شورلت

شکسته شدن رکورد 400 متر دنیا با کوروت C8 توئین توربو

وقتی که هشتمین نسل شورولت کوروت در سال ۲۰۱۹ معرفی شد این برند اظهار داشت به خاطر ECU قفل شده نمی‌توان کوروت پیشرانه وسط را تیون کرد. البته این به معنی عدم تلاش برخی شرکت‌ها و افراد از جمله املیا هارتفورد نبود و پافشاری او روی این موضوع جواب داد. او پشت فرمان کوروتی نشسته که عنوان سریع‌ترین کوروت پیشرانه وسط دنیا با وضعیت حضور قانونی در جاده‌ها را یدک می‌کشد.

اما این خودرو چقدر سریع است؟ این کوروت که فونیکس نام دارد توانسته در پیست بیکرزفیلد کالیفرنیا رکورد جدیدی را در مسافت ۴۰۰ متر ثبت کند. او روز رکورد را با تست‌های حدود ۱۰.۵ ثانیه‌ای شروع کرده است؛ اما پس از اندکی تلاش این زمان به حدود ۱۰ ثانیه رسیده است. با استفاده از سوخت مسابقه‌ای متانول کوروت موردبحث قدرت ۱۰۰۰ اسب بخاری را به زمین منتقل کرده هرچند اسپین چرخ ها در دنده یک و دو مشکل اصلی راننده بوده است.

پس از اندکی استراحت و بازگشت به پیست هارتفورد رکورد ۹.۹۸ ثانیه را ثبت کرده اما سرانجام توانسته با رکورد جدید یعنی ۹.۹۰ ثانیه پیست را ترک کند. او به بهبود رکورد خود ادامه داده و به مدد دو توربوی نصب شده روی پیشرانه زمان ۹.۴۷ ثانیه را بر جای بگذارد. همین زمان نسبت به رکوردهای پیشین بسیار خوب بوده اما مقامات پیست به او توصیه کرده‌اند پیش از ترک پیست یک‌بار دیگر هم زمان‌گیری کند. او سرانجام زمان ۹.۴۱ ثانیه‌ای را با سرعت ۲۳۳.۰۹ کیلومتر بر جای گذاشته است. در واقع این فونیکس خودروی بسیار سریعی است.

اما چرا این کوروت با نام فونیکس شناخته می‌شود؟ اواسط سال پیش بود که خبر مربوط به مشکلات پیشرانه‌ای اولین نسخه از این کوروت توئین توربو منتشر شد. پس از آن بود که پیشرانه کاملاً بازسازی شد و هدف هم تحمل قدرت ۱۲۰۰ اسب بخاری و حل مشکل ECU قفل شده بود. در واقع این خودرو دارای یک ECU جداگانه و مستقل برای مدیریت سوخت، زمان‌بندی، بوست و دیگر پارامترها می‌باشد. به همین خاطر کوروت C8 موردبحث جان تازه‌ای پیدا کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. Porsche

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (261 ديدگاه)

    فک کردم استوک منظورش بود ??
    بوگاتی رو هم تیون کنید زیر ۷ میزنه

    موافقم 47
    مخالفم 24
    1. RezaRs

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1613 ديدگاه)

      پورشه جان البته کار بر روی بوگاتی برای تیون همون طور که مستحضرید خیبی سخت تره برای اینکار وزن بالا تکنولوژی ساخت بالا و پیچیدگی موتور
      و قیمتتتتتتت

      موافقم 38
      مخالفم 5
      1. Porsche

        ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (261 ديدگاه)

        بله بعد هم بوگاتی لازم به تیون نداره حتی اگه فولکس واگن آپ رو تیون کنن میتونه زیر ۹ بزنه

        موافقم 26
        مخالفم 17
    2. Amir

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (237 ديدگاه)

      بوگاتی شیرون اون قدر بهینه ساخته شده که کشیدن قدرت و راندمان بیشتر از اون کار سختیه

      موافقم 31
      مخالفم 5
    3. MahyarMAR

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (215 ديدگاه)

      بله ولی چرا خودشون تویین توربو نکردن

      موافقم 5
      مخالفم 2
    4. Hamid

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2444 ديدگاه)

      بوگاتی جای تیون شدن داره؟!
      کواد توربو!
      دیگه نهایتا بخوای وزن کم کنی فقط …

      موافقم 16
      مخالفم 4
      1. akrh78

        ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1358 ديدگاه)

        یه چیزی هست به اسم بوست
        اسب بخار بر لیتر رو حساب کنی میبینی بوگاتی چقد داره کم قدرت میگیره از موتور بخاطر فلسفه لوکق بودنش و مسائل پایداری، بخاطر همینم هست موتور پلمپ بیرون میاد از کارخونه

        موافقم 17
        مخالفم 3
        1. Hamid

          ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (2444 ديدگاه)

          عمرش میاد پایین … اونطوری دیگه گارانتی میره واسه خودش

          موافقم 4
          مخالفم 1
  2. پدر خودرو سازی جهان

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    رکورد زنی خودروی استوک ارزشمند تره

    موافقم 25
    مخالفم 5
  3. ایوب

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (142 ديدگاه)

    9.41؟!
    این مگه رکورد جدیده؟!
    720 لانگ تیل که 9.37 زده بود فک کنم، اونم استاندارد و بدون تیون
    فک کنم رکورد جدید خودشه :-)

    موافقم 21
    مخالفم 11
    1. abdi_porsche fan

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (496 ديدگاه)

      البته با لاستیک مخصوص

      موافقم 5
      مخالفم 7
      1. ( BENJAMIN-A (ENGLAND LOVER

        ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (160 ديدگاه)

        نه.۹.۳۷ رو با لاستیک استوک زد.

        موافقم 17
        مخالفم 5
  4. زیزیگولو

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (4927 ديدگاه)

    کوروت همه بزرگان رو به چالش کشیده و همچنان داره به این کارش ادامه میده

    موافقم 7
    مخالفم 26
    1. Porsche

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (261 ديدگاه)

      این نسخه تیون شده هست اگه استوک بود بیاین حرف بزنین

      موافقم 23
      مخالفم 12
      1. Ali_x76

        ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1204 ديدگاه)

        فعلا که فقط نسخه پایه معرفی شده، باید به همین بسنده کنیم.
        کسی از یه اسپورت ۵۰۰ اسبی ۶۰ هزار دلاری توقع رکورد زنی نداره.

        موافقم 8
        مخالفم 3
  5. R@m!n

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    زنی که دست فرمونش خوب باشه گلی از گل های بهشته

    موافقم 31
    مخالفم 6
    1. جناب ایکس

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      من یه راننده سرویس زن ذپداشتم بعضی وقتا شک میکردم که نکنه راننده فرمول 1 بوده بازنشسته شده؟!

      موافقم 22
      مخالفم 1
      1. R@m!n

        ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2243 ديدگاه)

        ????

        موافقم 9
        مخالفم 3
    2. mahan

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2324 ديدگاه)

      دقیقا و گونه ای کمیابه!یک ویدئو بود نوشته بود زن باید دست فرمون داشته باشه وگرنه غذا رو رستوران هم داره!بعد یک بزرگوار نوشته بود نه تنها زن من دست فرمون نداره غذا درست کردن هم بلد نیست???

      موافقم 7
      مخالفم 0
  6. کافر مقدس

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    یوتیوبرـه عملا هیچ نقشی تو این داستان نداشت جز فیلمبردار بودن . اینا هم جدیدا مد شده خانم ها مو رنگ میکنن بدون هیچ اطلاغ فنی ا دنیای ماشین مطالب میذارن چه ایشون چه اون بلوندی گرل

    قدیم جرج ماستن میومد برای اینکارا طرف از کاپوت ماشین میرفت تو از صندوق میومد بیرون اینا کاری جز هر هر و کر کر کردن ندارن و فقط از رنگ مو مایه میذارن مخاطب بگیرن

    موافقم 23
    مخالفم 8
  7. T.C.B.K

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (185 ديدگاه)

    خودرو تیون شده با خودرو استاندارد فرق داره.

    حدود 5 سال پیش پدال مطلب گذاشت که شورلت بل ایر تیون شده تنها تو 6 ثانیه 400 مترو طی کرد !!
    خب اون کلی تیون شده بود اصلا اونو که نمیشه مقایسه کرد. ( این مثال بود)

    این هم همنیطور. این تیون شده و 1200 اسب قدرت داره. پس بهتره با خودرو تیون شده مورد مقایسه قرار بگیره.

    من یه موستانگ میشناسم ( فکر کنم همه مشناسنش ) که درگ 400 متره رو تو 7.8 ثانیه میره ! ( هفت ممیز 8 ثانیه )

    خب نمیشه گفت که اون سریع ترین خودرو جهانه. چون تیون شده است
    پس باید با رقبا تیون شدس مقایسه بشه.

    خودرو های استاندارد یه طرف. خودرو تیون شده یه طرف.

    پدال کامنتمو حذف نکن. سپاس.

    موافقم 14
    مخالفم 1
  8. SF90 STRADALE

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    برای کوروت رکورد خوبی بود
    البته GT_R هایِ AMS بین ۸ تا ۹ میزنن
    و قوی ترینشون تایم زیر ۸ داره که تک چرخ میزنه وقتی لانچ میکنه

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. Hadi

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      چه رکوردی!
      پس مدل zora با 1000 اسب قدرت چی میشه ?…

      موافقم 7
      مخالفم 1
    2. Mazda3

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (295 ديدگاه)

      از این مدل تیون شده ها زیادن که بهترینش هم همون ماسل کار های امریکایی با موتور همی وی ۸ هستن که هم رکورد دارن و درگ ۴۰۰ متر رو زیر ۵ ثانیه زدن و از همه سریعتر بودن و هم اون موتور اسطوره ای همی که دارن هرچی تقویتش کنن کم نمیاره دیگه خودت حساب کن از ۵۰۰۰ اسب شروع میکنن با بالا جایی که موتور خودروهایی دیگه منهدم میشه اینها تازه شروع میکنن حتی بالای ۱۰۰۰۰ اسب هم از موتور همی قدرت میگرن. و البته اسطوره بودن موتور فراری ها و مرسدس هم سرجاش چون این دوتا هم برتری شون رو ثابت کردن.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  9. Hamid

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2444 ديدگاه)

    چی بگم والا
    این خانوم هم دلش خوشه رکورد زده … اوکی تو میگی زدی ما هم میگیم زدی … چیز مهمی نیس …
    اگه به تیونه … که والا بقیه خودروها خیلی بهتر از کوروت میتونن اینکارو انجام بدن … یادتون نره MSO 765LT تایم زیر 9 زده

    موافقم 5
    مخالفم 12
    1. SF90 STRADALE

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (3898 ديدگاه)

      765LT MSO بگو بیا SF90 استراداله کارش داره ??

      موافقم 11
      مخالفم 21
      1. سرزمین آفتاب

        ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (74 ديدگاه)

        اصلا sf90 که رقیب 765lt نیست
        sf90 جزو سری هایپرکار فراری حساب میشه یعنی بعد از لافراری میشه sf90
        765lt هم یه ماشین پیست محور از سری سوپر اسپرت مکلارنه (720s)
        سری lt میشه سری پیست محور نه رقیب هایپرکار

        موافقم 11
        مخالفم 7
        1. SF90 STRADALE

          ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (3898 ديدگاه)

          سرزمین آفتاب
          خداوکیلی حرفی بزنید که باعث خنده دیگران نشه
          شما حرف بقیه طرفداران مکلارن رو تکرار نکن
          سایت فراری میگه این ماشین سوپرکار هست بعد شما شدین مسئول کلاس بندی خودروها و میگین نه این ماشین هایپرکار هست
          اصلاً شما درست میگین و خودِ فراری داره اشتباه میکنه !!!! !!!!

          موافقم 9
          مخالفم 17
        2. Hamid

          ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (2444 ديدگاه)

          THE FERRARI SF90 STRADALE IS AN INSANE HYPERCAR!
          https://www.youtube.com/watch?v=avNK0bsBaSs
          NEW FERRARI SF90 1000 HP HYPERCAR DELIVERED…
          https://www.youtube.com/watch?v=fAmr5wQk9aI
          https://www.cnet.com/roadshow/news/ferrari-sf90-stradale-hybrid-hypercar-official/
          https://www.motor1.com/news/352073/ferrari-sf90-stradale-details-unveiled/
          والا ما طرفداران مک لارن نمیگیم! خریدار ها و مجلات میگن! اونایی که سوار شدن نه مثل شما و حتی من که از هزار کیلومتریش رد نشدیم!
          در ضمن … 765 ال تی اونقدر خوبه که داره با پرچمدار سریع تر از لافراری فراری رقابت میکنه … و “شکستش” میده …
          تایم با اختلافش رو توی پیست که یادت نرفته پسر؟
          میگن مک لارن دروغ گفته قدرت مک لارن 765 ال تی رو …
          چطور مک لارن میتونه دروغ بگه اما فراری نه؟! بله فراری اس اف 90 هایپر کار هست …
          فرض کن 765 ال تی محصول فراری بود و اس اف نود محصول مک لارن ! آیا واقعا خوشت میومد یه محصول با نصف قیمت و بنزینی و دف عقب شرکت مورد علاقت با محصول دو دف و هیبرید و خیلی گرون تر شرکت رقیب مسابقه بده؟! همممممممم حرفی نداری …

          موافقم 10
          مخالفم 5
      2. Hamid

        ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (2444 ديدگاه)

        765LT MSO که خب قطعا اس اف 90 رو توی پیست درگ “له” میکنه …

        موافقم 10
        مخالفم 5
        1. SF90 STRADALE

          ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (3898 ديدگاه)

          این واژه ” قطعاً ” منو کشت
          مگه داری با پیکان مقایسه میکنی ??
          توی ۴۰۰ متر که تحقیر شدین با اون همه تبلیغات و مانور دادن روی سریع بودن 765LT
          منتظر پیست هم باشین تا شکست کامل بشه
          فقط اون آوانس اولیه که راننده SF90 استراداله میداد خیلی باحال و جالب بود ????
          بعدش میگفت میگ میگ ، من رفتم
          بروکس هم هرچی پاشو بیشتر فشار میداد روی پدال گاز ، فراری بیشتر فاصله میگرفت ??
          به قیر و چسب دلخوش نباش پسر خوب
          از این اعجوبه فراری لذت ببر با لانچ های گردن شکنی که داره

          موافقم 5
          مخالفم 16
        2. Hamid

          ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (2444 ديدگاه)

          همین فقط بلدی کری بخونی … چارتا حساب کتاب کن پسر…. خسته نمیشی از کری خوندن؟!

          موافقم 9
          مخالفم 3
        3. SF90 STRADALE

          ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (3898 ديدگاه)

          آقا حمید رضا
          ما حساب و کتاب کردیم و تموم شد رفت
          حالا وقت عملکردشون در دنیای واقعی هست
          فیلم درگ رو نشون چندتا از دوستان دادم و میگفتن احتمالاً فراری تقویت شده هست
          منم خندم گرفت و گفتم اون هم ماشین خیلی سریعی هست ولی باید قیر و چسب و لاستیک و سیستم اگزوز جدید و گرم کردن لاستیک و چند مورد دیگه باشه تا بتونه خودشو نشون بده
          اینجا بود که دوستان حالشون بد شد و بحث رو عوض کردن

          موافقم 5
          مخالفم 9
        4. England

          ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (1124 ديدگاه)

          هروقت فراری با f8 یا pista
          تونست ۷۶۵ ال تی رو بزنه بیا از قدرت و پرفورمنس فراری درمقابل مکلارن صحبت کن

          چون مقایسه این دو نزدیکتره به ۷۶۵ تا هایپرکار ۱۰۰۰ اسبی

          خوشم میاد خیلی هم ذوق میکنی???

          فقط پورشه تو‌ی پرفورمنس حریف مکلارن میشه.
          بنظرم فراری همون خودروی با اصالتشو بسازه بهتره.

          موافقم 7
          مخالفم 2
  10. سرزمین آفتاب

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (74 ديدگاه)

    تازه اگر رقابتی بین 765lt و sf90 هست
    به خاطر خوب و سریع بودن 765lt هست

    موافقم 19
    مخالفم 4
    1. Hamid

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2444 ديدگاه)

      دقیقا!!!!!!!
      حالا ایشون میگن رقیبن … ما هم میگیم اوکی … بماند که فراری رقیبی واسه سنا و اسپیدتیل نداره …

      موافقم 6
      مخالفم 7
      1. SF90 STRADALE

        ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (3898 ديدگاه)

        مگه فراری بیکاره دم به دم هایپرکار تولید کنه و کلاس و شخصیت خودشو بیاره پایین ؟؟؟؟
        حدوداً ۱۰ سالی یک هایپرکار تولید میکنه که ماندگار باشه و همیشه توی ذهن ها بمونه
        مثل Enzo و LaFerrari
        الآن مکلارن چندتا ماشین ماندگار در تاریخ خودش داره به تنهایی ؟؟؟؟ یعنی از کسی کمک نگرفته باشه
        F1 با موتور BMW کولاک کرد و مکلارن حالشو برد
        هرموقع مثل فراری بهترین و متنوع ترین انجین ها رو خودش ساخت بیا با هم حرف می زنیم
        فعلاً تنها انجینی که مکلارن ساخت و میتونین باهاش کلاس بزارین همین V6 آرتورا هست

        موافقم 7
        مخالفم 17
        1. Hamid

          ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (2444 ديدگاه)

          مرگ انجین هایی بنزینی نزدیکه … فراری هم اینو متوجه شده ولی شما یه طرفدار نه!

          موافقم 7
          مخالفم 5
        2. abdi_porsche fan

          ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (496 ديدگاه)

          همین p1 چیزی هست که تو ذهن خیلیا میمونه

          موافقم 6
          مخالفم 3
  11. R

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1025 ديدگاه)

    شیرون که رکورد ۹.۴ زده
    تو گوگل بزنید نوشته

    موافقم 1
    مخالفم 3
  12. سرزمین آفتاب

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (74 ديدگاه)

    اوکی اینا رقیب مشکلی نی ولی خدایی نگا اختلاف قیمت بنداز
    765lt قیمت ۳۵۸ هزار دلار
    sf90 قیمت ۵۱۱ هزار دلار
    انقدر اختلاف عملکرد ندارن
    به نظر من 765lt رقیب f8 پیست محوره

    موافقم 13
    مخالفم 5
    1. abdi_porsche fan

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (496 ديدگاه)

      خود من باشم 765 انتخواب میکنم

      موافقم 6
      مخالفم 3
    2. SF90 STRADALE

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (3898 ديدگاه)

      نگاهی به کیفیت ، تکنولوژی و اسم برند هم بکن
      اون اختلاف قیمت دقیقاً برای همین هست

      موافقم 4
      مخالفم 9
      1. SRT

        ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (607 ديدگاه)

        اسم برند؟?
        حتما هنوزم ایفون سیکس اس داری و معتقدی از همه گوشیای اندرویدی جدید بهتره

        موافقم 10
        مخالفم 2
        1. SF90 STRADALE

          ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (3898 ديدگاه)

          SRT
          بله اسم برند خیلی تاثیر گذاره
          مثلاً مکلارن برای تولید اِلوا مجبور شد تولید رو کمتر کنه تا بتونه همه رو به فروش برسونه و بعدشم کرونا رو بهونه کرد و گفت تو دوره بدی این ماشین ساخته شد ??
          ولی برای مونزا SP1 و SP2 اوضاع کاملاً متفاوت بود چون اونا فراری بودن و خاص
          .
          .
          بعدشم الآن آیفون داشتن کلاس نداره
          مگه آدم عقده ای باشه و اهل خودنمایی که هرجا میره اول گوشی رو نشون همه بده
          دیدم که میگم _ البته من بهشون میگم تازه به دوران رسیده

          موافقم 1
          مخالفم 7
      2. England

        ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1124 ديدگاه)

        بله بله تکنولوژی و پرفورمنس خیلی بالایی داره فراری نسبت به مکلارن
        فقط نمیدونم چرا برای شکست یک میان رده ۴ سال پیش مکلارن ۳ تا مدل ساخت
        دو تاش شکست خورد یکیش به زور دو دیفرانسیل و سیستم هیبریدی و هزار اسب تونست شکستش بده.
        ???

        اگر اینا ضعف مکلارن نیست پس چیه؟
        نواوری هایی هم که میکنه اصلا حساب نیست
        مثلا ارتورا هیچ چیز جدیدی نداشت.
        همه رو از فراری کپی زده?

        موافقم 5
        مخالفم 2
  13. یوسف

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (939 ديدگاه)

    یه فیلم از وایپر هست ماله خیلی وقت پیشه
    فکر کنم تیون هنسی بود با 1800 اسب بخار و رکورد اون زمان دستش بود با 7/11 که خیلی سر و صدا به پا کرد

    موافقم 4
    مخالفم 0
  14. mahan

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    استوک بود ارزشش بیشتر بود!حالا ما به خاطر روی گل راننده قبول می کنیم???

    موافقم 4
    مخالفم 0
  15. مهدی

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    برای رکورد زدن ماشین باید استوک باشه تتتتممممماااااممممم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا