متفرقه

خودروهای الکتریکی در سال 2027 ارزان‌تر از درون‌سوزها خواهند بود!

قیمت نهایی مصرف‌کننده یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت یا عدم موفقیت خودروهای الکتریکی می‌باشد. مطالعه جدید بلومبرگ NEF نشان داده حداقل در اروپا خودروهای الکتریکی می‌توانند در سال ۲۰۲۷ قیمت ارزان‌تری نسبت به نمونه‌های درون‌سوز داشته باشند.

در واقع انتظار می‌رود خودروهای بزرگ‌تر همچون شاسی بلندها و کراس اوورها تا سال ۲۰۲۶ قیمت مصرف‌کننده کمتری نسبت به نمونه‌های بنزینی داشته باشند. خودروهای کوچک‌تر همچون هاچبک ها یک سال بعد چنین دستاوردی را به ارمغان خواهند آورد.

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ یک خودروی الکتریکی متوسط قیمتی پایین‌تر نسبت به مدل درون‌سوز ارائه کند و این حتی در حالتی است که مشوق‌های مالیاتی را در نظر نگرفته‌ایم.

گفته می‌شود این تغییر و تحولات به خاطر سرمایه‌گذاری گسترده خودروسازان روی محصولات الکتریکی رخ خواهد داد. از آنجایی که خطوط مونتاژ بیشتری به خودروهای الکتریکی اختصاص می‌یابد بنابراین هزینه تولید آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

گفته شده تا سال ۲۰۲۶ قیمت متوسط یک خودروی میان سایز برابر با ۱۹ هزار یورو یا حدود ۲۳۰۹۰ دلار خواهد بود. تا سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی می‌شود این قیمت به ۱۶۳۰۰ یورو یا ۱۹۸۰۹ دلار کاهش یابد و این در حالی است که قیمت متوسط خودروی درون‌سوز در آن زمان به ۱۹۹۰۰ یورو یا ۲۴۱۸۴ دلار خواهد رسید.

هیوندای آیونیک 5

در حال حاضر قیمت متوسط یک خودروی الکتریکی برابر با ۳۳۳۰۰ یورو یا ۴۰۴۶۹ دلار است درحالی‌که خودروی درون‌سوز با بهای ۱۸۶۰۰ یورو یا ۲۲۶۰۴ دلار در دسترس می‌باشد. البته پیش‌بینی‌های بلومبرگ NEF کمی محافظه‌کارانه بوده چراکه بانک سرمایه‌گذاری UBS پیش‌بینی کرده این اهداف در واقع در سال ۲۰۲۴ به دست خواهند آمد.

به‌هرحال همه موافق هستند که قیمت باتری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خودروهای الکتریکی در حال کاهش است.

یکی از مطالعات صورت گرفته توسط موسسه غیرانتفاعی حمل‌ونقل و محیط‌زیست در اروپا نشان داده که قیمت باتری‌ها در دهه آینده میلادی ۵۸ درصد کاهش خواهد یافت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Porsche 911

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    نه خداییش اینکارو نکنین گرون کنین تا همه برن درون سوز بخرن نه جارو برقی
    واقعا هیچکس از این اوضاع راضی نیست اونوقت اینا فکر میکنن خیلی کار خوبی میکنن
    تا بحث آلودگی میاد وسط همه سرشون سمت حمل و نقل میره در حالی که درصد خیلی کمی از آلودگی ناشی از تردد خودرو هاست و بیشترین مربوط به کارخانجات صنعتی
    امیدوارم سرشون به سنگ بخوره بلکه راه درست رو پیش بگیرن
    هر چند که این هم احتمالش خیلی ناچیزه چون با فراگیر شدن برقی ها قیمت ملزومات اونها کاهش پیدا میکنه مثل باتری همچنین جایگاه های شارژ هم گسترده تر میشن و این کار رو پیچیده میکنه برای زنده ماندن درون سوز ها

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Aliasn

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (93 ديدگاه)

      بسیار با شما موافقم،به کار خونه هایی که در عرض یک ساعت به اندازه سه تا شهر دود تولید میکنن،نگاهی نمیکنند فقط به فکر الکتریکی کردن ماشین ها هستند ، والا تا اونجایی که من میدونم اخرش یه جایی این سوخت باید بسوزه تا انرژی تولید بشه، چه موتور احتراقی باشه یا نیروگاه برق،و به نظرم در مورد الایندگی الکتریکی ها چندان فرقی با بنزینی ها ندارند.

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. آوان

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (75 ديدگاه)

        در کشورهای توسعه یافته برق در نیروگاههای فسیلی تولید نمیشه بلکه از طریق هسته ای یا خورشیدی و بادی و … تولید میشه. الان فشار روی تمام صنایع هست که آلودگی را کم کنند.
        از طرفی ابراز علاقه به خودروهای بنزینی در ایران رو درک نمی کنم مگر ما به موستانگ و شبلی و فراری و … دسترسی داریم که علاقه به قدرت و نعره ی موتور درونسوز داشته باشیم؟ حالا به فرض محال پراید و پژوپارس رو با موتور الکتریکی عرضه کنند چه تفاوتی داره؟!

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. محمد امین

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2171 ديدگاه)

      بخش اصلی از آلودگی های جهان مربوط به صنایع تولید برق و فلزات میشه،به طوری که برای تولید یک کیلوگرم فولاد به اندازه ی روشن بودن هزار ساعت یک ماشین آلودگی تولید میشه و صنایع دیگر
      در آینده نیاز به برق خیلی بیشتر میشه و هم به خاطر افزایش جمعیت و هم به خاطر بیشتر شدن لوازم برقی و گسترش شهر ها که انرژی بیشتری برای روشن بودنشون لازم هست ، و استفاده ی بیشتر از ماشین های الکتریکی، واقعا جامعه ی جهانی نمیتونه این همهدبرق تولید کنه ، منابع تجدید پزیر مثل باد و نور خورشید نیاز به فضای زیاد برای بهره برداری داره ،در صورتی که در آینده باید شهر ها بیشتر بشن پس فضای بیشتری برای زندگی مردم لازمه و نمیشه به منابع طبیعی تولید برق دل خوش کرد، البته از این نظر که برق مورد نیاز برای بخش بزرگی رو ازشون تامین کرد ،وگر نه برای شهر ها و کشور های کم جمعیت و کوچیک میتونه جواب تو باشه
      اگر هم به سمت تولید برق هسته ای بره که خوب استخراج اورانیم بسیار دشوار است و انرژی زیادی مصرف میکنه و منابعش محدود هست و آلودگی های رادیواکتیوی تولید میکنه که داخل دریا میریزنشون بعد محیط زیستی ها ازشون ایراد نمیگیرن! و اینکه ساخت نیروگاه هسته ای خیلی هزینه بر هست
      پس فقط میتونن ذغال سنگ و نفت بسوزونن برای تولید برق که ….
      من حساب کردم اگر تمام ماشین ها بخواد الکتریکی بشه در آینده، کره ی زمین توانایی تولید یک دهم از اون انرژی رو نداره
      راهکار اصلی تولید سوخت های باکتری هست ،که خیلی سریع تکثیر میشن و از آشغال تغزیه میکنن و حتی گاز متان هم تولید میشه در این فرایند ،و خود باکتری یه نوع سوخت هست و میتونه در همه نوع ماشین ها بسوزه
      این ایده ی خودم هست که داریم با چند تا مهندس ژنتیک و میکروبیولوژی ،روش کار میکنیم و نتایج خوبی هم به دست اومده

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. آوان

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (75 ديدگاه)

        سوخت فسیلی مثل نفت و زغال سنگ منابع محدودی داره و تا ابد نمیشه ازش استفاده کرد پس ناچار هستن سراغ انرژی های جدید برن.

        یک سوال ، آیا خودروهای الکتریکی فعلی رو با برق خونگی هم شارژ می کنند یا حتما باید برن جایگاههای مخصوص؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (4617 ديدگاه)

          با جایگاه فعلا قابل شارژه…

          موافقم 1
          مخالفم 0
  2. محمد مختاری آذر

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    به نظرم نمی تونه ارزون تر از بنزینی بشه اگر مطلب من در پست آبارث رو خونده باشین می فهمین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بردیا . فقط آلمان . فقط بنز

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (140 ديدگاه)

    نمیدونم ولی برعکس میشه ؛ اگه خودروهای برقی فروششون زیاد شه مجبورن درونسوز رو ارزونتر بفروشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ninja

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1162 ديدگاه)

      مجبور میشن درونسوز نفروشن
      اینطوری بگیم بهتره و تولید درونسوز هارو کم کنن و قیمت رو بالا چون کلی ماشین باز پیدا میشه که درونسوز رو بخره پس عقلانی هست قیمتش زیاد شه

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. mahan

        ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        ❤️دقیقا اومدم بگم که دیدم مهیار عزیز گفته دقیقا به همین صورته این یک نوع سیاسته
        چیز های کم و کمیاب گرون میشن و چیز هایی که زیاد هستن تا حدودی قیمت استیبلی دارند

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ninja

          ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (1162 ديدگاه)

          اقای ماهان واقعا هم همینه مثل همین وایپر که دوستان به من میگن وایپر سه میلیونی وجود نداره یه مدل از وایپر acr بود ازش ۱۰ ساخته شده بود مقالشم تو یه سایت خارجی بود خوندم حدود دو میلون و هشتصد هزار دلار الانم میگردم لینکشو پیدا نمیکنم ولی مطمئنم اینو یه مدل صفر کیلومتر بوده اگه یه مدل پیکان که قدرتش بیشتر از همه پیکانا باشه وجود داشته باشه و یدونه ازش ساخته شده باشه ببین چه قیمتی که پاش نمیخوره کلا یه چیزی که کمیاب شه گرون میشه مثل همین وایپر

          موافقم 1
          مخالفم 0
  4. زیزیگولو

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (4927 ديدگاه)

    مطمئناً هر چقدر رو به جلو میریم کمپانیای خودروسازی راه حلای جدیدتری واسه کاهش هزینه های تولید ماشینای برقی پیدا میکنن تا محصول نهایی ارزونتر برسه بدست مردم

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا