ایستگاه خبر

فهرستی از خودروهایی که توسط چینی‌ها از بی ام و کپی شده‌اند

رپورتاژ: صنعت خودروسازی در چین در طول سالیان اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و توانسته به بازارهای جهانی نیز راه پیدا کند. در حال حاضر نیز شرکت چینی سایک موتور رتبه ۸ ارزشمندترین برندهای خودروسازی جهان را از بی ام و گرفته است و خودروسازی مطرح آلمانی به رتبه ۹ در این رده‎بندی سقوط کرده است. اما همچنان خودرو سازان چینی به کپی کردن محصولات مطرح سایر برندهای جهانی علاقه زیادی نشان می‌دهند. بی ام و یکی از بزرگترین و با سابقه ترین شرکت‌های تولیدکننده خودرو در جهان است و همکاری نزدیکی نیز با خودروسازان چینی به خصوص برلیانس دارد. این موضوع سبب شده است که شرکای چینی بی ام و به طرح‌های این شرکت آلمانی علاقه زیادی نشان دهند و در موارد گوناگون به کپی برداری از روی دست این غول آلمانی بپردازند.


گاهی این کپی برداری‌ها بدون اطلاع بی ام و انجام نمی‌شود و حتی همکاری‌های نزدیکی نیز در زمینه طراحی اینگونه خودروها وجود دارد و گاهی نیز کار به شکایت‌های حقوقی به دلیل کپی کاری بدون اجازه یک شرکت چینی رسیده است. در این میان برلیانس به عنوان شریک اول تجاری بی ام و در چینی نقش ویژه‌ای و تقریباً می‌توان گفت زبان طراحی بی ام و در تمام محصولات اختصاصی برلیانس دیده می‌شود. به همین بهانه در این مقاله لیستی از خودروهایی که چینی‌ها از بی ام و کپی کرده‌اند را جمع‎آوری کرده‌ایم که در اختیار شما قرار دهیم.

برلیانس v5 یا بی ام و x1؟

همانطور که گفته شد برلیانس به عنوان شریک تجاری اصلی بی ام و در چین همکاری نزدیکی با بی ام و دارد. فروش بی ام و در چین به دلیل همکاری با برلیانس رشد خوبی داشته است، ضمن اینکه خط مونتاژ خودروهای بی ام و توسط برلیانس هر ساله تولیدات خود را افزایش می‌دهد تا بتواند بازار خرید و فروش بی ام و در آسیای شرقی و میانه را تغذیه کند.

این همکاری نزدیک به حدی است که قرار است در همین چند سال آینده خط تولید تعداد از مدل‌های الکتریکی بی ام و صرفاً در چین و توسط شرکت برلیانس راه‎اندازی شود. همین موارد سبب شده است که مهندسان آلمانی زیادی در شرکت بی ام و فعالیت کنند و همکاری نزدیکی بین دو شرکت برای تولید محصولات اختصاصی برلیانس دیده شود. نتیجه این همکاری‌ها به وجود آمدن طرح‌هایی مانند برلیانس v5 است که از لحاظ ظاهری یک کپی خیلی شیک از بی ام و x1 محسوب می‌شود. این شاسی بلند چینی به بازار ایران نیز راه پیدا کرد و اگر سیاست‌های سایپا در قبال این خودرو کمی هوشمندانه‌تر بود در حال حاضر می‌توانستیم مقایسه‌های زیادی بین این خودرو چینی و x1 های موجود در ایران انجام دهیم.

Shuanghuan SCEO؛ یک کپی چند منظوره از بی ام و!

یک شرکت خودرو سازی در چین به نام Shuanghuan اقدام به تولید خودرویی به نام Shuanghuan SCEO در سال ۲۰۰۵ کرد که نمونه یک کپی‎کاری عظیم در چین بود. این خودرو در واقع حاصل کپی کردن از روی دست لکسوس RX نسل اول در نمای جلو، بی ام و X3 در نمای بغل و بی ام و X5 در طراحی قسمت عقب خودرو است. البته در داخل اتاق ماشین هم شاهد کپی کردن از روی دست تویوتا لندکروز هستیم تا شاهکار این شرکت تکمیل شود.

به این ترتیب اگر قصد خرید بی ام و شاسی بلند را دارید و بین مدل X3 و X5 دچار تردید شده‌اید Shuanghuan SCEO  راه‎حل مشکل شما خواهد بود! بی ام و با شکایت از این خودروسازی چینی جلوی فروش این خودرو را در آلمان گرفت اما در دادگاه ایتالیایی نتوانست ادعای خود را ثابت کند و به گزارش شرکت سازنده Shuanghuan SCEO به ۳۵ کشور جهان صادر شد.

کپی کردن محصولات زیر مجموعه بی ام و و لوگو بی ام و!

علاوه بر محصولات شرکت اصلی بی ام و تعدادی از محصولات شرکت‌های زیر مجموعه بی ام و یعنی مینی و رولز رویس نیز مورد عنایت چینی‌ها قرار گرفته است. یکی از بهترین و لوکس‌ترین خودروهای جهان یعنی رولز رویس فانتوم توسط شرکت خودرو سازی جیلی با نام GEELY GE کپی شده است و تفاوت زیادی بین دو خودرو از لحاظ ظاهر دیده نمی‌شود. دیگر شرکت چینی نام آشنا برای ایرانیان یعنی لیفان نیز نسخه کپی خود را از روی مینی محبوب ساخته است و نام آن را لیفان ۳۳۰  قرار داده است. اما BYD نهایت خلاقیت را در کپی‎کردن به اجرا گذاشته است و لوگوی بی ام و را نیز کپی کرده است.

منبع :‌ویرلن

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا