پژو

یادی از پژو ۹۰۷ کانسپت، سوپرکار ۱۲ سیلندر فرانسوی!

هیچ‌چیزی همانند یک خودروی کانسپت نمی‌تواند مرزهای فکر و خیال در صنعت خودرو را رد کند و برخی از آن‌ها محصولات کاملاً خاطره‌انگیز هستند که اگرچه به خط تولید راه نیافته‌اند اما همواره در ذهن طرفداران ماندگار شده‌اند. پژو تلاش داشته بدون توجه به محدودیت‌های ایمنی، راحتی و سوددهی چنین چیزهایی را تجسم کند و حاصل کار نیز کانسپت خاطره‌انگیز ۹۰۷ بوده است.

پژو ۹۰۷ اولین بار در سال ۲۰۰۴ معرفی شد. کانال DriveTribe در ویدئویی جذاب به تاریخچه این خودرو و چگونگی شکل‌گیری‌اش پرداخته است.

این کانسپت به عنوان طراحی مطالعاتی برای گرامیداشت مرکز طراحی جدید پژو متولد شد و تیم طراحان آن آزادی عمل زیادی داشتند. این کوپه دیفرانسیل عقب دارای بدنه‌ای فیبر کربنی بود و پیشرانه نیز به عقب کشیده شده بود تا یک سوپرکار با طراحی پیشرانه جلو/وسط تولید شود.

این پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری تنفس طبیعی قدرت ۵۰۰ اسب بخاری داشت و در واقع از به هم پیوستن دو پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری پژو به وجود آمده بود. این خودرو به لطف بدنه فیبر کربنی تنها ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن داشت و می‌توانست در عرض ۳.۷ ثانیه سرعت خود را از سکون به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند. سقف سرعت تئوری این خودرو نیز ۳۵۷ کیلومتر در ساعت اعلام شده بود.

متأسفانه این سوپرکار تک ساخت هرگز وارد خط تولید نشد و قطعاً طرفداران از تماشای یکی از جذاب‌ترین سوپرکارهای معاصر در جاده‌ها محروم شدند.

این خودرو هم‌اکنون در موزه برند پژو قرار دارد. البته شایعاتی درباره ذخیره کردن تمامی قطعات موردنیاز برای تولید یک پیشرانه ۱۲ سیلندر دیگر در ساختمان‌های پژو منتشر شده است.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (38 ديدگاه)

    فکر نمیکردم یه روز در مورد یه پژو این حرفو بزنم ولی زیباست.
    واقعا زیباست

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۲
    1. محمدهادی

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (528 ديدگاه)

      پژو توی ساخت سوپر اسپر دست طولایی داره
      اما چون همشون ساخته شده برای مسابقات اتوموبیلرانی هستن عموما ما ازشون بیخبریم
      خفن ترین ساخته هاش سوپر اسپر مسابقات لمانزه
      پژو ۹۰۵ که کدش بسیار نزدیکه به این نمونه این مقاله

      موافقم ۷
      مخالفم ۲
    1. 🔥A.H MOTORS🔥

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (391 ديدگاه)

      دوران اوج پژو ….❤❤❤

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
    2. پدرام

      ۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (4 ديدگاه)

      این عکس وسط یه شماره از مجله ماشین برای ۲۰ سال پیش بود که خانم رو فتوشاپ کرده بودن و حذف
      رفتم به اون دوران

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
  2. مهدی

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (16 ديدگاه)

    مرکز طراحی پژو یکی از قویترین مراکز طراحی خودرو بوده و هست و قدیم یادمه فراخوان طراحی میدادن بازخورد وحشتناکی بالایی داشت . پژو گاهی افول داشته مخصوصا تو دهه اول قرن جدید اما به لحاظ طراحی بیشتر وقتها پیشرو بوده مخصوصا تو طراحی کابین به نظرم با اختلاف جذابترین ها رو میسازه شما فقط کافیه همین محصولات ۴۰۵ و ۲۰۶ و ۳۰۰۸ رو با رقبای همون سال مقایسه کنید می‌بینید فاصله طراحی زیاد بوده

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
    1. datsun

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (2080 ديدگاه)

      البته خیلی از طراحی های پژو رو پینین فارینا زحمت کشیده انجام داده از جمله همین ۴۰۵ و خیلی دیگه از ماشینهای پژو.

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
    2. محمدهادی

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (528 ديدگاه)

      آره،یادمه

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  3. GT

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (434 ديدگاه)

    مرسدس SLR مک‌لارن به سبک فرانسوی 👌

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
    1. محمدهادی

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (528 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  4. amir

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (474 ديدگاه)

    پاسخ پژو به مرسدس اس ال آر

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
    1. محمدهادی

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (528 ديدگاه)

      پس بی دلیل ذهن منو نبرد به اون سمت

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
  5. تحت پیگرد

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (112 ديدگاه)

    شبیه اکسلرو است

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  6. محمد امین

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1210 ديدگاه)

    در همین حال ، یادی کنیم از یه محصول شاهکار پژو که کل صنعت مسابقات رو محو خودش کرد ، پژو wmp88 ، محصول مسابقات استقامتی ۲۴ ساعات لمانس سال ۱۹۸۸
    چیزی هایی که این خودرو رو غیر عادی میکرد ، طراحی ایرودینامیک و بدنه ی خودرو بود که در کنار دانفورس خوب ، درگ خیلی پایینی داشت ، و اکثر قسمت های این ماشین از الیاف و فیبر کربن و همچنین رینگ های این ماشین از منیزیم ساخته شده بود و شاسیسبک وزن با استحکام زیاد
    بخش شاهکار تر این ماشین موتورش بود که توسط پژو و سیتروئن و ولوو ساخته شده بود ،که یه ۶ سیلندر تویین توربو شارژ که حجم دقیق این موتور معلوم نیست اما حد ۳ لیتر هست
    سیستم سوخت رسانی این ماشین آنقدر پیشرفته بود که حتی تحلیلش هم بسیار سخت خواهد بود ، از دیگر ویژگی هاش ، سر سیلندر انقلابی بود که برای سرعت‌ بیشتر و اصتحکاک کمتر طراحی شده بود و یکی از بهترین سیستم های درای سامپ برای روانکاوی این موتور در نظر گرفته شده بود و بالانس بی نظیر میلنگ از دیگر ویژگی هاش هست ، واقعا بدون شک میشه گفت یکی از بهترین موتور های دنیا و بهترین موتور فرانسوی دنیا ..
    این موتور حدود ۹۱۰ اسب بخار قدرت داشت , که باتوجه به وزن کل ماشین، نسبت قدر به وزن حدود یک داشت
    رکوردی ک این ماشین برای لمانس ثبت کرد ، سرعت ۴۰۷ کیلومتر برساعت بود که با توجه به کفی کوچک پیست ۲۴ ساعته ی لمانس ، خیلی عدد بزرگی هست ، جالبه که بدونید ، حداکثر سرعت پورشه ۹۱۹ ایوو در اون پیست حدود ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت بود !!
    البته بعد از ثبت این رکورد ، به علت آسیب در سیستم درای سامپ لیبریکیشن، موتکر آسیب دید و از مسابقه خارج شد
    صحبت‌ کردن راجب ویژگی های این ماشین، زمانبره ، بعدا بیشتر راجبش صحبت میکنیم

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
    1. محمدهادی

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (528 ديدگاه)

      دقیقا
      و بعدها نسل های بعدی خود وی استقامتش ینی ۹۰۵ معروف
      و بعدا wr lm96
      پژو یکی از فعال ترین شرکت ها در مسابقات استفامت بوده

      موافقم ۷
      مخالفم ۰
  7. علی

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (88 ديدگاه)

    الان یه بنده خدایی میاد میگه یه تیکه اشغالی بیشتر نیست جالب بودنش اینجاست که خودشو ضد فرانسه میدونه ولی دائما تو پستهای مربوط به فرانسویاست

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. یانکی

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1497 ديدگاه)

      کی دلش میاد این الهه زیبایی رو بد بدونه.پژو جبر زمانه کوچیک سازش کرده وگرنه هر وقت اراده کنه غول میسازه.پدال یکی دیگه هم هست اون ۶۰۰ اسبیه با زوایای تیز اسمش یادم نیست نمیدونم بنیل بود بنلی بود خیلی خوفه

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
  8. پویا

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (150 ديدگاه)

    بنظرم ماشینای پژو هنوز هم زیباهستن

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  9. زیزیگولو

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2434 ديدگاه)

    این ماشین تو زمان خودش سرعت حداکثری ۳۶۰ کیلومتر در ساعت داشته که واسه زمان خودش خیلی عالی بوده

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  10. AMG GT R

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (445 ديدگاه)

    اگه تولید میشد می تونست رقیب خوب برای ۵۹۹ باشه

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  11. Roham

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (530 ديدگاه)

    پژو بلده خوب بسازه!!
    نمی‌کنه!
    نمی‌سازه!!
    دوست نداره!!!

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  12. (Saeed(peugeot

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (73 ديدگاه)

    بارها منم گفتم ….

    پژو هر وقت به داکار میاد جوایز و درو میکنه …..
    دو سال دیگه هم به لمانز برمیگر همه رو جر میده …..مثل سال ۲۰۱۰ ….

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  13. رامتین

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2298 ديدگاه)

    با این قدرت، تاپ اسپید ۳۶۰ اگر واقعیت داشته باشه میشه گفت بی نظیره و حتی بهتره نگیم کم نظیر!

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  14. محمدهادی

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (528 ديدگاه)

    عجب طراحی داشت
    یادمه برای اولین بار عکسش روی مجله ماشین خورده بود
    و تو مجله اون ناه کلی بررسیش کرد
    یادش بخیر
    بدنه ی کشیدش با اتاق جمو و جور تخم مرغیش یاد آور مکلارن مرسدس SLR هستش برام

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  15. ارشیاsvj

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1583 ديدگاه)

    هعععععی
    روزگار

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  16. Reza Waffen SS

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2896 ديدگاه)

    خوشگله

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  17. Aref.Genial

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (72 ديدگاه)

    داشبوردش چقدر بوگاتیه! خیلی خوشگله

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. امید

      ۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (52 ديدگاه)

      آره خیلی شبیه بوگاتیه

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  18. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1587 ديدگاه)

    واقعا زیباست.
    آدم رو یاد اکسلرو و اس ال ار میندازه.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا