آموزشهفته نامه

آشنایی با رایج‌ترین مشکلات تعمیراتی خودروها

انجام منظم سرویس‌های دوره‌ای توصیه شده برای حفظ وضعیت مطلوب خودروها ضروری است. البته با گذشت زمان مشکلات خودروها بیشتر خودشان را نشان می‌دهند و هر خودرویی مشکلات خاص خود را دارد. به منظور کاهش خرابی و همچنین پیشگیری از هزینه‌های بالای تعمیرات، ما لیستی ۱۲ تایی از رایج‌ترین مشکلات خودرویی را تهیه کرده‌ایم و مطالعه‌ی آن کاملاً مفید خواهد بود.

  1. چراغ‌های هشدار


چراغ هشدار یا چک پیشرانه رایج‌ترین مشکل مالکان خودروهاست. این چراغ‌ها زمانی روشن می‌شوند که واحد کنترل پیشرانه ECU کد خطایی را تشخیص دهد. از آنجایی که بیش از ۲۰۰ کد هشدار وجود دارد بنابراین مراجعه به یک مکانیک حرفه‌ای و کاربلد بهترین راه برای تشخیص عیب خودرو و رفع آن است.

  1. تکان‌های پیشرانه


پیشرانه زمانی حالت ایده آل را خواهد داشت که بهترین ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق سوزانده شود. به منظور انجام هرچه بهتر این فرایند، یک سری سیستم‌های سوخت‌رسانی و جرقه باید باهم کار کنند؛ اما تکان‌های پیشرانه و عدم احتراق مناسب سوخت و هوا یکی از مشکلات رایج است. به منظور کاهش مشکلات این بخش باید از تعویض قطعات معیوب سیستم سوخت‌رسانی و جرقه با قطعات سالم مطمئن شوید.

  1. مصرف سوخت بالا


زمانی که پیشرانه در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد سوخت را به میزان کمی مصرف می‌کند. البته چندین قطعه‌ی مربوط به سیستم سوخت‌رسانی همچون فیلترهای سوخت و هوا، حسگرهای جریان هوا و اکسیژن با گذشت زمان فرسوده شده و کارایی خود را از دست می‌دهند. اگر این اتفاق رخ دهد پیشرانه مصرف سوخت بیشتری خواهد داشت. در این مورد هم باید سرویس‌های دوره‌ای منظم را انجام داد.

  1. باتری از کار افتاده


اکثر باتری‌ها طول عمری سه‌ساله یا ۸۰ هزار کیلومتری دارند. یکی از دلایل معمول از کار افتادن باتری کاهش آمپراژ آن است که موردی عادی تلقی می‌شود زیرا توانایی نگه‌داشتن شارژ را از دست می‌دهد. آلترناتور آسیب دیده، حسگر معیوب دمای باتری و دیگر قطعات معیوب سیستم شارژ نیز می‌توانند این وضعیت را ایجاد نمایند. بهترین کار این است که باتری را هر سه سال یک‌بار یا هر ۸۰ هزار کیلومتر یک‌بار تعویض کنید.

  1. لاستیک‌های صاف


اگرچه اکثر لاستیک‌ها پس از برخورد به موانع و یا پنچر شدن از بین می‌روند اما فرسودگی و خوردگی و عدم تنظیم فرمان هم دلایل اصلی صاف شدن لاستیک‌ها می‌باشند. با تعویض چرخشی لاستیک‌ها می‌توان عمر آن‌ها را افزایش داد. معمولاً تعویض چرخشی لاستیک‌ها در هر ۸ هزار کیلومتر بهترین پیشنهاد است.

  1. صدا و احساس خاص ترمزها


همانند تمامی قطعات دیگر خودرو، سیستم ترمز نیز با گذشت زمان فرسوده خواهد شد. ترمزها برای ایمنی خودرو حیاتی بوده بنابراین هر موقع که نشانه‌های مشکل در این بخش به چشم خورد باید آن را بررسی کرد. از جمله‌ی این مشکلات می‌توان به احساس برخورد آهن با آهن و احساس نرمی پدال ترمز اشاره کرد. اگرچه مشکلات کوچک باعث ایجاد صداهای ناهنجاری می‌شوند اما برخی نشانه‌ها خبر از تعویض لنت‌ها و دیگر قطعات سیستم ترمز می‌دهند.

  1. نقص دینام


دینام بخشی از پیشرانه است که تمامی سیستم‌های الکتریکی خودرو را با استارت پیشرانه روبه‌راه نگه می‌دارد. این قطعه همچنین مسئول شارژ باتری می‌باشد. زمانی که آلترناتور از کار بیفتد باتری نیز به پایان راه خود خواهد رسید و برخی مشکلات دیگر ایجاد خواهد شد.

  1. موتور استارتر خراب


موتور استارتر فرایند شروع به کار خودرو را آغاز می کند. از جمله دلایل معمول خراب شدن موتور استارتر می‌توان به آسیب سلنوئید الکتریکی و یا دیگر مشکلات همچون رله‌ی استارت اشاره کرد. اگرچه می‌توان قبل از خرابی این قطعه آن را تعویض کرد اما پیش‌بینی کردن زمان خرابی آن سخت است. بهترین کار برای آگاهی از وضعیت موتور استارتر توجه به حالت استارت خودرو در زمان شروع به کار است.

  1. لرزش فرمان


دلایل زیادی برای لرزش فرمان در زمان رانندگی وجود دارد. اگر لرزش فرمان درست پس از استارت خودرو و شروع به رانندگی رخ دهد احتمالاً یاتاقان یا سیستم تعلیق به مشکل خورده‌اند. اگر این لرزش در سرعت‌های بالا خود را نشان دهد احتمالاً لاستیک‌ها بالانس نیستند. برای حل این مشکل بهتر است با یک مکانیک کار درست مشاوره کنید.

  1. عدم قبولی در تست معاینه فنی


عدم قبولی در تست معاینه فنی دلایل زیادی دارد. در بیشتر اوقات، اگر چراغ چک پیشرانه روشن باشد خبری از معاینه فنی نخواهد بود. در مراکز تست فنی دلیل عدم قبولی را به شما خواهند گفت بنابراین می‌توانید برای حل مشکل اقدام کنید.

  1. داغ کردن پیشرانه


شاید انتظار داشتید داغ کردن پیشرانه را در رتبه‌ای بالاتر ببینید اما در واقع این مورد به ندرت رخ می‌دهد. در اکثر خودروهای مدرن، سیستم خنک‌کنندگی پیچیدگی زیادی داشته و شامل چندین حسگر است که می‌تواند دمای مایع، جریان و دیگر قطعات را بررسی کند. بررسی مایع خنک‌کننده و تعویض واترپمپ قبل از خرابی دو نمونه از آسان‌ترین روش‌ها برای کاهش احتمال داغ شدن پیشرانه است.

  1. لگد زدن گیربکس اتوماتیک


گیربکس اتوماتیک در صورت استفاده صحیح و اصولی می‌تواند تا بیش از ۳۲۰ هزار کیلومتر بدون مشکل کار کند. گیربکس‌های اتوماتیک مدرن دارای سیستم هیدرولیکی هستند که از چندین بخش مختلف تشکیل شده و خب طبیعی است که ممکن است در برخی بخش‌ها مشکلاتی رخ دهد. زمانی که این موضوع رخ دهد گیربکس تعویض‌های نرم و روانی نخواهد داشت. برای پیشگیری از مشکلات این‌گونه گیربکس‌ها بهتر است سرویس‌های دوره‌ای آن را انجام دهید.


همه‌ی خودروها برای کارکرد صحیح نیازمند سرویس‌های منظم هستند. حتی زمانی که سرویس‌های منظم همچون تعویض روغن و تعویض چرخشی لاستیک‌ها را انجام دهید بازهم احتمال رخ دادن مشکلات وجود دارد. سبک رانندگی و نوع خودرو هم می‌تواند با رخ دادن برخی مشکلات در ارتباط باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (202 ديدگاه)

    ماشین من وقتی با دنده چهار سرعت زیاد بشه یا به ماشین فشار بیاد، دنده در میره و خلاص میشه، چرا؟
    پیش مکانیک بردم میگه به گیربکسش دست نزن یه جای دیگشم میزنن داغون میکنن همون در بره بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sajjad

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      چرخ دنده های گیبرکس ساییده شدن احتمالا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Sajjad

        ۲۲ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (1867 ديدگاه)

        معذرت میخوام غلط املایی پیش اومد
        گیربکس

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. امیر

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2956 ديدگاه)

      برنجی گیربکس باشه احتمال زیاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. موسوی

      ۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیزم اون مکانیک یک مکانیک بی سواد پنجم ابتدایی بیش نیست. گیربکس شما دنده برنجی هاش یا تیز کرده یا دنده برنجی هاش ساییده و خراب شده. گیربکس باید تعمیر بشه. ببرش پیش تعمیرکار متخصص گیربکس و دیفرانسیل. احتمالا ماشین شما یا آردی یا روآ! ولی تمامی ماشین ها دچار مشکلات گیربکسی میشن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (9999 ديدگاه)

    من یه مکانیک کار درست میشناسم و مشتریش هستم که هر ۶ ماه ماشین را میبرم پیشش و میگم اوستا هر مشکل ریز و درشتی داره چِک و رفعش بُکُن ، تا حالا هم خدارو شکر به مشکل خاصی در خودروهای مختلفی که داشتم بَر نخوردم ، مَگر زیر بندی (( جاده های خراب )) و یا تعویض شمع و موارد مصرفی روزمره .

    از من به شما نصیحت ، روغن موتور و فیلترها را هر ۵۰۰۰km عوض بکنید ، خیالتون راحت تا بالای ۵۰۰/۰۰۰km به همراه رانندگی نرمال ، هیچ مشکلی برای فنی ماشینتون پیش نمیاد .

    یکسال ، پراید مدل ۹۰ داشتم ، هر روز به یک نَحوی ، خرج داشت ، نمیدونم چطوری میگن پراید کم خرجه ، والا به نظر من که از تمام ماشینها پُر خرجتره .، اگر قطعاتش هم ارزون باشه ، در عوضش همه چیزش باید سه برابر زودتر از یک خودرویی مثل پژو ایرانی عوض بشه که همین ، ارزش ارزان بودن قطعاتش را میاره پائین و مُدام باید لوازم و قطعه عوض کُنی .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      شما همون نبودی میگفتی النترا سوناتا داشتی مثل لگن می مونن جالب بود حتی بی ام و بنز هم داشتی حالا چی شد پرابد اونم و به قول خودت به خرج افتاده تازه یک سالم داشتی خخخخ

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۲ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (9999 ديدگاه)

        مهدی عزیز
        کامنتها ذخیره میشه .
        لطفاً بگو تا بقیه ببینند آیا من این حرف را زدم یا (( شما ، مهدی)) .
        یه چیزهایی گفتنش هم مسخرست ، که بخوام بگم من این را دارم یا نه .
        اما در هر صورت من هیچگاه بنز و بی ام و نداشتم ولی به سبب شغل گذشته ، تقریباً تمام مدلها را سواری گرفتم .
        اما کره ای زیاد داشتم و از وقتی ژاپنی سوار شدم ، دیگه حتی به کره ای نگاه هم نمیکنم .

        آخر کامنتت مهدی ، خ خ خ ، اومده ، میشه این رو معنی کنی و از شخصیت والاتون برای ما بهتر توضیح بدین .
        من موتور ، وانت ، پراید ، پژوهای مختلف ، وارداتیها و…با افتخار تمام داشته و دارم و همیشه سعی کردم کارآفرین و در حَد خودم باشم تا اینکه بشینم خ خ خ بالا بیارم .

        جالبتر اینکه ما مردم نشستیم داریم جُک میسازیم از هر چیزی ، در صورتی که انتظار هم داریم ایران بهشت ما باشه و همه سر تعظیم فرو بیارن .
        عزیز فکر نان باش ، خَربُزه آبه

        اگر پدال لطف کنه و این کامنت را سانسور نکنه .

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. تویوتا موتورز

          ۲۲ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (60 ديدگاه)

          اقا نوید قشنگ گفتی
          ولی کو گوش شنوا؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. ایلیا

          ۲۲ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (731 ديدگاه)

          اگه جوابش رو نمیدادی حتی از این هم قشنگ تر بود.
          بعضی افراد رو باید کلا ندیده بگیری

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. مهدی

          ۲۳ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (1325 ديدگاه)

          دیوار ادعا تنها دیواریه از بنیاد کجه و یک‌ روزی رو ی سر صاخبش خراب میشه با یکم بررسی کامنت هات به جرات تناقض های عجیبی میشه پیدا کرد جناب کارافرین شما وقت زیادی در پدال میگذرونید قاعدتا در این بازار اشفته حتی وقت ناهار شامت هم نباید داشته باشی و تقریبا در همه جا کامنتی ازت هست و جالبه هر جا یک ادعایی به قول معروف … فراموش کارم هست در ضمن بشریت در تمام طول تازیخ برای مبارزه با کفر و ظلم و جهل جوک و کاریکاتور و شعر ساخته از عبید زاکانی گرفته تا نسیم شمال

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. NAVID۰۰۹۸

          ۲۳ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (9999 ديدگاه)

          ایلیا عزیز
          با شما کاملاً موافقم

          اما بعضی وقتها اگر جواب کسی را ندی ، خودشیفتگی زیاد کار دستش میده .

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. کوروش

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      اینطور نیست جدا
      پراید با اینکه هیچ دفاعی معقولی نمی شه کرد ولی واقعا در ایران کم هزینه است دقیقا هم بخاطر قیمت قطعات هست من یک دست کمک برای کمری گرند عوض کردم با اجرت ۸ میلیون شد !!! اونم برای ماشینی که در خارج از ایران عملا اوراق می شه لنت جلو در شرایط فعلی ۳۰۰ هزار اونم فیک شده هزینه هربار سرویس دوبرابر کرولا های جدید تمام می شه عملا با پرادو یکیه البته سواری و بی دردسری خودش را هم داره ولی بهرحال در ایران واقعا هزینه نگه داری ماشین وحشتناک بالاست بخصوص اگر در مورد تویوتا به تعمیرگاه های مجاز ایر*** **** مراجعه کنید که دیگر هیچی یک مشت *** بی سواد واقعا ادم می ماند اینا توی تعمیرات تویوتا می مانند که خیر سرشان دوره دیده هم هستند اگر مثلا بی ام و و بنز را می خواستند تعمییر کنند چه می کردند؟ شخصا جعبه فرمان ماشینم را خودم عوض کردم کار واقعا ساده کمی هم دقت و حوصله می خواهد را یکسال پیش نجومی اجرت می گرفتند ما برای تعمییرات هواپیما انقدر حقوق نمی گیریم …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Sina

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (359 ديدگاه)

    آقا من ماشینم اتومات هست فقط وقتی از دنده چهار به دنده سه کم میکنه ضربه میزنه، فقط تو همین یه دنده بقیه دنده ها نرم هست، مشکل چیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کوروش

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      چندین دلیل می تواند داشته باشد اما شایع ترینش مشکل داشتن شیر برقیه و یا شیر خلا (رادیاتور) گیربکس می تواند باشه اگر شیر رادیاتور باشه معمولا بعد رانندگی زیاد و یا ترافیک یا هوای گرم خیلی رخ می ده که البته فقط دنده ۳‌اینطوری‌میشه شاید چیز دیگری باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا