هفته نامه

واگذاری بازار خودروهای ارزان‌قیمت آمریکایی به آسیایی‌ها

فورد به مدت بیش از یک قرن تولید کننده خودروهایی ارزان‌قیمت برای خانواده‌های آمریکایی بوده است. اگرچه این خودروساز هنوز هم به قیمت محصولات تولیدی خود اهمیت می‌دهد اما دیگر خودرویی با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار تولید نمی‌کند. ارزان‌ترین خودروی فورد در حال حاضر اکو اسپورت با قیمت ۱۹۹۹۵ دلاری است که به این مبلغ باید ۱۰۹۵ دلار هزینه‌های تحویل را نیز اضافه کنید. فورد فیستا و فوکوس که تولیدشان متوقف شده محصولاتی با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار بودند. البته فورد تنها خودروساز آمریکایی نیست که چنین وضعیتی دارد.

از زمان خاتمه فیات ۵۰۰ (به عنوان محصولی از فیات-کرایسلر) در سال پیش و داج دارت در چندی قبل‌تر، هیچ محصولی از هفت برند آمریکایی بهایی زیر ۲۰ هزار دلار نداشته است. تنها شورولت است که هنوز هم خودروهای ارزان‌قیمتی تولید می‌کند. شورولت اسپارک با قیمت ۱۴۰۹۵ دلاری و سونیک با بهای ۱۷۵۹۵ دلاری تنها محصولات زیر ۲۰ هزار دلار خودروسازان آمریکایی هستند هرچند آینده این دو خودرو هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دیترویت نیوز توجهات را به این موضوع جلب کرده زیرا سه خودروساز بزرگ دیترویت تاریخچه‌ی درخشانی در تولید محصولات ارزان‌قیمت داشته‌اند اما این وضعیت کاملاً در حال تغییر است زیرا بخش اعظم خریداران آمریکایی به دنبال خرید کراس اوورها، شاسی بلندها و پیکاپ های گران‌تر هستند؛ اما خودروسازان آمریکایی در درازمدت باید عواقب بزرگ‌تری را پذیرا باشند. آن‌ها بازار محصولات ارزان را به خودروسازان آسیایی به‌ویژه هیوندای و کیا واگذار می‌کنند.

اما نکته‌ای وجود دارد. هر دو برند کره‌ای یاد شده حتی شاسی بلندهایی با قیمت زیر ۲۰ هزار دلاری هم تولید می‌کنند؛ مثلاً کیا سول با قیمت ۱۷۴۹۰ دلاری و هیوندای Venue با قیمت ۱۷۳۵۰ دلاری در دسترس هستند. همچنین نیسان کیکس ۱۸۸۷۰ دلاری نیز جزو شاسی بلندهای ارزان بازار است. به این محصولات باید خودروهای سواری همچون نیسان ورسا، هیوندای اکسنت و تویوتا یاریس را اضافه کرد.

به خاطر اینکه دیترویتی‌ها به‌جز شورولت دیگر در بازار ارزان‌قیمت ها حضور ندارند بنابراین شانس زیادی برای دیکته شدن محصولات آسیایی یاد شده در این بخش وجود دارد. خب آیا فورد از این بازار خارج می‌شود؟

معاون بازاریابی و فروش فورد آمریکا گفته است:

ما تصمیمی استراتژیک برای خروج از کلاس سدان های کوچک گرفتیم. ما می‌خواهیم همچنان خودروهای ارزانی را تولید کنیم و فقط نمی‌خواهیم این خودروها از نوع سدان باشند؛ اما ما در بحث شاسی بلندها قوی هستیم.

اما چرا رقبای آسیایی فورد می‌توانند شاسی بلندهای ارزان‌تر را بفروشند؟ زیرا هیوندای، کیا و نیسان آثاری جهانی دارند که شامل کشورهای ژاپن و کره جنوبی می‌باشد، کشورهایی که خودروهای کوچک و ارزان در آنجا از تقاضای زیادی برخوردار هستند. به همین خاطر حجم تولید بالا باعث می‌شود این برندها هزینه‌ها را کاهش دهند. مدیر فورد اضافه می‌کند: “بازار جهانی ما عموماً به آمریکا بازمی‌گردد.”

فروش سدان های کوچک فورد در سال‌های اخیر تنها به ۴ درصد از بازار محدود شده است. فورد برانکوی احیا شده و شاسی‌بلند الکتریکی لینکلن دو محصول منحصربه‌فردی هستند که رقیبی از جانب آسیایی‌ها را نمی‌بینند.

البته مدیر فورد به برخی کاستی‌ها هم اعتراف می‌کند. او می‌گوید: “اگر چیزی که مشتری می‌خواهد خودرویی در کلاس کامپکت ها یا ساب کامپکت ها باشد، ما فعلاً چیزی برای آن‌ها نخواهیم داشت.” قطعاً این یک تصمیم ریسکی برای فورد بوده و تنها زمان است که درست یا نادرست بودن آن را نشان خواهد داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    فکر میکنم از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ ، خیلی اتفاقات خودرویی عجیبی بشنویم
    مثل ورشکستگیها ، اِدقامی ها و تاسیسی های جدید

    بخصوص قوانین شدید کشورها در حوضه تجارت و آلودگی هوا که روی شرکتها زیاد تاثیر گذاره ، این وسط شرکتهای نوآور و تخصصی که در دنیای الکترونیک دارند شکوفا میشوند که فکر میکنم چین و کره جنوبی بیشترین نَفع را میبرند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ali (chevy nova)

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (6811 ديدگاه)

    این خبر خوبه چون خودروسازان امریکایی وارد دوره ای تازه شدن که محصولات ارزون دیگه ندارن و محصولات سطح بالاتری تولید میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. meysam

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    بله و البته ورود هندیها در آینده نزدیک به بازار الکتریکی ها رو هم باید اضافه کرد. همین الان شرکت تاتا یه ماشین الکتریکی ساخته با مهندسی خودش و برای بازار هند که حدود 340 کیلومتر با یک بار شارز طی میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فرشاد

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (141 ديدگاه)

    اینجوری ک‌سود اوریشون میاد پایین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مانی

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    مشکل بزرگ کمپانیهای امریکایی
    اینه که ماشین‌هاشون جهانی‌ نیست
    البته جدیدا تو چین خوب کار کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا