فورد

مرور شتاب صفرتاصد تمام نسل‌های فورد موستانگ، از 1964 تا 2022

در این مطلب به شتاب صفرتاصد انواع مدل‌ها و نسل‌های فورد موستانگ نگاهی داشته‌ایم که از مدل ۱۹۶۴ آغاز و به مک‌وان مدل ۲۰۲۱ ختم می‌شود.

هرچند پرفورمنس خودروها با معیارهای مختلفی سنجیده می‌شود اما یکی از معیارهایی که می‌تواند پیشرفت پرفورمنس خودروها را نشان دهد شتاب صفرتاصد است. به همین دلیل، کارانددرایور مرور جالبی بر شتابی داشته که در آزمایش‌های خود با نسل‌ها و مدل‌های مختلف فورد موستانگ طی نزدیک به شش دهه ثبت کرده است. این مطلب نه‌تنها تکامل موستانگ را طی سال‌ها نشان می‌دهد بلکه نمایانگر پرفورمنس خودروها در دوره‍‌های مختلف تاریخ خواهد بود. البته اعدادی که در ادامه خواهید دید شتاب صفر تا ۶۰ مایل یا ۹۶ کیلومتر بر ساعت هستند.

موستانگ کانورتیبل مدل ۱۹۶۴

شتاب: ۸.۲ ثانیه

موستانگ را می‌توان بهترین خودرویی دانست که فورد تا آن زمان ساخته بود. در ماه می سال ۱۹۶۴، کارانددرایور موستانگ کانورتیبل را با پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V8 با ۲۱۰ اسب بخار قدرت و گیربکس چهار سرعتهٔ دستی آزمایش کرد و شتاب ۸.۲ ثانیه را به ثبت رساند. این خودرو ۴۰۰ متر را هم در ۱۶.۴ ثانیه طی کرد.

موستانگ کوپه مدل ۱۹۶۸

شتاب: ۵.۴ ثانیه

موستانگ کوپه در سال ۱۹۶۸ با پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 با کاربراتور چهار دهنه و ۲۳۰ اسب بخار قدرت، شتاب فوق‌العادهٔ ۵.۴ ثانیه را ثبت کرد. این خودرو مسافت ۴۰۰ متر را هم در ۱۳.۹ ثانیه طی کرد درحالی‌که برای مقایسه، فراری ۲۷۵/GTB با ۴۰۰ اسب بخار قدرت در آزمایش کارانددرایور ۴۰۰ متر را در ۱۴.۵ ثانیه طی کرده بود. این در حالی است که در سال ۱۹۶۸ برای موستانگ موتورهای قوی‌تر با حداکثر ۳۳۵ اسب بخار قدرت هم ارائه می‌شد.

موستانگ باس ۳۵۱ مدل ۱۹۷۱

شتاب: ۵.۸ ثانیه

در سال ۱۹۷۰ فورد به تولید مدل‌های باس ۳۰۲ و باس ۴۲۹ پایان داد اما یک سال بعد هم‌زمان با بازطراحی بزرگ موستانگ، فورد نسخهٔ جدید باس ۳۵۱ را ارائه کرد. البته برخلاف دو مدل باس قبلی، این مدل ارتباطی با مسابقات نداشت و به‌عنوان نسخه‌ای هیجان‌انگیزتر به خانوادهٔ موستانگ اضافه شد. باس ۳۵۱ به پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری با ۳۳۰ اسب بخار قدرت مجهز بود.

موستانگ مک‌وان مدل ۱۹۷۴

شتاب: ۱۲.۲ ثانیه

موستانگ در نسل دوم سیاه‌ترین دوران خودرو را سپری کرد. در اولین سال تولید این نسل یعنی ۱۹۷۴ حتی موتور V8 هم ارائه نمی‌شد و قوی‌ترین پیشرانهٔ موستانگ یک نمونهٔ ۲.۸ لیتری V6 با تنها ۱۰۵ اسب بخار قدرت بود. این مدل در آزمایش کارانددرایور شتاب ۱۲.۲ ثانیه را ثبت کرد و ۴۰۰ متر را در ۱۸.۲ ثانیه پیمود که برای موستانگ چیزی فراتر از فاجعه بود.

موستانگ کبرا II مدل ۱۹۷۶

شتاب: ۸.۹ ثانیه

به دلیل اعتراضات فراوانی که به فورد شد، یک سال بعد یک پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 با ۱۳۴ اسب بخار قدرت را برای موستانگ ارائه کرد. سپس در سال ۱۹۷۶ نیز پکیج ظاهری کبرا II ارائه شد که ظاهر موستانگ را شبیه مدل‌های شلبی نسل اول می‌کرد. این نسخه با همهٔ پیشرانه‌های موستانگ قابل خریداری بود و هیچ افزایش قدرتی نداشت. موستانگ کبرا II با موتور ۱۳۴ اسب بخاری V8 موفق به ثبت شتاب ۸.۹ ثانیه شد.

موستانگ GT مدل ۱۹۸۲

شتاب: ۸.۱ ثانیه

در سال ۱۹۸۲ درحالی‌که سه سال از زمان معرفی نسل سوم موستانگ می‌گذشت، پس از سیزده سال مدل GT دوباره به خانوادهٔ موستانگ بازگشت. موستانگ GT به پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 مجهز شده بود که ۱۵۷ اسب بخار قدرت داشت. این قوی‌ترین موتور موستانگ در آن زمان محسوب می‌شد و توانست شتاب را کمی نسبت به نسل قبلی بهتر کند.

موستانگ GT مدل ۱۹۹۶

شتاب: ۶.۶ ثانیه

در دسامبر سال ۱۹۹۳ نسل چهارم موستانگ معرفی شد. این نسل پیشرفت بزرگی را نسبت به قبل تجربه کرده و در سواری، هندلینگ، طراحی ظاهری، ارگونومی و تجهیزات یک قدم بزرگ به سمت جلو برداشته بود. در این نسل نسخهٔ GT از همان پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 قبلی استفاده می‌کرد که البته حالا قدرت آن به ۲۱۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده بود و شتاب را بسیار بهبود بخشید.

موستانگ مک‌وان مدل ۲۰۰۳

شتاب: ۵.۲ ثانیه

در سال ۲۰۰۳ مدل مشهور و افسانه‌ای مک‌وان پس از ۲۵ سال غیبت دوباره بازگشت. مک‌وان جدید به یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 مجهز شده بود که ۳۰۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این نسخه توانست در آزمایش کارانددرایور ظرف ۵.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و دوباره پرفورمنسی شایستهٔ نام موستانگ را ارائه کند.

موستانگ GT مدل ۲۰۰۵

شتاب: ۵.۲ ثانیه

در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۴ نسل پنجم موستانگ با ظاهری که کاملاً با نگاه به گذشته طراحی شده بود معرفی شد. در این نسل نسخهٔ GT از همان پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری نسل قبلی استفاده می‌کرد اما بجای دو سوپاپ، حالا در هر سیلندر سه سوپاپ داشت و ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که ۴۰ اسب بخار از موستانگ GT نسل قبلی بیشتر بود.

موستانگ شلبی GT500 مدل ۲۰۱۳

شتاب: ۳.۵ ثانیه

شلبی GT500 مدل ۲۰۱۳ نقطهٔ اوج نسل پنجم موستانگ بود. این خودرو به پیشرانهٔ ۵.۸ لیتری V8 سوپرشارژ جدیدی مجهز شده بود که ۶۶۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد تا قوی‌ترین موستانگ تاریخ تا آن زمان لقب گیرد. GT500 در آزمایش کارانددرایور ظرف تنها ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و به اولین موستانگ تاریخ با شتاب زیر ۴ ثانیه تبدیل شد. این خودرو ۴۰۰ متر را هم در ۱۱.۸ ثانیه طی کرد.

موستانگ GT مدل ۲۰۱۵

شتاب: ۴.۵ ثانیه

در اواخر سال ۲۰۱۳ نوبت به معرفی نسل ششم موستانگ رسید. این خودرو ابتدا با سه پیشرانهٔ مختلف شامل ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو، ۳.۷ لیتری V6 و ۵ لیتری V8 معرفی شد که آخری با ۴۳۵ اسب بخار قدرت فقط در مدل GT ارائه می‌شد. کارانددرایور با موستانگ GT مدل ۲۰۱۵ با گیربکس شش سرعته دستی شتاب ۴.۵ ثانیه را ثبت کرد.

موستانگ شلبی GT500 مدل ۲۰۲۰

شتاب: ۳.۴ ثانیه

قوی‌ترین موستانگی که تا به این لحظه ساخته شده شلبی GT500 نسل ششم است. زیر کاپوت این ماشین یک نیروگاه ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ قرار گرفته است که ۷۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند یعنی صد اسب بخار بیشتر از GT500 قبلی. همچنین این خودرو فقط با گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه تولید می‌شد. هرچند GT500 جدید در شتاب فقط یک‌دهم ثانیه سریع‌تر از نسل قبلی است اما این مدل برخلاف گذشته بجای خط مستقیم روی پرفورمنس بهتر در پیست تمرکز دارد.

موستانگ مک‌وان مدل ۲۰۲۱

شتاب: ۴.۳ ثانیه

پس از خاتمهٔ تولید نسل چهارم موستانگ در سال ۲۰۰۴، نام مک‌وان دوباره در خانوادهٔ این خودرو غایب شد تا اینکه در سال ۲۰۲۱ فورد بار دیگر این نام را بازگرداند. موستانگ مک‌وان جدید که جایگزین مدل‌های شلبی GT350 و بولیت در خانوادهٔ نسل ششم موستانگ شد، از همان پیشرانهٔ ۵ لیتری مدل GT استفاده می‌کرد که با تغییراتی قدرت آن به ۴۸۰ اسب بخار افزایش یافت. این خودرو با گیربکس دستی شتاب ۴.۳ ثانیه را ثبت کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۲ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3580 ديدگاه)

    اون موستانگ باس چی میگه

    عجب هیولاییه .

    دلم خواستش.پارکش کنی تو پارکینگ به عشقش ۱۰۰ تا بارفیکس بری .

    موافقم 39
    مخالفم 21
    1. زیزیگولو

      ۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (5014 ديدگاه)

      فقط اون موستانگ کوپه مدل ۱۹۶۸ و موستانگ باس ۳۵۱ مدل ۱۹۷۱ که شتابشون به اندازه ماشینای مدرن امروزی بوده یعنی حدود ۵۵ سال پیش

      موافقم 61
      مخالفم 1
  2. XYZ

    ۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نسل دو ، سه ، چهار واقعا در حد اسم موستانگ نیستن . پرفورمنس به کنار حتی طراحیشم جالب نیست .

    موافقم 36
    مخالفم 1
    1. Blue

      ۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (365 ديدگاه)

      نسل چهار انگار تحت تأثیر طراحی اسپرت های ژاپنی دهه نود قرار گرفته ،یجورایی انگار هدف رقابت با اونا بوده چون تو همون دهه متولد شده

      موافقم 16
      مخالفم 2
  3. (Ali(chevynova

    ۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (6818 ديدگاه)

    ماشالاه پرفروش ترین کوپه اسپرت جهان که با قیمت معقول و تولید انبوهش چنان خواب رو از الکی گرونهای که پوی فقط چرم گاوه هلندی میده داخلشون گرفته که حدی براش متصور نمیشه شد

    موافقم 9
    مخالفم 14
  4. R@min

    ۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1684 ديدگاه)

    شلبی GT500 مدل ۲۰۱۳، نمونه هایی که زیر ۶۰ هزار کیلومتر کار کرد دارن بعد از ۱۰ سال تقریبا هیچ افت قیمتی ندارن و مدل ۲۰۲۰ به بعد هم حداقل ۲۰k گرون تر از قیمت کارخونه معامله میشن.

    سرمایه گذاری رو محصولات شلبی سود فوق العاده ای داره.

    موافقم 35
    مخالفم 2
    1. Arshia m3csl

      ۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1017 ديدگاه)

      چون شلبی ها لیمیتد و خاصن اینقدر گرون میشن؟ الان ماستنگ شلبی مدلای ۱۹۶۸ با قیمتای ۲۸۰ هزار دلار فروخته میشن و تقریبا ارزششون با بنز sl پاگودا یکیه

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. R@min

        ۴ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1684 ديدگاه)

        هم لیمیتد هم بالاترین سطح مهندسی در بین ماسل های آمریکایی‌ و صد البته اسم بزرگ کارل شلبی.

        موافقم 2
        مخالفم 0
  5. R/T

    ۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    واقعا مقاله خوبی بود

    موافقم 19
    مخالفم 3
  6. فرهاد

    ۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    ماشین ۵۹ سال پیش آمریکا شتاب ۸/۲ ثانیه داره ، در صورتی که لگن سازان داخلی در سال ۲۰۲۳ میلادی هنوز موفق به ساخت ماشینی با شتاب زیر ۱۰ نشده !! 🤣🤣🤣👎

    موافقم 66
    مخالفم 2
    1. زیزیگولو

      ۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (5014 ديدگاه)

      مدل ۱۹۶۸ و ۱۹۷۱ شتاب زیر ۶ ثانیه داشتن

      موافقم 34
      مخالفم 0
  7. AMANTE

    ۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    من عاشق GT500 سال 2013 ام به نظرم بعد از نسل اول زیباترین موستانگ تاریخه، توی یوتیوب یک بررسی ازش دیدم که یک تیکه اش میگفت در مسیر مستقیم مثل موشک سریع و در جاده مثل کنترل قایق در رودخانه می‌سی‌سی‌پی هست‌.

    موافقم 23
    مخالفم 0
  8. 🇺🇸 Amir

    ۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    موستانگ مک 2003وgt 1996وخوبن ولی نمیشه اون اصالت نسل های قبل رو توش پیدا کرد
    نسل هفتم هم همینطوره(البته طراحیش فوق العاده است ولی برا من سخته به اون بگم ماسل کار

    موافقم 14
    مخالفم 2
  9. JDM سابق

    ۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (380 ديدگاه)

    موستانگ باس429 خدای موستانگ ها متاسفانه تو لیست نیست

    موافقم 16
    مخالفم 0
  10. فرشاد

    ۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    ایشون میتونن ادعای اصالت کنن
    پرچم دار امریکن کار فورد

    موافقم 20
    مخالفم 0
  11. *ALI*

    ۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    به این میگن پیشرفت در یک نسل که موستانگ به فکر ماشیناش هست از ۱۲.۲ تا ۳.۴ پیشرفت در شتاب گیری که خیلی خوبه موستانگ GT500 به نظر من از همشون بهتره و کاشکی خودرو ساز هی خودمون هم از اینا یاد بگیرن

    موافقم 8
    مخالفم 0
  12. پارسا

    ۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (64 ديدگاه)

    اگر میخواست پیشرفتی که منجر به تولید کوپه ۶۸ شده رو ادامه میداد الان شتاب ماشیناش یک ثانیه بود
    اینو بیاریم ایران این سلطان پارس ها رو خفت بده

    موافقم 11
    مخالفم 0
  13. Mf1

    ۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (243 ديدگاه)

    زیباترین موستانگ gt500 2013

    موافقم 7
    مخالفم 0
  14. *ALI*

    ۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    به این این می گن پیشرفت توی یه نسل از ماشین از ۱۲.۲ تا ۳.۴ شتاب پیشرفت خیلی خوبی بوده به نظر من موستانگ GT500 یه سر و گردن از همشون بالاتره و کاشکی خودروساز های ماهم یکم از اینا ها یاد میگرفتن

    موافقم 6
    مخالفم 0
  15. حمید

    ۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با درود و سپاس از مقاله، بعضاً تصاویر با متن همخوانی نداشت، بی شک شاهکار طراحی و استایل و پرفورمنس در دهه ۷۰ مک وان با سه موتور و سه گیربکس در زمان عرضه هست، یه ماسل کار به تمام معنا…

    موافقم 2
    مخالفم 1
  16. امیر

    ۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    موستانگ mach e اصلا قرار نبود که جانشین موستانگ اصلی باشه !! در آینده نه چندان دور فورد از یه کوپه تمام الکتریکی رونمایی میکنه که شاید اسم متفاوتی نسبت موستانگ داشته باشه اما در واقع جانشین موستانگ برای رقابت با داج چارجر برقی و کامارو برقی خواهد بود ، چارجر دیتونا برقی که قطعا صفر تا صد زیر ۳ ثانیه داره پس میشه نتیجه گرفت رقبایی که توسط فورد و شورولت ساخته میشن هم همچین مشخصاتی دارن ، بار ها گفتم که علاقه ای به برقی ها ندارم ولی به خاطر گشتاور آنی که دارن ، در آینده معیار شتاب ماشین ها از ۰ تا ۱۰۰ به ۰ تا ۱۶۰ یا حتی ۲۰۰ تغییر میکنه !

    موافقم 9
    مخالفم 0
  17. مازیار

    ۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    حال و روز گاو هلندی خوب نیست، اصلا خوب نیست
    شدیدا تحت فشاره و به کمکهای زیادی احتیاج داره کمکهای اجتماعی روانشناختی و شاید حتی بالینی
    شخصا دلم براش میسوزه کاش میشد براش کاری کرد

    موافقم 0
    مخالفم 3
  18. فرزاد افشار

    ۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (159 ديدگاه)

    سهم ما که از دنیای سوپر کارها فقط دیدنشونه ای خدا مگه ما چ گناهی کردیم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  19. amirboss

    ۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (358 ديدگاه)

    مدلهای 74 تا2003 لکه سیاهی تو تاریخچه ی درخشان ماستنگ بودن.البته دم فورد گرم که تونست اسب وحشی ماستنگ رو تا سال 2005 زنده نگه داره تا دوباره شاهد درخشش این ماسل کار و همچنین جون گرفتن دوباره کامارو و چلنجر باشیم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  20. BMW

    ۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1234 ديدگاه)

    موستانگ فقط ماشین جان ویک فکر کنم مدل ۱۹۶۹ بوده باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. امیر

    ۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عجیب فقط اون ۱۹۶۸ 😐😎🤘

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. amine

    ۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    صفر تا صد برخی از مدل های قدیمی موستانگ مثل ۱۹۶۴و ۱۹۶۸ از خیلی ماشین های امروزی بهتر

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا