حراج اولین و قدیمی‌ترین محصول پورشه

تایپ 64 اولین و قدیمی‌ترین خودرویی است که نام پورشه روی آن نهاده شده و سنگ بنای شرکتی محسوب می‌شود که امروزه در بین برترین سازندگان خودروهای اسپرت و سوپراسپرت دنیا قرار دارد. تایپ 64 همچنین خودروی شخصی فردیناند و فری پورشه هم بوده است. همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید، در آن دوران فردیناند پورشه در پاسخ به درخواست آدولف هیتلر، خودرویی را طراحی کرد که در ابتدا KDF-Wagen نام گرفت و بعداً به فولکس‌واگن بیتل تغییر نام داد.

پس‌ازاین اما فردیناند پورشه تصمیم گرفت برای شرکت در مسابقهٔ جاده‌ای بین برلین و رم که در سپتامبر سال 1939 برگزار می‌شد، نسخه‌ای سبک‌تر و سریع‌تر از بیتل را تولید کند. این خودرو که تایپ 64 نام گرفت، از همان قوای محرکه و سیستم تعلیق بیتل استفاده می‌کرد اما در دیگر قسمت‌ها تفاوت‌های زیادی با آن داشت. برای ساخت این خودرو، شاسی بیتل بشدت تقویت شده و بدنهٔ آلومینیومی کاملاً جدیدی هم برای آن طراحی گردید که به‌صورت دست‌ساز توسط شرکت Reutter ساخته می‌شد. در شاسی و بدنهٔ تایپ 64 از تکنولوژی هواپیماهای جنگ جهانی دوم استفاده شده بود و پیشرانهٔ چهار سیلندر تخت هوا خنک بیتل نیز برای استفاده در آن تقویت شده و قدرتش به 32 اسب بخار افزایش یافت. با وجود این ویژگی‌ها، تایپ 64 می‌توانست به حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

فردیناند پورشه برنامهٔ ساخت سه دستگاه از تایپ 64 را داشت اما پس از پایان ساخت اولین دستگاه، جنگ جهانی دوم رسماً آغاز و مانع از ادامهٔ پروژه شد و برگزاری مسابقهٔ بین برین و رم هم لغو گردید؛ اما فرزند فردیناند پورشه یعنی فری پورشهٔ جوان هرگز تسلیم نشد و دو دستگاه باقیمانده از تایپ 64 را تکمیل کرد. وی از این دو خودرو به‌عنوان نمونه‌های آزمایشی برای محصولات بعدی پورشه استفاده کرد و بدین ترتیب تایپ 64 به پُلی بین بیتل و پورشه 356 تبدیل شد.

اولین نمونهٔ ساخته شده از تایپ 64 در اوایل جنگ جهانی دوم نابود شد اما دو دستگاه دیگر توسط خانوادهٔ پورشه مورداستفاده قرار گرفتند. البته بعداً آن‌ها فقط از یکی از این دو خودرو استفاده کردند و خودروی دیگر را در انبار قرار دادند. نمونهٔ سوم به‌عنوان خودرویی خانوادگی مورداستفاده قرار گرفت و فردیناند و فری پورشه بسیار با آن رانندگی می‌کردند. در اواخر جنگ جهانی دوم یعنی در ماه می سال 1945 اما سربازان آمریکایی، تایپ 64 موجود در انبار را پیدا کردند. آن‌ها سقف خودرو را بریدند و برای چند هفته با آن به رانندگی بشدت خشن پرداختند تا اینکه پیشرانهٔ آن سوخت و سپس آن‌را اسقاط کردند؛ بنابراین سومین دستگاه تایپ 64 تنها نمونه‌ای بود که از جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد.

البته نمونهٔ دوم که توسط آمریکایی‌ها اوراق شده بود بعدها با استفاده از قطعات باقیمانده در کارخانهٔ پورشه بازسازی شد و هم‌اکنون در موزهٔ خودروی پترسون در لس‌آنجلس نگهداری می‌شود اما سومین دستگاه تنها نمونه از تایپ 64 است که همچنان در حالت اصلی خود بوده و بازسازی نشده است. از سوی دیگر، هنگامی‌که در سال 1944 شرکت پورشه از آلمان به اتریش نقل‌مکان کرد، فری پورشه که قصد داشت تایپ 64 را به‌عنوان خودروی شخصی خود در کشور اتریش به ثبت برساند، کلمهٔ PORSCHE را روی دماغهٔ آن چسباند و بنابراین این ماشین رسماً به اولین خودرویی تبدیل شد که نام پورشه روی آن قرار گرفت.

حال قرار است سومین نمونهٔ تایپ 64 به‌زودی به حراج گذاشته شود. این خودرو ارزش فوق‌العاده بالایی دارد زیرا همان‌طور که گفته شد از یک سو تنها تایپ 64 اصلی دنیا محسوب می‌شود و از سوی دیگر رسماً به‌عنوان اولین محصول شرکت پورشه شناخته می‌شود. این خودرو که از لحاظ تاریخی مهم‌ترین محصول در بین تمام ساخته‌های پورشه از ابتدا تا به امروز است، به‌زودی در تاریخ 15 آگوست در حراجی RM Auctions به حراج گذاشته خواهد شد.

آقای «مارکوس گوریگ» متخصص خودرو از RM Sotheby’s در رابطه با این خودرو می‌گوید:

بدون تایپ 64 هیچ‌کدام از پورشه‌های 356، 550 و 911 وجود نداشتند. این داستان اصل و ریشهٔ پورشه است. این خودرویی است که محصولات افسانه‌ای پورشه را پایه‌گذاری کرد و حالا برای مجموعه‌داران فرصتی تکرارنشدنی فراهم شده تا بتوانند روی صندلی شخصی فری و فردیناند پورشه بنشینند. با این خودرو، مالک جدید آن نه‌تنها به تمامی رویدادهای مربوط به پورشه در سراسر جهان دعوت خواهد شد بلکه همیشه در ردیف اول خواهد بود

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

8 دیدگاه

  1. Alireza
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    چجوری میخوان واسه این قیمت بزارن حالا
    خیلی حرفه ماشینت اسمش اولین پورشه تاریخ باشه

    پاسخ
  2. Amir Machine
    سوابق: (525 دیدگاه) ,

    زمانی که فردیناند پورشه این ماشین رو می‌ساخت به خیالش هم خطور نمی‌کرد که 80 سال بعد دوتا بچه پولدار با محصولات شرکتش جون یه آدم رو براحتی بگیرن (تصادفات خیابون کارگر اصفهان)
    برای اینطور افراد جون آدم که هیچ ارزشی نداره، کاش لااقل احترام نام بزرگ پورشه نگه میداشتن، هرچند که میدونم انتظار بیخودیه
    یه دختر و پسر بچه پولدار وقیح چه میدونن پورشه چیه، فردیناند پورشه کیه
    روحت شاد فردیناند، روحت شاد مرد بزرگ

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (2081 دیدگاه) ,

      قبلا هم یکی گفته بود ” همه بیمه اند” ، کسی باش برخورد نکرد!
      نمیشه دوگانه عملکرد و توقع بیجا داشت!

      پاسخ
    2. بهراد
      سوابق: (184 دیدگاه) ,

      از بس بچه .. زاده ها سوار این برند شدن یه تجسم بدی از پورشه تو ذهنم شکل گرفته.
      اما خود پورشه کارش درسته کاش صاحبشو خود ماشین انتخاب میکرد یا حداقل کسی که شایسته ی این ماشین هست سوارش بشه و ازش لذت ببره

      پاسخ
  3. حسین
    سوابق: (2081 دیدگاه) ,

    پورش درسته یا پورشه؟
    پورش لایک
    پورشه دیس لایک

    پاسخ
    1. Hosseinbimmer
      سوابق: (100 دیدگاه) ,

      بستگی به زبان داره تا جایی که میدونم در اصل پورشه هست ولی به انگلیسی میگن پورش. مثل بی ام و و بی ام دابلیو (البته صد درصد مطمئن نیستم)

      پاسخ
  4. Mohammadreza
    سوابق: (528 دیدگاه) ,

    ایا واقعا حراج همچین ماشینی درسته؟
    تو متن اشاره نشده که الان(قبل از حراجی)ماشین در تملک چه کسی هست ولی احتمالا در تملک کمپانی پورشه و یا خانواده پورشست.
    اگه این ماشین در تملک پورشه(یا خانواده پورشست)نمیتونم درک کنم که چرا دارن حراجش میکنن
    اگه قرار باشه فقط یه ماشین تو موزه پورشه باشه اون ماشین باید تایپ ۶۴ باشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.