جیپ

جهان‌های موازی! مقایسهٔ جیپ گرند چروکی با گرند چروکی L

با معرفی گرند چروکی L جدید، اوضاع سبد محصولات جیپ کمی گیج‌کننده شده است. بگذارید همه‌چیز را روشن کنیم. این خودروی جدید نسخهٔ هفت‌نفره از نسل جدید گرند چروکی است که در کنار گرند چروکی پنج‌نفرهٔ کنونی به فروش خواهد رسید اما در اواخر سال جاری، نسخهٔ دو ردیفه یا پنج‌نفرهٔ نسل جدید گرند چروکی هم به بازار خواهد آمد و بنابراین در آن زمان سرانجام پس از حدود یک دهه با نسل کنونی گرند چروکی خداحافظی خواهیم کرد. خب حالا که به این موضوع سروسامان دادیم بیایید این دو نسل را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم از لحاظ تکنولوژی و طراحی چه تغییراتی صورت گرفته است.

باوقارتر در بیرون

مقایسه را با طراحی بیرونی شروع می‌کنیم. هرچند طراحی نسل جدید گرند چروکی در قسمت‌های مختلف وفاداری به پیشینیان خود را نشان می‌دهد اما لازم به گفتن نیست که به‌طورکلی استایل بیرونی آن از زیبایی بیشتری برخوردار است. مثل اتاق، کاپوت گرند چروکی L هم کشیده‌تر شده و کل خودرو را به سمت عقب متمایل کرده که به آن احساس حرکت بیشتری می‌دهد. حداقل در نسخهٔ L، این تلاشی واضح از سوی جیپ برای جلب نظر خریداران اس‌یووی‌های فول سایز لوکس است.

هر قسمت از گرند چروکی جدید، حتی خط شانه و خط پنجره، یا کشیده‌تر است، یا صیقلی‌تر و یا فقط متفاوت؛ اما بااین‌حال، گرند چروکی L به‌وضوح هنوز هم یک جیپ است و به‌عنوان‌مثال دهانهٔ گلگیرهای آن مثل نسل قبلی ذوزنقه‌ای شکل است. بااین‌حال، افزایش فاصلهٔ عرضی چرخ‌ها به همراه خط کمر پایین‌تر، چراغ‌های عقب باریک و ستون‌های D عمودی‌تر، به نسل جدید نمایی چهارشانه بخشیده است. به‌طورکلی، نسل جدید از نمای بیرونی تروتمیزتر و ظریف‌تری برخوردار است و این چیزی است که احتمالاً اکثر خریداران آن‌را دوست دارند.

انقلاب داخلی

در کابین نسل جدید گرند چروکی اما انقلابی کلی صورت گرفته است. این یک بازطراحی اساسی است و همه‌چیز آن (داشبورد، تکنولوژی و…) به نسخهٔ دو ردیفهٔ آینده هم منتقل خواهد شد. در داشبورد جدید خودرو به‌صورت استاندارد یک نمایشگر ۸.۴ اینچی لمسی جای گرفته اما امکان سفارش یک نمونهٔ بزرگ‌تر ۱۰.۱ اینچی هم وجود دارد. هردو نمایشگر به جدیدترین نرم‌افزار UConnect 5 فیات-کرایسلر با اندروید اتو و اپل کارپلی مجهز هستند. صفحه آمپر هم دیجیتالی با اندازهٔ ۱۰.۳ اینچ است و حتی می‌تواند سیستم دید در شب را هم به نمایش درآورد. در کنسول میانی خودرو نیز طرح جدیدی با روکش براق مشکی پیانو کار شده و برای انتخاب‌گر دنده هم یک شیفتر دوار فلزی در نظر گرفته شده است. همهٔ تیپ‌های گرند چروکی L به سیستم نورپردازی داخلی با تنظیمات روز و شب هم مجهز هستند.

گرند چروکی L اولین جیپ تولیدی محسوب می‌شود که به آینهٔ عقب تمام دیجیتالی مجهز شده است و تصاویر دوربین عقب را به نمایش درمی‌آورد. همچنین این ماشین اولین جیپ با نمایشگر سربالا هم به‌حساب می‌آید که روی شیشهٔ جلو به نمایش درمی‌آید. علاوه بر این، سازندهٔ آمریکایی برای شاسی‌بلند جدید خود طیف گسترده‌ای از تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ ایمنی مثل هشدار برخورد با ترمز فعال و قابلیت تشخیص عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران، تشخیص عبور و مرور عقب، کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت دوباره، مدیرت خط فعال، هشدار خروج از خط با دستیار حفظ حرکت میان خطوط، دستیار پیشرفتهٔ ترمز، پایش نقاط کور، پایش باد تایرها و سنسورهای پارک عقب با قابلیت توقف را هم ارائه کرده است.

خبری از ترک‌هاوک نیست

هرچند نسل جدید گرند چروکی در داخل و خارج تغییرات بزرگی را تجربه کرده اما زیر کاپوت آن کاملاً دست‌نخورده باقیمانده است زیرا جیپ فعلاً برای آن همان دو پیشرانهٔ آشنای قبلی شامل ۳.۶ لیتری V6 پنتااستار ۲۹۰ اسب بخاری و ۵.۷ لیتری V8 همی ۳۵۷ اسب بخاری را ارائه کرده است که انتقال نیروی هردوی آن‌ها مثل گذشته توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد. البته مطمئناً در آینده نسخهٔ پرفورمنس گرند چروکی جدید یعنی مدل SRT هم احتمالاً با همان پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 کنونی ارائه خواهد شد اما به این زودی‌ها نباید منتظر نسخهٔ ترک‌هاوک باشیم و شاید حتی در نسل جدید این نسخه هرگز تولید نشود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. ارشیا

    ۲۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (307 ديدگاه)

    خدا کنه ترک هاوک داشته باشه.
    من بین جیپ ها فقط اونو دوس دارم.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  2. محمد رستمی نژاد

    ۲۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (69 ديدگاه)

    خوبه ولی اگه ترک هاوک هم بدن بیرون بهتره
    ولی کلا امریکایی ها از اروپایی ها ار لحاظ کیفیت داخلی پایین تر هستند
    موتوری که آمریکا به نظرم اول هست
    کامینز رو دیگه میدونید
    اگه میخوایی لذت ببری باید عشق ماشین آمریکایی داشته باشی تا حال ببری البته من موافق هستم سگمنت های SUVو CUVو سدان کامپکت باید هیدروژنی بشن برقی هم آلایندگی داره بحث در مقاله نمیگنجد
    ولی اسپورت و سوپر اسپرت و هایپر کار باید بنزینی باشن
    فراری از ۱۲ سیلندر به به ۸ سیلندر به ۶سیلندر به‌‌‌‌‌‌……برسی اینطوری خوب نیست ظاهرا قرار است پورسانگ ۶سیلندر تولید بشه من خودم طرفدار وحشتناک و مجنون لامبورگینی هستم ولی فراری به تولید ۸سیلندر توربو ادامه بده بهتر هست چون استاد این کار فقط فراری پورشه ۹۱۱ رو دیدین اون توربو این هم توربو ولی صدا کجا تا کجا….

    موافقم 5
    مخالفم 0
  3. R@m!n

    ۲۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (540 ديدگاه)

    واقعا باوقاره. فک کنم با این سایزش نسخه تراک هاوک بمونه واسه گرند چروک پنج نفره

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Hadi

      ۲۳ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      این ماشین و واگونیر نظر منو نسبت به جیپ عوض کردن و واقعا بی نظیرن ?
      مخصوصاً این گرند چروکی…

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. R@m!n

        ۲۳ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (540 ديدگاه)

        من که هلاک گرند واگونیرم

        موافقم 2
        مخالفم 0
  4. MOHAMMAD.n.r

    ۲۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1141 ديدگاه)

    داخلش چوب کار شده یا طرح چوب هست؟؟؟
    به هر حال عاشق اون چوب رودری شدم.
    اگر چوب واقعی باشه واقعا حرف نداره چون در اوردن اون زاویه و انحنا کار سختی هست.

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. Alireza

      ۲۳ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (754 ديدگاه)

      خود چوب رو که حالت نمیدن اون شکل این روکش چوب هست که بسیار نازکه مثه کاغذ میمونه میچسبونن روش اگه بری نجاری
      ها ببینی متوجه میشی

      موافقم 3
      مخالفم 0
  5. Ramin

    ۲۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    جیپ گرند چروکی L جدید

    یا

    کادیلاک اسکالید 2021

    انتخاب دوستان چی هست؟؟

    پدال بزار کامنتم منتشر بشه… با سپاس…

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. امیر

    ۲۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    جیپ کم کم به اوج خودش نزدیک میشه(از نظر لوکس بودن)
    کمپانی ک اولین اس یو وی لوکس دنیا رو تو تاریخچش داره، قطعا در اینده پیشرفت های عجیبی خواهد داشت، البته اگه فرانسوی ها حذفش نکنن!

    موافقم 4
    مخالفم 0
  7. ツSAMURAIツ

    ۲۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    طراحی داخلیش واقعا پیشرفت بزرگی داشته ?

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. [—{*AMIN_MC20*}—]

    ۲۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    طراحی چشم نوازی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. net

    ۲۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    طراحی بیرونی گرند چروکی قشنگتره . طراحی داخلی گرند چروکی L بروزتر و قشنگتره.خط سفید اطراف شبشه دربها گرند چروکی L که به شیشه عقب متصل شده خیلییییی مسخره و بد هست و طول گرند چروکی L زیاده.زیر چراغ جلو گرند چروکی که بیرونزدگی داره مثل چراغ جلو رولز رویس ریث هست جالب نیست و اگر زیر چراغ جلو گرند چروکی مثل بالای چراغ مسطح بود قشنگتر میشد

    موافقم 0
    مخالفم 1
  10. !!!!!!!!MOHAMMAD HOSSEIN!!!!!!!!

    ۲۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (335 ديدگاه)

    گرند چروکیL.عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااشقتم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. Wrangler

    ۲۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    احتمال اینکه ترک هاوک ساخته بشه کمه
    چون ممکنه توی نسل های بعدی موپار و شلبی
    این کار رو بخش سفارشی انجام بده و تولیدی نباشه
    همین الانش هم ترک هاوک با موتور ۱۰۰۰ اسبی هلفنت قابل سفارشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. محمد ب

    ۲۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (212 ديدگاه)

    داخلش خیلی خیلی بهتر شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. میثم

    ۲۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    واگنیر عالی عالی هالیه
    حرف نداره
    عاشق طراحی داخلیشم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. ماشین

    ۲۳ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (341 ديدگاه)

    تویوتا لندکروز چند سال عمر میکنه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مهدی

    ۲۴ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    گرند چروکی فقط ترک هاوک بین این ها هم گرند چروکی ال

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا