فولکس واگن

برادران آتشین، جدال فولکس‌واگن گلف GTI با گلف R

مطمئناً فولکس‌واگن گلف شناخته‌شده‌ترین، محبوب‌ترین و برترین هاچ‌بک دنیا است. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ به‌عنوان جایگزینی برای بیتل به بازار آمد و از آن سال تاکنون بی‌وقفه در حال تولید بوده است؛ اما در طول این سال‌ها فولکس‌واگن دائماً اعضای خانوادهٔ گلف را افزایش داده و به تنوع مدل‌های مختلف آن افزوده است به‌گونه‌ای که در هیچ زمانی طی تاریخ ۴۳ سالهٔ گلف، هیچ‌گاه به‌اندازهٔ امروز طیف مدل‌های آن زیاد و متنوع نبوده است؛ اما در صدر این خانوادهٔ شلوغ، دو مدل اسپرت و عملکردی بنام GTI و R وجود دارد و بنابراین برای کسانی که خواهان یک گلف اسپرت هستند تصمیم نهایی برای انتخاب یکی از این دو مدل دشوار خواهد بود. البته مطمئناً می‌دانیم که گلف R به خاطر برخورداری از قدرت بیشتر، سیستم چهارچرخ محرک و موارد دیگر، قیمت بالاتری از گلف GTI دارد اما بااین‌وجود بازهم ممکن است کسانی بین خرید یکی از این دو برادر آتشین آلمانی کاملاً تردید داشته باشند.

بر روی کاغذ، گلف R به لطف قدرت بالای خود در برابر رقبایی چون سوبارو WRX STI و فورد فوکوس RS قرار می‌گیرد درحالی‌که برچسب قیمتی آن نزدیک به ۴۰ هزار دلار است؛ اما از طرف دیگر گلف GTI هم به‌استثنای سیستم چهارچرخ محرک تقریباً از تمامی تجهیزات موردنیاز و موجود در گلف R برخوردار است. این بدان معنا است که گلف GTI قابلیت ارتقاء زیادی دارد به‌گونه‌ای که به‌راحتی می‌توان با استفاده از قطعات تیونینگ افترمارکت قدرت آن‌را به گلف R رساند. این در حالی است که قیمت گلف GTI در ایالات‌متحده از ۲۵ هزار دلار آغاز می‌شود که تا حد قابل‌توجهی کمتر از گلف R است؛ اما بااین‌وجود ممکن است برخی افراد هنوز هم نتوانند تصمیم نهایی خود مبنی بر خرید یکی از این دو هاچ‌بک داغ را بگیرند؛ بنابراین در تلاشی برای فهمیدن اینکه کدام‌یک از این دو خودرو برای خرید بهتر هستند، آزمایشی با هردوی آن‌ها انجام داده‌ایم.

در اینجا هر دو برادر آمادهٔ نبردی دوستانه هستند. در یک‌سوی میدان، GTI افسانه‌ای ایستاده که با رنگ قرمز و رینگ‌هایی فوق‌العاده زیبا کاملاً جلب‌توجه می‌کند. در سمت دیگر نیز پرچم‌دار خانوادهٔ گلف یعنی مدل R بارنگ آبی و استایل جذاب خودنمایی می‌کند. خانوادهٔ گلف به‌تازگی برای مدل ۲۰۱۸ مورد فیس‌لیفت قرار گرفته‌اند که شامل تغییراتی در سپرها و اضافه نمودن چراغ‌های عقب LED در همهٔ مدل‌ها به همراه چراغ‌های روشنایی در روز استاندارد در همهٔ مدل‌ها می‌شود که آخری قبلاً به‌صورت سفارشی در برخی مدل‌ها ارائه می‌شد. گلف‌های R و GTI در بیرون تا حد زیادی مشابه هم هستند و فقط تغییراتی در سپر جلو، رینگ‌های متفاوت و چهار سر اگزوز، گلف R را از گلف GTI با دو سر اگزوز متمایز می‌کند. به همین دلیل تشخیص این دو برادر از فاصلهٔ ۱۵ متری کار آسانی نخواهد بود.

در داخل نیز هر دو هاچ‌بک دارای کابینی زیبا و مدرن هستند اما گلف R به‌صورت استاندارد به صفحه آمپر دیجیتالی مجهز است درحالی‌که در تیپ‌های بالایی گلف GTI این مورد به‌عنوان یک آپشن قابل سفارش است که نمونهٔ موردبررسی ما هم فاقد آن بود. همچنین در گلف R یک صفحه‌نمایش لمسی هشت اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به‌صورت استاندارد وجود دارد که این هم در گلف GTI به‌صورت سفارشی ارائه می‌گردد. غیرازاین دو مورد، تفاوت بزرگ دیگری بین این دو هاچ‌بک هم‌خانواده دیده نمی‌شود ولی از تفاوت‌های جزئی میان اتاق این دو می‌توان به دوخت قرمزرنگ و آرم GTI روی غربیلک فرمان گلف GTI و در سمت دیگر، آرم R روی غربیلک فرمان و پشتی صندلی‌های گلف R اشاره کرد.

اما مهم‌ترین تفاوت میان این دو برادر را باید در زیر کاپوت آن‌ها جستجو کرد یعنی جایی که در هردو یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته اما قدرت و گشتاور آن کاملاً متفاوت است. قدرت این موتور در گلف GTI پس از فیس‌لیفت با ۱۰ اسب بخار افزایش به ۲۲۰ اسب بخار رسیده است درحالی‌که ۳۵۰ نیوتن متر هم گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه DSG به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. گلف GTI در تیپ بالایی SE به یک دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی هم مجهز شده درحالی‌که فولکس‌واگن دیسک‌های ترمز بزرگ‌تر و تعلیق تطبیقی گلف R را نیز در به‌صورت سفارشی برای گلف GTI ارائه کرده است. در سمت دیگر، گلف R قرار دارد که از همین موتور ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور بیرون می‌کشد و آن‌را از طریق همان گیربکس شش سرعتهٔ دستی مذکور و سامانهٔ ۴Motion به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد؛ اما برای گلف R مدل ۲۰۱۸، یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ DSG بجای نمونهٔ شش سرعتهٔ قبلی ارائه شده است.

ما یک روز را پشت فرمان این دو هاچ‌بک آلمانی گذراندیم و برای پاسخ دادن به سؤال ابتدای مطلب فرصتی کافی در اختیار داشتیم. در مسیرهای مستقیم همواره گلف GTI پشت سر گلف R قرار می‌گرفت که با توجه به ۹۰ اسب بخار قدرت بیشتر گلف R این امری طبیعی است؛ اما توانایی‌های گلف GTI خصوصاً پس‌ازاینکه بزرگراه‌ها را پشت سر گذاشته و به مسیرهای پیچ‌درپیچ رسیدیم فراتر از انتظار ما بود به‌گونه‌ای که تصور می‌گردیم گلف R با اختلاف زیادی بهتر از گلف GTI عمل کند. هندلینگ GTI بسیار مناسب بود و هرچند گشتاور کمتری نسبت به R داشت اما با همان اقتدار گلف R پیچ‌ها را طی می‌کرد؛ اما با اینکه هر دو خودرو از لاستیک‌های یکسانی استفاده می‌کردند (میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲) و حتی در GTI اعتمادبه‌نفس بیشتری داشتیم، ولی گاهی اوقات در پیچ‌ها چرخ‌های جلو عملکردی نامطلوب از خود نشان می‌دادند درحالی‌که در این منطقه سیستم چهارچرخ محرک گلف R کمک بیشتری به راننده می‌کرد.

هردو گلف مورد آزمون ما مجهز به گیربکس دوکلاچه DSG بودند که همان‌طور که اشاره شد از گلف GTI شش سرعته و از گلف R هفت سرعته است. عملکرد هردوی این گیربکس‌ها مناسب بود اما گیربکس گلف GTI دنده‌ها را بیشتر از گلف R نگه می‌دارد. این امر خصوصاً در هنگام بالا رفتن از شیب‌ها موجب می‌شد که سروصدای زیادی از موتور به کابین وارد شود. در بحث شتاب صفرتاصد نیز گلف R با ۴.۶ ثانیه برتری قاطعی دارد درحالی‌که گلف GTI برای این کار به ۶.۴ ثانیه زمان احتیاج دارد.

نتیجه

آیا ما واقعاً به میزان ۱۵ هزار دلار بیشتر از گلف R نسبت به گلف GTI لذت بردیم؟ نه؛ اما در حالت دیگر، اگر برای گلف GTI سیستم تعلیق تطبیقی، صفحه آمپر دیجیتالی، ترمزهای بزرگ‌تر و دیفرانسیل لغزش محدود سفارش داده شود، ۱۰ هزار دلار به قیمت آن اضافه می‌گردد که اختلاف قیمت آن با گلف R را کاهش می‌دهد. حال آیا یک گلف R کاملاً مجهز با تمام تجهیزات رفاهی و ایمنی شامل کروز کنترل تطبیقی، سیستم نظارت بر نقاط کور و سیستم حفظ حرکت میان خطوط و البته سامانهٔ چهارچرخ محرک، به قیمت ۵ هزار دلار گران‌تر از یک گلف GTI، ارزش خرید دارد؟ بله؛ بدین ترتیب مشخص است که هرچه تیپ‌ها و تجهیزات گلف GTI بالاتر می‌رود، ارزش خرید آن کمتر می‌شود؛ بنابراین درنهایت می‌توان گفت اگر قادر به چشم‌پوشی از تجهیزاتی چون دیفرانسیل لغزش محدود، صفحه آمپر دیجیتالی و… در یک گلف GTI پایه هستید، بهتر است با صرف ۱۵ هزار دلار کمتر، این هاچ‌بک اسپرت را انتخاب کنید اما اگر تمایل به داشتن یک گلف GTI فول آپشن دارید، بهتر است با پرداخت ۵ هزار دلار بیشتر، گلف R را انتخاب کنید.

 

مشخصات فنی

فولکس‌واگن گلف R  فولکس‌واگن گلف GTI
قیمت پایه ۴۰ هزار دلار ۲۵ هزار دلار
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۳۱۰ اسب بخار ۲۲۰ اسب بخار
گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر ۳۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک DSG ۶ سرعته اتوماتیک DSG
محور محرک چهارچرخ جلو
شتاب صفرتاصد ۴.۶ ثانیه ۶.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۷ لیتر ۶.۳ لیتر

 

منبع: AutoGuide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2646 ديدگاه)

    ارزش خرید GTI به مراتب بیشتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      چند وقت پیش مجله carwow اینا رو مقایسه کرده بود. فرقشون تو بازار انگلیس فقط ۲ یا ۳ هزار پوند بود که طرف گفته بود گلف آر ارزش بالاتری داره. من نمیدونم این ۱۵ هزار دلار اختلاف از کجا اومده. دوست آلمانیم گلف جی تی دی خریده ۳۳ هزار یورو که میشه حدود ۳۷ هزار دلار. تو خود آلمان گلف معمولی ۸۵ اسب بخاری قیمتش از حدود ۱۷ یا ۱۸ هزار یورو شروع میشه.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. فرشاد سجادیان

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    تو این رنج قیمتی، هوندا سیویک تایپ R برام جذاب‌تره، هر چند که سریع‌ترین خودروی دیفرانسیل جلو نوربرگ رینگه اما دلم میخواست دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رامین

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3051 ديدگاه)

      سیویک اصلا در حد گلف نیست. اینقد به ظاهر توجه نکنید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sina

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (2646 ديدگاه)

        میشه دلیلش رو بگی رامین جان؟

        موافقم 0
        مخالفم 1
      2. Ali

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (44 ديدگاه)

        چرا ???

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Amir

          ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          سیویک رقیب GTI حساب میشه
          در مقابل Golf R حرفی برای زدن نداره

          موافقم 1
          مخالفم 0
  3. Masoud

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    پرچم دار هاچبک های دنیا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سعید(تهران)

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    برای من GTI کاملا کافیه، آپشن نمیخوام مخصوصا آمپر دیجیتالی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Amir

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ❤❤❤
    فقط گلف R ، بهترین هاچبک دنیا ???
    با سیستم ۴Motion میتونی oversteer بی نظیری رو تجربه کنی و از رانندگی لذت ببری.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Ali

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (44 ديدگاه)

    یا اینکه به جای اینکه 35 هزار دلار یک gti بخری، با هزار دلار کمتر یک type R با تمام امکانات gti فول و قدرت برابر با گلف R بخری

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ShoMpeT

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (271 ديدگاه)

      دوست عزیز، سیویک که هاچبک نیست! جدا از این قضیه، باقی ماجرا بستگی به سلیقه خریدار داره! شخصا طراحی عقب تایپ R رو خیلی دوست دارم.

      خود من غیر از GTI تنها هاچبکی که میپسندم A45 بنز هست! البته اگر نسخه دو در داشت D:

      موفق باشید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ShoMpeT

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (271 ديدگاه)

    به نظر من هم GTI به صرفه تر هست، فقط سیستم چهار چرخ متحرک رو از دست میدید، وگرنه با یک مبلغ بسیار ناچیز GTI رو میشه تقویت کرد! باقی مبلغ رو هم خرج بزک دوزک ماشین میکنیم!

    موفق باشید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. ShoMpeT

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (271 ديدگاه)

    یک چیز یادم اومد که متاسفانه چون دیر شده نمیتونم کامنت قبلی رو ویرایش و آپدیت کنم. دوستانی که حوصله دارند، کانال WOLF رو توی یوتیوب تماشا کنند. یک GTI هست که طرف خیلی بهش رسیده! با خیلی از ماشین ها درگ ریس انجام داده، دیدنش خالی از لطف نیست! مخصوصن با نیسان GTR

    آدرس کانال:

    http://www.youtube.com/channel/UCXxefhXBLVny1Et5oxgf_Qw

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. italia &german

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (55 ديدگاه)

    بدون شک GTI چون تو بازه قیمتی R میشه لوکس های رده پایین المانی یا اسپورت های خوب امریکایی مثل موستانگ و کامارو رو خرید که خیلی احساسی تره ولی تو بازه قیمت 25000 دلار GTI حکمرانی میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. آریا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    من عاشق فولکسم ولی اگه تو آمریکا باشم با 40 هزار تا کامارو ss میخرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Mehdi TuRbO

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1972 ديدگاه)

    به نظر من ۴۰ هزار دلار برای ی هاچ بک خیلیه در حدود ی بنز میشه،مگ اینک اینقد پولدار باشی ک برات مهم نباشه،اما اگ پولشو بزاریم کنار،R خیلی هیجان انگیزه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا