دولت بایدن تعرفهٔ واردات خودروهای چینی و همینطور باطریها و پانلهای خورشیدی به آمریکا را با افزایش ۲۵ درصدی به ۱۰۰ درصد افزایش داده است.
طبق گزارش جدیدی به نقل از منبعی آگاه، رئیسجمهور آمریکا جو بایدن قصد اعمال تعرفهٔ صددرصدی بر واردات خودروهای الکتریکی چینی دارد. این افزایش بسیار بزرگی نسبت به تعرفهٔ ۲۵ درصدی قبلی است و تقریباً احتمال ورود این خودروها را به ایالاتمتحده از بین میبرد. این تعرفه که اولین بار توسط والاستریت ژورنال گزارش شد و احتمالاً هفتهٔ آینده رسماً اعلام خواهد شد، نهتنها در مورد خودروهای الکتریکی بلکه بر باطریها و پانلهای خورشیدی هم اعمال خواهد شد.
این داستان پس از انجام یک بررسی در سال ۲۰۲۲ آغاز شد. درحالیکه رئیسجمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ به دنبال افزایش یکنواخت تعرفهها در سراسر جهان بود، این تعرفههای جدید با اظهارات اخیر بایدن در مورد افزایش تعرفهها بر فولاد چین مرتبط است. بایدن دراینباره گفته است:
برای مدت طولانی، دولت چین سرمایهٔ دولتی را در اختیار شرکتهای فولاد چینی قرار داده و آنها را مجبور میکند که فولاد بیشتری تولید کنند. آنها رقابت نمیکنند، تقلب میکنند و ما آسیب این کار را اینجا در آمریکا دیدهایم
بااینحال، طبق گزارشات، این تعرفههای جدید نمیتواند جلوی واردات خودروهای الکتریکی چینی را به آمریکا بگیرد زیرا در این دیوار شکاف بزرگی بنام مکزیک وجود دارد. خودروسازان چینی میتوانند خودروهای خود را در این کشور تولید کنند و در این صورت خواهند توانست بدون اعمال تعرفه آنها را در آمریکا به فروش برسانند. البته آمریکا سعی کرده در این مسیر هم موانعی برای چینیها ایجاد کند. ماه گذشته مکزیک تحتفشار ایالاتمتحده، ارائهٔ مشوقهای دولتی به خودروسازان چینی برای احداث کارخانه در این کشور را متوقف کرد. مکزیک اما هماکنون در موقعیت دشواری قرار گرفته و بهوضوح قصد دارد روابط خود با هردو کشور را حفظ کند. این در حالی است که ترامپ اعلام کرده است در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر امسال، تعرفهٔ ۶۰ درصدی بر واردات تمام محصولات چین اعمال خواهد کرد.
Kato
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بازم به تعرفه ما نمیرسه …😂😂😂
علی جردن
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳دقیقا درست گفتی
NAVID۰۰۹۸
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳البته چین خیلی جذابتر از آمریکا عمل میکنه !!!! میدونید چجوری ؟؟؟؟
چین مقابله به مثل نمیکنه ، بلکه برعکس دست شرکتهای خارجی را باز میگذاره تا وارد بازارش شوند اما با خودشون تکنولوژی میارن و تازه قوانینی داره که تولید کننده چینی اون تکنولوژی را بدونِ کمترین هزینه به دست بیاره و در مقابلش درسته بازار آمریکا را از دست میده اما همهی دنیا که آمریکا نیست فقط !!!
درسته آمریکا یکی از بزرگانِ بازار خودروست اما امروز دنیا گستردهترِ برای تجارت!!!
بماند کشورهایی چون ایران روسیه و حتی استرالیا که چین داره بازارشون را دِرو میکنه و در نظر بگیرید که شرق آسیا و آمریکای جنوبی و حتی اروپا ، میتونه چه بازار جذابی باشه برای چین!!!
فکرشو بکنید فولکس اجازه نداشته باشه دیگه در چین بفروشِ ، مطمئناً یک شبه نیست میشه طبق گفتهی خود فولکس که شدید وابسته به چین برای تولید منتاژ و فروش هست!!!
علی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بازار ازاد 😏چقدر این امریکایی ها کثیفن دورت به سر رسیده باید قبول کنی
ایمان
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳آزادی لایق کسی است که به اون اعتقادی داشته باشه. اگه چین هم به آزادی اعتقاد داشت حتما الان محصولات چری در امریکا ارزونتر خود چین به فروش میرسید، همونطور که الان یک بنز در امریکا از مشابه خودش در آلمان ارزونتره.
چین برای سالها واردات خودرو به کشورش رو ممنوع کرده بود و امروز هم روی خودروهای وارداتی تعرفه اعمال میکنه که کمپانیها رو مجبور به ایجاد شراکت (جوینت ونچر) با شرکتهای چینی میکنه با اکثریت سهام و کنترل خود چین برای انتقال تکنولوژی. شما وقتی چین تعرفه اعمال کرد نگفتی چقدر کثیفن؟ وقتی دزدی تجاری میکرد چی؟ جاسوسی صنعتی رو کثیف نمیدونی؟
فقط هم بحث ماشین نیست. جالبه وقتی که تو چین فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، و… حتی گوگل هم فیلتره بعد در وقاحت تمام از اعمال نفوذ امریکا روی تیک تاک اعتراض میکنن!!
از قدیم گفتن که جواب های، هوی است.
پیام
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳به نظرم باید ورودش رو ممنوع کنن و کافی نیست! تو یه مقاله نوشته بود چین ماشیناش رو با دو سه برابر قیمت به اروپا میفروشه! باید آمریکا و اروپا جنس چینی وارد نکنن!!! کم کم مردم اون کشور به جنس ارزون و بی کیفیت … عادت میکنن بعد نمیشه کاریش کرد! اینا اینقدر منابع رو از کشورهای در حال توسعه ارزون میخرن که این تعرفه واسشون زیاد کارساز نیست!!!
محمد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه بی کیفیت باشه مردم نمیخرند.
سامان
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳این یعنی آمریکا تو رقابت تکنولوژی کم آورده
پیام
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳خخخخ میشه یه چند تا از تکنولوژی های چین رو تو صنعت خودروسازی بگی؟!!!
محمد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳کسانی که در حوضه تکنولوژی اطلاع دارند می داندد که دقیقا این آمریکا جهان خوار از لحاظ رقابت داشت در حوضه تلفن همراه بازار خودش رو از دست می داد و گوشی های پریمیوم(پرچمدار) هواوی که قیمت بسیار رقابتی داشتند و بازار اپل رو کوچک تر کرده بودند،تحریم کرد.
و بعد از اون اپل فروشش افزایش زیادی داشت.
منبع:میتونید برید سایت زومیت بخونید.
Absurd Hero
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳هوآوی هیچوقت رقیب اپل نبوده چون سطح قیمتی متفاتی با اپل داره
تحریم هوآوی فقط به نفع سامسونگ و بقیه برند های چینی مثل شیائومی بود
تا قبل تحریم هوآوی هیچکی اسم شیائومی رو نشنیده بود
محمد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳برید آمار رو نگاه کنید
زیزیگولو
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳فقط همین تعرفه های نجومی و غیر منطقی روی خودروهای وارداتی به ایران باعث شده تا اکثر مردم ایران دستشون از ماشینای مدرن و بروز دنیا کوتاه بشه
cyrus-az
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳نایس
Amirmohammad
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳باز آمریکایی ها احساس خطر کردن و استرسی شدن شروع کردن به این کارا! حالا چینم دو روز دیگه همین تعریفه رو برای آمریکایی ها میتونه بزاره،طبق خود خبرم از طریق مکزیک میتونن بدون تعرفه وارد کنن و بیشتر یه کار نمایشی هست
سر هوواوی هم همین داستان رو تقریبا دراوردن که تهش امسال مشخص شد سود هوواوی رکورد زد.بی فایدس این کارا
Avan
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳خیلی هم کار درستی کرده و البته دیر شده.
شهروند ایرانی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳حالا اگه چینم همین کار انجام بده میشه کار درستی یادت نره بازار چین الان دیگه بازار آمریکا بزرگتر آمریکا ۲۵۰ جمعیت چین یک میلیارد ضمنا تو خودرو برقی چین از دنیا جلوتر چه برسه با آمریکا همه باتری ساز های بزرگ تو چین هستن بی وادی هم که رتبه یک دنیاست فقط اگه بازار آسیا در نظر بگیرم چین اول دنیاست پس آمریکا تلاش مسخره اس چون خودرو که موبایل نیست سیستم عامل یا تراشه خیلی عجیب بخواد تازه اون تکنولوژی هم تو چین وجود داره آمریکا نباید همیشه زورگویی کنه در ضمن جنس چینی درجه یک کیفیتش عالی تقصیر خود کشور ماست که اشغالش میاریم
blackwing
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳هواوی تقریبا نابود شد و الان چیزی برای عرض اندام نداره حداقلش اینه که تو خاک امریکا نمیتونن تکون بخورن
Genius
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳تو بیست تا دانشگاه تاپ مهندسی جهان ردی از چینیا نیست پس جوش نزن ته تهش مونتاژکار بودن و هستن
اشکان
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳اروپا هم اگر جنم داشت همین کار و میکرد!!! آشغال های چینی بازار و نابود میکنند!! یه نگاه به ایران کنی میفهمی همینا ما و تولید کنندگان و بدبخت کردند ، نفت و مفت میبرند یه مشت آشغال تحویل میدند، تولید کننده ام نشسته سنجاق میمکه ، کالای با کیفیت ام وجود نداره ببینیم ما کجاییم و اونا کجا ، تو عصر حجر داریم زندگی میکنیم و هیچ پیشرفتی نداشتیم بجز ، پیشرفت تو قاچاق و کثافتکاری
ممد ژانگولر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳شمشیرو از رو بستن .جنگ جهانی نشه سولاخ نشیم شانس اوردیم.
SS
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳برای دامپینگ باید شمشیر رو از رو بست
البته که هرکشوری از جمله خود امریکا هم هر جا شرایطش رو داشته باشه دست به رقابت ناعادلانه میزنه
ممد ژانگولر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳پس به این نتیجه میرسیم این دو کشور باید با هم بجنگن و هر کی زورش بیشتر بود پیروز میدان خواهد شد به همین راحتی .آمریکا خیلی ساله با کشورهای ضعیف میجنگه .من خودم به شخصه تا حالا ندیدم با یکی بجنگه که سرش به تنش بیارزه که بعدش به خودم بگم آمریکا قوی ترین کشور جهانه!
blackwing
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بحث جنگ شد ، امریکا نباید با چین حتماً بجنگه تا نشون بده قوی ترین ارتش رو داره ، معیار اینه که تو ۴۸ ساعت تو عملیات طوفان صحرا ، ارتش عراق رو خاک تپه کرد ، کاری که کشورهای دیگه باید تو ۳ ماه انجامش میدادن!
ممد ژانگولر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳والا جنگ عراق که خیلی طولانی شد.ویتنام هم که یادمون نرفته سرباز آمریکایی مثل دسته گل میرفت توش جنازه میاوردن بیرون.شما تا حالا بعد از جنگ جهانی دوم دیدی با کشوری بجنگه سرش به تنش بیارزه؟!
blackwing
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳خب اون عملیات طوفان صحرا یه جنگ فوریتی و ضربتی بود که ارتش صدام رو در عرض چند ساعت متلاشی کردن ، اون زمان ارتش بعث عراق تجهیزات جنگی نسبتاً پیشرفتهای داشت و پدافند قدری داشت که از شوروی گرفته بود.
چین و امریکا هیچوقت باهم مستقیم رو در رو نمیشن چون هم دستان پشت پرده اجازه این کار رو نمیدن و هم با شلیک اولین گلوله اقتصاد و نظم جهانی کاملاً فروپاشی میشه.
ممد ژانگولر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش گلم بلک وینگ جوابتو دادم پدال نشر نداد و پرید.
مازیار
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳چی شد؟
صحبت از به خطر افتادن امنیت ملی بود که!
با پول حل شد؟!
علی جردن
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳خودروهای آپشنال چینی تهدید شدن برای شورلت تسلا فورد اونوقت یک سری ناآگاه خودروهای چینیو با کره ایی مقایسه میکنه خودروهای چینی چندین ساله از خودروهای کرهایی سبقت گرفتند و رقیب آمریکایی و آلمانیا و ژاپنیا شدن
Taha Ayoobi
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳🤦🏻♂️
Ehsan
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳دور باطله،چین هم به میتونه دهن تسلا رو سرویس کنه و تسلا برای آمریکا و آمریکایی ها اهمیت زیادی داره
Avan
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بهتر ، این جور سرمایه گذاران آمریکایی از چین خارج میشن و در هند و ویتنام و تایلند و تایوان سرمایه گذاری می کنند و خبر خوبی هست.
Elmiraj
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳نمیتونه …. چون برابر میشه با بیکاری هزاران چینی و کاهش درآمد ده ها شرکت تامین کننده تسلا در خاک چین .
کاری که نتونستن با اپل هم بکنند .
Domstic
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بله . از مدت ها پیش قابل پیش بینی بود که یا تعرفه سنگین یا منع واردات در کمین چینه
باید دید چین چطور پاسخ میده . تسلا یکی از بازار های بزرگش در چینه
محمد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳احتمال زیاد با ایلان ماسک ببندند که بیاد با همکاری BYD داخل چین سرمایه گذاری بیشتری کنه و بیشتر کارخونه ها رو به چین انتقال بده.
کارگر ارزون،یارانه دولتی و کلی ویژگی مثبت که به موفقیت بیشترش کمک می کنه.
Taha Ayoobi
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بهبه
blackwing
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳کار بسیار درستی کرد دمش کرم
Z.70
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳چینیا طوری پلن ریختن که همواره برنده بشن
مثل این میمونه تو بازی فوتبال یه تیم ۱۱ نفره باشه یکی ۱۵ نفره تازه عرض دروازه تیم هم نصف اندازه حریف باشه . این خصلت چینه
چینیا هم میتونن مقابله به مثل کنن و از بازار امریکاییا در چین انتقام بگیرن
خود مقاماتش هم گفته بودن با این کار امریکا ضرر بیشتری متحمل میشه و زنجیره تامین به هم میخوره
blackwing
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳البته تو پدال اشاره شد ۲ روز پیش که چینیها اون حرف رو زدن ، باید ببینیم چی میشه با اومدن ترامپ اوضاع وخیم تر میشه.
فعلاً دور دور چینه و با سیاست اقتصادی و نفوذ خودش داره تو یه بخش هایی از دنیا جولان میده اما با توجه به انتقال یه سری کارخونههای بزرگ دنیا از چین به ویتنام ، هند ، کامبوج و اندونزی ، چرخ اقتصاد چین به احتمال زیاد کُند میشه و ممکنه اون تحلیل هایی که راجع به سرعت پیشرفت اقتصادی-نظامی و ژئوپولیتیکی چین میشد ، جور دیگه ای رقم بخوره
Genius
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳چین مارموز ترین کشور جهانه دهه ۸۰ میلادی که ملتش داشتن شلتوک برنج سق میزدن افتاد به دست و پای ایالاتمتحده طی بیس سی سال خودش رو کرد کارخانه دنیا و حالا داره برای همونایی که بهش پناه دادند قلدری میکنه!!رذالت محض یعنی رفتار چینی جماعت چین بدون پناه غرب کره شمالی بیش نمیشد
جنوب
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳چی شد ؟؟ تو که ایجاد کننده بازار جهانی بودی.ترسیدی ؟
genius
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بحث ترس نیس بحث اینه از رفتار نمک به ح_رومی بدم میاد.انسان فرهیخته همیشه باید جلوی مربیش دوزانوی ادب بزنه
جنوب
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳کسی با شما نبود برادر
وگرنه پاسخ به کامنت شما مینوشتم
میلاد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش شما مشغول شیرجه زدن باش ببینیم آخرش چی میشه
heahmat021
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳فرق امریکا و چین اینه که درصد زیادی از gdp چین رو فروش خارجی تشکیل میده ولی امریکا بر عکس
بهمین خاطر صادرات برای چین خیلی خیلی مهم تر از امریکا است ( منظور صادرات مستقیم از خاک کشور)
ناشناس
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳تا زمانی که که کشورهای اروپایی و آمریکایی محصولات خودشون رو تو چین با حداقل ۳۰ درصد قیمت تموم شده کمتر تولید میکردند و با همون قیمت تولید کشور خودشون و غیره میفروختند مشکلی نبود، حالا که چین خودش یاد گرفته و وارد بازی شده (البته نه اون محصولاتی که وارد ایران میشه) همه تعرفه سنگین میخوان در نظر بگیرند.
اما در کل کسی که پول ماشین رو میده و ضرر میکنه مصرف کننده هست نه دولتها.
ناشناس
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳تا زمانی که که کشورهای اروپایی و آمریکایی محصولات خودشون رو تو چین با حداقل ۳۰ درصد قیمت تموم شده کمتر تولید میکردند و با همون قیمت تولید کشور خودشون و غیره میفروختند مشکلی نبود، حالا که چین خودش یاد گرفته و وارد بازی شده (البته نه اون محصولاتی که وارد ایران میشه) همه تعرفه سنگین میخوان در نظر بگیرند.
اما در کل کسی که پول ماشین رو میده و ضرر میکنه مصرف کننده هست نه دولتها.
saeed
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳یه عمر تو مغز ما فرو کردن بازار آزاد تا کالاهاشون رو بدون تعرفه تو کشورهای ضعیف بفروشن حالا که دارن کم میارن پاگذاشتن رو تمام شعارهاشون…
Anti Tesla
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳آمریکای ملعون
ناشناس
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳متأسفانه کسانی در رسانه های مکتوب و مجازی وطنی آنچنان کینه و دشمنی با چین و محصولات چینی دارند که تو گویی آمریکایی ها و غربی ها قرار هست بهشت برین را برای آنها به ارمغان آورده و بساط عیش و رفاه آنها را با پول نفت تضمینی ابدی دهند و این چین لاکردارهست که نمی گذارد این بساط رویایی همین حالا برقرار شود.هیچ کدام از کسانی که در این رسانه ها و در کامنت های ساماندهی شده پای مقالات،به چین و متحدان آن سخت می تازند به ریشه های جنگ اقتصادی که بین قدرت های بزرگ دنیا در جریان هست کمترین توجه و التفاتی ندارند.اصل مطلب این هست : آمریکایی ها تجارت آزاد را با سلطه ای تام و تمام و حرف شنوی تمام عیار می خواهند و این امتیاز مخصوص آن دسته از ممالکی هست که دربست در این مدار می گنجند از جمله : ژاپن،کره جنوبی و آلمان و غیره و صد البته آن طیف از کشورهایی که تن به این سلطه و حرف شنوی نمی دهند یا با آمریکایی ها چون و چرا و بگو مگو می کنند،تحت سخت ترین مجازات های اقتصادی قرار می گیرند تا تأدیب شده و سلطه او را بپذیرند.از جمله کشور عزیزمان ایران ..در واقع،در پشت این جنگ های اقتصادی،نبردی تمام عیار برای کسب سلطه و نفوذ در جریان هست.جالب اینجاست که بسیاری از هموطنان ضد چینی ما خواب و رویای جنگی تمام عیار بین چین و آمریکا را می بینند تا کار چین و متحدانش برای همیشه یکسره شود.متأسفانه این افراد توجه ندارند که آمریکایی ها همین حالا هم در اوکراین و غزه سخت به خواهش و التماس افتاده اند و به دنبال راهی آبرومندانه برای خروج از این مخاصمات هستند،حال چطور آنها می توانند با قدرتی عظیم مثل چین و ماشین جنگی رعب آور آن وارد نبردی تمام عیار شوند؟
ع
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳مباحث اقتصادی فارغ از ورود حاشیه ای به فلسفه و منظر ایدئولوژی یک کشور است. افزایش تعرفه ها بر کالای یک کشور در جهت عدم رقابت تولیدات کشور هدف و نیز هم سویی با هم پیمانانش است. کالاهای چینی صادر شده به آمریکا و اروپا که در قاعده بازی چند ده ساله تجارت آزاد هستند، بسیار با کیفیت است و امکان رقابت بدلیل قیمت ارزان تر را مشکل می کند (به ورود کالای رده چندم چین به ایران توجه نکنید، که از روی خیانت تجار خائن به مردم کشورشان است). چرا آمریکایی که خود ایجاد کننده تجارت آزاد است از قاعده آن تخطی و تعرفه وضع می کند؟. ضعف در قیمت تمام شده. حتی آمریکا به هم پیمانانش بدلیل فلسفی و آزادی رحم نمی کند، چنانکه ترامپ در گذشته انجام داد و خواهد داد. موضوع افزایش بیکاری و تحمیل افزایش هزینه سربار است. افزایش تعرفه باخت تولید کننده به جریان تولیدی دیگر است. افزایش هزینه های آمریکا بدلیل مداخلات نظامی برای حفظ هژمونی و به واسطه آن فروش کالا (آمریکا بخشی از هزینه نظامی را از کشورهای تحت نظارت نظامی می گیرد، اما چنان هزینه ها بالا است که تامین آن از توان آنها خارج است) و قیمت بالاتر کارگر است. چین بخش هزینه نظامی فرا ملی را خیلی نازل دارد و به تولیداتش تسهیم نکرده و البته موضوع تثبیت قیمت ارز و کارگر خیلی ارزن تر نیز در بحث چین است.
حسین دهمرد
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳هرکی گفت تجارت آزاد وجود داره باید با پشت دست بزنی تو دهنش. تجارت زیر سایه ی سیاسته