شورلت

یادی از کوروت C4 دوازده سیلندر، پروژهٔ نافرجامی برای رقابت با وایپر

ما شورلت کوروت را با پیشرانه‌های V8 می‌شناسیم اما زمانی قرار بود این سوپراسپرت نمادین آمریکایی به موتور دوازده سیلندر مجهز شود. داستان ازاین‌قرار است که وقتی دوج وایپر با پیشرانهٔ عظیم V10 در نمایشگاه دیترویت ۱۹۸۹ رونمایی شد، جنرال موتورز احساس خطر کرد زیرا این افعی آمریکایی می‌توانست رقیب خطرناکی برای کوروت باشد؛ بنابراین شورلت که نمی‌خواست قافیه را به این رقیب تازه‌وارد ببازد، در اوایل دههٔ ۹۰ تحقیق در مورد ایدهٔ تجهیز کوروت به پیشرانهٔ V12 را آغاز کرد.

این پروژه تا ساخت یک پروتوتایپ بر اساس کوروت C4 پیش رفت و شورلت آن‌را کوروت ZR-12 نام گذاشت. پیشرانهٔ این کوروت V12 از شرکت صنایع رایان فالکنر گرفته شد که اقدام به ساخت موتورهای دریایی بر اساس پیشرانه‌های جنرال موتورز می‌کرد. این موتور که در وسایل نقلیهٔ دریایی مورداستفاده قرار می‌گرفت، ۹.۸ لیتر حجم داشت و کاملاً نیازهای جنرال موتورز را برآورده می‌کرد؛ اما برای اینکه این نیروگاه بزرگ بتواند زیر کاپوت کوروت C4 جای گیرد، مهندسان ۲۰ سانتیمتر به طول شاسی آن (در حدفاصل چرخ‌های جلو تا کابین) اضافه کردند.

اما افزایش طول شاسی و جایگزینی موتور بزرگ‌تر V12 با V8 تنها ۴۵ کیلوگرم به وزن کوروت C4 اضافه کرد. این نیروگاه حجیم ۶۸۶ اسب بخار قدرت و ۹۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که اعداد فوق‌العاده‌ای برای یک پیشرانهٔ تنفس طبیعی آن‌هم در دههٔ ۹۰ محسوب می‌شدند. تعدادی معدودی از نشریات فرصت آزمایش کوروت ZR-12 را پیدا کردند که یکی از آن‌ها موتور ترند بود. این نشریه در مارس ۱۹۹۳ کوروت V12 را آزمایش کرد و تایم ۱۱.۶ ثانیه را در مسافت ۴۰۰ متر با آن به ثبت رساند. این در حالی است که دوج تایم ۴۰۰ متر وایپر ۱۹۹۳ را ۱۲.۹ ثانیه اعلام کرده بود.

اما با همهٔ این‌ها، کوروت ZR-12 ناکام ماند و هیچ‌گاه به تولید نرسید. دلیل اصلی رها کردن این پروژه هزینه بود زیرا طبق گفته‌ها، قیمت این کوروت دوازده سیلندر حدود ۴۵ هزار دلار (معادل ۷۰ تا ۸۰ هزار دلار امروز) تمام می‌شد که حتی امروزه هم رقم زیادی است چه رسد به سال ۱۹۹۳. علاوه بر این، به گفتهٔ نشریاتی که با کوروت ZR-12 رانندگی کردند، ظاهراً خودرو بیش‌ازحد داغ می‌شده و رانندگی چندان خوبی هم نداشته که این احتمالاً به دلیل افزایش فاصلهٔ محوری آن بوده است. به این دلایل، پروژهٔ کوروت دوازده سیلندر به‌راحتی قابل‌اجرا نبود و بنابراین کنار گذاشته شد. تنها پروتوتایپ کوروت ZR-12 هم‌اکنون در موزهٔ ملی کوروت نگهداری می‌شود.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. MASIHA

    ۱۴ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (946 ديدگاه)

    فقط وایپر
    فوق العادس
    البته از ۱۲ سیلندر این هم نمیشه گذشت

    موافقم 30
    مخالفم 3
    1. M.A.S

      ۱۴ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (816 ديدگاه)

      واقعا وایپر یه افسانه هستش
      ای کاش کرایسلر نسل جدیدشو بیرون بده
      با یه سیستم گیربکس جدید (دستی اما کار آمد تر)
      و همچنین موتور ماگنوم V10 که اینبار بتونه 850 اسب تولید کنه
      واقعا 850 اسب حتی نزدیک به حداکثر توانایی هاشم نیست
      علت تاکیدم روی این قدرت شتاب خوبه چون گیربکس دستیه
      و همچنین عدم وجود کشش کم تو یه نسخه هیولا مثل ACR
      فک کنم یه تغییرات کوچیک تو سیستم فرمون
      و همین قدرت 850 اسبی اونو دوباره تبدیل به هیولای رکوردشکن پیست کنه

      موافقم 23
      مخالفم 3
  2. nikzad

    ۱۴ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (282 ديدگاه)

    اگر تولید میشد به چه غولی تبدیل میشد و تا چندین سال بعد هم حرفش زده میشد.حجمش نزدیک ده لیتره و معلوم نبود صدی چقدر میرفت!!!

    موافقم 31
    مخالفم 1
    1. Mf1

      ۱۵ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (478 ديدگاه)

      nikzad یه سوال داشتم ازت میخواستم بدونم مکلارن ۷۶۵ lt در کدوم بازی تجربه کردی

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. nikzad

        ۱۵ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (282 ديدگاه)

        بازی فورزا هورایزون البته نسخه مکلارن ۷۲۰

        موافقم 2
        مخالفم 0
  3. کافر مقدس

    ۱۴ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    هیچی از کیلومتر دیجیتالی و دیگر آپشن های دیجیتالی به خصوص ش نگفته فقط از انجین یاد کرده!

    موافقم 31
    مخالفم 2
    1. ارشیاSVJ

      ۱۴ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1749 ديدگاه)

      راست میگه اصلا به نمایشگر دیجیتالیش دقت کردن.
      شبیه نمایشگر و امپر رونتون هستن!
      عجب صدایی هم داره.

      موافقم 21
      مخالفم 2
  4. NISSAN GTR SOLTAN

    ۱۴ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (187 ديدگاه)

    کوروت فقط C6

    موافقم 13
    مخالفم 2
  5. امیر

    ۱۴ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    هنوزم کوروت با اون سطح از سابقه و تکنولوژی و مهندسی نتونسته به وایپر برسه…البته نسل جدید در نمونه های قوی تر قطعا پیشی میگیره

    موافقم 4
    مخالفم 16
  6. ارشیاSVJ

    ۱۴ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    چرا این تنفس طبیعی های امریکایی انقد گشتاور دارن؟
    چجوریه؟
    به خاطر حجم بالای موتورشون؟

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. OMID

      ۱۴ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      به خاطر پوش راد بودن کورس یا همون بور پیستونشون زیاده و به خاطر همین گشتاور بیشتری میدن
      عیب پوش راد بودن دور پایینتر موتور و در نتیجه قدرت کمتره
      مزایاش حجم موتور بیشتر در حجم کلی برابر و مرکز ثقل پایینتر ساده‌تر و ارزونتر بودن هست

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. " Swedish Arrogant Tiger "

        ۱۴ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (1894 ديدگاه)

        البته چیزی که در مورد کم شدن
        بیشینه دور مجاز و افزایش گشتاور گفتید از
        ویژگی های بیشتر بودن استروک هست.
        منظور از پوش راد بودن رو متوجه نشدم!

        موافقم 5
        مخالفم 0
        1. OMID

          ۱۴ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (2172 ديدگاه)

          اره ببخشید من بور رو قاطی کردم با استروک
          انجین های پوش راد میل سوپاپ ندارن به جاش راد یا همون میله سوپاپ هارو باز و بسته می‌کنه و توی انجین های آمریکایی دیده میشه
          اگر سرچ کنید اطلاعاتش هست

          موافقم 4
          مخالفم 0
        2. امیر دهقان

          ۱۴ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (695 ديدگاه)

          موتور پوشراد به همون موتورهای با سیستم سوپاپ OHV گفته میشه
          در این نوع موتور، میل بادامک بجای اینکه روی موتور باشه، پایین و در کنار موتور قرار میگیره و از طریق اسپُک‌هایی سوپاپ‌ها رو باز و بسته میکنه
          برای مثال، موتور پیکان هم از همین نوع OHV هست
          موتورهای پوشراد سنتی و قدیمی هستن و الان بجز جنرال‌موتورز و کرایسلر توسط خودروساز دیگه‌ای استفاده نمیشن

          موافقم 21
          مخالفم 0
        3. ارشیاSVJ

          ۱۴ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (1749 ديدگاه)

          ممنون بابت توضیحات هردوشما???

          موافقم 2
          مخالفم 0
        4. " Swedish Arrogant Tiger "

          ۱۴ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (1894 ديدگاه)

          بله پوش راد که همون میل تایپیت خودمونه که در اصل همون موتور ohv میشه.
          فکر میکردم منظورتون چیز دیگه ای باشه از اشاره به پوش راد و پیستون در کنار هم.

          موافقم 2
          مخالفم 0
  7. امیر

    ۱۴ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (6 ديدگاه)

    عجب قدرتی اون هم در اون زمان اون هم تنفس طبیعی

    موافقم 8
    مخالفم 1
  8. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۱۴ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    گرم شدن موتور به این عظیمی و با این حجم با توجه به نداشتن ورودی هوای کافی بنظر منطقیه.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. مهدی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1596 ديدگاه)

    سه دهه کارمندهای جنرال موتور مست میکردن و میرفتن سر کار

    موافقم 10
    مخالفم 3
  10. زیزیگولو

    ۱۴ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (4927 ديدگاه)

    شورلت یه همچین پروژه ای رو چرا الآن عملی نمیکنه؟ میتونه هایپرکار شورلت باشه همچین پروژه ای

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. Hadi

      ۱۵ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      کوروت فقط نسل c1 و c2 ?

      موافقم 0
      مخالفم 2
      1. زیزیگولو

        ۱۵ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (4927 ديدگاه)

        به نظر من c8 جدید

        موافقم 2
        مخالفم 2
  11. فری

    ۱۵ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (68 ديدگاه)

    ferrari Testarossa

    موافقم 4
    مخالفم 6
  12. یاس ی

    ۱۵ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1021 ديدگاه)

    لعنتی عجب پشت آمپر زیبایی داشت. سوای بحث رانندگی عجب چیز خوفی بود.

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا