فورد

فورد فالکون کبرا 1978، خودرویی که پرچم عضلانی‌ها را بالا نگه داشت

درحالی‌که از اواسط دههٔ ۷۰ دوران طلایی ماسل کارها در آمریکا به پایان رسید، فورد فالکون کبرا همچنان پرچم خودروهای عضلانی را در استرالیا بالا نگه داشت.

هرچند همه ماسل کارها را به‌عنوان خودروهای آمریکایی می‌شناسند اما در طول تاریخ، خودروهای عضلانی جذاب و قدرتمندی در خارج از این کشور و به‌ویژه استرالیا هم ساخته شدند. هرچند علاقه‌مندان متعصب ماسل کارها این خودروها را چون در آمریکا ساخته نشدند، خودروی عضلانی واقعی نمی‌دانند اما اگر با یکی از ساخته‌های نمادین استرالیا آشنا شوید، موافقت خواهید کرد که ماسل کار صرفاً پدیدهٔ انحصاری ایالات‌متحده نبوده است. یکی از بهترین نمونه‌های یک ماسل کار اصیل استرالیایی، فورد فالکون کبرا است. خودرویی تولید محدود که زمانی ساخته شد که ماسل کارهای آمریکایی به پایین‌ترین حد قدرت و پرفورمنس سقوط کرده بودند.

کبرا با الهام از شلبی

از اواسط دههٔ ۷۰ هرچند در آمریکا به دلیل قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی و بحران نفتی بسیاری از ماسل کارها کنار رفتند و نمونه‌های باقیمانده مثل موستانگ هم بسیار کوچک و ضعیف شدند، در استرالیا شرایط فرق می‌کرد. یکی از محبوب‌ترین خودروهای فورد در این کشور، مدل فالکون بود. نسل XC این خودرو که از سال ۱۹۷۶ تولید می‌شد، قرار بود در سال ۱۹۷۹ با نسل جدید XD جایگزین شود. به همین دلیل، فروش نسل XC بسیار کاهش پیدا کرد درحالی‌که فورد حدود ۴۰۰ بدنهٔ نسخهٔ کوپه هاردتاپ این نسل را تولید کرده بود که خریدار نداشت. شرکت به دنبال یافتن راهی برای فروش این ۴۰۰ خودرو بود و «ادسل فورد دوم» که رئیس فروش و بازاریابی فورد استرالیا بود، ساخت نسخهٔ تولید محدودی بنام کبرا را با الهام از موستانگ‌های شلبی دههٔ ۶۰ پیشنهاد کرد.

تهاجمی‌ترین فالکون

فالکون کوپه هاردتاپ که بشدت از فورد تورینوی آمریکایی الهام گرفته بود، اولین بار در سال ۱۹۷۲ معرفی شد و اولین فست‌بک دودری محسوب می‌شد که در استرالیا طراحی و ساخته شد. طی سال‌های بعد، فالکون کوپه هاردتاپ پیشرفت‌هایی را تجربه کرد و چندین نسخهٔ پرفورمنس برای آن ارائه شد اما هیچ‌کدام به‌اندازهٔ کبرا هیجان‌انگیز و تهاجمی نبودند. فالکون کبرا در بیرون از رنگ سفید ویژه با نوارهای آبی و نشان‌های کبرا بهره‌مند شد و در قالب یک پکیج سفارشی نیز اسپویلر جلو، دو دریچه روی کاپوت، اسپویلر فایبرگلاس عقب و رینگ‌های ۱۵ اینچی برای آن ارائه می‌شد.

پیشرانهٔ V8 کلیولند

۲۰۰ دستگاه اول فالکون کبرا با نسخهٔ استرالیایی پیشرانهٔ ۵.۸ لیتری کلیولند تولید شدند که ۲۱۷ اسب بخار قدرت داشت درحالی‌که در ۲۰۰ دستگاه دوم از پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری با ۲۰۲ اسب بخار قدرت استفاده شد. هرچند این ارقام چندان چشمگیر نبودند خصوصاً در قیاس با خودروهای عضلانی آمریکایی قبل از سال ۱۹۷۲ اما قدرت فالکون با اسب بخار خالص اعلام شده بود درحالی‌که قدرت عضلانی‌های آمریکایی با سیستم ناخالص اعلام می‌شد که حداقل ۲۵ درصد بیشتر از قدرت خالص بود. علاوه بر این، بحران نفتی و قوانین آلایندگی خودروهای استرالیا را هم تحت تأثیر قرار داده بود و طبق استانداردهای سال ۱۹۷۸، فالکون کبرا قدرت بسیار قابل‌توجهی داشت. این کوپهٔ جذاب غیر از پیشرانهٔ V8 قدرتمند که در کنار گیربکس‌های چهار سرعته دستی یا سه سرعته اتوماتیک قرار می‌گرفت، به دیفرانسیل لغزش محدود و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ هم مجهز شده بود.

سخن پایانی

ازآنجایی‌که فالکون کبرا برای علاقه‌مندان استرالیایی ماسل کارها بیش‌ازحد آمریکایی بود، فورد ابتدا در رابطه با فروش آن نگرانی داشت اما این خودرو به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد و تمام ۴۰۰ دستگاه آن به‌سرعت توسط نمایندگی‌ها سفارش داده شدند. امروزه، فالکون کبرا یکی از افسانه‌ای‌ترین ماسل کارهای استرالیایی محسوب می‌شود و نمونه‌های باقیماندهٔ آن ارزش بالایی پیدا کرده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4718 ديدگاه)

    فورد فالکون اینقدر عضله داره باید اسمش بود فورد عاطفه چون ماشین عضلانی هست

    موافقم 10
    مخالفم 1
  2. Amir

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    جالبه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  3. محمد

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اگه تو آمریکا بحران نفتی نبود چه ماشین‌هایی بجز فالکون کبرا ساخته میشد💀

    موافقم 14
    مخالفم 0
    1. johnmarston

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (106 ديدگاه)

      موستانگ زمان خودشو ده هیچ میزنه

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. Taha Ayoobi

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2692 ديدگاه)

      ☠️💀☠️💀☠️💀

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. علی جردن

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    خوش خط خال ترین کبرا 🫠🫠

    موافقم 8
    مخالفم 0
  5. پیام۲

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (223 ديدگاه)

    خیلی زیباست

    موافقم 5
    مخالفم 0
  6. Arshia m3csl

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1083 ديدگاه)

    خیلی فورد های استرالیایی دوست داشتنی و زیبان واقعا فورد های استرالیایی تکن😍👌🏼

    موافقم 4
    مخالفم 0
  7. زیزیگولو

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6016 ديدگاه)

    فورد فالکون کبری یه ماسل کار نسخه محدود بود با ظاهری تهاجمی و خیلی قوی‌ تر و سریع‌ تر از موستانگ کبرای ۱۴۰ اسب بخاری که بر اساس XC Hardtop ساخته شد و سال ۱۹۷۸ تو استرالیا عرضه شد

    موافقم 7
    مخالفم 0
  8. سوشیانت

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2743 ديدگاه)

    ماشین های عضلانی آمریکایی قبل ۱۹۷۳ بعضی هاشون قدرت خالص بالای ۳۰۰ یا حتی ۴۰۰ اسب داشتن مثل کوروت c2 zr1 که قدرت ناخالصش بالای ۵۰۰ اسب بود و قدرت خالصش میشد بالای ۴۰۰ اسب بخار یا مثلا دوج چارجر دیتونا که بالای ۳۰۰ اسب قدرت خالصش بود بنابراین این با ۲۰۰ اسب اصلا حریف اونا نمیشه

    موافقم 7
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا