خودروهای چینیرنولیفانهفته نامه

مقایسهٔ سه کراس‌اوورنمای بازار: ساندرو استپ‌وی، H30 کراس و X50

محبوبیت کراس‌اوورها در سطح جهانی روز بروز در حال افزایش است. کراس‌اوورهایی که در اکثر موارد صرفاً قدِ بلندی دارند و هیچ توانایی آفرودی ندارند. این روند تا جایی در حال افزایش است که احتمالاً در سال‌های آینده فروش کراس‌اوورها از هاچ‌بک‌ها، سدان‌ها و استیشن‌ها پیشی خواهد گرفت. این رویه در کشورمان هم در جریان است و سلیقهٔ مردم تا حد زیادی به سمت خودروهای کراس‌اوور یا به‌اصطلاح شاسی‌بلند کشیده شده است. به همین دلیل خودروسازان داخلی هم بیکار ننشسته و جهت تصاحب سهم بیشتری از این بازار پرسود، کراس‌اوورهای شهری کوچکی را راهی بازار کرده‌اند.

h30-x50-sandero
البته گونهٔ دیگری هم از این خودروها وجود دارد که در اصل یک خودروی هاچ‌بک معمولی هستند که با افزایش ارتفاع و تجهیز به قطعاتی چون محافظ زیر خودرو، ریل‌های روی سقف و پوشش‌های پلاستیکی بدنه ظاهری شبیه به کراس‌اوورها پیدا می‌کنند. یکی از جدیدترین نمونهٔ این خودروها در بازار کشور، رنو ساندرو استپ‌وی است که به‌تازگی توسط پارس‌خودرو عرضه شده و با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه شده است. خودرویی که چندی پیش نسخهٔ معمولی آن‌هم توسط پارس‌خودرو عرضه شد. از سوی دیگر ایران‌خودرو هم خودرویی بنام H30 کراس محصول شرکت دانگ‌فنگ چین را برای فروش ارائه کرده است. همچنین چند سالی است که در این بازار، کراس‌اوور کوچک X50 ساختهٔ شرکت چینی لیفان ‌هم توسط کرمان‌خودرو عرضه می‌شود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم این سه کراس‌اوورنمای رقیب که تقریباً در بازهٔ قیمتی مشابهی هم قرار دارند را با یکدیگر مقایسه کنیم.

x50-vs-steoway-vs-h30-cross

معرفی خودروها

لیفان X50

در ابتدا سراغ لیفان X50 به‌عنوان خودرویی که مدت بیشتری نسبت به دو رقیب دیگر در کشورمان حضور داشته است می‌رویم. X50 پس از X60 دومین کراس‌اوور لیفان محسوب می‌شود که در کشورمان ‌هم عرضه شده است. خودرویی که تولید آن از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و برخلاف دو خودروی دیگر این مقایسه از ابتدا به‌صورت کراس‌اوور طراحی شده است و نسخهٔ معمولی ندارد. لیفان X50 توسط کرمان‌خودرو در دو نوع دستی و اتوماتیک CVT به بازار عرضه می‌شود.

x50-3

دانگ‌فنگ H30 کراس

برای معرفی H30 کراس ابتدا باید نگاهی به یک سدان کامپکت ساخت دانگ‌فنگ بنام S30 داشته باشیم. این خودرو بر اساس نسل اول سیتروئن الیزه متعلق به سال ۲۰۰۲ ساخته شده و در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۰۹ معرفی شد. همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید پژو-سیتروئن شریک تجاری دانگ‌فنگ چین است و به همین دلیل از قطعات خودروهای PSA در محصولات دانگ‌فنگ استفاده می‌شود. سدان S30 نسبت به سیتروئن الیزه فاصلهٔ محوری بیشتری داشته و طراحی بروزتری دارد. یکی از پیشرانه‌های ارائه شده برای این خودرو، پیشرانهٔ آشنای TU5 پژو است. سپس دانگ‌فنگ نسخهٔ هاچ‌بک S30 را هم با نام H30 در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۰۹ رونمایی کرده و در سال ۲۰۱۰ روانهٔ بازار نمود. بعدازاین در نمایشگاه پکن ۲۰۱۰ دانگ‌فنگ نسخه‌ای کراس‌اوور مانند از H30 را با نام H30 کراس رونمایی نمود که این نمونهٔ موردبحث ما است. H30 کراس هم مانند هاچ‌بک H30 و سدان S30 با همان پیشرانهٔ TU5 و دو گیربکس اتوماتیک و دستی در چین عرضه می‌شود. در سال ۲۰۱۳ نیز این خودرو فیس‌لیفت شد و پس‌ازآن تولید نسخهٔ هاچ‌بک متوقف گردید؛ بنابراین در حال حاضر فقط مدل‌های H30 کراس و S30 تولید می‌شوند. نسخهٔ عرضه شده در بازار ایران ‌هم نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ H30 کراس است درحالی‌که ایران‌خودرو به‌زودی قصد عرضهٔ مدل سدان S30 را هم دارد.

h30-cross-1

رنو ساندرو استپ‌وی

ساندرو در سال ۲۰۰۷ بر اساس پلت‌فرم لوگان توسط داچیا، از زیرمجموعه‌های رنو، معرفی شد. سپس یک سال بعد نسخهٔ استپ‌وی به‌عنوان مدلی کراس‌اوور مانند از سوی داچیا معرفی شد. بااین‌حال پروندهٔ نسل نخست ساندرو در سال ۲۰۱۲ با معرفی نسل دوم بسته شد اما به‌تازگی پارس‌خودرو سراغ نسل اول رفته و تولید آن‌را در کشور آغاز کرده است. پس از موفقیت ساندرو در بازار کشور، پارس‌خودرو تصمیم به عرضهٔ نسخهٔ استپ‌وی آن گرفت که فروش آن چند روز پیش آغاز شده و ظرف نیم ساعت ۴۰ هزار دستگاه از آن فروش رفت. ساندرو استپ‌وی با همان پیشرانهٔ لوگان یا ال۹۰ و با برند رنو در دو مدل دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود.

sandero-5

شروع مقایسه

طراحی بیرونی

بررسی طراحی خودروها را از لیفان X50 شروع می‌کنیم. خودرویی که هر بخشی از آن از یک خودرو کپی شده است. در قسمت عقب شاهد طراحی مشابه آلفارومئو جولیتا و در قسمت جلو شاهد الهام گیری از اوپل آسترا هستیم. بااین‌حال درمجموع X50 طراحی قابل قبولی را ارائه کرده است. دانگ‌فنگ H30 کراس اما بااینکه در آن کپی کاری چندانی دیده نمی‌شود ولی تا حدودی طراحی خارجی قدیمی‌تری نسبت به دو خودروی دیگر دارد چراکه در اصل اساس آن به سال ۲۰۰۲ و سیتروئن الیزه بازمی‌گردد. در سوی دیگر رنو ساندرو به‌عنوان خودرویی فرانسوی/رومانیایی در برابر دو رقیب چینی قرار گرفته است. خودرویی هرچند از نسل اول ساندرو است اما هنوز هم از طراحی زیباتر و هماهنگ‌تری نسبت به دو خودروی چینی سود می‌برد.

طراحی داخلی

شاید پاشنهٔ آشیل ساندرو استپ‌وی را در برابر X50 و H30 کراس بتوان طراحی داخلی قدیمی و کسل‌کنندهٔ آن دانست که تفاوت چندانی با طراحی داخلی ال۹۰ ندارد. این در حالی است دو رقیب چینی در طراحی داخلی کاملاً بروزتر از ساندرو هستند. خودروهای با طراحی داخلی نسبتاً زیبا و مدرن که بالاتر از ساندرو قرار می‌گیرند. البته مطمئناً در بحث کیفیت ساندرو استپ‌وی کاملاً برتر میدان خواهد بود ولی زیبایی داخلی هم می‌تواند نقشی کلیدی در جذب خریدار به یک خودرو داشته باشد.

موتور و گیربکس

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، یکی از موتورهای دانگ‌فنگ H30 کراس همان پیشرانهٔ TU5 پژو است؛ بنابراین به دلیل اینکه این موتور در ایران داخلی سازی شده است، ایران‌خودرو H30 کراس را با همین موتور عرضه کرده است که این امر موجب کاهش هزینه‌ها و کاهش قیمت خودرو شده است. موتور TU5 در H30 کراس ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد. همچنین ایران‌خودرو H30 کراس را صرفاً با گیربکس ۴ سرعتهٔ اتوماتیک AISIN به بازار عرضه می‌کند که همین امر می‌تواند آن‌را به انتخاب جذابی در بازهٔ قیمتی ۴۰ میلیون تومان تبدیل کند.

h30-cross-6

لیفان X50 به‌طورکلی تنها با یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی ارائه می‌شود که ۱۰۲ اسب بخار قدرت داشته و نیروی آن توسط دو گیربکس ۵ سرعته دستی یا CVT به چرخ‌های جلو انتقال میابد. کرمان‌خودرو X50 را با هر دو گیربکس عرضه می‌کند که البته در این مقایسه جهت تطابق قیمت با H30 کراس، ما نسخهٔ دستی X50 را انتخاب کرده‌ایم.

x50-1

همان‌طور که گفته شد رنو ساندرو در ایران با همان موتور ال۹۰ عرضه می‌شود یعنی یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر با ۱۰۵ اسب بخار قدرت. جهت انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو هم دو گیربکس ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است که پارس‌خودرو هردوی آن‌ها را عرضه می‌کند و ما بازهم جهت تطابق قیمت نسخهٔ دستی را بررسی می‌کنیم.

sandero-3

تجهیزات

هر سه خودرو با توجه به بازهٔ قیمتی، تجهیزات ایمنی و رفاهی نسبتاً مناسبی دارند. البته اینجا هم ساندرو به دلیل عدم برخورداری از آپشن‌هایی چون سانروف، نمایشگر لمسی و تهویهٔ اتوماتیک در پس دو رقیب دیگر قرار می‌گیرد. بااین‌حال هر سه خودرو از تجهیزات چون پنجره‌های برقی، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، رینگ‌های آلیاژی اسپرت، سیستم صوتی با چهار بلندگو و آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن سود می‌برند.

نتیجه

در تمامی موارد پیشرانه، قیمت و تجهیزات، هر سهٔ این کراس‌اوورنماهای شهری بسیار نزدیک به هم عمل کرده‌اند. البته نکتهٔ مهمی که در اینجا وجود دارد، برند معتبر ساندرو و کیفیت برتر آن نسبت به دو رقیب چینی است. چینی‌هایی که بعداً احتمالاً در نمونه‌های دست‌دوم شاهد افت قیمت زیاد و فروش سخت خواهند بود. البته گیربکس اتوماتیک H30 کراس و قیمت کمتر آن نسبت به استپ‌وی و X50 برگ برندهٔ بزرگی برای آن خواهد بود. چراکه H30 کراس با گیربکس اتوماتیک ۴۵,۳۰۰,۰۰۰ تومان قیمت دارد درحالی‌که نسخهٔ دستی لیفان X50 و رنو ساندرو استپ‌وی به ترتیب ۴۸,۹۰۰,۰۰۰ و ۴۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان قیمت دارند و قیمت نمونهٔ اتوماتیک آن‌ها به ۵۵,۹۰۰,۰۰۰ و ۵۲,۵۰۰,۰۰۰ می‌رسد. بااین‌حال اگر اعتبار برند رنو را در نظر نگیریم و صرفاً بخواهیم با توجه به قیمت و تجهیزات نتیجه‌گیری کنیم، دانگ‌فنگ H30 کراس ایران‌خودرو با قیمت کمتر، تجهیزات بیشتر، گیربکس اتوماتیک و موتور TU5 که قطعات یدکی آن در دسترس است، پیروز این رقابت خواهد بود؛ اما اگر برند و کیفیت خودروها را در نظر بگیریم بدون شک رنو ساندرو استپ‌وی پارس‌خودرو با برند معتبر، کیفیت بهتر و قیمت نسبتاً مناسب (با توجه به شرایط آشفتهٔ بازار خودرو کشور) برندهٔ مقایسه ما لقب خواهد گرفت.

 

مشخصات فنی

  دانگ‌فنگ H30 کراس رنو ساندرو استپ‌وی لیفان X50
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۰۵ اسب بخار ۱۰۵ اسب بخار ۱۰۲ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر ۱۴۰ نیوتن متر ۱۳۳ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۲.۵ ثانیه ۱۰.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۳ کیلومتر در ساعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
طول/عرض/ارتفاع ۴.۳۵/۱.۷۶/۱.۵۳ متر ۴.۰۲/۱.۷۵/۱.۵۸ متر ۴.۱۰/۱.۷۲/۱.۵۴ متر
فاصلهٔ بین دو محور ۲.۶۱ متر ۲.۵۸ متر ۲.۵۵ متر
وزن خالص ۱۲۳۰ کیلوگرم ۱۱۵۸ کیلوگرم ۱۱۵۰ کیلوگرم
قیمت دستی ۴۶,۵۰۰,۰۰۰ ۴۸,۹۰۰,۰۰۰
قیمت اتوماتیک ۴۵,۳۰۰,۰۰۰ تومان ۵۲,۵۰۰,۰۰۰ ۵۵,۹۰۰,۰۰۰

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    انتخاب من رنو

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      یکی از دوستام حدود یک ماه پیش به قیمت 55.900 لیفان x50 اتومات خریده
      قیافش خوبه خداییش جلوش خوشگله پشتشم قشنگه ولی LED های چراغ عقبش موقع روشن بودن زیاد جالب نمیشه انگار دادی یه بچه دبستانی دونه دونه LED هارو برات چیده 😋😄
      خودم شتابش رو تست کردم تو شهر تبریز که از سطح دریا 1350 متر بالاتره صفر تا 100 حدودا 11.5 الی 12 ثانیه طول کشید ولی صدای موتور به داخل کابین نفوض میکنه مخصوصا با بالا رفتن دور موتور صداش بیشتر میشه
      مصرف سوختش تو خیابون خلوت حدودا 7 تا بود
      فرمونش هم خیلی نرم بود انصافا امپر های سرعت سنجش خیلی خوشگله
      کیفیت کابینشم بد نبود ولی از همون اول صندلی های عقبش صدا میداد که قرار شد ببره نمایندگی

      من اگه 56 تومن واسه خرید ماشین داشتم
      مزدا 3 مونتاژ ماکسیما هیوندای ورنا یا 60 تومن میشه یه کمری معمولی یا گرند 4 سیلندر خرید که نسبت به این ماشینها ارزش خرید بالایی دارند
      بازم هرکی راجب لیفان x50. سوالی داشت با کمال میل درخدمتشونم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۸ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        اخه خودرو دست دوم و کارکرده خرج بالایی هم داره

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سامان اذری

          ۱۸ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (3197 ديدگاه)

          الان کمری 2007 تمیز پیدا کنی هزار بار از این ماشینها سگ جون تره
          من خودم تابستون همین امسال میخواستم هوندا اکورد 1992 exi کاملا فول (اتومات کروز کنترول سانروف صندلی و اینه و شیشه ها برقی و …)
          ماشین مال 24 سال پیش هست ولی چون ژاپنیه هرکی داره با این کمبود قطعه همه راضی اند
          چه رسد به ماشین 8 سال کارکرد
          اونم کمری

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. كوروش

        ۱۸ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        گرند ۴ سیلندر ؟
        چه مدلی میشه ؟ چه سالی

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سامان اذری

          ۱۸ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (3197 ديدگاه)

          کوروش جان تو همین پدال تستش کردند
          اینم لینکش

          http://www.pedal.ir/تویوتا/تجربه-تویوتا-کمری-2006/

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. كوروش

          ۱۹ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (1125 ديدگاه)

          ممنون

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. هادی

        ۱۸ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (25 ديدگاه)

        ولی اگه اینا کراس اور باشن
        چیزی ک من از نزدیک دیدم
        فک کنم سمند و 405 باید شاسی بلند باشن
        کجااای اینا کراس اور ان
        کراس اور توسان یا اسپورتجی چیزی یا سوزوکی
        معلوم نیس از روی چی تو کلاس کراس گذاشتن
        والا 405 شاسیش از اینا بالاتره تازه متورشم قوی تر
        فک کنم با این حساب لندکروز میوفته تو کلاس بولدوزر
        دیگه اون سری ماشین هایی ک مخصوص آفرود تقویت میشن نمیدونم باید چ مثالی زد براشون

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. nima

          ۱۸ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (1126 ديدگاه)

          بولدوزر رو خیلی خوب اومدی.من امروز تو پاسداران یه ساندرو استپ وی مشکی دیدم پارک بود.اصلا فرقی با ساندرو جز چراغای جلو و ریل رو سقف حس نکردم.اتاقش هم بزرگتر نبود.پس چرا میگن اتاقش بزرگتره؟همون هاچبکه.واقعا کجاش کراس آوره من نمیدونم !!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. هادی

          ۲۰ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (25 ديدگاه)

          بابا ساندرو ک همون ال 90 اتوماتیک خودمونه فقط هاچ بکه
          هیچ فرقی نمیکنه
          حتی تو ارتفاع
          تازه کوچیک ترم هس
          اصلا هم ب روز نیس
          خب یکی نیس بگه خب نامردا
          حداقل ی چیز باحال مونتاژ کنید. خب این آشغالا چیه. اصن معلوم نیس کله کسی که مسئول اینارو انتخاب کنه چی توش هس فقط ی کپه پهنه هااا
          معلوم نیس چی فک میکنه پیش خودش
          فک کنم ک فک میکنه ک دعای خیر ما براشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. محسن

          ۲ آبان ۱۳۹۵
          سوابق: (1 ديدگاه)

          ایول بولدوزر عالی بود

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. حسین

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (419 ديدگاه)

    از نظر فنی مطمئنا رنو
    از نظر ظاهری و آپشن لیفان
    در مورد دانگ فنگ هم نظری ندارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دانیال

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (148 ديدگاه)

      از نظر قیمت هم دنگ و فنگ، ببخشید دانگ فنگ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. reza

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (209 ديدگاه)

    هر سه به نظر من اشغالن .آدمی که میخواد این قدر پول بده به نظر من یه مقدار بیشتر پول بده مزدا 3 نسل قدیم رو بگیره بهتره.
    تاسف میخورم به حال این ملت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      اگه سالمش گیربیاد
      من مزدا 3 مدل پایین تر سوارشدم خیلی صدا میاد تواتاقش
      البته ماشین های خیلی خوبی ولی صفرش

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۱۷ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        بگردی هست
        الان مزدا 323 خوب راحت پیدا میشه چه رسد به مزدا 3

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۱۸ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          سالم باشه عمرا خودرو ژاپنی بفروشن
          طرف نگه میداره دلیل نداره بفروشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۱۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      مزدا خوبه اما تو ایران قطعاتش زیادی گرونه. برا همینه که کارکرده هاشو سخت میخرن.
      من ک بین کارکرده ها ب غیر از تویوتا پیشنهاد دیگه ای ندارم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. آرش

        ۱۹ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (163 ديدگاه)

        نیسان چی؟ اون بچم ژاپنیه ها، بگم صاحابش یعنی ماکسیما بیاد؟! من چن روز پیش ماکسی اتومات مدل 84 رنگدار دیدم تو بنگاهی 56 تومن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. آرش

      ۱۶ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز همه که دست دوم بگیر نیستن خیلی ها ماشین صفر دوست دارن مخصوصا با این رانندگی ما ایرانیا که خیابونو با پیست مسابقه اشتباه می گیریم خرید دست دوم خیلی وقتا جز خرج اضافیه بعدی برای تعمیر چیزی نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. آرین

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (59 ديدگاه)

    متوجه نشدم کجای کیفیت داخلی رنو بهتره، پلاستیک داشبوردش به همون بی کیفیتیه مدلای چینی با ظاهر بدتر. فرمونش فاجعست…
    درسته سواری و ذاتش بهتره. ولی داخلش جز بدترینهاست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دانیال

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (148 ديدگاه)

      وای فرمون! فرمون! این فرمونش باید برنده جایزه ی بین المللی رد دات بشه، داغونم کرده!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. <<<<<

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (384 ديدگاه)

    باید به حال خودمون گریه کنیم
    یه سری لگن از رده خارج را بررسی میکنیم !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فرامرز

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    طراحی خارجی ساندرو از لیفان بهتره؟ دیگه از اون حرفا بود. خدایی چینی ها حداقل ظاهرشون گول زننده هست و کسی ندونه چینی هستن فکر میکنه دو برابر قیمت دارن. ساندرو رو هر کی از نزدیک دیده باشه یاد سیناد و پی کی و … میافته. مخصوصاْ نمای پشتش افتضاحه. باز نسل جدیدش طراحی بهتری داره البته اونم طراحیش واسه دو دهه پیشه و خیلی ساده و محافظه کارانه هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      اتفاقا ساندرو زشت نیست.
      من از نزدیک دیدم.
      نسبت به این 2 تای دیگه زشت نیست.
      اتفاقا به ظاهر ساندرو میخوره گرون تر باشه.
      چینی ها کیفیت پایین و قیمت ارزونشون رو داد میزنن !

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۷ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        مجید عزیز پیدات نبود امروز؟؟؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Elemento

          ۱۷ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          آره بهنام جان.
          کارا زیاد شده.
          دیگه نمیشه مثل قبل.
          باید به کارهای مهم تر برسم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. uss zumwalt DDG-1000

          ۱۸ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          امیدوارم موفق و پیروز باشی

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Elemento

          ۱۸ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          ❤❤
          .
          ممنونم دوست عزیز و مهربان و خوش قلب من.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  7. محمد رضا

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (804 ديدگاه)

    طراحی خارجی ساندرو از لیفان بهتره؟
    حد اقل یکی دیگرو از نظر طراحی بهترین انتخاب میکردی که تابلو نشه بررسی جانب دارانست
    کیفیت داخل ساندروهم از دونمونه دیگه کمتره
    در مورد شتاب هم باید گیربکس اتومات با اتومات مقایسه بشه نه اتومات بادستی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      آقای دهقان هر چی میگین درست.
      این دوستان هنوز رنو ساندرو استپ وی از نزدیک ندیدن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. احسان

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (85 ديدگاه)

      از دید یه طراح صنعتی طراحی ساندرو از چینی ها بهتره، کلا چینی ها در طراحی خودروها هارمونی ندارند و هر تیکه از جایی کپی شده مثل لحاف چهل تیکه، ساندرو اگه هم محافظه کارانه‌ست حداقل هماهنگه
      البته مردم حق دارند ۳۰ ساله یه سری ماشین تکراری میبینن دیگه طراحی خوب رو تشخیص نمیدن فقط میخوان تنوع داشته باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      باتشکر از دوست عزیزمون امیر دهقان گرامی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۱۸ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        آفرین آقا احسان.
        منظور من رو خیلی قشنگ تر از خودم رسوندی.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. ناصر

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (111 ديدگاه)

    در عرض نیم ساعت 40000 خودروی اشغال رنو؟؟؟؟؟؟
    ما کی میخواهیم……. بشیم؟؟؟؟
    خداوکیلی حال ادم از این داشبورد به هم نمیخوره؟؟؟؟
    این همه پول بدی بعد داشبوردش به 40 سال پیش میخوره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (85 ديدگاه)

      ساندرو رو برای کیفیت و اطمینانش برای چند سال استفاده میخرن نه برای داشبورد ساده‌ش :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. من

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (249 ديدگاه)

    توی ظاهر X50 با اختلاف از بقیه بهتره شاید تنها مشکلش کمتر بودن خدمات پس از فروشش باشه …
    از نظر برندی هم نگاه کنین لیفان چینه داچیا رومانی دانگ فنگ هم که چین ولی فقط لیفان یکم با استقلال بیشتر داره فعالیت میکنه که جای تحسین داره این همه پیشرفت در مدت کم ، بعضی ها باید از این موضوع درس بگیرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Nem

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    لیفان فقط قیمتش زیادی بالاست که باعث میشه ارزش خریدش بیاد پایین تر.
    کلا کرمان موتور ماشینای خوبی اورده ولی قیمتاشون رو بالا و نامعقول انتخاب کرده که نتیجه این میشه که دانگ فنگ! به عنوان خودروی بهتر معرفی میشه! البته تعرفه هم خوردن!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمیدرضا

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2415 ديدگاه)

      کاملا با نظر شما موافقم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. حمیدرضا

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    از نظر قیافه لیفان از همه بهتره ولی از نظر رنو احتمالا گزینه بهتری هست البته گیربکس ایسین دانگ فنگ قطعا از گیربکس فرانسوی 206 بهتره من یه اتوماتیکشو سوار شده بودم خیلی کند عمل میکرد منتها ایرادی که تمامی این مدلا دارن به جز دانگ فنگ عدم داخلی سازی 50 درصدی هست خصوصا در مورد لیفان وگرنه قیمت ایکس پنجاه باید حدودی 30 الی 40 میلیون باشه که در اونصورت خریدش از همه به صرفه تر خواهد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Hami

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    خیلی رک بگم با این قیمت چرتن همشون انقدر سر مردم کلاه نزارید به اسم تولید ملی مردم تیغ نزنید جیب خودتون پر کنید با جون و مال مردم بازی نکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امیر

    ۱۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (103 ديدگاه)

    مطمئنا” رنو…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. پژمان

    ۱۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (39 ديدگاه)

    رنو بدنه ای هماهنگ داره؟؟؟ من هیچگونه هماهنگی نمیبینم. خیلی بدریخته طراحی داخلی هم که اسمشو نیار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مهران قائمی

    ۱۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    لیفان، خودرو ساز رو به پیشرفتیه، من فکر میکنم چینی ها چند سال دیگه ایرادات خودرو هاشون رو به حداقل میرسونن،
    ولی داچیا اصلا انگار 40سال عقبه،اخه ظاهر. ماشین هم شرطه،اونم وقتی کیفیت خیلی خاص و برتری هم نداره،
    در ضمن چینی ها قیمت ها رو در رنج پایینی ارائه. میکنن که قابل تحسینه، هر چند این قیمت‌ها در ایران رعایت نمیشه،
    اگر قیمتهای جهانی رو ببینید،چینی ها خیلی حرف. برای گفتن دارند،ولی شرکت های وارد کننده،قیمتهای را خراب میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. علیرضا.م

    ۱۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (57 ديدگاه)

    اصلاً اهمیتی به لیفان نمیدم . اما در مورد دو خودرو دیگر :
    الویت براساس ارزش مالی : 1- دانگ و فنگ 2- رنو ساندرو استپ وی
    الویت براساس ارزش مالی در بازار(افت قیمت کمتر): 1-رنو ساندرو استپ وی 2- دانگ و فنگ
    الویت براساس موتور : 1-رنو ساندرو استپ وی 2- دانگ و فنگ
    الویت براساس عملکرد گیربکس اتومات : 1- دانگ و فنگ 2- رنو ساندرو استپ وی
    الویت براساس عملکرد گیربکس دستی : 1-رنو ساندرو استپ وی 2- دانگ و فنگ
    الویت براساس طراحی بیرونی : 1- دانگ و فنگ 2- رنو ساندرو استپ وی
    الویت براساس طراحی داخلی : 1- دانگ و فنگ 2- رنو ساندرو استپ وی
    الویت براساس کیفیت : 1-رنو ساندرو استپ وی 2- دانگ و فنگ
    الویت براساس برند : 1-رنو ساندرو استپ وی 2- دانگ و فنگ
    الویت براساس خدمات پس از فروش : 1-رنو ساندرو استپ وی 2- دانگ و فنگ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. vahid

    ۱۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من که از هیچکدوم خوشم نمیاد البته نسبت به قیمتشون.
    واسه قشر متوسط و کارمندی دانگ فنگ باید گزینه بهتری باشه چون موتور tu5 تو ایران به فراوانی توی همه ماشین های ایران‌خودرو دیده میشه و از لحاظ یدکی و تعمیرات مشکل خاصی پیدا نمیشه.
    ولی از نظر چابکی موتور 1.6 داچیا خیلی بهتره اما قطعات اصل رومانی در شهرستان ها پیدا نمیشه و اگر جنس بنجل چینی نخرید مجبورید قطعات شرکت وجودی ترکیه رو تهیه کنید که باز هم به نسبت بی کیفیت ترند.
    در مورد لیفان هم جز زیبایی ظاهری نظر دیگری ندارم.
    انتخاب من توی این بازه ی قیمتی بجای این 3 خودرو مگان 2000 اتوماتیک مدل 88 تا 90.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. حسین

    ۱۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (24 ديدگاه)

    اگه بیان دنا هاچ استیپ وی بزن به نظرم چیز خوب ازش در میاد از همشون هم خوشکلتر و بهتره می شه.حیف که ایران خودرو مخ نداره..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. محمد

    ۱۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (54 ديدگاه)

    زیبایی که بدون شک لیفان از هردو سرتره
    ولی درمورد دوام و طول عمر خودرو ها الان به هیچ وجه نمیشه نظر داد و باید حداقل 3 سال تو جاده ها کارکنن . ولی نکته مهم و جالب اینه بعد چند سال آینده همونطوری که چینی ها نشون دادن کیفیت لیفان بهتر شده ولی دوتای دیگه هم به دلیل اینکه قطعاتشون داخلی ساز میشه از کیفیتشون کاسته میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. رادین

    ۱۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (95 ديدگاه)

    دانگ فنگ که تکلیفش مشخص نیست.اومدیم خریدیم دو روز دیگه ایرانخودرو خواست تولید نکنه (وارد نکنه)تکلیف خریدارا چیه؟؟؟؟
    x50 هم چند تا فروم رفتم انگار ایرادات زیادی داره مخصوصا کیفیت بد قطعات مثل شیلنگ کولر و جنس داشبورد و …
    و اما از روی ناچاری بین این سه تا استپ وی بهتره!!!
    ولی اگه کسی دست به نقد هست میتونه ماشینای دست دوم خیلی بهتری بخره.
    ولی این شرایط فروش لیفان خیلی وسوسه کنندس.

    راستی خواهش میکنم در مورد صحبتهای مدیر منطقه ای رنو در مورد مافیا بازی ایرانخودرو که نمیذاره خودرو ارزون تولید بشه هم یه مقاله بذارین(دیروز رشید پورتو برنامه زنده حالا خورشید هم بهش اشاره کرد)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. افشين متين پور

    ۱۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دوستان گرانقدر :
    من X50 اتوماتم را در تاریخ 31/6/1395 تحویل گرفتم و به تمامی مقدسات قسم، تمام نقد های منفی که راجب این ماشین خوندم صحت ندارد و به تمامی محصولات ایران خودرو و سایپا می ارزد وبرای کسانی که توان خرید خودرو بالای 60 ، 70 میلیون ندارند ولی میخواهند از امکانات روز دنیا در خودرو لذت ببرند ، بهترین گزینه است…شتاب خوب حتی در شیب های تند، من هنوز با این ماشین مسافرت بلند مدت نداشتم ولی در جاده تهران – فشم بارها در شیب وسبقت های سریع بسیار بسیار از سمند ، 206 ، ال نود و پارس وخیلی از گزینه هایی که دوستان معرفی می کنند، بهتر عملکرد دارد (مخصوصا فرمان برقی بسیار عالیش) نکته دیگر نرمی وراحتی این ماشین می باشدکه با ماشین های ژاپنی برابری میکند(من باقد 180 ووزن100 کیلو هرگز در این ماشین احساس ناراحتی نکرده ام.) در ضمن من هنوز از حالت دنده s استفاده نکرده ام……بعنوان کسی که 29 سال با خودروهای مختلف داخلی و خارجی تجربه رانندگی دارم وهرگز خودرو چینی سوار نشده بودم ، به جرات میگویم تجربه رانندگی با این خودرو بسیار فراتر از تصورات و انتظارم بود…..البته دوستانی که مازاراتی و بوگاتی وپورشه دارند ناراحت نشوند منظورم از ماشین خارجی ، دوو اسپرو، میتسوبیشی گالانت ، تویتا کرونا، مزدا 320 و اپل کورسا بود….یادآوری میکنم کرمان موتور تعدادی اپشن از خودرو کم کرده و با گرفتن مبالغی اضافه مجددا آنها رادر واحدتزیینات نصب میکند…. واین خیلی جای تاسف دارد …. با سپاس فراوان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shahin

      ۱۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (856 ديدگاه)

      برادر عزیزم من هم به مقدساتم قسم میخورم که این خودروی چینی و یا هر ماشین چینی دیگه ای فقط یکی دو ساله اولشه که واست سنگ تموم میزاره و با هر استارتی که میزنی مثل ساعت شنی از عمر یکی دو ساله ماشینت کم میکنی.فکر میکنی چرا بازار دسیت دوم لیفان و ام وی ام و حتی برلیانس انقدر داغونه؟ بخاطر اینکه یه تویوتا گرند کمری سال 2006 یا 2007 هنوز داره از لیفان 2016 بهتر راه میره و کم خرج تره.موضوع فقط خرید و سواری در سال اول نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. Kiyan

    ۱۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    ما لایق هر آنچه که داریم هستیم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. shahin

    ۱۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    منم هیچکدومو نمیخرم.شاید یه مزدا 323 فول اتومات بخرم.حداقل ژاپنی سوار میشم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. سیامک

    ۱۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (149 ديدگاه)

    چه بخواهید و چه نخواهید در آینده ای نزدیک اغلب تون سوار یه ماشین چینی هستید !
    انقدر بیخودی مقاومت نکنید . عکس العمل مردم قبلآ در مورد جنس ژاپنی و کره ای هم همین بود ، ولی حالا براشون سینه چاک میدن
    قدر برادران مهربان چینی !؟ رو بدونید که اقلآ با همین ماشیناشون رنگ و بوی خیابونامونو عوض کردند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. C ar love

    ۱۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (75 ديدگاه)

    مادر من دانگ فنگ اچ30 کراس ثبت نام کرده باید بگم که دانگ فنگ اینو مثل کامیون ها ساخته دور تا دورش پلاستیکه ولی داخلش قشنگه بهتر از ساندرو است حداقل یک مانیتور 6.5اینچی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. افشين متين پور

    ۱۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دوستان گرامی :با تشکر از نظرات شما
    سوالی دارم:برای کسانی که درآمد حدود 3تا4 میلیون در ماه دارن باخانواده ای کوچک و بعداز
    بیست ونه سال رانندگی با( پژو 405 پارس، 206،وسمند و ال نود(که از تمامی خودروهای روز دنیا
    از همه نظر عقبتر هستن) وکلا 30 تا 40 میلیون پس انداز دارن ومی خواهند لااقل خودرویی
    به روز سوار شوندچه گزینه ای را پیشنهاد می کنید ؟؟!! ما هم خوب میدانیم که خودروهای ژاپنی ، کره ای،امریکایی واروپایی خیلی عالی هستن!!! اما آیا در شرایط موجود کشورگزینه ای بهتر از خودروهای چینی داریم ؟؟(با امکانات روز دنیا و اقساط بلند مدت ورفتار محترمانه با مشتری)
    خسته شدیم از ایران خودرو ،سایپاو…وتکرار وتکرار وپول هنگفتی که طی سالیان متمادی
    به این شرکتها دادیم وهرگز برای مشتری ارزشی قایل نبودن ونیستن… یادتان می آید چندین نفر در پژو405 زنده در آتش سوختن؟!! یا همین پرایدها که در کشورهای همسایه زیر 3 میلیون تومان فروخته میشود سالیانه چه حجمی از تصادفات رانندگی منجر
    به فوت را دارند !!!!
    در ضمن خودرو در همه جای دنیا کالای مصرفی است وقرار نیست بعد از سه یا چهار سال بالاتر از قیمت خرید بفروشیمش ! اگر این اتفاق در ایران افتاده بخاطر اقتصاد بیمار و مدیریت غلط صنایع خودروسازی که چه عرض کنم مونتاژسازی ما می باشد و همین منفعت طلبی دوستانی که برای خودروی 20 سال پیش سرو دست می شکنند، یک مثال ساده همین گوشی موبایل ، یکی داره ، اپل میخره ، یکی سامسونگ ویکی کمتر داره ولی میخواهد از حداقل امکانات روز استفاده کنه هووای میخره…….مطمنا دو مدل اولی خیلی بهتره ولی کسی که گوشی نوکیا یا الکاتل داره نباید بگه هووای بدرد نمیخوره …….دوستان جوان از پدرانشان بپرسند که عقیده مردم در مورد جنس ژاپنی در دهه 60 میلادی چه بود !؟ و همیشه از بنجل بودن آن میگفتند ولی الان در دنیا سرآمدن…..اتفاقی که برای چین هم (دومین قطب اقتصادی دنیا) افتاده …..و ما با این وضع حالا حالا ها باید بدویم تا مونتاژ کنیم…. آره برادر 30 سال پول ریختیم پای همین خودروهای تعریفی شما ……دست دو بخرید تو تعمیرگاه حالشو ببرید……..!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟/
    واقعا یکم منصفانه قضاوت کنید…… با سپاس از همه عزیزان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. سید داود

    ۲۴ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه میخواید مثل من دیونه نشید ماشین چینی نخرید , من هم ولکس داشتم هم mvm گول ظاهر و امکانات جانبیشون رو خوردم باور کنید هر ماه تعمیر گاه بودم عیبایی که هیچ کس ازش سر در نمیاورد , پیشنهاد من نه خرید ماشینای آشغال چینیه نه لگنای داخلی , برید همین پول ماشینو بذارید بانک سودشو بگیرید با آژانس هرجا خواستید برید راححححححت … هزینه تعمیرات , بنزین , بیمه , استهلاک , جریمه , …. یه طرف اعصاب خوردیش یک طرف دیگه .. اگه هم که دنبال حرف مردم و چشم ذو هم چشمی و بدبختی خودتون هستید برید بخرید ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سیامک

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (149 ديدگاه)

      البته راه حل پیشنهادی جناب سید داود بسیار محترمه ، ولی من پیشنهاد بهتری دارم : اگه واقعآ کسی میخاد از همه مشکلات راحت بشه ، بهتره بره سرشو بگذاره بمیره … راحت !

      موافقم 0
      مخالفم 0
  28. محمد

    ۱۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام سلام دوستان من دوهفته پیش ثبت‌نام کردم و قراره دی ماه تحویل بگیرم من با هیچی کاری ندارم ولی نظر هارو که خوندم و بیرون از اینجا هم که پرسیدم بیشتر تعریف بوده تا تمجید ??قابل توجه کسایی که میخوان کرمان موتورو خراب کنن فوق فوقش یک نفر دروغ میگه آقا نه اصلا 5 نفر دروغ میگه دیگه 100 نفر دروغ نمیگن که قربونت بشم هرچی باشه سگش می ارزه به این ماشینای ایرانی خیلی ناراحتید برید پراید بگیرید با دوتا آپشن کولر و بخاری ??پست دروغم نزارید. والله دلمم به کارگرای ایرانی میسوزه ولی از اون موقع که این شرکتهای ایرانی کلک یا به قول خودمون دور زدن ملتو (میدونید که همون اقساط 36 ماهه با وام. …. ) فکر کنم یادتون اومد از اون وقت تا بحال دیگه حالم بهم خورد از این ماشینای داخل موقع فروش انقدر دروغ میگن ببین دیگه ماشیناا شونو چطور میندازن به مردم این سایپا و ایران خودرو. ..من دیگه حرفی ندارم فکر کنم توجیه شدن اون دوستانی که باس میشدن. …..??منظورم دوستان ایرانخودرویی هست که میان پست های ضد خودرو چینی میزارن. … ??????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. امیر

    ۱۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم کارم تولید هست فقط اینو بگم که ارزومون اینه که بتونیم دستگاههای چینی بخریم باهاشون تولید کنیم صنعت ما ناخن صنعت چین هم نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. فربود

    ۲۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنده یک ماهه دارم برای خرید تحقیق دقیق می کنم. تحقیقاتم را هم از تعمیر کاران نمایندگیهای مذکور انجام دادم و به این تنیجه رسیدم:
    1- رنو ساندرو- استپ وی- نمره قابل قبول از طرف افراد ذکر شده
    2- لیفان X50- عدم تایید توسط اغلب این افراد
    3- دانگ فنگ- رضایت حدوداً مثبت و خوب- ولی اذعان به اینکه برای قضاوت زوده
    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا