هفته نامه

پیکاپ‌هایی که روز به روز لوکس‌تر می‌شوند…

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که نسخه‌های فول پیکاپ های فول سایز قیمت پایه‌ی فراتر از ۵۰ هزار دلار دارند و این قیمت پیش از سفارش هرگونه آپشنی می‌باشد.


قیمت برخی از پیکاپ های فول آپشن حتی به بیش از ۷۵ هزار دلار هم می‌رسد که وقتی بدانید با این پول می‌توانید یک سدان لوکس با نام لکسس LS بخرید شاید وضعیت را نامعقول بدانید. اینجاست که شگفت‌زده می‌شوید! آیا برای پیکاپ لوکس شده‌ای که هدف اول آن باربری است باید بیش از ۵۰ هزار دلار پرداخت؟ آیا پیکاپ ها از هدف اولیه‌شان دور شده‌اند؟


شاید از نظر برخی افراد خرید یک پیکاپ ۵۰ هزار دلاری در سال ۲۰۱۹ کار غیرعادی‌ای نباشد اما این پیکاپ های گران‌قیمت در ۱۰ سال بیش بسیار نادر بوده‌اند. خب پس ذهن مصرف‌کنندگان چه تغییری داشته و استراتژی‌های بازاریابی خودروسازان در این یک دهه چگونه تکامل یافته‌اند؟


موضوع این است که خودروسازان همواره قیمت‌ها را بالا برده و پیشرانه‌های بهتر، کابین‌های لوکس‌تر و آپشن های سطح بالا را ارائه کرده‌اند. آن‌ها مشتریانی یافته‌اند که تمایل به پرداخت مبالغ بیشتر داشته‌اند و به همین دلیل است که حالا پیکاپ هایی با قیمت فراتر از ۷۵ هزار دلار را می‌بینیم.


اگر فکر می‌کردید تنها بخش کمی از مشتریان این مبلغ هنگفت را برای پیکاپ ها می‌پردازند پس باید گفت در اشتباه هستید. وال‌استریت ژورنال با استفاده از داده‌های جی دی پاور اعلام کرده خریداران پیکاپ ها به‌طور متوسط بیش از ۴۴ هزار دلار را برای خرید نسخه‌های فول سایز این خودروها پرداخت کرده‌اند.


این مبلغ ۶۱ درصد بیش از متوسط بهای خرید پیکاپ ها در ۱۰ سال پیش می‌باشد. به منظور مقایسه بد نیست بدانید متوسط قیمت تمامی خودروهای صنعت در همین بازه‌ی زمانی حدود ۲۸ درصد افزایش یافته و حدود ۳۲۵۰۰ دلار بوده است.


افزایش قیمت پیکاپ ها در آمریکا به سه خودروساز بزرگ این کشور کمک کرده ضررهای مربوط به خودروهای کم فروش سواری را خنثی کرده و بیشتر از همیشه روی پیکاپ ها و شاسی بلندها تمرکز کنند. شگفت آنکه جنرال موتورز، فورد و فیات-کرایسلر بیش از ۹۰ درصد پیکاپ های فول سایز خود را در آمریکا می‌فروشند. البته تعرفه‌ی ۲۵ درصدی روی پیکاپ های ساخت خارج آمریکا هم به تسلط این سه خودروساز کمک کرده است.


اما هرچه که خودروسازان تکیه‌ی بیشتری به پیکاپ ها می‌کنند آسیب‌پذیری بیشتری هم دارند. بله سود فروش این خودروها به پیش برد برنامه‌های آینده در زمینه‌ی خودروهای الکتریکی و خودران کمک می‌کند اما اگر قیمت بنزین به‌طور ناگهانی بالا رود چه؟


شاید برخی افراد بگویند سه خودروساز بزرگ آمریکا خود را برای این سناریو آماده کرده‌اند و پیکاپ های کم‌مصرف‌تری را در سال‌های اخیر معرفی نموده‌اند اما اینجا هم مشکلی دیگر پیش می‌آید: مدل‌های بیشتر در بازار به معنی بالا رفتن نهایی قیمت‌ها خواهد بود.


موضوع جالب اینکه رئیس جنرال موتورز اخیراً گفته خودروسازان باید در قیمت‌گذاری پیکاپ ها محتاط باشند. مارک روس گفته است: “چالش مهندسی ما چگونگی دست‌یابی به پیکاپ های سطح بالاتر بدون هزینه و قیمت بالاتر خواهد بود.” بنابراین این تنها ما نیستیم که فکر می‌کنیم این موضوع کمی از کنترل خارج شده و شاید عوارض بدی داشته باشد. آیا خودروسازان قیمت پیکاپ های خود را کنترل خواهند کرد؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. حسن

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (379 ديدگاه)

    ای جان چه هیولاهایی هستن به خدا
    یکی از اون یکی لات تر
    این قسمت هم که دیگه توضیح نداره
    ((افزایش قیمت پیکاپ ها در آمریکا به سه خودروساز بزرگ این کشور کمک کرده ضررهای مربوط به خودروهای کم فروش سواری را خنثی کرده و بیشتر از همیشه روی پیکاپ ها و شاسی بلندها تمرکز کنند. شگفت آنکه جنرال موتورز، فورد و فیات-کرایسلر بیش از 90 درصد پیکاپ های فول سایز خود را در آمریکا می‌فروشند.))

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسن

      ۸ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (379 ديدگاه)

      دوج رم و شورولت سیلورادو که هر 2 در لیست کانسومر ریپرتز جزوه غیر قابل اعتمادها بودن تو بازار فروششون طبق گفته همین متن افزایش داشته
      کلا نظرات کانسومر ریپرتز اونقدر بی ارزشه که هر چقدر هم تو لیستش ماشینهای امریکایی باشه بازهم مردم بی توجه به لیستش میرن و ماشین امریکایی میخرن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نوید جهرمی

        ۸ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        بله. اونام از سر سیری و دلخوشی یه چیزایی برای خودشون منتشر میکنن که فاقد اعتباره. مثل ما

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. یانکی

      ۸ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      اتفاقا پیکاپهای أمریکایی تنها ماشینایی هستن که میتونن کار بقیه ماشینا رو بکنن به اضافه کاری که فقط خودشون توانش رو دارن.1.پیکاپ توانایی بار بری2.توانایی بکسل زیاد3.آفرود محشر4.حکم یه suv توپ5.تواناییه یه ماشین لوکس6.ماشین روز مره7.انبوهی از تکنولوژی و دها دلیل دیگه انصافا داخل رم لارامی یه بقیه رو ببینید چه سبک ماشینی تواناییه رقابت داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امیر

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    فقط کابین رم!!
    بهترین کابینو داره
    حس کابین یه suvلوکسو‌داره
    تئوری افزایش قیمت فک میکنم حداقل تا ۵سال دیگه جوابگو‌باشه و روبه جلو‌حرکت کنه چون اگه صنعت الکتریکی شدن وارد پیکاپ ها بشه فک‌ میکنم قیمت ها نجومی بشه یکم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سعید(تهران)

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (496 ديدگاه)

    خب اگه بتونم با سقف ۷۵ هزار دلار یه پکیج شیک و بزرگ شامل تقریبا همه چیز داشته باشم چرا نباید بخرم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. H

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    پیکاپ هایی که روز به روز لوکس تر می شوند … کاری که فقط از آمریکا بر میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا