چشم اندازطراحی

رندرهایی از خودروهای ایرانی با استایل متفاوت

یکی از مشکلات بازار بسته خودروی ایران، نبود تنوع و تکثر کافی برای میلیون‌ها خریدار است. اما حتی با در نظر گرفتن محدودیت پلتفرمی خودروهای داخلی، هنوز هم می‌توان خودروهایی با تنوع بیشتر طراحی کرد.

البته واضح است که بیشتر خودروهای در حال تولید داخلی به‌روز نیستند و ارزش بهسازی و تغییر را ندارند و طرح‌هایی که خواهید دید بیشتر جهت تصور نسخه‌های متفاوت از خودروهای پرفروش داخلی می‌باشند.

پژو ۲۰۷i کوپه

پژو 207i کوپه

در واقع نسخه ۳ درب ۲۰۶ پلاس در بازار جهانی وجود دارد ولی اگر از نسخه سدان که طول بیشتری دارد یک نسخه دو در تقریباً به سبک نسخه هاچبک ساخته شود می‌تواند یک کوپه نسبتاً ارزان‌قیمت باشد که ایران‌خودرو امکان ساختش را دارد.

ساینا کوپه

ساینا کوپه

کمتر موردی بوده که از خودروهای کلاس بی نسخه کوپه ساخته شود ولی در بازاری که ارزان‌ترین خودروهای کوپه قیمت‌های نجومی را به خود می‌بینند و در مدل‌های کارکرده هزینه‌های نگهداری بسیار بالایی دارند چه اشکالی دارد از یکی از ارزان‌ترین خودروها بازار که ازنظر لوازم یدکی هم فروانی دارد یک نسخه کوپه ساخته شود!؟

 

رانا کوپه

رانا کوپه

رانا هم یکی از خودروهایی است که با توجه به این که بر اساس پژو ۲۰۶ ساخته شده و هندلینگ آن‌چنان بدی هم ندارد می‌تواند یک کوپه ارزان‌قیمت نسبتاً قابل قبول در صورت مقداری اصلاح فنی باشد.

کلاس هات‌هچ!

رنو ساندرو اسپرت

کلاس هاچبک های اسپرت در همه جای دنیا طرفداران خود را دارد، ایران هم از این قاعده مستثنا نیست. درحالی‌که این گونه خودروها در ایران تولید نمی‌شوند و نمونه‌های وارداتی هم شامل عنوان تکراری قیمت نجومی می‌باشند و تقریباً از دسترس خارج می‌باشند، بیشتر طرفداران این کلاس خودرویی نمونه‌های عادی را به‌صورت شخصی دست‌کاری کرده تا به نمونه‌ای اسپرت تبدیل کنند که گاهی اوقات ایراداتی مثل مشکلات فنی ناشی از تغییرات و یا گاهی مغایرت با قوانین راهنمایی و رانندگی در پی دارد که در صورت تولید خودروهایی در این کلاس از هاچبک های در حال تولید البته با اصلاحات فنی می‌توان تا حدودی به این بخش از تقاضای بازار پاسخ داد.

رنو ساندرو اسپرت

در تصاویر یک نسخه اسپرت از رنو ساندروی نسل اول عرضه شده در ایران و همچنین یک نسخه ۳ درب از تیبا ۲ با اصلاحات فنی که می‌تواند شامل استفاده از نسخه توربو موتور M15 (مورد استفاده در شاهین) و سیستم تعلیق اسپرت و البته ترمزهای متناسب با قدرت خودرو و سایر تغییرات باشد به تصویر کشیده شده است.

دنا آپکو

برخی خودروسازها یک برند اسپرت مخصوص به خود را می‌سازند مثل N لاین در هیوندای، در بین خودروسازهای داخلی در گذشته برند آپکو برای ایران‌خودرو تا حدودی به این شکل داشت جا می‌افتاد اما ادامه پیدا نکرد. البته آپکو در اصل کار نسخه سفارشی خودروهای ایران‌خودرو را انجام می‌داد ولی در غرفه آپکو در نمایشگاه‌ها می‌شد نسخه‌های اسپرت شده از خودروهای ایران‌خودرو را هم مشاهده کرد.

حال با فرض اینکه برند آپکو نسخههای اسپرت محصولات ایران‌خودرو را می‌سازد نسخه اسپرت از دنا پلاس را می‌توان در بالا مشاهده کرد.

پارس به‌روز شده!

پژو پارس فیس لیفت

پارس در واقع یک طرح به‌روز شده از ۴۰۵ به سبک خودروهای روز پژو در زمان عرضه بود (اوایل دهه هشتاد) بود که همچنان ایران‌خودرو مشغول تولید آن است و در حال تدارک برای عرضه نسخه بروز شده تر! آن می‌باشد که تغییرات آن در حد اصلاحات بسیار جزئی تزئینات است حال اگر قرار بود این بروز رسانی به سبک طراحی‌های جدید پژو باشد، پارس جدید می‌توانست شبیه به طرح بالا باشد.

شاهین اسپرت

نسخه‌ای اسپرت از شاهین که می‌تواند از نسخه ۱۶ سوپاپ توربو موتور M15 استفاده کند و با اصلاحات ظاهری نسخه‌ای اسپرت از شاهین باشد.

تیبا ۲ فیس لیفت

تیبا 2 فیس لیفت تیبا 2 فیس لیفت

تیبا یکی از محصولات پر انتقاد سایپا ازنظر طراحی می‌باشد که با تغییراتی در ظاهر آن می‌توان کمی از این انتقادات را کاهش دهد در نمونه بالا تغییراتی در سپر چراغ‌ها و درب‌های جانبی و چند تغییر دیگر انجام داده شده است.

فیس لیفت تیبا سدان

نسخهای از تیبا صندوقدار با تغییرات در بدنه (در حد تغییرات معمول سایپا مثل سپرها، چراغ‌ها، و درب کاپوت) و تغییر برخی قطعات کابین که تا حدودی ظاهر آن را قابل قبول‌تر کرده است.

رانا فیس لیفت

رانا با هدف تنوع در محصولات ایران‌خودرو به بازار عرضه شد اما در واقع به رانا نسخه تغییر برند داده شده ۲۰۶ سدان هم گفته می‌شود و شباهت بسیار زیادی با ۲۰۶ سدان دارد که عدم تغییر درب‌های جانبی پژو ۲۰۶ در این آشکار شدن شباهت تأثیر زیادی داشته است، در طرح بالا سعی شده تغییراتی در رانا و بیشتر در نمای جانبی خودرو (خصوصاً ستون سی) ایجاد شود تا ظاهر متفاوت‌تری با ۲۰۶SD داشته باشد.

رانا فست بک

رانا فست بک

در تصویر بالا رانا را با فرم بدنه متفاوت‌تر فست بک می‌توانید مشاهده کنید.

پارس شوتینگ بریک

پارس شوتینگ بریک

تا به امروز خودروهای استیشن در ایران شانسی برای فروش بالا نداشته‌اند ولی شاید کلاس شوتینگ بریک شانسی داشته باشد در طرح بالا یکی از خودروهای پرفروش بازار یعنی پژو پارس را به شکل شوتینگ بریک مشاهده می‌کنید.

کوییک کراس استیشن

کلاس استیشن‌ها در بازار ایران طرفداری ندارد ولی کراس استیشن‌ها چطور؟ اگر یک خودروی ارزان‌قیمت در این کلاس به بازار عرض شود می‌تواند موفق شود؟ این خودروها به واسطه جادار بودن و ظاهر بهتر نسبت به استیشن‌ها به خاطر کراس بودن! شاید شانسی درصورتی‌که خودرویی ارزان‌قیمت در این کلاس (مثل لادا وستا sw cross) به بازار عرضه شود داشته باشند. در طرح بالا ارزان‌ترین کراس هاچبک بازار یعنی کوییک را در کلاس کراس استیشن می‌بینید.

ساینا کروک

هرچقدر که کوپه‌ها در ایران خارج از دسترس عموم باشند کروک به‌مراتب بسیار بیشتر خارج از دسترس‌‌اند. شاید ساختن یک خودروی کروک در کلاس بی عجیب به نظر برسد ولی خودروسازهای معروفی در این کلاس خودرو ساخته‌اند تا با قیمت پایین بتوان از رانندگی در هوای آزاد لذت برد، مثال معروف در این کلاس پژو ۲۰۶CC می‌باشد، حالا در طرح بالا یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار یعنی ساینا را در کلاس کانورتیبل مشاهده می‌کنیم.

آمیکو آسنا SUV

برخی خودروسازها از پیکاپ‌ها یک نسخه SUV هم می‌سازند مثل نیسان ترا یا فورد اورست. شرکت آمیکو که البته بیشتر درزمینهٔ خودرو‌های تجاری فعال هست در حال حاضر یک پیکاپ چینی با برند خود تولید می‌کند که قابلیت‌های آفرودی مناسبی دارد و شاسی‌بلند واقعی هم محسوب می‌گردد.

با توجه به این‌که آمیکو این پلت فرم را در اختیار دارد اگر یک نسخه SUV از آن بسازد می‌تواند یک SUV واقعی با قیمت معقول‌تر (به دلیل مونتاژی بودن و تا حدودی داخلی سازی) از سایر خودروهای هم‌رده را به بازار ارائه دهد.

خودروسازهای خصوصی از لحاظ حمایت‌های دولتی توجه کمتری دریافت می‌کنند که البته شرکت آمیکو حداقل از لحاظ در اختیار داشتن پلت فرم امکان ساخت نمونه بالا را دارد.

نویسنده و طراح: رضا امیری (کارشناس معماری)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. ناشناس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (205 ديدگاه)

    پارس قرمز رنگ یه تنه *** به طراحی جدید پژو. تیبا هم جون به جونش کنی زشته.

    موافقم 70
    مخالفم 23
    1. FTB

      ۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (750 ديدگاه)

      خدایی این رندرارو کی زده

      موافقم 41
      مخالفم 0
    2. TOM KRISTENSEN

      ۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (163 ديدگاه)

      الان ایران‌خودرو جو گیر میشه همرو از دم تولید میکنه😂🇮🇷🇮🇷

      موافقم 43
      مخالفم 0
      1. یه بابایی

        ۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        یا علی زبونتو گاز بگیر
        بسازه هم یه میلیارد به بالا

        موافقم 10
        مخالفم 0
  2. AMANTE

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    تشکر بابت مطلب و رندر های جالبی که طراحی کردید.
    بازار ایران از نظر تنوع خیلی ضعیفه و دو خودروساز ایرانی هم حاظر به ریسک یا بهتر هزینه ی بیشتر نیستن، مثلا الان میتونستن رانا که دقیقا همون ۲۰۶ صندوقدار هست رو به صورت کوپه بسازن مثل همین رندر.
    یا دنا رو به صورت کوپه بسازن که بنظرم فرم طراحی دنا به کوپه و کروک خیلی میاد.
    یا کوییک رو بجای یک هاج بک کراس، به صورت کراس اوور طراحی کنن.
    در کل بازار ایران خیلی وقته یک ماشین متفاوت ندیده و از اون بیشتر خیلی وقته یک ماشین با قیمت مناسب ندیده.

    موافقم 44
    مخالفم 4
  3. امیرحسین

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (300 ديدگاه)

    دمتون گرم
    ولی بایس بگم
    نه نه نه نه نه به
    سایپا و ایران‌خودرو
    با این خودرو های عصر دایناسور

    موافقم 56
    مخالفم 2
  4. yazdan mopar

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    ساینا کوپه جالب بود و کابین دنا اپکو هم باحال بود

    موافقم 35
    مخالفم 3
  5. فرید

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (134 ديدگاه)

    حالت تهوع گرفتم 😟
    فقط ساندرو و شاهین اسپرت تا حدی قابل قبول بود.

    موافقم 38
    مخالفم 17
  6. کافر مقدس

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    وقت بذاری برای کار گرافیکی در حالی که میدونی مخاطبین نظرشون در مورد ماشین ایرانی چیه و این جا هم میخوان بیان بگن حالمون بد شد

    کاش وقت میرفت برای دوتا مطلب اساسی. ولی نه مطلب مشکل داری مثل اون 10 اختراع ! خبر سوبارو جدید رو میذاشتی جای این یک حالی میکردیم

    https://www.motor1.com/reviews/574371/2023-subaru-solterra-first-drive/

    موافقم 9
    مخالفم 24
    1. SS

      ۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (740 ديدگاه)

      این پست و خیلی از کامنت ها فقط نشون میده انقدر اوضاع خرابه که این نسل حتی رویا پردازی هم یادشون رفته!!!

      موافقم 6
      مخالفم 0
  7. Swedish Arrogant Tiger

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    رندر های جالبی بود. ولی علی رغم خوش ذوقی آقای امیری بعضی از طرح ها زیاد تناسب نداشتن به ویژه پارس شوتینگ بریک!

    موافقم 30
    مخالفم 2
    1. matin

      ۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (358 ديدگاه)

      کوییک استیشن که بد تر بود

      موافقم 10
      مخالفم 3
  8. نمردیم از ناخوشی

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (301 ديدگاه)

    دنا اپکو و پارس بروز شده جالب بود

    موافقم 12
    مخالفم 6
  9. Jdm باز

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    والا‌چی‌بگم
    با این خودروساز هایی که ما داریم عمرا همچین‌چیزایی ساخته بشه
    قشنگ ترینشون هم بنظرم شاهین اسپرت بود

    ولی واقعا این ایرانخودرو و سایپا اگه یه کوپه ارزون قیمت بزنن فروشش مطمئنم به طرز وحشتناکی زیاد خواهد بود چون هیچ‌کوپه اقتصادی نداره بازار ایران

    میتونه بر اساس دنا یا ۲۰۶ شکل‌ بگیره

    موافقم 15
    مخالفم 2
  10. امیرشایان فرازی

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    ولی رانا فست بکه باحال بود

    موافقم 20
    مخالفم 3
  11. کوبیده

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1115 ديدگاه)

    کابین اپکو ها جال بود

    موافقم 10
    مخالفم 0
  12. امیر

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    شاهین بعد از ۴۰۵ و پراید ک منطقی ترین طراحی های تا به امروز‌ بودن، انصافا نسبت به باقی محصولات طراحی مناسبی داره و هم از نظر فنی هم طراحی جا برای پیشرفت زیاد داره
    البته ظاهرا قراره موتور تیو۵ روی شاهین بزارن ک بنظرم توجیح چندانی نداره(البته ک از نظر فنی پیشرفت میکنه)

    موافقم 8
    مخالفم 3
  13. زیزیگولو

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (4915 ديدگاه)

    فقط ساینا کروک😂

    موافقم 21
    مخالفم 1
  14. محسن

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (148 ديدگاه)

    کاش فرمون دنا همون دیکات میشد. لامصب خیلی بزرگه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  15. محمد

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ساینا کروک زرد خیلی قشنگ بود خوشمان آمد،ای کاش تولیدش کنند

    موافقم 4
    مخالفم 8
  16. پدرام

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    مورچه چی باشه که کله پاچه اش چی باشه آخه ساینا کوپه؟؟ حتما با 87 اسب بخار!!!!
    ولی تیبا سدان جلوش بد نشده بود

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. رامتین

      ۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (3050 ديدگاه)

      سایپا در حالت ساخت موتور توربوی جدید هست که نمونه آپدیت شده M15 هست.درواقع این موتور با کد M18 قراره 16 سوپاپ بشه و حجم موتور هم 100 سی سی افزایش و توان هم از 110 برسه به 143 اسب. حال رضایت دارید روی نمونه کروک چنین موتوری باشه؟!

      موافقم 3
      مخالفم 8
  17. Avan

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (121 ديدگاه)

    نمیری پدال,کشتیمون از خنده!!

    موافقم 10
    مخالفم 1
  18. Reza

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    طراحی پشت شاهین هم که اصلا از بی ام و تقلید نشده 😂

    موافقم 14
    مخالفم 0
  19. اسی

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای خدا چقدر خندیدم شکم درد گرفتم از خنده
    خدا نکشتتون این جک قرن بود

    موافقم 13
    مخالفم 2
  20. رامتین

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3050 ديدگاه)

    متاسفانه طراحی و ایمنی خودروهای داخلی میشه گفت افتضاحه. چند روز پیش هم مشاهده شد تصادف دنا با لندکروز موجب جمع شدن دنا تا انتهای کاپوت و تنها یک خط افتادن روی تویوتا بودیم!

    موافقم 11
    مخالفم 1
  21. علی جردن

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (417 ديدگاه)

    چرا ساینا کروک دستگیره درهای هم رنگ بدنه نیست؟ اینو هم حتما بعدا ۶۰‌سال به عنوان فیس لیفت میدید بیرون

    موافقم 7
    مخالفم 0
  22. امیر

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این یعنی چی بشه ایران خودرو سایپا اینارو نمیسازن تو چرا کاسه داغ تر از آش شدی

    موافقم 2
    مخالفم 1
  23. مسعود

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (512 ديدگاه)

    شمارو نمیدونم ولی من مسموم شدم بعد از این پست

    موافقم 13
    مخالفم 1
  24. matin

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (358 ديدگاه)

    رانا فست بک جالب بود
    و رنو خیلی خوب شده بود جون میداد واسه مسابقه

    موافقم 3
    مخالفم 2
  25. هیتلر

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (136 ديدگاه)

    پارس شوتینگ بریک🤣🤣

    موافقم 13
    مخالفم 1
  26. Mohsen

    ۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به به خودرو ارزان قیمت که همه میتونن بخرن چه اشکالی داره کوپه باشه.!!!!!!!
    از این خوردرو ارزان قیمترش(پراید)هم خیلی ها نمیتونن بخرن.آدم هست ۳۰میلیون نمیتونه جور کنه موتور بخره با این اوضاع.تمام اینها به کنار آفتابه خرج لحیم چرا.هر روز لگنها را برداری چند تا سوراخ وسطش بزنی اب کش بشن آب کشها را سوراخ هاش را پر کنی تشت بشن.ساینا حدود ۲۰۰تومن را کلی از روش بردارن بدن ۳۰۰تومن چیه آپشن داره(یعنی کلی چیزها را هم نداره😂)…..

    موافقم 4
    مخالفم 0
  27. genius

    ۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    ماشین یعنی انجین نه قیافه.انجین هم یعنی چکیده تمام دانش مهندسان مکانیک و تاحدودی الکترونیک.مهندس کار درست و نخبه و خبره نداریم که ماشینامون اینان از لحاظ موتور

    موافقم 6
    مخالفم 0
  28. شهاب

    ۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ان شاء الله نسل های بعدی ما بتوانند از خودروهای خوب و طبق استاندارهای روز دنیا استفاده کنند

    موافقم 8
    مخالفم 0
  29. صادق

    ۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خنده داره مشکل ما الان ظاهر خودرو ها نیست بیشتر کیفیت خودرو هاست ایمنی موتور ضعیفت سیستم تعلیق و ترمز افتضاح بدنه پیت روغن من حاضرم همه اینا خوب باشه ولی فیسش مثل پیکان باشه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  30. 卐 SIAWASH ᛋᛋ

    ۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    جون به جونشون ھم بکنین مالی نیستن

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. موسولینی

      ۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (136 ديدگاه)

      هایل هیتلر

      موافقم 10
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا