هوندا

بررسی هوندا سیویک تایپ R جدید مدل 2017

برای راندن نسل جدید هوندا سیویک تایپ R مجبور نبودیم زیاد منتظر بمانیم. نسل قبلی این خودرو پیش از بازنشسته شدن تنها به مدت ۲ سال تولید شد اما هوندا قول داده جدیدترین نسل این خودرو بهبودهای فراوانی را به خود دیده است. تست کوتاه‌مدت این خودرو در ژاپن نشان داده هوندا راست می‌گوید و هم‌اکنون نیز می‌توانیم در اروپا تستی کامل از این خودرو داشته باشیم.


همان‌گونه که می‌دانید این خودرو اخیراً عنوان سریع‌ترین خودروی دیفرانسیل جلوی پیست نوربرگ رینگ را به دست آورده و توانسته فولکس‌واگن گلف کلاب اسپورت S را شکست دهد.


جدای از ظاهر پر زرق و برق، نسل جدید تایپ R به ندرت نسل قبلی خود را به ذهن متبادر می‌سازد. بجای اینکه بگوییم چه چیزی در این خودرو تغییر کرده بهتر است بگوییم که چه چیزی بهبود نیافته است! سیستم ترمز، گیربکس و پیشرانه تنها بخش‌هایی هستند که از تایپ R قبلی به این خودرو راه یافته‌اند اما حتی این بخش‌ها نیز برای ارائه عملکرد بهتر بهبود یافته‌اند.


ترمزها بزرگ‌تر از قبل هستند و دنده‌ها کمی طولانی‌تر شده‌اند و پیشرانه نیز هم‌اکنون قدرت ۳۱۶ اسبی دارد که ۱۰ واحد بیشتر از قبل است. هوندا هم‌اکنون می‌گوید تایپ R جدید می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۷۲ کیلومتر در ساعت برسد اما ادعای عجیب‌تر آن است که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن یک‌دهم ثانیه کندتر از قبل بوده و به ۵.۸ ثانیه رسیده است؛ اما این اعداد برای خودرویی که نشان سیویک را روی صندوق‌عقب دارد مهم هستند.


دیگر تغییری که ارزش اشاره کردن دارد این است که تایپ R هم‌اکنون ۳۷ درصد مستحکم‌تر از قبل است. این موضوع به خاطر پلتفرم جدید و این حقیقت است که تایپ R به همراه مدل استاندارد و از همان ابتدا توسعه یافته است. البته ایده‌ی تایپ R مستحکم‌تر اندکی هشداردهنده است زیرا مدل جدید به این کار احتیاجی نداشته است.


وقتی پشت فرمان قرار می‌گیرید از راحتی خودرو به وجد آمده و کاملاً سورپرایز می‌شوید. البته که راحتی خودرو به اندازه مرسدس S کلاس نیست اما حتی با طی ۵۰۰ متر اول نیز می‌توانید بگویید تایپ R جدید یک خودروی کاملاً متفاوت است.


دست‌اندازها، سرعت‌گیرها و ناهمواری‌ها با ناهنجاری اندکی جذب می‌شوند. با بردن نسل قبلی این خودرو به روی سطوحی مشابه می‌فهمید که انگار در برابر قهرمان بوکس سنگین‌وزن جهان قرار گرفته و پس از ۱۲ راند با بدنی کبود و زخمی از رینگ بیرون آمده‌اید! بخش اعظم این راحتی در نسل جدید به شاسی تازه، سیستم تعلیق چند اتصالی عقب و دامپرهای تطبیق شونده مربوط می‌شود که برای اولین بار حالت راحت را دارند.


در سرعت‌های پایین، لرزش‌های صندلی‌ها، اهرم دنده و غربیلک فرمان کم‌رنگ شده درحالی‌که کیفیت سواری کلی خودرو مناسب‌تر و آرام‌تر از قبل است. در سرعت‌های بالا نیز همه‌چیز خونسردانه به نظر می‌رسد و صدای کمتری از پیشرانه به گوش رسیده و کنترل حرکات بدنه به خوبی صورت می‌گیرد. بدین ترتیب حرکت در بزرگراه‌ها دیگر یک وظیفه دشوار نیست. کروز کنترل تطبیقی نیز به بهبود هرچه بیشتر اوضاع کمک می‌کند.


موقعیت نشستن پشت فرمان بسیار پایین بوده و این موضوع بجای ایجاد احساس قرار در بالا باعث ایجاد حس نشستن در گودی می‌شود. خود صندلی‌ها نیز برجسته هستند و حمایت گر و راحت بوده و داشبورد نیز دیگر شبیه یک چاره‌اندیشی موقت و گذرا نیست! سیستم اطلاعات سرگرمی نیز روان‌تر بوده اما گرافیک و رزولوشن صفحه‌نمایش همچنان در رتبه پایینی ارزیابی می‌شوند. نشان‌دهنده‌های دیجیتالی دیگر مزاحمتی را از سوی غربیلک فرمان نمی‌بینند. همچنین فینیش کلی کابین ارتقا یافته و پلاستیک‌های نرم در بخش اعظم کابین دیده می‌شوند. البته هنوز پلاستیک‌های خشن مخصوصاً در کنسول مرکزی به چشم می‌خورند اما در کل کابین خودرو اگر در حد استانداردهای فولکس‌واگن نباشد هم بسیار بهبود یافته است.


خوشبختانه ماهیت بالغ‌تر تایپ R هزینه‌ای بر روی هیجان و جذابیت خودرو تحمیل نکرده است. با انتخاب حالت اسپورت یا R پلاس پیشرانه پاسخ پدال گاز و سواری تیزتر می‌شود. دیفرانسیل لغزش محدود جلو که به‌صورت مکانیکی کنترل می‌شود به همراه فاصله بیشتر بین دو چرخ به این معنی است که تایپ R چسبندگی زیادی در پیچ‌های تند داشته و شما می‌توانید با خیالی آسوده وارد هر پیچی شوید. میزان کششی که این خودرو تولید می‌کند تقریباً غیرقابل شکست است.

اگرچه پیشرانه ۴ سیلندر خودرو بهترین نمونه نیست اما سیستم اگزوز در زمانی که دور پیشرانه به ۷ هزار می‌شود غرشی گیرا ایجاد می‌کند.


هنوز برخی تأخیرهای توربو باقی مانده و اما بی‌شک در مقایسه با قوای محرکه نسل قبلی بی‌شک رضایت‌بخش‌تر است. تحویل قدرت پیشرانه به چرخ‌های جلو سریع اما نرم‌تر است. ادعای شتاب ۵.۸ ثانیه‌ای هوندا برای این خودرو کمی محافظه‌کارانه به نظر می‌رسد.


گیربکس ۶ سرعته دستی سیویک تایپ R جدید تنها نسخه در دسترس است که نرم و روان بوده و تعویض‌های دقیقی دارد. البته شاید طرفداران مشتاق شاید از شنیدن اینکه سیستم هماهنگ دور پیشرانه جدید بکار رفته کمی ناخشنود باشند. این سیستم را می‌توان از طریق منوی صفحه‌نمایش غیرفعال کرد اما به‌طور باورنکردنی‌ای خوب کار می‌کند. این سیستم باعث می‌شود هر تعویض دنده‌های در سرعت‌های بالا دقیق باشد و از طرفی در سرعت‌های پایین نیز آسایش بیشتری به ارمغان می‌آورد.


و زمانی که بحث یک هاچبک می‌شود، تایپ R در میان بهترین‌ها جای می‌گیرد. این خودرو واقعاً کاربردی بوده و صندوق بار ۴۲۰ لیتری دارد. فضای کافی در عقب برای دو سرنشین بالغ وجود داشته و سواری خودرو نیز مناسب و آرام است که آن را مناسب استفاده روزانه می‌کند.


زیبایی یک هاچبک فوق‌العاده به شخصیت دوگانه آن است. توانایی راحت بودن برای استفاده روزانه و از طرفی ارائه‌ی سواری اعتیادآور در زمان‌های مورد نیز برای این بخش از بازار بسیار مهم است. سیویک تایپ R جدید هم‌اکنون خودرویی همه‌کاره بوده و بسیار بالغ‌تر از آن چیزی است که نشان می‌دهد. هوندا تایپ R جدید راحت‌تر، آرام‌تر و کارآمدتر از همیشه بوده و درعین‌حال در زمان‌هایی که می‌خواهید شخصیت وحشی و سریع خود را به نمایش می‌گذارد.

مشخصات هوندا سیویک تایپ R

قیمت: ۳۰۹۹۵ پوند
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو
قدرت/گشتاور: ۳۱۶ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۸ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۷۲ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۷.۷ لیتر در هر صد کیلومتر

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. سعید(تهران)

    ۱۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    یه جوریه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مجتبی

    ۱۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (151 ديدگاه)

    ممنون شاهین جان.
    حرف نداره عالیه.اگه یه نسخه چهار چرخ متحرک داشت که دیگه فوق العاده میشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. كوروش

    ۱۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    واقعا عالیه یک رقیب درست حسابی برای گلف r رکوردار نوربرینگ هم که هست

    یه چیزی درباره هوندا ها بنظرم جالب نیست خودم تو سواری با اکورد هم با وجود هزاران نکته عالی دیدم فرمان هوندا ها خیلی ساده و بد دست هست بنظرم یعنی یک مسافت نسبتا طولانی با اکورد و کرولا که رفتیم واقعا فرمان اکورد بنظرم بد با طراحی دکمه های بد تر بود الان توی همین سیویک همش نکته مثبت هستش ولی بازم بنظرم طراحی فرمان بسیار بدی داره بجز یک تکه قرمز اصلا به خودرو اسپورت نمی خوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سعید

    ۱۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (35 ديدگاه)

    این ماشین آرزوست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رامتین

    ۱۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3051 ديدگاه)

    با توان 316 اسب شتاب 5.8 بشدت ناامیدکننده هست. آلفاجولیا با توان 276 اسب، شتاب حیرت آور 5.1 داره. اصولا آلمان و ایتالیا یه لول بالاتر از آسیایی هستن و کاملا گزینه ای ارجحتر، با کلاستر هست خرید آلفا در ایران به نسبت حتی لکسوس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. #ali.m#

      ۲۰ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      عزیز الفا تو ایران با کلاس تره از لکسس؟
      گرون ترین ماشین الفا تو ایران جولیتا هست فک کنم حدود 200و 4cکه بین 500تا 600تومنه ولی لکسس Lxتازه مدل 2013رو توی سایت باما بالای یک میلیارد قیمت زده .این از ایران .
      خارج از ایرانم از نظر پرستیژ و لول و ارزش برند نیازی ب گفتن نداره .
      در مورد توان موتور و شتاب هم که با الفا مقایسه کردی قیمت رو هم در نظر بگیر واسه سیویک سریع ترین دف جلو ی دنیا بودن کافیه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رامتین

        ۲۰ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (3051 ديدگاه)

        لکسوس lx چه صیغه ایه!!! عزیز هر چی که تو ایران قیمتش بالاتر باشه که بهتر نیست. قیمت واقعی لکسوسlx حدود 90هزار دلاره. مازراتی گیبلی هم 1.5 میلیارده که موتورش 280اسبه.
        ضمنا شاسی بلند جدید آلفا استولیو با توان 500 اسب، خیلی بهتر از لکسوسه. چرا شما اینقد احساسی برخورد میکنید. جولیتا را کی گفت. میگم جولیا. جولیا براحتی در یه تست پیشرفته، بی ام و سری5 و بنزe کلاس و جگوار را پشت سر گذاشت. سدانهای لکسوس مثه IS یا GS اصلا توانایی رقابت با بنز E;کلاس را دارند؟؟؟ موتور آلفا را فراری ساخته که امسال در فرمول1 نیز سرآمده. کمپانی لکسوس چه حرفی تو ساخت موتور در برابر مرسدس یا فراری داره؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. sina

    ۱۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2646 ديدگاه)

    دوام تویوتا + زیبایی مزدا = هوندا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. DYBALA

    ۱۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (480 ديدگاه)

    وجوه متمایز کنندش: ورودی های مختلف هوا، اگزوز خیلی قشنگش، اسپویلرش و..
    شتاب ۵.۸ جای سوال داره
    با اینکه ایمنیش کامل بوده باز ۳۷% بهبود داده، نهایت احترام به مشتریه و موجب اعتماد بیشتره هرچند نیاز نباشه
    اون قسمت طنز وسط مقاله هم جالب بود :))) ۱۲ رینگ!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. charger

    ۱۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (396 ديدگاه)

    با دیدن سیویک بیشتر از هاچ بک حس دیدن یه اسپرت بک بهم القا میشه نمیدونم بخاطر بال عقبشه یا چیه؟
    درکل همه چیش عالیه بجز چراغای عقبش (نظر شخصی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Wrx

    ۲۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (329 ديدگاه)

    نظر شخصی?
    ماشین عالی هست از همه نظر
    ولی به نظر من با همین سیستم با یه گیربکس دوکلاچه شیفتر دار بهتر بود تا این گربکس دستی?چون اصلا گیربکس دستی نیاز نداره ?جدا از شتاب عالیش کار خاصی ازش بر نمیاد پس حداقل بشه داخل شهر تحملش کرد
    ولی اگه چهارچرخ متحرک یا دیفر عقب بود با گیربکس دستی یه چیز توپ میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سامان اذری

    ۲۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    والله من اخرش نفهمیدم این 316 اسبه یا 306 تو همین پدال تو هر مقاله ای یه چیزی نوشته شده
    شتابش هم مطمئنم کمتر شده چون نمیتونس با این شتاب نوربرگ رینگ رو سریعتر طی کنه
    در اخر هم فدای مصرف سوختش :)
    یه عکس ه میزارم زیر این کامنت برا عشق سیویک ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲۰ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      بیبینید نامردها با عشق من چیکار کردند:(

      http://uupload.ir/files/p978_20170708_174446_hdr.jpg

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sina

        ۲۰ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (2646 ديدگاه)

        عاخخخخ گلبم :((((((

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. behrooz

    ۲۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستمون راست میگه اگه بیاد ایران زیر 45 قیمت نمیخوره جانشین پراید!!!!!!!!!!!!
    اونوقت پرایدو چجوری بفروشن ارابه مرگو به خدا دیروز داشتم عکس تصادفاشو میدیدم هیچی ازش نمونده بود پودر شده بود در همه موارد تصادفات جاده ای همه سر نسینا فوتی
    با با جانشین نمیخوایم ترو خدا ترو پیغمبر جلوی تولید این حلبی رو بگیرین عزیزای مردم براشون عزیزن با اروزی صبر برای فوت شدگان تصادفات جاده ای پراید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا