متفرقه

تأثیر ثروت، جنس و نژاد روی رعایت حق تقدم عابران پیاده!

داده‌های ابتدایی انجمن ایمنی بزرگراهی فرمانداران نشان می‌دهد سال ۲۰۱۹ یکی از مرگبارترین سال‌ها برای عابران پیاده در بیش از ۳۰ سال گذشته بوده است. سال پیش ۶۵۹۰ نفر عابر پیاده در جاده‌ها و راه‌های آمریکا جان خود را از دست داده‌اند. یکی از محل‌هایی که خودروهای سنگین‌وزن و مردم یکدیگر را ملاقات می‌کنند تقاطع‌ها و چهارراه‌ها می‌باشد. مطالعه‌ی جدید ژورنال حمل‌ونقل و سلامتی نشان می‌دهد قیمت خودرو می‌تواند روی حق تقدم عابران پیاده در زمان عبور از مسیرهای ویژه عابران تأثیر داشته باشد! این مطالعه نتیجه می‌گیرد هرچه خودرو گران‌تر باشد، احتمال راه دادن به عابر پیاده کمتر خواهد بود.

این مطالعه همچنین تأثیر جنس و رنگ پوست عابران پیاده‌روی رفتار راننده را نیز بررسی کرده و از طرف دیگر قیمت خودرو را نیز تخمین زده است. محققان این مطالعه را در دو تقاطع و خط‌کشی عابر پیاده در لاس‌وگاس انجام داده و فهمیدند میزان رعایت حق تقدم عابران به ازای هر ۱۰۰۰ دلار افزایش قیمت خودرو ۳ درصد کاهش می‌یابد!

از میان ۴۶۱ خودرویی که در این مطالعه بررسی شده‌اند ۲۷.۹۸ درصد آن‌ها به عابران پیاده راه داده‌اند هرچند جنس و نژاد افراد نیز در این موضوع مؤثر بوده است. خودروها ۳۱.۳۳ درصد از حق تقدم عابران خانم را رعایت کرده‌اند درحالی‌که این آمار برای مردان تنها ۲۴.۰۶ درصد بوده است. همین موضوع درباره نژاد نیز صادق بوده است: حق تقدم افراد سفیدپوست به میزان ۳۱.۱۷ درصد رعایت شده درحالی‌که افرادی با رنگ پوست‌های دیگر شاهد راه دادن ۲۴.۷۸ درصد خودروها بوده‌اند.

اگرچه این مطالعه تفاوت قابل‌توجهی بر پایه جنس و نژاد را نشان می‌دهد اما نتوانسته با رانندگان درباره دلیل آن‌ها برای عدم رعایت حق تقدم مصاحبه کند. در این مطالعه گفته شده که رانندگان جوان‌تر و مرد رفتار ریسکی‌تری در پشت فرمان نشان می‌دهند. دانشمندان همچنین خاطرنشان ساخته‌اند مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد رابطه‌ای بین ثروت و رفتارهای غیراخلاقی‌تر وجود دارد.

مشاهده افزایش تلفات عابران پیاده موضوع عجیبی است زیرا خودروسازان همچنان از سیستم‌های ایمنی مدرن‌تری در محصولات خود استفاده می‌کنند؛ اما خودروهای امروزی بزرگ‌تر بوده و مشتریان هم به دنبال کراس اوورها و شاسی بلندهای بزرگ هستند. شاید ما ندانیم رانندگان چرا به عابران راه نمی‌دهند و چرا میزان مرگ‌ومیر عابران بیشتر می‌شود اما انتظار داریم تمرکز بیشتری روی این مشکلات صورت گیرد.

جای چنین تحقیقاتی در کشور ما به شدت خالی است. شما چطور عمل می‌کنید؟ آیا به عابران پیاده در خیابان‌ها راه می‌دهید یا پا را بیشتر روی پدال می‌گذارید؟ آیا کودک، بزرگسال، سالمند، زن یا مرد بودن عابران باعث تغییر رفتار شما می‌شود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Malt hill

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (514 ديدگاه)

    امان از دست اون نفهم هایی که یه دفعه می پرن تو خیابون و جالبه به طرف مخالف هم نگاه می کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیx76

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1204 ديدگاه)

      و بجای رد شدن از خیابون
      قدم زنان و خرامان خرامان رد میشن
      انگار وسط پارک یا جنگلن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Babak

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      یه دفعه که میپرن نه شما آمادگی داری سرعتت رو کم کنی نه پشت سریت
      مصمم هستن هم که رد شن ! اگر واستی از عقب میزنن اگر بری طرفو زیر میکنی

      بهترین کار آرام رفتنه و این که هر لحظه پیش بینی این رو داشته باشی که فردی که کنار خیابان واستاده ممکنه یک دفعه بپره وسط و هوس کنه سرعت عمل شما رو به چالش بکشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علیرضا

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (425 ديدگاه)

    من واقعا رعایت میکنم و استپ میکنم ولی دوتا مشکل دارم . یکی اینکه ماشین پشت سری دستشو میزاره روی بوق و منو بدجور عصبی میکنه البته گاهی . و دیگه اینکه از عابر هم انتظار همکاری دارم بالاخره نمیشه هروقت دلش خواست رد بشه و باید اونم رعایت خودرو رو بکنه . انشالله همه سلامت باشند هم از دست کرونا و هم تصادف

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. sadeq

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودمو میگم شاید یکی راه حلی داشته باشه.
    اوایل گواهینامه گرفتن یه رفیق کله خر داشتیم دوتاییمون هرچی افغانی تو خیابون میدیدمو و میخواستن رد بشنو میترسوندیم.

    نکته بعد اینه خودم وقتی تو محلات بالات از میدون ولیعصر و امیرکبیر (دانشجو امیرکبیرم ) میرم رانندگیم یهویی عوض میشه. میشم یه راننده خوب. ولی خونمون افسریه هست و خدا شاهده یکبار نشده تو افسریه و محلات پایینتر به یه عابر بدبخت راه بدم. بارها خواستم رفتاری که تو محلات بالا دارمو تو محل خودمون داشته باشم ولی نشده. انگار ذهن و بدنم autonomous تصمیم میگیرن که تو محلات بالا اونطوری باشم تو محله خودم و محلات پایین شهر گاو باشم. خدا شاهده تو محله خودمون اگه ببینم یکی از محل عابر رد میشه و من نزدیک خود به خود پام رو گاز میره و عابر رو میترسونم تا رد نشه و من اول رد بشم. ولی تو محلات بالا شهر کاملا برعکسه. مثلا طرف هنوز به خط عابر نرسیده و من راحت با سرعت مطمئه رد میشم ولی واستادم با دستم اشاره کردم بفرمایید. دربند میریم برا دید زدن همیشه از محلات بالاشهر رد میشیم و حتی یکبار نشده تو این محلات رانندگی بد کنم. ولی تا دلتون بخواد تو محلات پایین بد رانندگی کردم. اصلا یادم نمیاد تو محله خودمون و محلات پایین رانندگیم عادی باشه. بازم میگم خودم واقعا تعجب میکنم چطور بدن و ذهنم نمیخواد این واقعیتو قبول کنه. بارها خواستم تو محله های پایین شهر راه بدم به عابر یا مثل ادم رانندگی کنم ولی نمیشه. لامصب نمیشه. عادت کردیم دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سورنا

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      دقیقا

      هرچند خیلی تلخه ولی بخوایم نخوایم واقعیته : )

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حسن

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1335 ديدگاه)

      شما باید به مشاور مراجعه کنید چون به یک حس درونی به نام کرنش در مقابل ثروت گرفتارید .یعنی اراده ی خود را در مقابل افراد قویتر و پولدارتر از دست داده و قادر به نشان دادن ماهیت درونی خود نیستید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محسن

        ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (25 ديدگاه)

        یعنی بره پیش روانشناس و روانشناس بهش بگه برو تو بالاشهرم مثل گاو رانندگی کن؟
        اتفاقا برعکس چیزیه که شما میگی. این اقا اراده شو در مقابل ادمای پایین شهر از دست داده. باید رفتاری که با بالاشهر داره رو با پایین شهرم داشته باشه. نه برعکسش

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسن

          ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
          سوابق: (1335 ديدگاه)

          ببین دوست عزیز قانون گریزی و هنجار شکنی یه نوع مشاوره میخواد ، درمان بیماری عدم اعتماد به نفس و ناتوانی در برابر قدرت های برتر اعم از ادمهای زیباتر ، قدرتمند تر و پولدارتر یه نوع مشاوره نیاز داره .
          متاسفانه دوست ما چون در محیط زندگی دائمی خود یک نوع رفتار هنجار شکنانه داره و همین رفتار را در مکانی که تصور میکنه متعلق به صاحبان ثروته نمیتونه بروز بده بنابر این بحث ما در مورد رفتار ثانویه است که متاثر از محیط و افراد پیرامونه وگرنه قطعا باید برای میل به هنجار شکنی هم به مشاور مراجعه کند..

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. حسن

          ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
          سوابق: (1335 ديدگاه)

          البته در جامعه ی امروز تربیت اجتماعی ونه خانواده و باز صد در صد تربیت اجتماعی باعث بروز چنین مشکلاتی در افراد شده چون اجتماع دچار تغییر ذائقه شده امروزه پول ، قدرت و دارایی از نظر اجتماع فضیلت محسوب میشه یا در بین جوانان دعوا کردن زورگویی قمه کشی یا تیر خوردن یا اسلحه کشی فضیلت محسوب میشه و متاسفانه همه گرفتار شدیم ناهنجاری در قالب برتری شخصیتی به جوان و نوجوان دیکته میشه و متاسفانه فضیلتهایی مانند شخصیت و عشق و مهربانی و محبت و کمک و همدلی نه تنها سرکوب و مسخره میشن بلکه نوعی حماقت و رذالت اخلاقی به حساب میان.
          همه مرعوب ثروت و قدرت شدیم در مقابل دارا و قدرتمند ذلیل و در مقابل ضعیف و کم تر دارا زورگو مستبد و وقتی در جایگاهی قرار میگیریم که توان بدست اوردن مادیات برایمان فراهم میشه چون مرعوب ثروت بودیم و عذاب کشیدیم دوست داریم در جایگاه ثروتمند قرار بگیریم و دچار دزدی اختلاس و رشوه و هزاران درد بی درمان دیگه میشیم البته قصه درازه و مجال کم .سپاس

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. حسن

          ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
          سوابق: (1335 ديدگاه)

          از نظر علمی رفتار اجتماعی بازتاب رفتار مسئولان بلندپایه و حاکمیت است . چون انسانها از بالادست تاثیر میپذیرند یعنی اگر یک انسان قدرتمند یا پولدار یک رفتار را فضیلت بداند زیر دست او هم همان رفتار را فضیلت اخلاقی به حساب می اورد .و در مدت زمان کم به لایه ی زیر دست القا و در دراز مدت به رفتار عادی تبدیل میشود …و همینطور لایه لایه تا سطوح زیرین اجتماع در طول سالهای متوالی سرایت پیدا میکند. همینطور که امروزه بعد از چهل سال به تمام مردم ایران تسری پیدا کرده است پس مرعوب ثروت و قدرت بودن مسئولان در گذشته بسیار واضح روشن و متاسفانه اشکار است که امروزه و در طی چهل سال عقده های قدیم خود را رمز گشایی میکنند و متاسفانه سواد پی بردن به علتها و عوامل شخصیتی خود را ندارند …

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        حسن عزیز
        شما این نسخه را برای ۸۰ میلیون ایرانی باید بپیچی
        به طور میانگین روزانه ۵۵ نفر در جاده ها کشته میشوند ، در دنیا رتبه یک هستیم ، میدونید یعنی چی ، یعنی تماماً مشکل اعصاب داریم ، یعنی خود دکتر بیشتر از بقیه مشکل داره .
        یه چیزی میگم ، میخواهید قبول کنید خواه نکنید ، دوستان در هر زمینه ای به خصوص رانندگی عجله نکنید و همیشه صبر و گذشت داشته باشید ، اگر نتیجه نگرفتید هر چی دوست داشتید به من بگید .
        بخدا هر تصادفی که داشتم کوچک و بزرگ طرف مقابل ۱۰۰٪ مقصر میشده و همیشه از در رانندگی به همه راه دادم حتی اگر طرف مقابل خودخواه و عصبی بوده ، چون در رانندگی همه را به چشم انسانهای دیوانه میبینم حتی اگر بدونم طرفم بینظیر رانندگی خوبی داره ، باز در هنگام رانندگی به چشم دیوانه میبینمش با تمام احترامی که برایش قائلم .

        دوستان ، صبر گذشت صبر گذشت …….

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. محسن

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (110 ديدگاه)

      یه انتقاد دیگم اینه ما مهربون بودنمون بر اساس پول و این چیزاس. یه چشم ابی غربی بیاد کل بازار هلو هلو میکنن چیزای مجانی میدن دستش. اما یه تهی دست بیاد همونا میشن شمر ابن زلجوشن ناخون خشک.
      ۴۰ ساله هنوز که هنوزه نتونستیم ۲ میلیون مهاجر رو مدیریت کنیم. هنوز که هنوزه به کسایی که اینجا به دنیا اومدن میگیم مهاجرای افغانی. طرف اصلا مهاجر نیست. طرف افغانستان که به دنیا نیومده بهش میگیم مهاجر. خودم فامیل نزدیکمون المانه. قاچاقی رفتن و ۵ ساله سیتیزن شدن. اتفاقا هیچ پخی نیستن. تنها پدرشونه تو یه تعمیراتی دوچرخه کار میکنه. بچه هاش نه درس میخونن نه کار میکنن. همسرش و بچه هاش همه حقوق بگیر دولتن. سالی یکبار میان پزشو میدن. حالا رفتار اینا رو بزارین کنار رفتار خودمون. لگد زدن افغانستانیا رو خودم بارها دیدم. فقط برا خنده. طرف برا خنده یه کودک افغانستانی که تو ایران به دنیا اومده بود رو انداخته بود تو سطل اشغال و فیلمشو همه دیدیم. اینه کشور اینه مردم. من یکی هیچ امیدی ندارم. خدا خدا میکنم کرونا بیاد همه رو یکجا بفرسته اون دنیا بلکه ادمای بعدی خوب باشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Södertälje

        ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ساکن سوئدم. با افراد زیادی برخورد داشتم سوئدی بودن میگفتن مسلمونا باهمدیگه میجنگن اوارشون رو ما باید جمع کنیم. سوئد ۱۰ میلیون جمعیت داره ولی ۲.۵ میلیون مهاجر مسلمون رو پناه داده. یدونه مسیحی تو عمرم ندیدم بیاد سوئد برا پناهندگی. همش مسلمونایی میان که از جنگ برادرای مسلمون باهمدیگه فرار کردن.
        سوئد نیومدین تا باقی مهاجرا رو ببینین. با چشماتون منفجر شدن ساختمون ببینین. گروه های گنگستری برای باجگیری این کارا رو میکنن. جرات داری باج یا skatt خلافکارا رو نده. سال ۲۰۱۹ حدود ۱۲۰ تا انفجار با مواد منفجره داشتیم. 320 مورد تیراندازی خیابونی داشتیم که ۴۱ نفر کشته شدن. حدود ۱۶۲۱ مورد اتش زدن عمدی اتومبیل داشتیم. محله سوری ها تو södertälje نرفتین با قمه بیوفتن دنبالتون . محله فلسطینیا تو uddevala نرفتین از این ترقه های دست ساز بندازن طرف ماشینتون.
        بین تیراندازی خلافکارای ایرانی و عربا گیر نکردین . تو malmö تا یک ماه ایرانیا و عربها افتاده بودن جون هم تو یک ماه روزی نبود تو خیابون باهمدیگه نبرد مسلحانه نکنن. چندین ادم بیگناه کشته شد صرفا به این علت که این گروه با اون گروه برای کنترل یک محله باهم درگیر شدن و تیراندازی کردن. چون یک محل رو بگیرن از کسبه ها skatt میگیرن که همون مالیات میشه معنیش. هر هفته سر میزنن به مغازه دارا و دو سه هزار کرون از هرکدوم میگیرن. . تو linköping یه گروه خلافکار ایرانی بود برا جمع کردن skatt رفته بودن به کاسبها سر بزنن. بعد یه ایرانی که رستوران داشت مخالفت کرد و skatt نداد. این گروه میدونی باهاش چیکار کردن؟ ماشینشو منفجر کردن. خونشو منفجر کردن. به طرف خودش و بچه و همسرش با اسلحه شلیک کردن. هم اون خلافکارا ایرانی هم این قربانی ایرانی. اما میدونی من ندیدم عربا باهمدیگه از این کارا کنن. نهایتا skatt رو از عربا نمیگیرن. ولی ماها هیچوقت رحم نداریم حتی بهمدیگه. برا همینه ضرب المثل معروف ” خارج اومدی از ایرانی جماعت دوری کن” ساخته شده. مافیاهای زنگزباری ندیدی تو عمرت. تو خیابون میان چاقو میزنن تو صورتت. نرفتی biskopsgården تو گوتنبرگ که ساکنینش از ترس جرات شهادت و حتی شکایت و زنگ زدن به پلیس رو نداشتن. چون چندتا خانواده کرد یا کورد اونجا رو قبضه کرده بودن. همه فک و فامیل. پلی جرات نداشت بره داخل شهرک. تا حالا وارد rinkeby نشدی ببینی طرف تیر خورده امبولانس جرات نداره وارد بشه و پلیس با ماشین ویژه میره داخل و جنازه طرفو میاره بیرون. همشونم مسلمونن و نیایین بگین میخوام بدی بقیه رو بگم اتفاقا بالاتر گفتم ایرانیا بدتر از همشونن. بزرگترین پخش کننده مواد فعلا دست یه باند ایرانیه. بزرگترین قاچاقی اروپا یه ایرانی ساکن سوئد بود. کمترین خلاف طرف این بود دخترای نوجوون زیر ده سال رو از کشورای شرقی میاورد میفروخت. حالا چون سوئد اعدام و زندانی طولانی مدت نداره طرف الان ازاد شده راست راست راه میره. همشونم مسلمونن. تا حالا داعشی ندیدی. داعشیایی که راست راست تو خیابون راه میرن و میگن حیف که سوئد دست و بالشونو بسته وگرنه همونجا گردن ادمو میزنن. داعشیایی که رفتن سوریه ادم کشتن ولی چون پاس سوئدی دارن برگشتن و دولت هم چیزی نمیتونه بگه. مردم عصبانی من عصبانی.
        یه سر بزن به امارهای سازمان BRÅ. این یه سازمان دولتیه. اسمش میشه سازمان پیشگیری از جرایم. عراق ایران ترکیه به ترتیب اول تا سومن تو خلاف. بعدشم کشورایی مثل لبنان و مراکش و این کشورای افریقایی.
        بعدم کشورایی مثل افغانستان و هند و باقی کشورای متوسط از نظر جرایم. رده های بعدی مهاجرای فنلاندی و المانی و باقی کشورای اروپایی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. Moein

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (894 ديدگاه)

    کاملا درسته
    ثروت,امکانات رفاهی,نوع سطح زندگی و محیط زندگی و همچنین نوسانات عصبی تو انسانها کاملا تاثیر داره نه تنها در این زمینه ذکر شده بلکه همه زمینه ها
    بی احترامی نباشه ولی اگر تو خیابون هم دقت کنید اکثرا پراید هستش که راننده اش سعی تو اثبات خودش به بقیه تو خیابون داره و با لایی کشیدن و عدم رعایت حق تقدم یه جورایی قصد به اثبات بودن خودش داره
    افسوس و صد افسوس بر حال مملکتم
    از ما گذشت,ولی انصاف نبود واقعا از ۲۵۰۰ سال تمدن این مملکت؛این ۴۰ سال کوفتی نصیب ما بشه ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسن

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1335 ديدگاه)

      مطلب را اشتباه گرفتی . گفته هر چقد ماشین گرون تر بی اخلاقی بیشتر.
      متن: ( این مطالعه نتیجه می‌گیرد هرچه خودرو گران‌تر باشد، احتمال راه دادن به عابر پیاده کمتر خواهد بود )
      مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد رابطه‌ای بین ثروت و رفتارهای غیراخلاقی‌تر وجود دارد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. سورنا

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    اینارو باید تو ایران ازمایش کنن ببینن
    ماشینت اتیش هم بگیره نهایتش دونفر دارن فیلم میگیرن
    حالا یه خانوم دستگیره درش مشکل داشته باشه ١۴٠٠ نفر بسیج میشن درستش کنن
    محدودیت که باشه مخصوصا از نظر جنسی کاری میکنه که بهترین کشور دنیا بشه داغونترین : :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ارسلان

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (125 ديدگاه)

    والا جایی که من هستم یعنی بندرعباس … همه راه میدن … خودم به شخصه ندیدم کسی راه نده … از روی عمد میگم اینجا اگه عابر ثابت باشه راننده عابر رو یه مانع سخت تصور میکنه اگه عابر سریع باشه میزاره رد بشه و اگه کند و اهسته باشه یه جوری میره بهش نخوره یعنی میزاره عابر همینطوری بره راه رفتنش رو مختل نمیکنه ولی خودشم وای نمی ایسته از کنار و پشت عابر میره البته با سرعت کم … با اینکه بندرعباس دوربین نداره اکثریت نود درصدی چراغ قرمز رو رد نمیکنن … ماشینایی هم که اینجا تردد میکنن به این صورته ژاپنی بیشتر راو-4 و لندکروز …زیاد نیستن ولی کم هم نیستن … تک و توکی هم لکسوس و مرسدس و بی ام و هندا و نیسان جوک و رنو وارداتی مثله تالیسمان کلوئوس … ماشین کره ای که زیاده ماشین چینی هم تقریبا هم اندازه ماشین ایرانی شده از لحاظ تعداد … جدیدا بیشتری هم میرن برلیانس میخرن شاسی هم هایما و تیگو پنج بیشتر به چشم میاد گرونترین پلاک ملی که من توی بندرعباس دیدم مرسدس اس 500 بوده … ولی اینجا قیمت تاثیری توی را دادن نداره مگه اینکه رانندش چیزی زده باشه یا اینکه یه ساعتی که خیابون مگس پر نمیزنه خلوت باشه بخاد سرعتی بره …. 10-15 سال پیش ماشینی که راه نده زیاد بود اینجا ولی برعکس امریکا هر چی ارزونتر بود احترام کمتری به عابر میزاشت ماشینای گرون آسته میرن آسته میان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Khosrow

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    اینجا کاملا برعکس هست / هرچی ماشین ارزون ترباشه احتمال ترکوندن عابربالاتره / مطالعه – تحقیق – اموزش … / همه ی اینا یک طرف – شعور ذاتی انسان یک طرف / ردنشدن از چراغ قرمز اموزش نمیخواد – ایستادن برای عابر فرهنگ نمیخواد / شعور ذاتی میخواد که همه دارن ولی میخوان کیلومتر نندازه شعورشون ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمد

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (218 ديدگاه)

    ما یبار تو کیش اومدیم از خط عابر پیاده رد شیم یه ولستر که دو تا خانوم توش نشسته بودن و به سمت من میومدن از چهرشون متوجه شدم دارن به من بد و بیراه میگن که مگه نمیبینى داریم رد میشم… چند وقتى که اونجا بودم میدیدم که ماشین هاى گرون تر و خاص تر احترام کمترى براى عابر قائل میشدن.البته استثناء هم بود.متاسفانه فرهنگ اتومبیل سوارى هم مثله موبایل یا آپارتمان نشینى یا شبکه هاى اجتماعى براى یه عده هنوز جا نیفتاده.دیگه خودشو صاحب خیابون میدونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. m4

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (294 ديدگاه)

    کافیه شاهین شهر صفهان بیایین خیلی راحت میان جلوتون و نه انگار ماشینی تو خیابونه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمدرضا

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (227 ديدگاه)

    همه ی اینها به اوضاع روانیه راننده شعورش مربوطه چون حق تقدم عابر از ابتدایی ترین اصول رانندگی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. عابر

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یکی گفته عابر یواش راه میره.
    کلا قانون میگه جاییکه خط کشیه عابر با هر سرعتی که بخواد میتونه رد بشه. فرقی نداره تو خیابون باشه تو اتوبان باشه یا تو کوچه. باید واستین. تو المان تو خیابون طرف ۱۰۰ تا راه میره ولی به محل عبور عابر میبینه باید واسته. البته اینطور نیست یهویی به محل عبور عابر پیاده برسه. اولش تابلوی سرعت ۷۰ و بعدم ۵۰ تا میاد. بعدم تابلو که اخطار میده وقتی رد شد دوباره تابلو ۷۰ بعدم تابلو ۱۰۰ .
    اینقدر نق نزنین میخوایین مثل المان بشین به رنگ مو و لنز گذاشتن و کلمات المانی بلغور کردن نیست. به معنی رفتار متمدنانه هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا