جیپ

بازگشتی قدرتمندانه: بررسی جیپ کامپس 2017 جدید

کلاس شاسی بلندهای کامپکت (جمع‌وجور) که شامل خودروهایی چون سئات آتکا و پژو ۳۰۰۸ می‌باشد یکی از مهم‌ترین کلاس‌های خودرویی اروپا بوده و رشد آن سریع‌تر از هر کلاس خودرویی دیگری است. هم‌اکنون جیپ نیز توجه بیشتری به این کلاس نشان داده و کامپس جدید را برای رویارویی با رقبا به میدان فرستاده است.


کامپس کمی بزرگ‌تر از رنگید بوده اما کوچک‌تر از چروکی می‌باشد و باید در این بازار سخت با رقبای قدرتمندی روبرو شود. برای کمپانی‌ای که فقط به ساخت شاسی بلندها مشغول است، تولید مدلی در این کلاس کمی دیر بوده است. نسل قبلی کامپس در سال ۲۰۰۶ عرضه شد و به سد محکم رقبا خورد و ناکام ماند؛ بنابراین نسل جدید این خودرو آمده تا پیشینه تاریک خود را پاک کند.


ما این شانس را داشتیم تا تستی اولیه از نسخه اروپایی این خودرو در پرتغال داشته باشیم. هنوز مدل مخصوص بازار بریتانیا تا اوایل سال آینده عرضه نخواهد شد اما اولین احساس ما از این خودرو بسیار خوب بوده است.


جیپ کامپس جدید قطعاً از نظر طراحی خودرویی برجسته و متمایز بوده و اشکالی برجسته، جلوپنجره متمایز با هفت خانه و قوس چرخ‌های تیز باعث شده‌اند که کامپس در مقایسه با رقبا شاسی‌بلند تواناتری نشان دهد. نشان جیپ نیز قطعاً حس ماجراجویی بیشتری را در میان طرفداران آفرود بیدار می‌کند.


هم‌اکنون می‌توان از میان چندین رنگ روشن یکی را انتخاب نمود که ظاهری جذاب را به کامپس می‌دهند. چراغ‌های LED نیز و سقف مشکی کمک می‌کنند تا خودرو کم ارتفاع‌تر و پهن‌تر به نظر آید. مخلص کلام اینکه نسل جدید کامپس یکی از زیباترین خودروهای کلاس خود است.


متأسفانه این رویه در کابین رعایت نشده است. مقادیر زیادی از پلاستیک‌های نرم در داشبورد کار شده اما همگی مشکی بوده و ظاهر مضحکی دارند. درحالی‌که پژو ۳۰۰۸ از برخی متریال زیبا در کابین استفاده کرده اما اینجا تنها برخی بخش‌ها دارای پلاستیک مشکی براق هستند.


غربیلک فرمان خوش‌دست و زیبا و صندلی‌های باکیفیت تنها موارد برجسته کابین کامپس هستند. مدل فول لیمیتد حاضر در تست زمان حضور در بریتانیا کاملاً گران‌بها خواهد بود و از نظر کیفیت کابین نخواهد توانست با رقبای مشابه شاخ‌به‌شاخ شود. البته ما هنوز بهای نهایی خودرو را نمی‌دانیم.


مدل فول لیمیتد دارای صفحه لمسی ۸.۴ اینچی با سیستم ناوبری و اپل کارپلی و اندروید اتو است. این سیستم بهتر از سیستم اطلاعات سرگرمی نیسان قشقایی عمل می‌کند اما در مقایسه با ۳۰۰۸ کم می‌آورد. علت اصلی این موضوع به عدم وجود دکمه‌های فیزیکی برای حرکت سریع بین منوها و صفحات مربوط می‌شود.

البته برخلاف پژو شما شاهد دکمه‌های فیزیکی برای سیستم تهویه هستید که ما از این موضوع استقبال می‌کنیم. تریم های پایه‌تر از صفحه‌نمایش‌های کوچک ۵ یا ۷ اینچی استفاده می‌کنند که به نظر ما در داشبورد کاملاً کوچک به نظر خواهند رسید. حتی بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش موجود در کامپس نیز روی داشبورد بزرگ و پهن خودرو کوچک دیده می‌شود.


همچنین صفحه‌نمایش ۷ اینچی دیگری بین پشت آمپرها وجود داشته که داده‌های رانندگی و جهت‌های ناوبری را نشان می‌دهد. این سیستم به اندازه صفحه نشان‌دهنده‌های کاملاً دیجیتال ۳۰۰۸ خوب نیست اما استفاده از پشت آمپرهای واقعی را تحسین می‌کنیم. این موضوع را برخی خریداران دوست دارند.


فضای زیادی داخل کابین وجود داشته و فضای شانه کاملاً مناسب است. سرنشینان بالغ به راحتی می‌توانند در صندلی‌های عقب بنشینند. البته بخش عقب کمی تاریک احساس می‌شود اما این موضوع در تمام خودروها با خط سقف اسپورت دیده می‌شود.
محفظه بار بزرگ و تخت در پشت به همراه کف صندوق کاربردی به این معنی است کامپس از نظر کاربردی بودن در سطح بالایی قرار دارد. البته محفظه بار ۴۳۸ لیتری این خودرو کمتر از محفظه ۵۲۰ لیتری پژو ۳۰۰۸ است.
کف‌پوش‌های لاستیکی موجود در خودروی تست نشان دهنده‌ی استعداد واقعی جیپ هستند! برخلاف اکثر رقبا، کامپس توانایی آفرود بیشتری داشته و احتمالاً خریداران به این نکته توجه ویژه‌ای خواهند داشت.


مدل‌های پایه تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه خواهند شد اما کامپس موجود در تست چهار چرخ محرک بوده و به نظر می‌رسد از هر مانعی می‌تواند عبور کند. این سیستم اکثر اوقات در حالت خودکار بوده اما تنظیماتی برای شن و برف وجود دارد.


ما تنها زمان بسیار اندکی تلاش داشتیم تا قابلیت آفرود کامپس را محک بزنیم. اگر این توانایی به خوبی توانایی برادر کوچک یعنی رنگید باشد می‌توان گفت کامپس در میان بهترین‌های این کلاس از نظر آفرود قرار خواهد گرفت. حتی مدل تواناتر کامپس تریل هاوک نیز وجود دارد که در بالاترین سطح این محصول قرار داشته و دارای پوشش‌های بیشتر بدنه، ارتفاع بیشتر از سطح زمین، گیربکس با دنده‌سنگین و زوایای ورود و خروج بهتر است.


البته اکثر خریداران بیشتر وقت خود را در شهر خواهند گذراند و احساس می‌شود جیپ از این نظر اندکی مصالحه کرده است. جاده‌های نرم پرتغال باعث نمی‌شوند درک درستی از عملکرد این خودرو در راه‌های بریتانیا داشته باشیم اما حس پایداری و اعتمادبه‌نفس آن به اندازه ۳۰۰۸ و آتکا است.


توازن وزن سیستم فرمان عالی بوده اما بازخوردی به دستان شما نمی‌رسد و اگر با سرعت وارد پیچی شوید تکان‌های زیادی را در بدنه شاهد خواهید بود. خودرو در سرعت‌های بالا احساس مغشوش بودن داشته اما آتکا از این لحاظ برتر است.
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک کامپس نیز کمکی به این خودرو نمی‌کند. گیربکس در انتخاب دنده‌های مناسب بد نیست اما تغییر دنده‌ها واقعاً قابل‌درک هستند. به نظر می‌رسد در هر سرعتی دنده با ضربه تعویض شده و انگار گیربکس برای آفرود برنامه ریزی شده است تا رانندگی شهری. این گیربکس دنده ۱ و ۲ را بیشتر از حد انتظار نگه می‌دارد.


پیشرانه ۲ لیتری دیزلی خودرو نیز نقطه قوت کامپس نیست. این پیشرانه قدرت ۱۶۸ اسبی و گشتاور ۳۸۰ نیوتون متری دارد که قدرت زیادی است اما خشونت پیشرانه دیزلی زیاد بوده و به سختی دور می‌گیرد. پیشرانه این خودرو بسیار خشن‌تر و پر سروصدا تر از رقبای خود است.


حدس می‌زنیم گیربکس دستی موجود در تریم های پایین‌تر و پیشرانه‌های کم قدرت‌تر ۲ لیتری و ۱.۶ لیتری مولتی جت و پیشرانه ۱.۴ لیتری بنزینی ۱۳۸ اسب بخاری طرفداران بیشتری داشته باشند. این خودرو جذاب و آفرودی قابل بوده و فضای زیادی در کابین دارد که باعث می‌شود طیف بیشتری از افراد را به‌سوی خود جذب کند.


جیپ کامپس وارد کلاس بسیار شلوغی شده و همیشه نیز کاری سخت برای شکست دادن رقبایی چون پژو ۳۰۰۸ و سئات آتکا دارد. علیرغم این موضوع، کامپس پتانسیل جلب نظر خریداران زیادی را داشته زیرا ظاهری شیک، کابینی کاربردی و جادویی آفرود دارد. این مدل فول مجهز به پیشرانه ۲ لیتری دیزلی و گیربکس اتوماتیک بهترین انتخاب نیست اما مدل صحیح کامپس با بهایی صحیح می‌تواند رقابتی جانانه با نیسان قشقایی و فولکس‌واگن تیگوان داشته باشد.

مشخصات جیپ کامپس لیمیتد ۲.۰ MultiJet 170

قیمت: ۳۲ هزار پوند (تخمینی)

پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی

قدرت/گشتاور: ۱۷۰ اسب بخار/۳۸۰ نیوتون متر

گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹.۵ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۹۸ کیلومتر در ساعت

آلایندگی: ۱۴۸ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Mohammadreza

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (870 ديدگاه)

    ماشینای سازای آمریکایی باید تو اوج خداحافظی میکردن
    واقعا نمیدونم چرا خودروسازهای آمریکایی اینقد نزول کردن
    یه زمانی تویوتا شاسی بلنداشو رو پلتفرم های چیپ میساخت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. M

      ۸ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (227 ديدگاه)

      … یه لحظه فک کردم راجب علی دایی داری صحبت میکنی !!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Achtung

      ۹ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (423 ديدگاه)

      خیلی خنده دار بود?

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. #ali.m#

      ۹ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      منبع؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohammadreza

        ۹ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (870 ديدگاه)

        اگه بری تاریخچه تویوتا لندکروزر رو بخونی میبینی که اولین نسلش روی پلت فرم یه جیپ ساخته شده

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. #ali.m#

          ۹ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (1836 ديدگاه)

          پس تاریخچشو درست نخوندی برو حتما دوباره با دقت بخونش چون استفاده ازپلت فرم نبوده .

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. ACR VIPER

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    جیپ که نماد خودرو های افرود وهمه جا رو هست
    داره تریم پایه این ماشینو دف جلو عرضه میکنه خیلی افته خداییش و همچنین مضحک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. نت

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (363 ديدگاه)

    علی دایی خخخخخخخخ نظرت جالب بود m .منم فکر کردم در مورد علی دایی هست.نکته مثبت در مورد ماشینای امریکایی اینه که از رنگ مشکی استفاده میکنند تو طراحی داخلی ماشیناشون مثل صندلی و داشبورد فرمان یکپارچه مشکی هست.رینگ این جیپ جالب نیست و زشته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. F 150

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (396 ديدگاه)

    عاشق این زبان طراحی جیپم درسته جیپ جزء برترینها نیست ولی به نظر من طراحیش کل ژاپن رو میزاره تو جیبش ( البته بجز لکسس)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Reza

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ماشین خوشتیپ و خوش استایلیه
    خیلی طراحی بیرونش عالی و فک کنم از لحاظ افرود از بقیه رقیباش برتره ک البته تو این کلاس قانونن باید افرودش خوب باشه
    ولی داخلش و متریالش ب اندازه بیرونش جذاب و خوب نی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. moein

    ۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (894 ديدگاه)

    تو رو خدا چجوری آخه میتونید جیپ رو با اون همه عقبه،با پژو مقایسه کنید؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا