هیوندای

رمز و راز آیرودینامیک بسیار خوب هیوندای آیونیک 6 چیست؟

هیوندای آیونیک ۶ مدل ۲۰۲۴ آیرودینامیک ترین خودروی تاریخ این برند کره‌ای است و ضریب درگ احساس‌برانگیز ۰.۲۱ نیز مؤید این نکته خواهد بود. ظاهر صیقلی و روان آیونیک ۶ الکتریکی نقش مهمی در راندمان بالای این خودرو بازی می‌کند. محصول جدید هیوندای با یک‌بار شارژ باتری می‌تواند مسافت ۶۱۴ کیلومتری را طی کند. راندمان آیرودینامیک این خودرو جدای از بهبود شعاع حرکتی تأثیر مثبتی روی پرفورمنس، پایداری سواری و کاهش سروصدا و… خواهد داشت.

آیونیک ۶ از طریق طراحی آیرودینامیک مشابه دهه ۳۰ میلادی و بسیاری از پیشرفت‌های به دست آمده در تونل باد توانسته به چنین راندمانی دست پیدا کند. سیمون لوزبی مدیر طراحی هیوندای در بحث طراحی این خودرو به خودروهای استات اسکراب ۱۹۴۷، فانتوم کورسیر و ساب اورساب اشاره می‌کند. این خودروها بیشترین تأثیر را روی طراحی نرم و روان آیونیک ۶ داشته‌اند. این مدیر ارشد بخش طراحی هیوندای اظهار می‌دارد:

شکوفایی واقعی طراحی و مهندسی آیرودینامیک در دهه ۳۰ میلادی بود و ما حس کردیم می‌توانیم از آن دوران الهام بگیریم. تأثیرپذیری از آن دوران و همچنین طبیعت بهترین راه برای ارائه عملکردی پایدار و منحصربه‌فرد در کلاس خودروهای الکتریکی است

دیگر وسیله‌ای که تأثیرگذاری زیادی روی هیوندای آیونیک ۶ داشته جنگنده بریتانیایی اسپیتفایر جنگ جهانی دوم بوده است. طراحان هیوندای از طراحی بالچه این جنگنده در اسپویلر عقب آیونیک ۶ الهام گرفته‌اند تا جریان هوای سقف را حذف کرده و درگ را کاهش دهد. این بالچه همچنین به‌طور مؤثری جریان‌های تولید شده از پروفایل جانبی خودرو را کاهش می‌دهد تا نتیجه نهایی این اقدامات کاهش درگ باشد.

خود هیوندای آیونیک ۶ نیز شکل سرراست مشابه بال هواپیما دارد و تفاوت بین فشار بالا و پایین خودرو باعث تولید لیفت آیرودینامیک در سرعت بالا می‌شود. داون فورس تولید شده توسط اسپویلر عقب نیز لیفت را حتی در سرعت بالا کاهش می‌دهد تا پایداری خودرو تضمین شود. طراحان هیوندای همچنین از طبیعت به ویژه دایو شاهین در سرعت‌های بسیار بالا الهام گرفته‌اند.

خودروی موردبحث تست‌های وسیعی را در تونل باد پشت سر گذاشته و در مقابل بادی با حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت نیز حضور داشته است. این باد پرسرعت توسط یک فن ۳۴۰۰ اسب بخاری تولید شده تا به مهندسان هیوندای کمک کند ۱۰ درصد دیگر بر کارایی آیرودینامیک آیونیک ۶ اضافه کنند. این راندمان از طریق روش‌های مختلف همچون تکنیک شکل‌دهی بکار رفته در اسپویلر عقب به دست می‌آید. به موارد یاد شده باید تحلیل CFD با استفاده از ابر رایانه را نیز اضافه کرد. تکنولوژی یاد شده به طراحان اجازه می‌دهد تا شکل بهینه اسپویلر را از بین ۷۰ گزینه مختلف انتخاب کنند و بتوانند از فلپ هوای فعال، بالشتک‌های ویژه، کاهش‌دهنده‌های گپ چرخ و… در نقاط مشکل‌ساز استفاده نمایند. این پیشرفت‌های تکنولوژیکی نه تنها عملکردی هستند بلکه باعث زیبایی نیز می‌شوند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. R

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1039 ديدگاه)

    خیلی ام زشته

    موافقم 54
    مخالفم 27
    1. پیام

      ۲۴ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1733 ديدگاه)

      رمزش چیزیه که طرفدارای ژاپنی رو خیلی ناراحت می‌کنه 😂😂😂😂😂

      موافقم 16
      مخالفم 38
    2. کوروش

      ۲۴ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (40 ديدگاه)

      خیلی

      موافقم 2
      مخالفم 5
  2. MILADZM

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (345 ديدگاه)

    دنیا دنیای تغییره
    باید تغییر کنی تا بتونی باقی بمونی
    باید خودت رو با شرایط محیط وفق بدی تا بتونی ادامه بدی
    هر چقد هم که گردنت کلفت باشه جلوی تغییر وایستی
    لج بازی کنی
    محکوم به فنا هستی
    الان هم آینده این صنعت برقی و سیستم های کمک راننده یا در حالت تکاملیشون فناوری خودرانه
    هر کمپانی که بتونه این دو تا اصل رو به بهترین و بهینه ترین شکل ممکن پیاده کنه آینده درخشانی در انتظارش خواهد بود
    که میبینیم کره ای ها چقد عالی دارن خودشون رو منطبق با استاندارد های روز میکنن
    وقتی که متن رو میخوندم شاید باور نکنید اما اشک توی چشمام حلقه بست و بغضم گرفت
    هیوندای تا چند سال پیش اصلا توان رقابت با بزرگان این صنعت رو نداشت الان به چنین ضریب آیرودینامیک رویایی دست پیدا میکنه که در نتیجه اون برد و شعاع حرکتی عالی هم به دست میاد

    موافقم 33
    مخالفم 48
    1. phonix

      ۲۴ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1816 ديدگاه)

      هیوندایی یه شبه از زیر بوته اومد ؟
      اینابر شرکت موتور محرک اقتصاد جنوبی بوده و هست میدونی چه سرمایه گذاری های بزرگی توسط دولت کره روش انجام شده ؟
      هیچ چیز بی دلیل نیست بقیه هم گاو نیستن همه شرکت ها همو برنداز میکنن و حواسشون به هم هست و حساب شده کار میکنن
      حتی تاتاموتور هند
      ( البته بجز ایران که در همه چیز حتی باور کنید همین سایت های اینترنتی هم انحصار وجود داره)

      موافقم 41
      مخالفم 6
    2. D:

      ۲۴ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (72 ديدگاه)

      فقط اونجاش که میگه اشک در چشمانم حلقه بست😂😂😂😂😂😂😂

      موافقم 43
      مخالفم 4
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۴ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (10305 ديدگاه)

        😂😂😂🤦‍♂️این اَشک ، حاصل از مُعجِزات yf هستش !

        موافقم 17
        مخالفم 4
  3. محمدرضا

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1073 ديدگاه)

    سلام آقای احمد زاده لطفا منابع خبر رو هم ذکر کنید.
    الان just Toyota میاد میگه پول گرفتین از هیوندای تعریف کنید

    موافقم 16
    مخالفم 27
  4. M

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (122 ديدگاه)

    درود بر هیوندای کبیر

    موافقم 9
    مخالفم 37
    1. Amir mahdi @-1387

      ۲۴ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (208 ديدگاه)

      کره ای فن

      موافقم 24
      مخالفم 1
    2. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

      ۲۴ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (526 ديدگاه)

      واقعا چی زدی

      موافقم 17
      مخالفم 1
  5. MASOUD 0099

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (422 ديدگاه)

    عجب روخی داره عشقم

    موافقم 5
    مخالفم 26
  6. Amirreza.M

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (278 ديدگاه)

    با توجه به الکتریکی های دیگه به نظر من ظاهرش متوسط رو به بالاس و آیرودینامیکش هم که خیلی خوبه

    موافقم 6
    مخالفم 6
  7. Just toyota

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    آفرین به هیوندا که تونسته به همچین افتخاری برسه ، ولی باید توجه کرد که طراحی رو فدای آیرودینامیک کرده ، میدونم این ماشین اصلا در حد و اندازه تسلا مدل s نیست ولی یه مقایسه کوچولو بخوام انجام بدم باید بگم هر دو خودرو ضریب درگ ۰/۲۱ دارن ولی طراحی مدل s کجا طراحی این اسباب بازی کجا ، یا اینکه در حال حاضر آیرودینامیک ترین خودرو جهان مرسدس eqs و لوسید ایر هر دو با ضریب درگ ۰/۲۰ هستن که اونا هم واقعا طراحی زیبا و با ابهتی دارن

    موافقم 20
    مخالفم 4
  8. ferimia

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (95 ديدگاه)

    طراحیش به دلم نمیشینه!

    موافقم 19
    مخالفم 2
  9. Alan.r

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1099 ديدگاه)

    رمز و راز آیرودینامیک بسیار خوب آیونیک ۶ چیست؟
    کوی کاری از ۹۱۱!!!
    در ضمن آیرودینامیکش حتی نسبت به خودروهای تولیدی حال حاضر جهان هم چیز جالب و عجیبی نیست‌برای مثال ضریب آیرودینامیک EQS برابره با ۰.۲
    حالا EQXX و غیره بماند

    موافقم 15
    مخالفم 4
  10. Just toyota

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    دوستان خداییش بیاید دیگه انقدر کره رو مسخره نکنیم ، کشوری که تا ۴ سال پیش سانتافه یاتاقان زن با شتابی در حد پراید ۱۱۱ تولید می‌کرد ، ببیند الان چقدر پیشرفت کرده 👏👏

    موافقم 14
    مخالفم 15
  11. مهردادکمال

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1851 ديدگاه)

    بایست برنامه ریزی فوق العاده کره و چین که از کشورهای معمولی تونستن به این جایگاه جدی و تعیین کننده رسیدن رو بعنوان واحد دانشگاهی تدریس کنن. کشورهایی بدون هیچ ادعایی فقط با برنامه و بدور از هر گونه حاشیه و حاشیه سازی و بجای اینکه همه انرژیشونو بزارن رو نظریه توطئه و همه کم کاری و کاستی ها رو به دشمن ارجاع بدن فقط با اتکا به نیروهای انسانی و حمایت از مردم به این جایگاه رسیدن.

    موافقم 4
    مخالفم 2
  12. پدرام

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    عقبش به شدت پورشه 911 یا تایکان هست

    موافقم 4
    مخالفم 0
  13. حسن

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    اینکه بگردی تو کتاب های تاریخ دنبال طراحی خوبه، فقط باید حواسشون باشه کتاب تاریخ رو برعکس دستشون نگرین ، وگرنه ماشینشون پرواز میکنه!!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. KHAN

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (33 ديدگاه)

    یکم شبیه پورشه تایکان هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. محمد

    ۲۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    5 عالی بود

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا