تویوتا

اتیوس، مدلی کوچک و اقتصادی از تویوتا

سام کاویانی: برخی از مدل‌های تویوتا مثل کرولا، کمری، لندکروزر و هایلوکس و… از شهرت جهانی برخوردارند و اکثر خریداران خودرو در اقصی دنیا با این اسامی کمابیش آشنایند؛ اما برخی از مدل‌ها هستند که تنها در جغرافیای خاصی اعم از یک کشور و یا قاره عرضه می‌شوند و کمتر اسامی‌شان به گوش اشخاص خورده است. یکی از این مدل‌ها که سال‌هاست در آسیا و آمریکای جنوبی تولید می‌شود، اتیوس نام دارد که در این متن به‌طور مختصر به آن می‌پردازیم.


اتیوس (ETIOS)، خودروی کوچکی از کلاس ساب‌کامپکت‌هاست که در انواع سدان، هاچ‌بک و نیز کراس تولید می‌شود. نام اتیوس برگرفته از لغت یونانی “ETHOS” است که به معنای روح، هویت و ایده‌ها می‌باشد. نسخه سدان این خودرو که به لحاظ ابعادی کمی کوچک‌تر از پژو ۴۰۵ است، برای نخستین بار، اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی، به هیئت یک خودروی کانسپت در نمایشگاه خودروی دهلی هند به نمایش در آمد و تولید آن نیز از ماه دسامبر همان سال آغاز شد؛ اما نسخه هاچ‌بک این خودرو که با نام اتیوس لیوا (LIVA) و یا اتیوس والکو (VALCO – فقط در اندونزی) فروخته می‌شود کمی دیرتر و از ماه ژوئن سال ۲۰۱۱ به بازارهای جهانی معرفی شد. در این میان، نسخه کراس اتیوس که بر مبنای نسخه هاچ‌بک آن توسعه یافته است از سال ۲۰۱۴ میلادی پا به عرصه وجود نهاد. هر دو نسخه سدان و هاچ‌بک اتیوس بر مبنای پلت‌فرم EFC تویوتا تکوین و توسعه یافته‌اند. نسخه سدان اتیوس تنها در کشورهایی چون برزیل و هند در حال تولید است و نسخه هاچ‌بک آن هم در برزیل، هند و اندونزی.


انواع تویوتا اتیوس با پیشرانه‌های متفاوتی اعم از بنزینی و دیزلی در کشورهای میزبان خود به تولید می‌رسند. پیشرانه‌های بنزینی در انواع ۱.۲ و ۱.۵ لیتری، به ترتیب از توانی معادل ۸۰ و ۹۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۰۴ و ۱۳۲ نیوتن‌متر بهره برده و هر دو نیز چهار سیلندر هستند؛ اما پیشرانه دیزلی تنها در یک گزینه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری عرضه می‌شود که از توانی معادل ۶۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۷۰ نیوتن‌متر برخوردار است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، تمامی مدل‌های اتیوس تنها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می‌شوند.


نسخه ۱.۲ لیتری بنزینی هاچ‌بک اتیوس و یا همان لیوا (LIVA) با بهایی بین ۵۷۶ الی ۶۴۵ هزار روپیه در بازار هندوستان فروخته می‌شود که معادل دلاری آن بین ۸,۸۷۰ الی ۹,۹۳۰ دلار بالغ می‌گردد. نسخه ۱.۵ لیتری سدان نیز با بهایی معادل ۷۰۹ الی ۸۰۰ هزار روپیه برچسب خورده است که با تبدیل آن به دلار آمریکا ارقامی بین ۱۰,۹۲۰ الی ۱۲,۳۲۰ دلار به دست می‌آید؛ و نسخه فول ۱.۵ لیتری بنزینی اتیوس کراس نیز با بهایی معادل ۸۲۴ هزار روپیه و یا حدود ۱۲,۶۹۰ دلار فروخته می‌شود.

نسخه فول تویوتا اتیوس کراس که جذاب‌ترین و زیباترین مدل آن نیز به شمار می‌آید عمدتاً با تجهیزات رفاهی و ایمنی ذیل در بازار هند فروخته می‌شود:
۲ عدد کیسه هوا، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، قفل ایمنی کودک، کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای، ایموبلایزر، بخار زدای شیشه عقب، خروجی برق ۱۲ ولت در جلو، تهویه مطبوع دستی، نگه‌دارنده‌های فنجان، دستگیره درب کرومی، ریل سقفی، آنتن سقفی، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم صوتی مجهز به رادیو AM/FM با قابلیت پخش CD/MP3 و درگاه‌های USB/AUX با اتصالات بلوتوث و چهار عدد بلندگو و…

ابعاد و وزن مدل‌های مختلف اتیوس به شرح ذیل است:
مدل سدان: طول/عرض/ارتفاع: ۴۳۶۹/۱۶۹۵/۱۵۱۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور: ۲۵۵۰ میلی‌متر و وزن حدود ۹۳۵ کیلوگرم
مدل هاچ‌بک: طول/عرض/ارتفاع: ۳۸۸۴/۱۶۹۵/۱۵۱۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور: ۲۵۵۰ میلی‌متر و وزن حدود ۹۱۵ کیلوگرم
مدل کراس: طول/عرض/ارتفاع: ۳۸۹۵/۱۷۳۵/۱۵۵۵ میلی‌متر و فاصله بین دو محور: ۲۵۵۰ میلی‌متر و وزن حدود ۹۵۰ کیلوگرم

منابع:
WIKIPEDIA.ORG
CARWALE.COM
و…

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    چرا محصولات ارزان تویوتا ، هیوندا ، کیا ، سوزوکی و … که فقط در کشور های روبه توسعه عرضه میشه ، به ایران نمی‌یاد؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهرداد

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (19 ديدگاه)

      چون روی پراید سود هست

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. ali

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    ای کاش میشد چندتا مدل ارزان قیمت تویوتا مثل این مدل تو ایران مونتاژ میشد و زیر 50 تومن قیمتش بود…تا ماشین با کیفیت ولی نسبتا ارزان هم بود تو ایران… ( مدل هاچبک و 1.5 لیتری ایش رو کاملا به ساندرو ترجیح میدم . داشبورد و اکانات و کیفیت بهتری هم داره ..)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. #ali.m#

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      8هزار دلار با دلار 3500 حساب کنی میشه 28 تومن با حساب تعرفه گمرک میشه 60 تومن .ایرتویا هم 30تومن میکشه روش میشه 90تومن .در بهترین حالت .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. SS

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (740 ديدگاه)

      البته سلیقه خیلی مهمه و تویوتا هم به کیفیت خوب شهرت داره
      اما کسانی که این مدل رو سوار شدن نظر دیگه ای دارن و ساندرو (جدید) رو به این ماشین ترجیح میدن
      ریویوی این ماشین در افریقای جنوبی رو ببینید
      http://www.cars.co.za/motoring_news/toyota-etios-15-sprint-2017-video-review/43305/
      قیمت این ماشین هم در افریقای جنوبی حدود 35 هست که با توجه به اینکه نسخه پایه یاریس کمتر از 40 و ساندرو استپ وی 2017 فول هم کمتر از 40 قیمت میخوره به نظر من به صرفه نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. بهنام

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (43 ديدگاه)

    چقدر ال نوده، هاچبکش چقدر ساندروئه، توان موتورش، طراحی داخلیش و …
    چرا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      اره چراغاش خیلی شبیه ال نوده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Regera

        ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (74 ديدگاه)

        قشنگ مشخصه تندر ۹۰محبوب ما رو داچیا از این کپی کرده.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. فيصل.

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (350 ديدگاه)

    ی چیزی هم قیمت ال نود که ایران بیشتراز ۴٠ ملیون میفروشن. حداقل اگ دنبال مونتاژ ژاپنیا بودن وزیر خارجه ژاپن مث فرانسویا علیه کشور موضع نمیگرفت صبح تا شب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. پرهام

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    ب شخصه روی ۱۲.۶۹۰ دلار
    ۳۱۰ دلار میزارم اسپارک میخرم?
    حداقلی ترین برتریش نسبت ب این وجود ده ایربگ تو مدل استاندارده نه دو ایربگ عین پراید?
    https://goo.gl/images/dQOt3C
    این تو مدل پایه هم همینه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امین

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (384 ديدگاه)

    چقدر بی ریخته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Aref

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (29 ديدگاه)

    حیف لوگو تویوتا که رو این ماشینه ، تا قبل اینکه با هاش رانندگی کنم فکر میکردم حد اقل های تویوتا رو داره ولی چند باری که تستش کردم نا امید شدم .گیربکس و فنربندی خشکی داره کلا کیفت سواریش پایین تر از ال نود هست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. reza

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (209 ديدگاه)

      تو آفریقا هستی؟؟؟ :-)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. آرش

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (111 ديدگاه)

    واژه اقتصادی توی ایران خنده داره
    مثلا میتسوبیشی میراژ اقتصادی اینجا صد تومن قیمت داره …
    والا پرایدم دیگه اقتصادی نیست داره به لوکس تبدیل میشه
    تیبا ۲ بیست و هشت تومن ، ساینا ۳۰ تومن و کوییک ۴۵ تومن …
    دقت داشته باشید ماشین های فوق همه پلتفرم پراید موتور پراید زیر و بند پرید در یک کلام پرایدی با نام های مختلف هستند …
    حالا پراید اقتصادیه ؟
    اینم اگه بیاد تو ایران صد و هفتاد هشتاد قیمت میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهدی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    لطفا اگه میشه در مورد تویوتا اونسیس هم مقاله بذارید و اینکه چرا اونسیس تو اروپا اینقدر فراوان هست بیشتر از هر مدل دیگه ولی تو بقیه بازارا نیست avensis

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مهدی

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    تویوتا از ال۹۰ تقلب کرده یا ال ۹۰ از تویوتا؟ فرم چراغ ها صندوق عقب ارتفاع ماشین کاملا ال ۹۰ هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ali

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (42 ديدگاه)

    کلا طراحی این شکلی کیلومتر بدجور تو ذوق میزنه
    باید سرت هی بچرخونی نگاه کیلومتر کنی ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. زهير

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    o,خودرو اقتصادی، معمولا طراحی، قطعات و پیشرانه عاریتی و امانتی دارد.
    بدنه این خودرو، از لوگان استفاده شده است. مدلی اولیه آن، کاملا با ال -90 مشابه است.
    طراحی داخلی از تویوتا یاریس 2008، استفاده شده است

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا