تسلاشورلت

دوئل شورولت بولت و تسلا مدل 3

نهایتاً به آخرین قسمت از دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیدیم که طبق معمول به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه شاهد رقابت دو خودروی هیدروژنی یعنی تویوتا میرای و هوندا کلاریتی بودیم. در این جدال مجموعاً تعداد ۱۲۴۰ رأی به ثبت رسیده است که کلاریتی توانست با دریافت ۹۳۵ عدد از آن‌ها و کسب ۷۵ درصد از کل آرا پیروز گردد درحالی‌که میرای تنها ۳۰۵ رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه خودروهای سبز شاهد رقابت دو ماشین تمام الکتریکی آمریکایی یعنی شورولت بولت و تسلا مدل ۳ خواهیم بود.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

هوندا کلاریتی

؟

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات ۵۰۰E

رنو Zoe

لکسس CT

شورولت ولت

رنو Zoe

شورولت ولت

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

شورولت بولت

تسلا مدل ۳

مرسدس بنز B کلاس

؟

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

هوندا کلاریتی EV

هیوندای آیونیک EV

فولکس‌واگن گلف GTE

؟

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس EV

فولکس‌واگن e-Golf

؟

؟

شورولت بولت

شورولت که در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار با مدل ولت به بخش خودروهای پلاگین‌هیبریدی وارد شده بود، چند سال بعد تصمیم گرفت به بخش خودروهای تمام الکتریکی هم وارد شود. بدین منظور برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۵ یک هاچ‌بک تمام الکتریکی کانسپت بنام بولت را رونمایی کرد. سپس یک سال بعد در ژانویهٔ ۲۰۱۶ نسخهٔ تولیدی این ماشین در نمایشگاه CES معرفی گردید. تولید بولت از نوامبر سال ۲۰۱۶ آغاز شده و با مدل ۲۰۱۷ به بازار آمد. این هاچ‌بک الکتریکی آمریکایی افتخارات زیادی را هم کسب نموده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به خودروی سال ۲۰۱۷ آمریکای شمالی و خودروی سال ۲۰۱۷ موتورترند اشاره کرد. بولت مجهز به یک موتور الکتریکی است که در جلوی آن نصب شده و نیروی خود را از طریق یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. این موتور ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد و برای تأمین انرژی موردنیاز آن یک پکیج باطری ۶۰ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده است. این باطری‌ها توسط ال‌جی ساخته شده‌اند. نسخهٔ ری‌بج شده یا همان تغییر برند داده شدهٔ بولت نیز در اروپا با نام اوپل آمپرا عرضه می‌گردد. شورولت بولت طبق اعلام EPA می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل باطری‌هایش مسافت ۳۸۰ کیلومتر را طی کند درحالی‌که مصرف انرژی آن نیز ۱۷.۷ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر یا به‌صورت معادل حدود ۲ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی است.

تسلا مدل ۳

تسلا ابتدا در سال ۲۰۱۲ با مدل S و سپس در سال ۲۰۱۵ با مدل X به‌طورجدی به بخش خودروهای تمام الکتریکی وارد شد؛ اما این دو مدل، خودروهای لوکس و گران‌قیمتی بودند که امکان خرید آن‌ها برای قشر عمدهٔ جامعه وجود نداشت. به همین دلیل این شرکت آمریکایی در سال ۲۰۱۶ مدل کوچک‌تر و البته ارزان‌تر ۳ را معرفی کرد که نسبت به مدل‌های S و X خودروی مردمی‌تری بوده و قیمت بسیار پایین‌تری داشت. به همین دلیل تسلا در روز رونمایی مدل ۳ تعداد ۳۲۵ هزار سفارش خرید برای آن دریافت نمود. تولید محدود این ماشین از اواسط سال ۲۰۱۷ آغاز شده و در ۲۸ جولای همان سال ۳۰ دستگاه از آن به اولین خریداران تحویل داده شد. تا پایان سال ۲۰۱۷ نیز تعداد ۱۷۷۲ دستگاه از مدل ۳ به خریداران تحویل داده شده است. مدل ۳ یک سدان فست‌بک میان سایز است که برخلاف شورولت بولت، موتور الکتریکی آن در عقب نصب شده است و نیروی آن هم توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این موتور الکتریکی ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۵ نیوتن متر گشتاور داشته و انرژی موردنیاز خود را هم از سوی یک پکیج باطری ۷۵ کیلووات ساعتی دریافت می‌کند. مدل ۳ در نسخهٔ پایه می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل باطری‌ها تا ۳۵۰ کیلومتر را طی کند اما بُرد نسخه‌های بالاتر آن به ۵۰۰ کیلومتر هم می‌رسد.

 

 مشخصات فنی

شورولت بولت

تسلا مدل ۳

ترکیب موتور جلو موتور عقب
پیشرانه الکتریکی الکتریکی
قدرت ۲۰۰ اسب بخار ۲۷۰ اسب بخار
گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر ۴۱۵ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک جلو عقب
باطری ۶۰ کیلووات ساعت ۵۰ کیلووات ساعت
مصرف انرژی ۱۷.۷ کیلووات/صد کیلومتر ۱۶.۷ کیلووات/صد کیلومتر
بُرد ۳۸۰ کیلومتر ۳۵۰ کیلومتر
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۳ ثانیه ۵.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۹ ثانیه ۱۳.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر/ساعت ۲۱۰ کیلومتر/ساعت
طول ۴.۱۶ متر ۴.۶۹ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۰ متر ۲.۷۸ متر
وزن ۱۶۱۲ کیلوگرم ۱۶۱۰ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۶ به ۴۴ جلو/عقب ۴۸ به ۵۲ جلو/عقب
حجم صندوق بار ۴۸۱ لیتر ۴۱۳ لیتر
قیمت پایه ۳۷,۷۸۰ دلار ۳۶,۰۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9925453]

بدین ترتیب دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور هشتم دوئل‌های مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. (Ali (Chevy nova

    ۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (6811 ديدگاه)

    تسلا و شورولت بولت اصلا تو ىه کلاس نىستن
    درسته که برقى هستن اما هرگز نمىتونن رقىب باشن چون تو ىه کلاس نىستن
    عىن اىنکه دوج چارجر رو با شورولت سونىک رقىب بدونى

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. F۲۲RAPTOR

      ۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (2599 ديدگاه)

      دقیا، این فقط به خاطر برقی بودنشه
      جالبه نه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mahdi CHEVROLET

        ۵ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (1477 ديدگاه)

        در واقعیت تسلا شتاب ۴.۶ هم ثبت کرده اینم لینک

        https://www.teslarati.com/tesla-model-0-60mph-1-4-mile-performance-test/

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Mahdi CHEVROLET

          ۵ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (1477 ديدگاه)

          پدال خیلی ناقلایی
          با لینکم چیکار کردی
          حذف رقیب میکنی

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. (Ali (Chevy nova

    ۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (6811 ديدگاه)

    شورولت بولت سال پىش تونست برنده مقام خودروى سال رو بگىره ولى تو اىن رقابت تسلا بهتر عمل کرده
    از خوبى هاى بولت
    مىزان مصرف انرژى کم تره
    برد بىشتره
    حجم صندوق بىشتر
    ولى محاسن تسلا بىشتر از بولت هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      جدول رو بخون داداش، تسلا ۳ مصرف انرژیش کمتره، ۱۶.۷ کیلووات در مقابل ۱۷.۷ کیلووات در هر صد کیلومتر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Raha

    ۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (288 ديدگاه)

    کابین تسلا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Just bentley continental

    ۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (540 ديدگاه)

    پدال جان این چه نوع دوئلیه شورلت بولت یه هاچبکه
    در حالی که تسلا یه سدان لوکس جمع و جوره.
    اصلا تو یه کلاس نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (695 ديدگاه)

      همانطور که در ابتدای برگزاری رقابت‌ها گفتیم، تمامی خودروهای سبز اعم از هیبریدی، هیدروژنی و الکتریکی را در یک گروه قرار داده‌ایم و بنابرین گاهی ممکن است دو رقیب دوئلی از این گروه کاملاً در یک کلاس نباشند. اما بااین‌حال سعی شده تا حد امکان رقبا نزدیک به هم باشند کما اینکه در این دوئل هم همینطور است و شورلت بولت و تسلا مدل ۳ از لحاظ قیمت کاملاً باهم برابر هستند.
      علاوه بر این، سایت کارانددرایور هم این دو ماشین را در یک سگمنت قرار داده و حتی تصاویر این دوئل هم از مقایسه‌ای که موتورترند بین شورولت بولت، تسلا مدل ۳ و نیسان لیف برگزار کرده گرفته شده است که این نشان میدهد مقایسه این دو خودرو چندان هم اشتباه نیست چراکه در خودروهای الکتریکی چندان کلاس ابعادی خودروها مهم نیست و بیشتر میزان بُرد، قیمت و قدرت آنها اهمیت دارد.
      با‌این‌وجود به جهت هماهنگ و عادلانه شدن رقابت‌های گروه خودروهای سبز، تسلا مدل S و مدل X را به گروه‌های دیگری انتقال داده‌ایم چون از لحاظ قیمت به‌هیچ‌عنوان هم‌سطح سایر خودروهای این گروه نبودند.
      با سپاس از همراهی شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. F۲۲RAPTOR

        ۵ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (2599 ديدگاه)

        خب تو این جور موارد مشخصه که کفه ترازو به سمت یکی از طرفین سنگینی میکنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. Amir

    ۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (173 ديدگاه)

    تسلا با اختلاف برندس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. net

    ۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    نکته منفی در مورد طراحی محصولات تسلا اینه که عقب ماشین کشیده نیست و عقبش مثل پراید۱۴۱ هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Omid

      ۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (33 ديدگاه)

      احیانا شماهم از تسلا یا ولوو پیشنهاد همکاری نداشتی؟
      آخه پراید و تسلا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. حمیدرضا

    ۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    شورلت چون آزمایشش رو پس داده ولی تسلا هنوز خیلی روی کاغذ هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Ehsan

    ۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (46 ديدگاه)

    مشخصات تسلا اشتباه درج شده است مدل پایه که دارای برد 350 کیلومتر می باشد دارای باتری 50 کیلوووات ساعت و شتاب 5.6 ثانیه می باشد باتری 75 کیلووات ساعت دارای برد 500 کیلومتر است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. F۲۲RAPTOR

    ۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2599 ديدگاه)

    تسلا
    نماد ماشینای الکتریکیه
    دوما بخاطر محور متحرک عقبش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Emad

    ۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (8 ديدگاه)

    هر زمان که تسلا به صورت انبوه سفارش هاشو داد اون زمان میشه در مورد بهتر بودنش نظر داد و الا رو کاغذ من اصن قیمتو میزنم ۱۰۰۰ دلار.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. javad

    ۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (141 ديدگاه)

    اون تلوزیون چیه وسط داشبورد تسلا؟!؟!!??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. سورنا

    ۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    تسلا چون کارش فقط همینه باید هم برنده بشه
    این داخل تسلا عجب چیزیه آینده تو فیلمارو آورده تو واقعیت ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. فرامرز

    ۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    به بولت رای دادم چون هر وقت مشتری لازم نیست دو سه سال صبر کنه. همچنین چون ظرفیت تخفیف ایالتی واسه بولت تموم نشده میشه با خرید بولت 7500 دلار تخفیف گرفت درحالیکه تسلا واسه مشتری های جدید هیچ تخفیفی در بر نخواهد داشت (سفارش ها خیلی بیشتر از ظرفیت هست). ضمنا تسلا با آپشن های سفارشیش خیلی گرونتر از بولت میشه. اگه این چیزها براتون مهم نباشه تسلا 100 درصد گزینه جذابتری خواهد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Mercede kaviani

    ۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
    وتشکر بی کران از این مطلب بسیاری عالی دوئل اتوموبیل های سبز
    کار بسیار سختی است ولی تسلا را انتخاب کردم بخاطر سدان بودن وعلاقه من به فروم سدان
    ببخشید یک سوال داشتم ایا موتورهای الکتریکی این اتوموبیل ها برای ساخت اتوموبیل هایبرید
    می توان به عنوان جنراتور استفاده کرد
    باتشکر از جواب وراهنمایی شما
    دوستدار شما مرسده کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed Boroomand

      ۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (477 ديدگاه)

      بله ، همین الان هم بولت رو بخصوص میشه بدون لمس ترمز دیسکی مگه در شرایط خاص بخوبی هدایت کرد. اما اگه این ماشین ها هیبرید شن کلا پلتفرم باید تغییر کنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. me84

    ۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    قطعا تسلا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed Boroomand

      ۶ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (477 ديدگاه)

      خوبی تسلا اینه که بولت سال دیگه ارزون میشه !

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا