اشکودا

اشکودا اوکتاویا RS iV 2020، دوست راننده و محیط‌زیست!

۱۹ سال از زمان معرفی اولین نسل اوکتاویا RS می‌گذرد. این خودرو در آن زمان از پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو با قدرت ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتون متر استفاده می‌کرد.

اما جدیدترین نسخه این خودرو فرسنگ‌ها با نمونه‌های قبلی تفاوت داشته و از قوای محرکه پلاگین هیبریدی استفاده می‌کند. این مجموعه ترکیبی از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری بنزینی و واحدی الکتریکی بوده و قدرت کل ۲۴۲ اسبی و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری دارد.

مدیر اجرایی اشکودا گفته است:

با معرفی اوکتاویا RS iV ما در حال شروع فصل جدیدی در داستان موفق سبد محصولات RS خود هستیم. ما برای اولین بار از قوای محرکه پلاگین هیبریدی در یکی از سطح بالاترین محصولاتمان استفاده کرده‌ایم. این قوای محرکه در اوکتاویا RS iV باعث بهبود پرفورمنس و کاهش آلایندگی و مصرف سوخت می‌شود.

اما چیزی که خیلی ما را راضی نمی‌کند عدم برتری اوکتاویا RS iV در بحث پرفورمنس نسبت به مدل‌های قبلی است. این خودرو در حالت اسپورت از بیشترین قدرت خود استفاده کرده اما شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۳ ثانیه‌ای دارد که مشابه دومین نسل این خودرو می‌باشد. حداکثر سرعت نیز ۲۲۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

نیروی پیشرانه از طریق گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه به چرخ ها انتقال یافته و پیشرانه لیتیوم-یون ۱۳ کیلووات ساعتی باعث ایجاد برد الکتریکی ۶۰ کیلومتری می‌شود.

از نظر ظاهری، اشکودا اوکتاویا RS iV جدید دارای مه شکن‌های LED، رینگ‌های ۱۸ اینچی استاندارد و کالیپرهای ترمز قرمز RS است. همچنین برخی قطعات همچون جلوپنجره و دیفیوزر به رنگ مشکی درآمده‌اند. اگرچه اسپویلر عقب مدل هاچبک تیره‌رنگ است اما اسپویلر سقف مدل‌های استیشن همرنگ بدنه خواهد بود.

اما از نظر کابین باید به طرح مشکی‌رنگ اشاره کنیم که با فرمان چرمی سه پره، پدال شیفترها، صندلی‌های جلوی اسپورت، دوخت های متمایز و پدال‌های آلومینیومی مزین شده است. همچنین در داشبورد و پانل درب‌ها از آلکانترا سود برده شده است.

جدای از نسخه پرچم‌دار اوکتاویا RS iV، این شرکت در حال عرضه نسخه‌های پلاگین هیبریدی برای تریم های SE و SE L هم می‌باشد. این مدل‌ها از پیشرانه ۱.۴ لیتری بنزینی و واحدی الکتریکی استفاده کرده و قدرت کل ۲۰۴ اسبی و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متری دارند.

باتری ۱۳ کیلووات ساعتی این مدل‌ها همان برد ۶۰ کیلومتری را ارائه می‌کنند.

اشکودا همچنین دو نسخه e-TEC از اوکتاویا را معرفی کرده که اولین محصولات این برند با تکنولوژی هیبریدی ملایم می‌باشند.

دو پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری ۱۱۰ اسبی و ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۱۵۰ اسبی در دسترس خواهند بود و هر دو به یک موتور استارتر ۴۸ ولتی و باتری لیتیوم-یونی ۴۸ ولتی با ظرفیت ۰.۶ کیلووات ساعت متصل خواهند شد. از نظر پرفورمنس، این مدل‌ها از ۵۰ نیوتون متر گشتاور بیشتر واحد الکتریکی برخوردار شده و در هر صد کیلومتر باعث کاهش ۰.۴ لیتری مصرف سوخت خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Hadi

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    عاشق طراحی های اشکودا هستم مخصوصاً مدل های RS

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. meysam

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    طراحی خیلی پخته و جا افتاده و شکیل و بدور از اغراق که بعد از 2 سال دلتو بزنه. خیلی قشنگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Me

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (314 ديدگاه)

    این چیزیه که بازار اروپا بهش تشنه بود
    موفقیتی مثل میتسوبیشی اوتلندر پلاگین براش پیش بینی میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا