کراساوور کامپکت CS55 در سال ۲۰۱۷ به سبد محصولات چانگان اضافه شد. این خودرو که زمانی زمزمههای عرضه آن در کشورمان هم شنیده میشد و حتی در نمایشگاههای خودروی شهرهای مختلف ایران به نمایش درآمد، یکی از کراساوورهای باکیفیت و قابلتوجه چینی بود که حتی از سوی نشریات غربی هم تحسین شد.
یک سال پس از رونمایی CS55 در طراحی آن اصلاحاتی کوچکی انجام گرفت و سپس در سال ۲۰۱۹ فیسلیفت نسبتاً بزرگی را تجربه کرد و طراحی قسمت جلوی آن کاملاً تغییر یافت. این نسخه فیسلیفت با پسوند پلاس به بازار عرضه شد. چند ماه پیش یعنی در اوایل سال جاری نیز چانگان از نسل دوم این کراساوور کامپکت پردهبرداری کرد. این نسل جدید هم همچنان CS55 پلاس نام دارد و به گفته رسانههای چینی، در کنار پلاس قبلی به فروش میرسد.
نسل جدید CS55 پلاس طبق جدیدترین زبان طراحی چانگان شکل گرفته که پیشازاین در محصولات سری یونی دیده بودیم. به همین دلیل، این کراساوور جدید شبیه به نسخهای ساده شده از کراساوور یونیکی به نظر میرسد. در جلوی خودرو جلوپنجره بسیار بزرگی جلبتوجه میکند که بالای آن چراغهای باریکی جای گرفتهاند. در برخی نسخهها نیز تزئینات قرمزرنگ در طرفین سپر جلو و رکابها، حال و هوایی جوانپسند ایجاد کرده است.
CS55 پلاس جدید در پروفیل جانبی از خطوط نرم و منحنی استفاده کرده که با فرم جعبهای شکل نسل قبلی در تضاد است. بااینحال، برخلاف یونیکی، در اینجا از دستگیرهای در معمولی استفاده شده و خبری از نمونههای مخفی نیست. در عقب خودرو مثل یونیکی چراغ ترمز دوتایی در اسپویلر و یک مه شکنی تکی در وسط سپر به چشم میخورد اما چراغهای عقب از هم جدا بوده و پوسته شفافی دارند. نسل جدید CS55 پلاس ۴,۵۱۵ میلیمتر طول، ۱,۸۶۵ میلیمتر عرض و ۱,۶۸۰ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن ۲,۶۵۶ میلیمتر است که ۶ میلیمتر از نسل قبلی بیشتر است.
این خودرو در داخل هم از طراحی کاملاً جدیدی بهره میبرد که بسیار شیک و مدرن به نظر میرسد. البته غربیلک فرمان مربعی شکل کوچک و صفحه آمپری که از بالای آن قابلمشاهده است، کاملاً به کابین محصولات پژو شباهت دارد. درهرحال، در اینجا شاهد صفحه آمپر تمام دیجیتالی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی در ارتفاعی پایینتر و دریچههای تهویه باریک با طرح سراسری در زیر آن هستیم.
برای نسل جدید CS55 پلاس همچنان همان پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ قبلی در نظر گرفته شده که از سری موتورهای موسوم به نهنگ آبی چانگان است و ۱۸۸ اسب بخار قدرت دارد. نیروی این موتور هم مثل نسل قبلی از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. فروش این خودرو از همین ماه با قیمتی از ۹۲,۹۰۰ یوآن معادل ۱۴,۴۰۰ دلار تا ۱۲۱,۹۰۰ یوآن معادل ۱۸,۸۰۰ دلار در چین آغاز میشود اما همانطور که در ابتدا گفته شد، چانگان همچنان به فروش نسل قبلی CS55 پلاس هم در کنار نسل جدید ادامه خواهد داد.
Farzad
۲ آبان ۱۴۰۰این شتر گاو پلنگ کجاش جذابه ؟!
از اون تیترهای رامین خوشحال کن بود : )
تعجبی هم نداره که سوی نشریات غربی تحسین شده باشه چون چین داره همه دنیارو با پول میخره حتی آمریکارو .
NAVID۰۰۹۸
۲ آبان ۱۴۰۰نه کاری به چین دارم !
نه کاری به رامین !
و نه کاری به کامنت متعصبانهی شما !
فقط میتونم بگم با این خودرویی که میبینم و درک درست از تناسبات طراحی ، چه در کابین چه در ظاهر بیرونی ، باید ایستاده تشویقشان کرد !
این خودرو از یک شرکت چینی ساخته شده و نه کرهای ژاپنی آمریکایی و … ، که دیگر مطمئن هستم چه دوست داشته باشیم چه نه ، جهانِ خودرو در آینده کامل در اختیار چین قرار میگیره و بنا به خیلی از مسائل مهم که گفتنش طولانیست ، میشه اطمینان پیدا کرد از دست گرفتن اکثر صنایع توسط چینیها و قدرتی که در دست چینیها میاُفته و کنترل کردن چین دیگر آسان نیست و از همه مهمتر اینه که باید آمریکا یه فکری به حال خودش کنه که دیگر نمیتواند به مانند قبل ظلم کند به کشورهایی همچون ایران و دیگران !
آمریکاییها بعد از جنگ جهانی دوم تا امروز ، به سبب اَبَرقدرتمندیشون ، هر ظلمی تا توانستند بر سر کشورهای در حال توسعه و کوچک آوردند و حالا چین جایش ان را میگیرد !
البته که تحریمهای آمریکا برای چین و نَفعی که از ایران برده ، بد هم نبوده و تا حالاش که خوب توانسته ایران را بدوشه با بردن نفت مُفتی و منابع دیگر …!
ولی حداقلش اینه که مثل اروپا و دیگران ، زیر پا را خالی نکردند و هرچند سودجویانه منابع ما را میبرند اما در این شرایطی که آمریکا با زورگوییهاش برایمان به وجود آورده هم خودش خیلی حرفه !!!
میدانم که حالا خیلی از شماها از این کامنت برداشت متفاوت میکنید ، اما فقط کمی فکر کنید که مسبب تمام این بدبختیها کی بوده تا حالا !
بدبختیهای ایران از وقتی شروع شد تا به امروز که دیدند و فهمیدند در ایران دریایی از نفت ، گاز و منابع خوابیده که میتوانند مردمانش را به گِل بنشانند تا راحت به تاراج ببرند و دیدند بهترین سِلاح ( فقر فرهنگی ) هست که امروزه میبینیم این همه دکترا ، فوقلیسانسی ، لیسانس داریم اما دریغ از کمی سواد فرهنگی که بتوان از آن استفاده کرد در راه بهبود شرایط کشور که دیگر از روی تعصب اداره میشود و نه آگاهانه !
امین
۲ آبان ۱۴۰۰مسبب این همه بدبختی ، کج فهمی در سیاست خارجی و دشمن تراشی هست،نه آمریکا
Reza Waffen SS
۳ آبان ۱۴۰۰دقیقا
بهمن
۳ آبان ۱۴۰۰دمت گرم نوید انصافا خوب گفتی این دیگه تشویق داره هرچند چینی باشه
امین
۴ آبان ۱۴۰۰تحلیل صحیح عالی و منصفانه
برای دوستانی که فکر میکنند اشتباه هست . بهتره تاریخ کشف نفت در ایران ( مسجد سلیمان) تا کنون بخوانید.
بلاهایی که سر ایران آمد از زمان قاجار تا الان
چین ابر قدرت بعدی هست در این شکی نیست. چه خوشمون بیاد چه نیاد
اریامهر
۳ آبان ۱۴۰۲همه اینها تقصیر قارچ هایی میباشد ک همه چیز را به تاراج میبرند و خانواده همراه جاچای خود را در کشور های دیگر محکم نموده اند ک تا زور اومد مرحله اخر رسید جیم بزنن و بای بای کنند 👌😊
مزدا
۳ آبان ۱۴۰۰اقا فرزاد برا محصولات چانگان در امارات سر و دست میشکنند.
این خودرو خیلی طراحی جذابی داره حالا اگه برند غیر چینی بود دوستان به به میگفتند
Amit evolution
۲ آبان ۱۴۰۰حداقل نسبت ب پولی ک میدی یه چیز قابل قبول دریافت میکنی
اینجا 160 تومن میدی واسه تیبا 2
Farzad
۲ آبان ۱۴۰۰نباید مقایسه کرد چون ایران جز کره زمین محسوب نمیشه و کلا یه سیاره دیگه هست اسمش هم گربه جهنمیه .
Aran+Milan
۲ آبان ۱۴۰۰همه خودروسازهای چین پولاشونو رو هم گذاشتن یه موتور 1.5 لیتری نمیدونم از کجا خریدن رو همه ماشیناشون میذارن
NAVID۰۰۹۸
۲ آبان ۱۴۰۰بهتره در نظر بگیریم که صنعت خودروسازیه چین ، از خان طراحی عبور کرده و حالا دیگر میتواند تمرکز خودش را بگذارد روی بهبود قوای فنی !
البته که قُوای فنی برای آینده ، قوای برق یا هیبرید است که نیازی دیگر به موتور ۱/۵ لیتری ندارد !
MC20
۲ آبان ۱۴۰۰سلام داداش با احترام به نظرت ، شما هم کم کم داری مثل یه بنده خدایی مرج می شی توو کالچر چینی . . . اون برادر ذوب در چانگان ، برای سمی کردن سایت به تنهایی بسه . . . بعدشم داداش چین از خان طراحی عبور کرده ؟ در این که از ظاهر این شاسی چینی کمی بوی کیفیت استشمام میشه ( در قیاس با دیگر چینی ها ) هیچ شکی نیست و قبول . . . اما کلمه طراحی حرمت داره . . . خواهشا تن مرحوم برتونه و دیگر دوستان رو توو گور نلرزونین . . . بخشی از کابین این بد ترکیب ، فقط به پژو 308 رفته . . . اون بابای فرانسوی نشسته آی کاکپیت طراحی کرده ، این قوم اعجوج معجوج ، اومدن دزدیدن . . . هنوز شهر اون قدر شلوغ نشده که هر قورباغه ی چینی بیاد هفتیر ببنده . . . بعدشم گفتی ، درک درست از تناسبات طراحی ؟
داداش چینی ها تا حالا خودشون طراحی کردن ؟ تا حالا یک SKETCH کشیدن منتشر کنن ؟ تا حالا ماکت گلی درست کردن بیان نشون بدن ؟ چرا نمیان بگن کدوم استودیو براشون این و طراحی کرده ؟ این ماشین ، یک توپ 40 تیکه اس بافته شده از دزدی ، رندی ، کپی کاری ، حسادت ، عجله ، دروغ و . . . و متریال کمی با کیفیت . داداش اینا میان اطلاعات 50 تا ماشین رو میریزن توو کامپیوتر . . کامپیوتر این داده ها رو ترکیب میکنه و تمام احتمالات رو می سازه و بعد n تا طرح جدید مخلوط از همه ی داده ها به وجود می یاد . . . این ها هم بهترینش رو انتخاب میکنن . . . بماند گفتنی زیاده . . .
بهرامی
۲۹ دی ۱۴۰۰این چه تحلیل آبکی و الکی ای بود کردی. کل دنیا دارن برون سپاری می کنن و همین کره ای ها وقتی می خوان ماشین خوب بسازن گیربکس رو میدن یا ZF آلمان یا آیسین ژاپن که چین و بقیه ی خودروسازها هم همین کار رو می کنن. بیشتر خودروها سیستم برقیشون مال بوش آلمانه چه ژاپنی چه کره ای و بقیه البته اگه بخوان جنس خوب تولید بکنن. بهترین سیستم ترمز یا ساخت بوشه یا برمبو پس شرکتی که می خواد ماشین با کیفیت بسازه باید با یکی از اینا همکاری بکنه.
نمی دونم اسم برون سپاری به گوشت خورده یا هنوز سنت نرسیده ولی همه جای دنیا برای کاهش هزینه ها و تولید انبوه میان برون سپاری می کنن. این فقط ایرانه که دنبال تولید 100 در 100 داخلیه و می خواد بگه که من هم موتور می سازم هم گیربکس هم ای سی یو هم موشک هم تانک که آخرش هم جز گنده کاری کار دیگه ای نمی تونه بکنه.
بهرامی
۲۹ دی ۱۴۰۰دوست عزیز باید از قوانین چین اطلاع داشته باشی تا بفهمی چرا 1.5 لیتری می سازن. درون چین نه در مناطق آزاد برای خودروهای بالای 1.5 لیتری مالیات سنگین داره واسه همین تمام خودروسازان داخلی چین بیشتر خودروهاشون که قراره در چین فروش بره رو با موتور 1.5 لیتری تولید می کنن. الان بی وای دی و چند شرکت دیگه که در مناطق آزاد چین فعالیت می کنن و هدفشون صادراته خودروهای 2 لیتری هم دارن.
امروزه هم که خودروها به سمت هیبریدی شدن رفتن و دارن میرن و همون 1.5 هم خوبه و زیاد.
AMG GT R
۲ آبان ۱۴۰۰اسکرینش از bmw نیومده 🤔🤔
امیرحسین
۲ آبان ۱۴۰۰من بدون غرض با چین و ماشینای چینی میگم
ماشین خوبیه کاملا به روز شده س
شاید توان رقابت با رقبای اروپایی شو نداشته باشه حتی آسیایی اما زیاد کپی نیست و یه چیز در خور در چین به حساب میاد
خب از ایرانیا خیلی بهتر ماشین می زنند
شاید یه روزی چین با اینکه ازشون خوشم نمیاد
یه قطب صنعت خودرو در آسیا بشه به این خاطر میگم چون سرمایه گذاری گسترده رو برنامه ریزی کردن قطعا در چند سال آینده خودشو بالا میکشه
ولی این ماشین خدایی من عیبی نمی بینم دیگه الان شب میخوابیم صبح بیدار میشیم هر کی یه ماشین می زنه دیگ ظاهرش بد نیس کابین هم که خوبه ولی به نظر یه ماشین شهری به حساب میاد حالا چطور امنیت سرنشینان رو میخواد تظمین کنه خدا میدونه چون ما فقط ظاهرش با کابین و فنی رو مطالعه میکنیم تا حال نشده در مورد امنیت سرنشینان خودرو صحبت کنیم آیا به ماشین های چینی اعتمادی هست و در چ سازمانی تائیدیه امنیتی رو می گیرند؟
حسین
۲ آبان ۱۴۰۰اگه اشتباه نکنم کریس بنگل فلسفه طراحی چانگان رو ساخته.
new RAMIN
۲ آبان ۱۴۰۰@حسین (اگه اشتباه نکنم کریس بنگل فلسفه طراحی چانگان رو ساخته.)
بله درست گفتید! البته کریس بنگل سال 2014به CH پیوست البته الان رو نمیدونم هنوز با CH هست یا نیست.اما فلسفه طراحی CH رو جناب آقای bertrand bachساخته قدیم طراح اوپل بود.الان هم مدیر طراحی CH در تورین ایتالیا می باشد… چند ماه پیش هم گفتم شایعه شده نادر فقیه زاده به مرکز طراحی توسعه CHدرمونیخ آلمان پیوسته!صحت این خبر معلوم نیست و باید تا زمان معرفی آواتار صبر کنیم! بله درست خوندید…AVATAR !
در پایان جاداره اشاره کنم جناب آقای bertrand bach طراحی خودرو های uni_t و uni_k و uni_v و cs55plus new رو انجام داده…انشا الله حدود 10یا12روز دیگه uni_vبه طور رسمی معرفی خواهد شد(شاید هم زودتر!)آن هم شاهکار زیبای اقای bertrand bachهست، دستشان درد نکند!
بهمن
۳ آبان ۱۴۰۰رامین انصافا چانگان ماشین زیبایی با قیمت معقولی بیرون داده
pouyan
۵ آبان ۱۴۰۰سلام اقا رامین خوبی
به نظرت چرا چانگان ماشین برقی قوی برا رقابت با تسلا و…. وارد بازار نمیکنه؟
این چانگان بنی خیلی کوچیکه.عجیبه چرا چانگان خودرو برق ی قوی نمیفرسته بازار
new RAMIN
۲ آبان ۱۴۰۰پدال جان این خودرو در نمایشگاه شانگهای 6 ماه پیش معرفی شد…عجب سرعت عملی!😅😅 اما دمتون گرم. همین هم گذاشتید.
جلوپنجره یونی…طراحی عقب جالب…کیفیت متریال بالا… شتاب0تا100در 7.49ثانیه ترمز از مسافت110متر در 37متر…کوهی از آپشن…کیفیت برگ ریزون دوربین 360درجه…اتوپارک…سیستم نیمه خودران…طراحی جالب رینگ ها…و از همه مهمتر گارانتی 10ساله…!و از همه مهمتر قیمت 15 الی 19 هزار دلاری…188 اسب قدرت 300نیوتون گشتاور…
با این پول تو آمریکا میتسوبیشی میراژ میدن! البته با این پول هیوندای ونو هم میدن! کیا سول و شورلت سونیک هم میدهند🙄اگر روزی پای این ماشین وارد آمریکا بشه…حال روز کمپانی ها اونموقع دیدنی هست!حالا چرا دیدنی هست؟به مشخصات فنی آنها نگاهی بی اندازید رو هوا خواهید فهمید چرا دیدنی هست.
البته این خودرو در کلاس سانتافه اسپورتیج هست و درواقع رقیب آن ها است!
قیمت آن ها کجا این کجا…کیفیت آن ها کجا و این کجا…طراحی آن ها کجا این کجا… آپشن آن ها کجا این کجا… گارانتی آن ها کجا این کجا…
درود بر CH !
porsche
۲ آبان ۱۴۰۰برند آنها کجا و این کجا
بهرامی
۲۹ دی ۱۴۰۰یعنی مثلا هیوندا شده برند :)))))))))
کره خودروسازیش دوزار نمی ارزه. به زودی توسط چین به خاکستر تبدیل میشه چون کره نه تکنولوژی و کیفیت ژاپنی ها رو داره نه قیمت پایین چینی ها.
شورولت سونیک و اسپارک هم که آشغالی بیش نیستن و توی آمریکا کسی شورولت پایین رده و میان رده نمی خره چون مغز خر نخورده ماشین بی کیفیت با هزینه ی زیاد بخره.
میثم
۲ آبان ۱۴۰۰آفرین به این تلاش
👏👏👏👏
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲ آبان ۱۴۰۰آقا کاری ندارم کپیه یا نیست ، کیفیتش خوبه یا بد ، ولی واقعا از نظر طراحی پیشرفت قابل تحسینی داشتن
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲ آبان ۱۴۰۰آقا کاری ندارم کپیه یا نیست ، کیفیتش خوبه یا بد ، ولی واقعا از نظر طراحی پیشرفت قابل تحسینی داشتن.
ایران فرانسه
۲ آبان ۱۴۰۰سلام کمپانی کیفی کار و پیشرو و قدرتمندی است من یکسال سی اس ۳۵ مونتاژی اش رو داشتم ماشین نرم محکم و با کیفیت و به نسبت جثه کوچکش خیلی جادار، به نظر من طراحی این کپی نیست و الهاماتی از سایر ماشین ها گرفته ولی زیبا و استاندارد و مدرن ه قیمت هم جز تاسف چیزی نمی شه گفت پول اچ سی کراس و دنا اتوماتیک
محمد مختاری آذر
۲ آبان ۱۴۰۰با قیمت چیز خوبی گیرت میاد ولی قطعا کیفیت مناسب نداره اینو من وقتی میگم چون خودمون البته من که 16 سالمه ولی بابام 7 سال پیش یک ام وی ام x33 خرید از نسل 2006 مدل 91 بود الان هم داریم ولی اصلا زیاد خوب نیست در هر 100 کیلومتر 10 لیتر بنزین مصرف میکنه با یه موتور 2 لیتر که حدود 139 اسب بخار داره ولی در مسیر های ناهموار اصلا حس خوبی نمیده یعنی در کل شاسی خوبی نداره به نظر خودم یک مقدار موتورش صدا داره و هر از چند گاهی هم مشکل پیدا میکنه
اینو گفتم که بگم چینی ها زیاد کیفیت خاصی ندارند
علی
۳ آبان ۱۴۰۰از نظر کیفیت مگه چقدر خرابی داره ؟
بعدشم اون یه مشکلی داره که انقدر مصرف میکنه باید پدرت ببرتش تعمیر گاه
اول قیمتش و بسنج بعد بیا بگو بده یا خوب
x33 91 قیمتش از یه پارس سال کمتره
تو این رنج قیمت وقتی یه شاسی بلند متفاوت بخوای که البته فقط همین یکی هستش
باید آدم از خداش باشه با این قیمت x33 میخره !
محمد مختاری آذر
۳ آبان ۱۴۰۰اون زمان 50 میلیون تومان خریدیم دیگه من نگفتم که اصلا قابل تحمل نیست
بهرامی
۲۹ دی ۱۴۰۰چی رو با چی مقایسه می کنی مدل 2006 که تازه چینی ها می خواستن خودشون رو خودروساز بکنن تا الان؟ شاید تو فکر کردی چانگان مثل ایران خودرو و سایپا 30 سال یه خودرو با کیفیت هر روز پایین تر از دیروز تولید می کنه که میگی این کیفیت نداره.
هیوندای 20 سال پیش از سمند ایرانی پایین تر بود ولی ایران 20 ساله داره سمند با یه شکل تولید می کنه و کیفیت پایین تر ولی هیوندا سوناتا هر روز بهتر از دیروز
حمید
۲ آبان ۱۴۰۰حتما میدونید که شرکتهای خودروسازی دوسالی هست که از طریق قرعهکشی به مرم ماشین میفروشند مثلا قیمت تیبا در فروش فوقالعاده نزدیک ۹۰ میلیون تومان هست و سندش تا یکسال در رهن میمونه که بحساب قابلیت خرید و فروش و دلالی نداشته باشه.
اما در کمال تعجب پریروز یکی از دوستانم رفته یک تیبا ۱ مدل ۱۴۰۰ صفر کیلومتر از بنگاه خریده به قیمت ۱۵۰ میلیون که سندش آزاده!
مگر از سال پیش تابحال شرکت سایپا بجز قرعه کشی به شکل دیگهای هم خودرو فروخته؟! علیالظاهر فقط قرعه کشی بوده که تمام اون خودروها هم سندشون در رهنه، پس خودروهای صفر کیلومتر با سند آزاد از کجا میاد؟؟ غیر از اینه که شرکت سایپا برای واگذاری درصدی از خودروهاش با قیمت مصوب و ارزان قرعه کشی برگذار میکنه تا از این طریق القا کنه که خودرو کمه و بازار رو تشنه نگه داره و بقیه خودروها رو از طریق درهای پشتی شرکت به قیمت آزاد بفروشه؟
چرا دولت به قیمت ضرر مردم به حمایت از این خودروسازان فریبکار ادامه میده؟ مردم چه گناهی کردن؟ تا به کی باید سوار خودروهایی با تکنولوژی قدیمی، کیفیت پایین، خدمات پس از فروش ضعیف و قیمت بالا بشیم؟! این مردم جز اینکه با خون جوانانشون در دوران دفاع مقدس و تحمل انواع و اقسام فشارهای اقتصادی به حمایت از این انقلاب مقدس و کشور پرداختند دیگر چه چیزی کم گذاشتن؟ آیا حقشون این هست؟ آیا تابحال خودروهایی که مردم در کشور جنگزده عراق سوار میشن دیدید؟ آیا خودروهایی که مردم در کشور جنگ زده افغانستان سوار میشن در اخبار دیدید؟ کدومشون مشکل خودرویی ما را دارند؟ تا به کی مردم باید هزینه حمایت دولت از این خودروسازیها رو بدن؟
میگن تحریمه، وجدانا چین حاضر نیست بجای پول نفت ما بهمون خودرو بده؟ چرا باید خودرویی مثل فیدلیتی که قیمت جهانیش به زور به ۲۰۰ میلیون میرسه تو ایران توسط شرکت بهمن خودرو با مونتاژ کم کیفیتتر به قیمت ۸۰۰ میلیون به فروش برسه؟!
ما که صدامون به جایی نمیرسه ولی اگر شما صداتون میرسه لطفا گلایه ما رو به مسئولین برسونید.
با تشکر
علی
۳ آبان ۱۴۰۰نسبت به قیمتش عالیه !
چانگان هم برند خوش سابقه ای هست
راستی چری کوروس 8 نمیاد ؟