پژورنوسیتروئن

مرور تاریخچه خودروهای لوکس فرانسوی؛ قسمت اول، از رنو 16 تا پژو 605

هرچند فرانسوی‌ها هیچ‌گاه در بخش خودروهای لوکس موفق نبوده‌اند اما خودروسازان این کشور در تاریخ خود مدل‌های لوکس قابل‌توجهی ساخته‌اند.

هرچند قبل از جنگ جهانی دوم خودروسازان فرانسوی مثل دولاژ و دولاهه لوکس‌ترین خودروهای جهان را می‌ساختند اما پس از جنگ به دلیل رکود اقتصاد فرانسه و سهمیه‌بندی بنزین، خودروهای لوکس فرانسوی تقریباً منقرض شدند و این بخش تا دههٔ ۶۰ به‌طور کامل احیا نشد. ازاین‌رو، در ادامه طی دو قسمت به مرور تاریخچهٔ خودروهای لوکس ساخت این کشور از سال ۱۹۶۰ تا امروز خواهیم پرداخت.

رنو رامبلر سال ۱۹۶۲

در دههٔ ۵۰، مدل فریگیت پرچم‌دار رنو بود و طراحی آن به‌طور قابل‌توجهی مدرن‌تر از رقیب اصلی خود یعنی سیتروئن ترکشن آوانت به نظر می‌رسید. بااین‌حال، زمانی که سیتروئن DS جنجالی در نمایشگاه پاریس ۱۹۵۵ رونمایی شد، اوضاع ناگهان تغییر کرد و رنو مجبور به پاسخ شد. این شرکت اما بجای توسعهٔ یک سدان لوکس جدید، سراغ آمریکن موتورز رفت تا جواز تولید و عرضهٔ سدان رامبلر کلاسیک را در اروپا دریافت کند. شرکت فرانسوی کیت قطعات رامبلر را دریافت و آن را در بلژیک مونتاژ می‌کرد. نسخهٔ اروپایی رامبلر به یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر خطی با ۱۳۰ اسب بخار قدرت مجهز بود. بااین‌حال، رامبلر حتی در فرانسه هم فروش پایینی داشت و اروپایی‌ها هرگز از طراحی آمریکایی آن استقبال نکردند.

رنو ۱۶ سال ۱۹۶۵

رنو خیلی زود فهمید هیچ‌کس حتی متوجه عرضه رامبلر در اروپا نشده است چه رسد به اینکه تصمیم به خرید آن بگیرد. به همین دلیل، مدیران رنو از طراح شرکت «گاستون جوشه» طراحی یک خودروی لوکس جدید را خواستند که ظاهر آن مطابق با سلیقهٔ اروپایی‌ها باشد. وی فرم سه جعبه‌ای سنتی را کنار گذاشت و سراغ طراحی هاچ‌بک رفت. البته رنو در اوایل دههٔ ساخت نسخه‌های کوپه و سدان ۱۶ را هم آزمایش کرد اما هیچ‌کدام به نتیجه نرسیدند. رنو ۱۶ از ویژگی‌های لوکسی مثل گیربکس اتوماتیک، سیستم انژکتوری و پنجره‌های برقی بهره می‌برد تا پس از حذف بی‌سروصدای رامبلر در سال ۱۹۶۷، در صدر سبد محصولات رنو قرار گیرد. هرچند رنو ۲۰ و ۳۰ در سال ۱۹۷۵ به‌عنوان جایگزین ۱۶ معرفی شدند اما این خودرو تا سال ۱۹۸۰ در بازار ماند و بیش از ۱.۸ میلیون دستگاه از آن در کشورهای مختلفی مثل آمریکا فروخته شد.

سیتروئن CX سال ۱۹۷۴

سیتروئن CX درست قبل از سالگرد تولد ۲۰ سالگی DS معرفی شد. سیتروئن ابتدا قصد استفاده از یک پیشرانهٔ وانکل سه روتوری ۱۶۰ اسب بخاری را به‌عنوان موتور پرچم‌دار CX داشت اما به دلیل مشکلات مصرف سوخت و قابلیت اطمینان، این برنامه لغو شد و خودرو با موتورهای چهار سیلندر به بازار عرضه شد زیرا در محفظهٔ پیشرانهٔ کوچک CX امکان جای دادن موتور V6 وجود نداشت. بااین‌حال، سیتروئن CX دورهٔ تولید طولانی و درخشانی را تجربه کرد.

رنو ۳۰ سال ۱۹۷۵

در اوایل دههٔ ۷۰، رنو، پژو و ولوو برای توسعهٔ یک پیشرانهٔ V8 مشترک اتحادی را تشکیل دادند اما پس از بحران نفتی سال ۱۹۷۳، سه شرکت تصمیم گرفتند دو سیلندر از موتور کم کنند و بدین ترتیب یک پیشرانهٔ V6 با نام PRV (مخفف نام سه شرکت) شکل گرفت. یکی از اولین خودروهایی که به این پیشرانه مجهز شد، رنو ۳۰ بود. این خودرو با چهار چراغ جلوی دایره‌ای بجای دو نمونهٔ مستطیلی، در ظاهر از رنو ۲۰ که با پیشرانه‌های چهار سیلندر عرضه می‌شد متمایز شده بود. بااین‌حال، رنو ۳۰ فروش مناسبی را تجربه نکرد که برخی بدنهٔ یکسان با رنو ۲۰ را دلیل این موضوع می‌دانستند. این خودرو در سال ۱۹۸۲ به یک پیشرانهٔ توربودیزل مجهز شد و یک سال بعد کنار رفت.

پژو ۶۰۴ سال ۱۹۷۵

با عرضهٔ ۶۰۴، پژو به بخشی بازگشت که پس از کنار گذاشتن ۶۰۱ در سال ۱۹۳۵ از آن خارج شده بود. این سدان لوکس از همان پیشرانهٔ V6 رنو ۳۰ استفاده می‌کرد اما گفته می‌شود دو شرکت باهم تفاوت کرده بودند که وارد بازار یکدیگر نشوند. به همین دلیل، درحالی‌که رنو ۳۰ فرم هاچ‌بک داشت، پینین‌فارینا پژو ۶۰۴ را به شکل یک سدان سنتی سه جعبه‌ای طراحی کرد که خریداران مرسدس بنز را هدف قرار داده بود. برای این ماشین سیستم تهویه، گیربکس اتوماتیک و تودوزی چرمی هم قابل سفارش بود. بااین‌حال، ۶۰۴ فروش بسیار پایینی داشت و با وجود خاتمهٔ تولید در نوامبر ۱۹۸۵، نمونه‌های صفرکیلومتر آن تا جولای ۱۹۸۷ هنوز در نمایندگی‌ها فروش نرفته بود.

رنو ۲۵ سال ۱۹۸۳

مدیران رنو، مدل جدید ۲۵ را به‌عنوان خودروی لوکسی در کلاس جهانی در نظر گرفته بودند تا شرکت را به بخش لوکس بازگرداند زیرا پژو ۶۰۴ و سیتروئن CX سالخورده شده بودند و حالا بهترین فرصت برای تصاحب بازار آلمانی‌ها محسوب می‌شد. رنو که این بار شانس درخشیدن در بخش لوکس را داشت، بودجه‌ای سخاوتمندانه در اختیار طراحان و مهندسان خود قرار داد تا خودرویی مدرن، ایمن و شایستهٔ رقابت با ژرمن‌ها بسازند؛ اما هرچند روی کاغذ همه‌چیز خوب بود، مشکلات قابلیت اطمینان گریبان رنو ۲۵ را گرفت تا جایی که حتی رئیس رنو «ریموند لوی» علناً اعلام کرد که رنو ۲۵ شخصی او هرماه خراب می‌شود. بااین‌حال، ارتقاءهای فنی و ظاهری که در سال ۱۹۸۸ انجام شد توانست تا حدودی رنو ۲۵ را نجات دهد.

پژو ۶۰۵ سال ۱۹۸۹

۶۰۵ حرکتی پرهزینه اما ضروری برای پژو بود که به‌طورجدی قصد رقابت با مرسدس بنز، آئودی و ب‌ام‌و را داشت. ۶۰۵ که با پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر به بازار عرضه شد، به خاطر هندلینگ، راحتی و کابین مجلل توسط نشریات مورد تحسین قرار گرفت. در ابتدا، استقبال خریداران هم مناسب بود اما وقتی مشکلات سدان لوکس پژو خود را نشان دادند، اوضاع به هم ریخت. ۶۰۵ از کهکشانی از مشکلات برقی رنج می‌برد که نمونه‌های اولیه را مرتب به نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌ها می‌کشاند. به همین دلیل، پژو چندین فراخوان صادر کرد و تا مدل ۱۹۹۳ موفق به رفع مشکلات شد اما این موضوع کاملاً وجههٔ ۶۰۵ را خراب کرد. درنتیجه، درحالی‌که پژو فروش ۵۰۰ هزار دستگاهی را برای این خودرو طی ۱۰ سال پیش‌بینی کرده بود، در سال ۱۹۹۹ سدان لوکس خود را پس از ساخت حدود ۲۵۰ هزار دستگاه کنار گذاشت.

سیتروئن XM سال ۱۹۸۹

خودروهای پرچم‌دار سیتروئن خیلی دیربه‌دیر معرفی می‌شدند و این شرکت در سال ۱۹۸۹، پانزده سال پس از معرفی CX، مدل جدید XM را به بازار فرستاد. طراحی منحصربه‌فرد XM که کار برتونه بود، آن را به یکی از آینده‌نگرترین خودروهای اروپا تبدیل کرد. XM حتی با شکست دادن مرسدس بنز SL و فورد فی‌یستا، عنوان خودروی سال ۱۹۹۰ اروپا را کسب کرد. بااین‌حال، این خودرو اشتراکات زیادی با پژو ۶۰۵ داشت و از همان مشکلات برقی رنج می‌برد. به همین دلیل، خریداران نمونه‌های اولیه با مشکلاتی مثل سیستم تعلیق که در حالت اسپرت گیر می‌کرد، خرابی موتور برف‌پاک‌کن‌ها و سوختن چراغ‌های عقب مواجه شدند. البته سیتروئن از سال ۱۹۹۳ به بعد XM را بسیار قابل‌اعتمادتر کرد و خودروهای اولیه هم به‌طور رایگان تعمیر شدند اما این ماشین همواره در حال مبارزه با وجههٔ منفی خود بود.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶۰ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. cyrus-az

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    خودرویی که بازاری در امریکای شمالی نداشته باشه در نهایت مقبولیت عام پیدا نخواهد کرد. محصولات فرانسه منهای رنو اونم به دلیل همکاری نیسان هیچ وقت نمیتونن یه محصول درخور مثل ژاپنیها یا حتی کره ای ها تولید کنن. مرسدس ای کلاس 1990 یا ب ام و سری 5 دهه 90 با کدوم یک از محصولات فرانسه قابل مقایسه میتونه باشه؟ حتی مدلهای اکونومیک مثل کمری و آکورد. جواب هیچ کدام.

    موافقم 9
    مخالفم 13
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (10233 ديدگاه)

      یه چیزی بگم ، خدایی پژو اگر رِوالِ 504 را در ساخت ادامه میداد ، به جانِ خودم امروز حتی ژاپنی‌ها و آلمانی‌ها را جا گذاشته بود اما اینقدر پیچیده میسازه که خودش هم سرگیجه میگیره از خدماتِ ماشیناش!!!

      ولی خدایی همیشه محصولات فرانسوی بهترین هندلینگ رو داشتن با اینکه هیچ ادعایی هم نداشتن ، بعد همینو مقایسه کنید با تازه‌به‌دوران رسیده‌های کره‌مربا که اعتماد به سقف دارند که هاچبکشونو با لامبو اونتادور و کارگرانشونو با کودکان کار جابجا میکنند😢!!!
      روزگارِ غریبیست / دیگه این دنیا به درد نمیخوره!

      موافقم 12
      مخالفم 13
      1. زیزیگولو

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (4987 ديدگاه)

        اینکه صنعت خودروسازی فرانسه یکی از بزرگترین صنایع خودروسازی جهانه درست و اینکه صنعت خودروسازی فرانسه یکی از قدیمیترین صنایع خودروسازی جهانه اینم درست و اینم که صنعت خودروسازی فرانسه از بعد از پایان جنگ جهانی دوم تا سال ۲۰۰۰ به‌طور مرتب چهارمین صنعت بزرگ خودروسازی جهان بوده‌ هم درست …….. ولی من زیاد با ماشینای فرانسوی میانه ای ندارم و زیاد باهاشون حال نمیکنم

        موافقم 12
        مخالفم 5
    2. کیان

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1435 ديدگاه)

      دوست عزیز سوای بحث بازاریابی و مارکتینگ و … فرانسویها، یکی اینکه تو اروپا شاهی میکنن و کلی طرفدار دارن و کاملا با فرهنگ اونجا محصولاتشون همخوانی داره و همینطور مقبولیت
      محصولات پژو و سیتروئن تو طراحی بی همتا هستن، نه اینکه بهترین باشن، کاملا طراحی مقبول و نوارانه خودشون و دارن. فقط طراحی داشبود پژوها ک ترندی شد یه جورایی و …
      و اینکه مهندسیشون شاید پیچیده باشه، ولی قطعا تو کیفیت سواری و لذت سواری و … 100 هیچ از کره جلوترن

      موافقم 12
      مخالفم 9
      1. MehdiTurbo

        ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1983 ديدگاه)

        شاید فک کنین بی ربط باشه
        ولی پژو چوب همکاری با ایران خودرو و فروش و اجازه مونتاژ پلتفرماش به ایران میخوره
        وقتی برای منافع کشور خودت به یه مردم یه کشور دیگه ظلم میکنی صد در صد چوبشم میخوری
        هر چند این در مورد ایرانم صادق
        اتفاقا همان کره که بدش میگید هیچ وقت اجازه چنین کاری به ایران نداد با اینکه یه مدت خبرش پیچیده بود ولی اصلا اجازه نداد
        تنها سراتو سایپا بود که اونم به روز بود و تا یه تایمی
        علت بالا بودن فروش پژو تو اروپام اینه که بازار ازاد نیست رو خودروهای غیر داخلی مالیات میبندند و خودروی غیر اروپایی هم لول خیلی گرانتر درمیاد اگه بازار ازاد بود روش مالیات نمیبستند و کمری و اپتیما و هوندا و مزدا و … با پژو هم قیمت در میومدن حرفتان درست بود
        درمورد خود خودرو هم پژو خودروی خوبیه ولی اینکه از نظر فروش و محبوبیت و جایگاه فروشش افتضاحه واقعیتیه که شکی توش نیس

        موافقم 10
        مخالفم 8
        1. علیرضا

          ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (53 ديدگاه)

          دوست عزیز بازار اروپا یک بازار ازاد ماشین چینی که سگ نمیخره تو اروپا اجازه فروش داره همون ماشین داخل امریکا فروشش ممنوع شرکت فورد تویوتا هیوندا وکیا مزدا و تا یک زمان محدود کرایسلر داخل اروپا کارخونه داره دلیل فروش فرانسوی ها دلایل زیادی داره همین امسال از ۱۰ خودرو پرفروش ۶ تا فرانسوی بود تا یک زمانی پادشاه اروپا فورد فیستا بود اما الان توقف تولید شده

          موافقم 5
          مخالفم 6
        2. یحیی

          ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          مالیات بر واردات خودرو از کشورهای غیر اتحادیه اروپا در فرانسه ۱۰ درصده و برای واردات خودرو از کشورهای اروپایی مثل آلمان و ایتالیا ۰ درصد ،از کدوم تعرفه حرف میزنید ، پژو و رنو و سیتروئن در برزیل ، آرژانتین ، هند ،افریقا ،روسیه و اروپای شرقی و چین و کره و آسیا و خاورمیانه فروش میلیونی دارند ،لطفا احساسی نظر ندین

          موافقم 9
          مخالفم 3
    3. John Marston

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (48 ديدگاه)

      الان مثلاً سری F فورد که محبوب ترین ماشین آمریکای شمالیه خیلی تو اروپا محبوبه
      یا مثلاً لندکروزی که همه دوستش دارن جایی داره تو بازار آمریکا؟

      موافقم 4
      مخالفم 10
    4. همایون

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (107 ديدگاه)

      من خودم طرفدار خودروهای ایتالیایی هستم نه فرانسوی ولی گروه پژو سیتروئن با خرید اوپل واکسهال و بعد هم ادغام با فیات کرایسلر و ایجاد استلانتیس حرکتی زد و اس رو زد رو دست رنو نیسان میتسوبیشی و نقد و بررسی ها نشون میده پژو و سیتروئن های این دو سه سال اخیر واقعا دی ان ای هایخوب برند های ایتالیایی و انریکایی استلانتیس رو به خوبی به ارث بردن و فروش خوبشون هم نشونه یه همینه برای من هیجوقت یه پژو هاچبم از هر مدلیش جای الفارومئو میلانو تازه معرفی شده یا فیات پونصد معمولی یا ایکس رو نخواهد گرفت ولی خداییش خیلی محصولاتشون از اوپل کورسا جدید تا پژو 208 فیس لیفت کم ایراد هستند مخصوصا که نسخه های تمام برقیشون درسته برد عجیب غریبی ندارند ولی خیلی ارزون و کم هزینه هستند و خوراک بازار مشور های هدفشون تو بازار انریکا هم استلانتیس با برند های جیپ و مازراتی و الفارومئو و دوج و رم داره خوب میفروشه دنبال اینمه دردسر برای فروش محصولاتش پیدا کنه نیست و اینکه انریکایی ها کلا اقبالی به خودروی غیر فول سایز یا حداقل میان سایز ندارند برعکس اروپا که خودروی کوچیک رو هر خانواده متوسطی حداقل یدونه دارند ولی خیلی خانواده ها هیچوقت سمته ماشین فول سایز نمیرند

      موافقم 5
      مخالفم 2
    5. Abbas king

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خودرو های فرانسوی یکی از معروف ترین خودرو ها در ایران است .
      قیمت مناسب ، موتور قدرتمند و قوی و …
      آیا تو پول خرید خودرویی همچون مرسدس یا بی ام دبلیو داری ؟
      اگه اینارو بزارن بغل هم کدوم رو پولت میرسه بخری
      پس 🤫🤫🤫

      موافقم 5
      مخالفم 0
    6. Farshad

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      با اینکه خودم صنعت خودروسازی فرانسه رو خیلی نمیپسندم ولی هنوز تو سیستم تعلیق رو دست رنو و سیتروئن نیومده آقای محترم و تو فروش خودرو هم پژو با 205 شد خودرو سال چارتا مقاله بخون بعد فکت صادر کن پژو هنوزم خودرو ساز خوبیه و خودرو های خوش قیمت و خوبی ارائه میده مثل همین 208 که خیلی خوشگله واقعا

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. حسین

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (73 ديدگاه)

    اصلا با خودروهای پژو حال نمی‌کنم و برای خرید دورش نمی‌رم.

    موافقم 9
    مخالفم 12
    1. Hadi

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (321 ديدگاه)

      پژو و سیتروئن معمولا از فرمان پذیری خوبی برخوردارن در هر دوره ای نسبت به هم کلاسای خودشون
      اگه هدف کسی زیبایی و هندلینگ ماشین باشه بیشتر منظور تو کلاس های هاچبک، استیشن، کراس آور و سدان اونم تو کلاس اقتصادی تا نیمه اقتصادی این برند تقریبا حرف اولو میزنه تو جهان
      ولی اگه استهلاک پایین تر مهم باشه برای کسی محصولات تویوتا، رنو و نیسان خیلی بهتر عمل میکنن کلا بستگی داره که خریدار چی چیزی بیشتر انتظار داره از خودرویی که میخاد بهش پول بده

      موافقم 17
      مخالفم 4
      1. امیر حسین

        ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (153 ديدگاه)

        دقیقا همینه. من خیلی ماشین عوض کردم. ماشین های فرانسوی رو مردم با محصولات ایران خودرو می شناسن و الا یک سر و گردن از کره ای ها و در بعضی از موارد از ژاپنی ها برترن. به ویژه هندلینگ و ترمز

        موافقم 9
        مخالفم 8
      2. مصطفی پیکان

        ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        هم منطقیه

        موافقم 4
        مخالفم 3
      3. حسن اکبری

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (16 ديدگاه)

        پس این همه پژو که میرن تو باقالیا چین؟ ماشینای آشغال چینی که به قول دوستومن سگ نمیخره هندلینگشون بهتر از فرانسویاس

        موافقم 3
        مخالفم 11
        1. Hadi

          ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (321 ديدگاه)

          1_ خب تعدادشون خیلی بیشتر از چینیا تو ایرانه
          2_ 206 در سال(1998) 26 سال قبل و 405 سال( 1987) 37 سال قبل تولید شده و مقایسش با چینیای روز یا نهایت 10 سال قبل منطقی نیست هر چند بازم اختلاف زیادی ندارن از لحاظ هندلینگ
          3_ استهلاک پژو بیشتر از خیلی برند های هم قیمت خودشه ولی روح اسپرت و ظاهر بیرونی و داخلی به روز و بسیار جذاب فقط تو این برند وجود داره
          کلا برندی بخاد هندلینگ جذاب و عالی داشته باشه و استهلاک پایین تقریبا نشدنیه مثلا استهلاک بی ام و بیشتر از بنزه ولی در عوض لذت سواری و فرمان پذیریش بی نظیر نباشه کم نظیره

          موافقم 4
          مخالفم 3
        2. datsun

          ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (3508 ديدگاه)

          منبع پیج ۴۰۵ سواران

          موافقم 3
          مخالفم 3
        3. datsun

          ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (3508 ديدگاه)

          روت میشه بحث هندلینگ و نرمی رو جلو ژاپنی ها میزنی اونم چه کشوری ژاپن

          موافقم 4
          مخالفم 4
        4. امیرحسین

          ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (153 ديدگاه)

          هم قدیمی هستن و هم کیفیت اون ها افت هم کرده. ببینید ماشین های ۲۵ تا ۳۷ سال پیش کره ای و حتی ژاپنی در چه وضعیتی بوده اند.

          موافقم 1
          مخالفم 2
  3. (*Ali-Gh (*ALI

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (308 ديدگاه)

    عجب ماجرا های بدی داشتن این خودرو های فرانسوی همشون یا مشکل داشتن یا فروش شون کم بوده من هم خیلی خودرو لوکس فرانسوی ندیدم
    از لحاظ قیافه هم پژو 605 بعد هم سیتروئن XM خوبه بنظرم

    موافقم 14
    مخالفم 4
  4. JaMsHiD

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (990 ديدگاه)

    فرانسوی ها شانسشون کم نبوده . ماشین بدی هم تولید نمی‌کردن . فقط از با دوام ساختن چیزای کوچکی مثل موتور برف پاک کن صرف نظر میکردن !

    موافقم 9
    مخالفم 3
  5. A

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    طراحیشون واقعا مزخرفه حالا بهه جز ماشین های قدرتی کم قیمت بنظرم فوق فوقش با کره و چین تو رقابتن.

    موافقم 4
    مخالفم 12
    1. فرزند ایران

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (93 ديدگاه)

      تا حالا کره و چین تو فرمول ۱ و لمانز رقابت داشتن مگه؟
      حالا باز کره با هیوندای تو wrc کارش بد نیست
      ولی آخه فرانسه رو چرا باید با چین مقایسه کرد

      موافقم 11
      مخالفم 6
      1. JaMsHiD

        ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (990 ديدگاه)

        پژو هم توی لمانز برده اونم سه بار شش بار هم رالی داکار رو برده چند بار هم رالی جهانی رو .

        ماشین های مسابقه ایش هم فول فیبر کربن هستند !
        کانسپت هایی هم که میسازه مثل اوکسیا ، یه مانیفولد هواش اندازه کل کره و چین تکنولوژی داره !

        درضمن هیوندا یک بار هم رالی رو نبرده . هیچ افتخاری توی موتور اسپرت نداره

        موافقم 12
        مخالفم 5
        1. فرزند ایران

          ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (93 ديدگاه)

          آره هیوندای نبرده
          ولی بازم کارش بدک نیست(می تونست خیلی بدتر باشه)

          موافقم 6
          مخالفم 2
    2. مصطفی پیکان

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      طراحیشون اره مزخرفه ولی ماشینای مردی دارن ولی چینیا به یه موتور آشغال توربو وصل میکنن یه قدرت فضایی و از رو کاغذ ازش میگیرن خدایی الان شما زانتیا رو با هر ماشین چینی دیگه ای مقایسه کن خدایی کدومش راه میره کدوم نرم تره؟ اصن پراید شرف داره به ماشینای چینی
      فقط آپشن دارند و بس کیفیت صفر

      موافقم 11
      مخالفم 6
      1. A

        ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (27 ديدگاه)

        استثناء هم گرفتم..

        موافقم 4
        مخالفم 0
    3. jalopy

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (75 ديدگاه)

      یک لمانز معذرت
      یک خودروی سال اروپا معذرت

      موافقم 4
      مخالفم 1
  6. علیرضا

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    هیچ وقت خودرو های لوکس فرانسوی برای رقابت با المانی ها طراحی نشدن مقایسه قیمتی خوب نشون میده کلاس اس و سری ۷ بیموه سه برابر پژو ۶۰۵ قیمت داشتن بر خلاف این مقاله فرانسوی ها در تولید خودرو های لوکس موفق بودند مانند sm و ds دوتا از زیبا ترین بهترین خودرو های جهان

    موافقم 14
    مخالفم 1
  7. (Saeed(peugeot

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    پژو قطعا جایگاه قبلی خودشو بدست میاره …..

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. datsun

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3508 ديدگاه)

      جایگاه قبلی دقیقا کجا بوده

      موافقم 3
      مخالفم 4
      1. JaMsHiD

        ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (990 ديدگاه)

        چهارمین خودرو ساز جهان ، شرکتی که هر کدوم از مدل هاش دو میلیون فروش می‌ره ، و از همه مهم تر ایمنی و جذابیت رانندگی ماشینای دهه نود پژو رو دوباره رقم بزنه .
        پژو خوب بود تا اینکه ماشین هایی با مشکلات برقی فراوان و مشکلات ایمنی رو وارد بازار کرد . و طراحی های تقریبا وقیحی رو ماشیناش میزد .
        برای همینه که خیلی افت کرده ولی داره سرپا می‌کنه خودشو

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. علی ===

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    605 تو ایرانم بود و لا اقل از لحاظ ظاهری ماشین خوبی بود

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. گاس فرینگ

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (50 ديدگاه)

      عرضه اش خیلی محدود بود و اینایی که هست هم برای سفارت خانه هاست بیشتر

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. ALI.S

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (218 ديدگاه)

    فکر نمی‌کردم ۴۰۵ بتونه اینقدر لوکس بشه و تبدیل بشود به ۶۰۵😂

    موافقم 3
    مخالفم 4
  10. Ahmad

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من دلیل اینکه موفق نبودند فقط به بخاطر قیمت بیش از حد نسبت به رقبای آلمانی و همینطور خدمات پس از فروش نسبتا ضعیف بوده حتی علت خروج برندهای فرانسوی از آمریکا همین مورد بوده اینو چند سال پیش یه جا خونده بودم

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. datsun

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3508 ديدگاه)

      برند فرانسوی فقط سیتروئن قدیم

      موافقم 2
      مخالفم 3
      1. امیر ارسلان

        ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (8 ديدگاه)

        میشه کمتر بر ضد فرانسوی ها باشید و کمتر پشت آلمانی ها وایسید.
        لطفا برترین های فرانسوی رو هم معرفی کنید و از افتخارات شون بگید که هیچکدوم از این تعصبی های بنز و نیسان نمیدونن.
        اون موقع تکلیف روشن میشه……

        موافقم 1
        مخالفم 1
  11. jalopy

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    سیتروئن XM واقعا طراحی اش از زمان تولیدش جلوتره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  12. BMW

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1229 ديدگاه)

    پژو 405 رو برم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. محمد حسین

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی ممنون از مطالب خوبتون
    اگه تونستید محبت کنید یه مطلب جداگانه‌ و کامل از پژو ۴۰۵ t16 که چهار محرک بوده و مشخصات فنی اون بذارید برا من سوال بوده که نسخه های ۴۰۵ همه دیفرانسیل جلو بودن اون با همون اطاق. برام سواله که سیستم انتقال نیروی اون به عقب و استاندارد فرانسویش چطوری بوده .البته ایرانم همین کار رو با روا و آردی و روآ سال کرده ولی صد درصد کار ایران غیر استاندارد بوده دوست دارم بدونم دیفرانسیل و میل گاردانی که خود فرانسوی ها گذاشتن روی این ماشین چطور بوده و با اون موتو قدرتمند ۲۰۰۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپ. اگه تونستید راجع بهش مطلب بذارید باز هم ممنون از مطالب مفید و کاربردی و خوبتون

    موافقم 1
    مخالفم 1
  14. ابوالفضل

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    نمیدونم چرا از طراحی خوردو های فرانسوی خوشم نمیاد (البته به جز بوگاتی )
    مخصوصا این مدل های قدیمی
    یجورین

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. ضد ترول

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ۶۰۵ چقدر شبیه پرشیا بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا