جنرال موتورز

بازگشت جنرال‌موتورز به زادگاهش در کارخانه فلینت ایالت میشیگان

جنرال‌موتورز به‌تازگی از کارخانه‌ای احیا شده در «فلینت» ایالات میشیگان امریکا رونمایی کرده؛ جایی که به عنوان محل تولد و پیدایش این خودروساز درنظر گرفته می‌شود. این کارخانه که با عنوان «دورانت-دورت فکتوری وان» شناخته می‌شد، همان مکانی بود که مؤسس جنرال‌موتورز، ویلیام دورانت (William Durant)  در سال ۱۸۸۶، کار خود را در ساخت «کارت» آغاز کرد.


با گذشت سال‌ها از عمر این ساختمان، کاربری آن دچار تغییر گردید و از آن برای مقاصد دیگری چون گردهمایی‌ها با جمعیتی در حدود ۳۰۰ نفر، دفاتر اداری و به عنوان خانه‌ای برای آرشیو بزرگ دانشگاه «کترینگ» استفاده شد؛ آرشیوی که تاریخ آن به روزهای اولیه صنعت اتومبیل باز می‌گشت.


جنرال‌موتور در سال ۲۰۱۳ این کارخانه را خریداری کرد و ۳ میلیون دلار برای بازسازی نمای بیرونی‌اش، و از جمله جایگزینی بیش از ۱۷ هزار قطعه آجر، کنار گذاشت. فاز دوم بازسازی به داخل ساختمان کارخانه و تجهیزات برمی‌گردد که هنوز هزینه نهایی آن اعلام نشده است.


فکتوری وان در نزدیکی رودخانه «فلینت» و در بافت تاریخی شهر قرار گرفته است. قدمت این مکان به سال ۱۸۸۰ میلادی باز می‌گردد؛ یعنی زمانی که جزئی از کمپانی پشم و کتان بوده است. در سال ۱۸۸۶ بود که «دورانت» آن را به صورت لیزینگ برای کمپانی‌اش با عنوان «فلینت رود کارت» خریداری نمود. «فلینت» که با وجود روزهای درخشانی که در آن وسایل نقلیه جنرال‌موتورز تمام مکان‌های اطراف شهر را پر می‌کردند، روزگار سختی را نیز به چشم خود دید، یکی از هسته‌های اصلی شکل‌گیری صنعت خودروسازی محسوب می‌شود. مارک روس (Mark Reuss)، معاون اجرایی جنرال‌موتورز در توسعه، فروش و زنجیره تأمین جهانی محصولات در این زمینه می‌گوید:

تاریخ وسایل نقلیه در اینجا واقعاً شگفت‌انگیز است.

جالب اینجاست که جنرال‌موتورز تا قبل از سال ۲۰۱۳، هیچ‌گاه مالک کارخانه «دورانت-دورت» نبوده و هیچ وسیله نقلیه‌ای در آن تولید نکرده است. امّا جنرال‌موتوز «فلینت» را محل تولد خود می‌داند؛ گفته‌ای که که توسط تاریخ‌شناسان نیز تأیید می‌شود. این کارخانه همان جایی است که «دورانت» از آن برای توسعه «بیوک» و «شورولت» استفاده کرد. جنرال‌موتورز بعداً در سال ۱۹۰۸ تأسیس گردید.


«روس» که اکنون مقام ارشد محصولات در کمپانی محسوب می‌شود، کار خود را در «فلینت» از سال ۱۹۸۶ آغاز کرده و همان شخصی است که نیروهای جنرال‌موتورز را برای احیای «فکتوری وان» بسیج کرده است. ماری بارا (Mary Barra)، مدیرعامل جنرال‌موتورز نیز قبلاً در دانشگاه «کترینگ» در فلینت که بعداً به «انستیتوی جنرال‌موتورز» تغییر نام داد، حضور داشته است.


«روس» در عین حال به آرشیو این مجموعه اشاره می‌کند که برای تمامی افراد در دسترس قرار می‌گیرند تا رهبران آینده اتومبیل بتوانند از اتفاقات گذشته‌ی این صنعت درس بگیرند. یکی از آیتم‌های قابل‌توجه در این آرشیو، نامه‌ای از یک مرجع قانونی نیویورک است که نام «جنرال‌موتورز» را برای این کمپانی پیشنهاد کرده است. «اینترنشنال موتورز» و «یونایتد موتورز» نیز از گزینه‌های دیگر برای این عنوان بوده‌اند. «روس» در شروع صحبتش در جمعی که نوادگان «دورانت» و «جوسیا دالاس دورت» حضور داشته‌اند، می‌گوید:

اینجا می‌خواهد به چشمه‌ای جوشان از نسل جدیدی از دانشجویان برای نوأوری در صنعت باشد.

گفته می‌شود که این گردهمایی در روز دوشنبه گذشته، اولین بار پس از مراسم خاکسپاری در سال ۱۹۲۵ بوده که خانواده‌های «دورانت» و دورت» در کنار یکدیگر جمع شده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. ME84

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    این ساختمونهای قدیمی آجری، حس فوق العاده ای بهم میده.
    بخصوص اونهایی که مثل این آجرهای قرمز دارن. عاشقشونم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حمیدرضا

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    یعنی از بنز قدیمی تره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا