پاسخ
  10. Amir Machine
    سوابق: (526 دیدگاه) ,

    بشدت زشت و کریه‌المنظر شده!!
    این چه طراحیه آخه؟ چراغ‌های عقبش هم دیگه نگم، از این به بعد مالکین سیویک اگه چراغ عقب ماشینشون شکست میتونن چراغ سوناتا بخرن بذارن بجاش!!!
    تو این کلاس و سبک طراحی قطعا پژو 508 و فولکس‌واگن آرتئون از سوناتا بشدت زیباتر و جذاب‌ترن

    پاسخ
  11. حسام
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    کلآ طراحی عقب این ماشین داره از چیزی که یک سدان باید داشته باشه دور میشه و بیشتر شبیه فرم ناچ بک یا هاچ بک میشه چیزی که توی طراحی هوندا آکورد هم هست و به نظرم اصلآ زیبا نیست و اصالت ماشین رو داره نابود می کنه و شاید معدود شرکتی در دنیا باشه که هنوزم سدان واقعی مثل bmw سری پنج طراحی کنه !

    پاسخ
  12. رامتین
    سوابق: (1544 دیدگاه) ,

    با اینکه طراحی بحث سلیقه ای هست اما من اصلا نمیتونم با این ماشین ارتباط برقرار کنم. بنظرم خودروهای تویوتا مثل کرولا یا کمری و آلمانی ارزون مثل جتا و پاسات، بهترین انتخاب برای همگانه.

    پاسخ
  13. مجتبي
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    سلام به نظر من که کلا علاقه ای به سوناتا نداشتم این نسل زیباترین و بهترین خودروی کره ای هست که تا الان تولید شده واقعا به طراحش تبریک میگم کاش طراحهای ویران فرقون و وسایپا گاری ی ذره از خلاقیت کره ای ها تو کارهاشون استفاده میکردن و این همه ادعاهای پوچ نداشتند.

    پاسخ
  14. مانی
    سوابق: (1122 دیدگاه) ,

    آخه دو تا موتور با قدرت و کشش دقیقا یکسان چرا؟
    هیوندای خیلی آپشن گذاشته رو ماشین و طراحی قشنگی هم داره
    اما اینکه ماشین لوکس نیست سدان اقتصادیه
    به نظر میاد برای جبران هزینه بعضی جاها کم کاری کردن
    بعضیا گفتن کیفیت سواریش افتضاحه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.