مرسدس بنز

مرسدس بنز 600، تندیسی از سال‌های دور

مرسدس بنز ۶۰۰ یک خودروی بزرگ بود. این خودرو به این قصد آمده بود تا اوج کمال در مهندسی خودرو را به نمایش بگذارد و هنگامی‌که در سال ۱۹۶۳ معرفی شد تنها معدودی رقیب داشت. تولید آن در سال ۱۹۶۵ میلادی و دو سال پس از معرفی آن آغاز شد و اغلب طرح‌های بدنه آن نیز تا سال ۱۹۷۲ میلادی روانه بازار شدند. بااین‌حال، تولید نسبتاً کم آن تا سال ۱۹۸۱ میلادی یافت و طی این بازه زمانی،۲۶۷۷ دستگاه از آن ساخته شد.


این خودرو به بسیاری از ادوات لوکس مجهز بود، ازجمله می‌توان به سیستم هیدرولیک پیشرفته آن اشاره داشت که قوه محرکه هر چیزی در این خودرو از شیشه‌ها و صندلی‌ها گرفته تا درب‌هایی که به‌طور اتوماتیک بسته می‌شدند، بود. مرسدس بنز ۶۰۰ در گونه‌های متفاوتی به بازار آمد:
+ چهار درب سدان با فاصله محوری کوتاه که در طرح شبیه به یک سدان S600 مدرن بود.
+ چهار درب سدان با فاصله محوری کوتاه که یک پنجره برقی مجزا بین صندلی‌های ردیف جلو و عقب آن فاصله می‌انداخت.
+ چهار درب لیموزین با فاصله محوری بلندتر که دارای یک ردیف صندلی در عقب با دو صندلی روبروی آن بود. اغلب و نه تمامی این مدل‌ها مجهز به پنجره‌های برقی بودند.
+ شش درب لیموزین با شاسی‌های دارای فاصله محوری بلند. این مدل دارای صندلی‌های رو به جلوی متحرک در میانه دو درب خود و همچنین یک ردیف صندلی در عقب بود.


+ معدودی لیموزین که جایگاه سرنشینان ردیف عقب در آن به‌صورت روباز (کانورتیبل) بوده و با نام لندولت (LANDAULETS) خطاب می‌شدند. تولید این گونه از مرسدس ۶۰۰ در اوایل سال ۱۹۷۱ میلادی خاتمه یافت.

۱۹۶۴ Mercedes-Benz 600 Pullman
+ دو عدد کوپه هم از مرسدس بنز ۶۰۰ ساخته شد. یکی از آنها به دکتر UHLENHAUT، مردی که آن را طراحی نمود، هدیه داده شد. این هدیه هم در هنگام بازنشستگی به وی تعلق گرفت.
+ یک مدل از مرسدس بنز ۶۰۰ نیز برای مراسم خاک‌سپاری (نعش‌کش) ساخته شد. این خودرو به اضافه دو کوپه‌ای که نامشان در بالا ذکر شد تا به امروز در ایالات متحده باقی مانده‌اند.


از آنجایی که مرسدس بنز ۶۰۰ خیلی سنگین بود، یک پیشرانه بزرگ ۶.۳ لیتری V8 با آرایش میل بادامک بالا و یک سامانه تزریق سوخت مکانیکی ساخت بوش که به نحوی ویژه توسعه یافته بود، قوه محرکه آن بودند. سیستم تعلیق قابل تنظیم بادی آن، سواری نرم و هندلینگ خوبی را برای این خودرو در هر سطحی از مسیر فراهم آورده بود، گرچه شتاب و تندی این خودرو به ناگزیر به مصالحه‌ای با ابعاد بزرگ آن تن داده بود.


این خودرو تا سال ۱۹۸۰ در شمارگانی سخت محدود تولید شد و تا زمانی که مدل‌های مدرن مایباخ ۵۷ و ۶۲ معرفی نشدند، خودروی هم‌ترازی برای آن در خط تولید مرسدس بنز وجود نداشت.

پیشرانه “M-100 ” مرسدس بنز ۶۰۰ و سامانه تعلیق بادی آن در مدل ۳۰۰ SEL 6.3 سال ۱۹۶۶ نیز نصب شدند که به‌نوبه خود، خودرویی سبک‌تر، مقرون به‌صرفه‌تر و با فنربندی مناسب‌تری را از آن ارائه دادند. این خودرو بر روی شاسی “W116 ” مرسدس بنز معرفی شده بود. یک نسخه بزرگتر از پیشرانه M-100 هم در مدل‌های تولید محدود ۶.۹ نیز نصب شده بود (- منظور مرسدس بنز ۴۵۰ SEL 6.9 است).

از مالکان مشهور مرسدس بنز ۶۰۰ می‌توان به افرادی چون هیوج هنفر، الیزابت تایلور، جان لنون، جیسون کی، ارسطو اوناسیس، نیکلای چائوشسکو، جوسیپ بروز- تیتو، رئیس مائو تسه یانگ و الویس پریسلی اشاره نمود.

منبع: NETCARSHOW.COM

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Amir schumacher

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    یک نمونه از این ماشین رو در مشهد دیدم
    بی نظیر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      ما همین الان سال ٢٠١٧ میتونیم خودرویی در حد این مدل ١٩۶٣ بنز رو تولید کنیم؟؟؟
      مگه ما از قدیم خودروساز نبودیم؟؟؟
      تا کی مصرف کننده ها تاوان مدیریت جذاب صنعت خودرو رو بدن؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بیتزارینی

        ۲۰ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ما بنز تولید کنیم ؟!
        کل دنیا نمیتونه مثل بنز تولید کنه!
        بنز یعنی نظم و دیسیپلین و مسوولیت پذیری و دقت آلمانی!
        تو هر وقت بچه‌هات رو مثل آلمانی‌ها تربیت کردی میتونی چنین انتظاری داشته باشی جانم.
        وگرنه تا ابد در چنبره توهمات اسیری.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. MB

      ۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (48 ديدگاه)

      یک مدتى مالکیتش دست همسایمون بود،اما اکثر اوقات جاى محل کارشون یعنى تالار داریوش تو مشهد پارک بود.
      ایشون یکى از بهترین کلکسیونرهایى بودن که تا حالا دیدم.
      ماشینشونم رنگ ابى رویال یا نفتى داشت با تودوزى پرتغالى،البته روش سیستم صوتى بسته بود که اصلا این کارشونو نپسندیدم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Amir schumacher

        ۶ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        درسته منم همونجا دیدمش !!
        نزدیک خیابون راهنمایی.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. رضا

      ۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (17 ديدگاه)

      مجله ماشین فکر کنم 6 یا 7 سال پیش بود همین ماشین رو فکر کنم در کاخ سعد اباد ازماشیش کرده بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Mercede kaviani

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با درود به دوست بسیار عزیز سام کاویانی
    سپاس بی کران از مطلب بسیار عالی شما وزحمات شما دوست بسیار عزیز در تهیه مطالب
    فکر کنم اینکه کمپانی های اتوموبیل سازی بصورت سفارشی قبول ساخت مجدد مدل های کلاسیک خود را کنند در جهان دیگر یا به اصطلاح به گور باید ببرم
    باسپاس دوباره دوستدار شما مرسده کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. #ali.m#

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    اقای کاویانی دم شما گرم .
    خیلی وقت بود مقاله هاتون رو تو سایت ندیده بودم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حسین

    ۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    صندلی ها هیدرولیک بود!?
    یعنی فانتوم اون موقع بوده!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا