هفته نامه

رشد بسیار سریع در خودروهای مدرن

یک مرسدس‌بنز GLK350 فورماتیک مدل ۲۰۱۱ را درنظر بگیرید. GLK خودرویی است که در نگاه اول، تمام تجهیزات و تکنولوژی‌هایی را که به آنها نیاز دارید، در خود دارد. امّا اگر اندکی بیشتر به آن دقت کنید، متوجه برخی کمبودها می‌شوید. در واقع، تجربه رانندگی با یک GLK350 مدل ۲۰۱۱ به شما یادآوری می‌کند که چقدر خودروهای جدید، البته در دنیا، به‌سرعت پیشرفت می‌کنند و در مقابل، خودروهای مدل‌های سال‌های قبل، به سرعت به مدل‌هایی قدیمی بدل می‌شوند.

مرسدس GLK
تقاضا برای بهبود مصرف سوخت و کاهش آلودگی محیط زیست باعث شده، تا همچنان فشار لازم بر خودروسازان برای توسعه تکنولوژی‌ و پیشرفت‌ها در این زمینه حفظ شود. بر این اساس، سرعت عمل و مصرف سوخت در GLK مدل ۲۰۱۱ که پیشرانه قدیمی M272 مرسدس، ۳.۵ لیتری V6 با زاویه ۹۰ درجه در خود دارد، چندان رضایت‌بخش نیست و نرمیِ لازم را ندارد.

برای مدل ۲۰۱۳، GLK صاحب پیشرانه قدرتمندتر M276 با حجم ۳.۵ لیتر، V6 به صورت ۶۰ درجه شده و در عین حال، کیفیت آن به صورت قابل‌ملاحظه‌ای بالا رفته است. ضمن اینکه مصرف سوخت این خودرو نیز بر اساس داده‌های سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، کاهش یافته است.


مدل جایگزین GLK، یعنی GLC که برای سال ۲۰۱۶ معرفی شده، با استفاده از یک موتور چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر، باز هم صرفه‌جویی در مصرف سوخت را نسبت به  GLK350 فورماتیک ۲۰۱۳ ارتقا داده است. این دو تغییر اساسی در پیشرانه، در عرض ۵ سال اتفاق افتاده است.

امَا این تنها سیستم پیشرانه نبود که قدیمی بودن آن در GLK احساس شد. در سیستم ناوبری، بسیاری از راه‌ها در نقشه وجود نداشتند. البته با پرداخت هزینه‌ای در حدود ۲۵۰ دلار می‌توان بروزرسانی نقشه این نسل از مرسدس را انجام داد، امّا گرافیک‌ها و اعلام صوتی آن در سر پیچ‌ها و جاده‌ها، شبیه به بازی‌های آتاری دهه ۱۹۸۰ است. به‌علاوه، هیچ‌گونه امکان پخش صوتی از طریق بلوتوث در GLK مدل ۲۰۱۱ وجود ندارد.


همین داستان، کمابیش در مورد خودروهای پرفورمنس نیز صدق می‌کند. درنظر بگیرید که برای رسیدن به یک خودروی پایه اسپورت آلمانی «موتور- عقب»، بدون آن که پول یک ۹۱۱ GT3 را پرداخت کنید، به سراغ یک مدل جدید از یک پورشه ۹۱۱ کاررا رفته‌اید. در این حالت، اگر مشخصات یک ۹۱۱ کاررا T  را بخوانید، شاید تعجب کنید؛ با ۱۱ هزار دلار اضافه، شما صاحب یک خودروی سبک‌تر می‌شوید که نسبت دنده‌هایی پایین‌تر دارد و از امکاناتی چون دیفرانسیل لغزش محدود، سیستم تعلیق اسپورت PASM، صندلی‌های ارتقا یافته، چرخ‌های ۲۰ اینچی، غربیلک فرمان اسپورت و سیستم اگزوز اسپورت بهره می‌بَرَد. ارتقای سیستم تعلیق و دنده‌های با فاصله کمتر، و همچنین سایر آیتم‌های پر هزینه، چیزهایی هستند که در مدل استاندارد ۹۱۱ کاررا وجود ندارد.


خودروها چیزی شبیه به «آیفون» را در ذهن‌ها تداعی می‌کنند. زمانی که شما فکر می‌کنید، جدیدترین و بهترین نمونه از آنها را در دست دارید، یک نسخه بهتر از آن با ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های جدیدتر وارد بازار می‌شود. البته همانند آیفون، باز هم برخی از این ویژگی‌های جدید، چندان کاربردی به نظر نمی‌آیند. اینکه وقتی یک «آیفون» جدید ارائه می‌شود و همگان به سمت  جدیدترین تکنولوژی جذب می‌شوند، امّا در عمل، هیچ‌ استفاده از آن نمی‌برند، واقعاً مایه تعجب است. همین موضوع را در حوزه خودرو نیز می‌توان یافت.

واقعاً چند درصد از دارندگان ۹۱۱ کاررا، به فکر تجهیزات اضافه ارائه شده در ۹۱۱ کاررا T هستند؟ یا به عبارت بهتر، چند مالک ۹۱۱ کاررا را می‌شناسید که واقعاً تفاوت این دو را تشخیص دهند؟ اگر برخی هواداران خاص پورشه را که واقعاً عاشق رانندگی با محصولات این کمپانی هستند، کنار بگذاریم، بسیاری دیگر از خریداران، تنها به تصویر برند توجه می‌کنند و چندان به حسّ رانندگی دلبستگی ندارند. این موضوع برای تمام برندها صدق می‌کند، امّا ما هنوز هم به دنبال «جدیدترین» و «بهترین» در هنگام یک «خریدِ بزرگ» هستیم.

در نهایت، همه‌چیز بستگی به نوع خریدار و بودجه‌ای که می‌توانند برای خرید خودرو درنظر بگیرند، بستگی دارد. خودروهایی مانند ۹۱۱ کاررا T و آخرین نسخه ۹۱۱ GT3 با پکیج «تورینگ»، این تصوّر را در ذهن‌ها ایجاد می‌کنند که پورشه همیشه می‌تواند در هر نسل جدید از محصولاتش، ما را با خودروهایی بهتر شگفت‌زده کند. شاید خیلی‌ها به کیفیت فوق‌العاده مدل قدیمی ۹۹۳ ۹۱۱  با سیستم خنک‌کنندگی هوا علاقه داشته باشند، امّا هیچ‌کس نمی‌تواند پرفورمنس و قابلیت‌های بالای نسخه اخیر ۹۱۱ را کتمان کند.


امّا آیا این پیشرفت قرار است متوقف شود؟ آیا مدل جدید ۷۰۰ اسب‌بخاری ۹۱۱ GT2 RS اوج عملکرد در یک ۹۱۱ با پیشرانه احتراق داخلی خواهد بود یا باز هم پورشه تا قبل از آینده «هیبریدی – الکتریکی»، با چیزی بیشتر از این به میدان خواهد آمد؟ شاید بهتر است این سؤال را بپرسیم که آیا روند الکتریکی‌سازی می‌تواند تجربه بهتری برای مشتری و یا هواداران سرسخت دنیای اتومبیل ایجاد کند؟  تنها زمان است که به این قبیل سؤالات پاسخ خواهد داد.

منبع: automobilemag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    مطلب یه جوری بود انگار فقط المانی ها پیشرفت داشتن

    المانی ها هرچقدر تو فنی ماشین پیشرفت داشتن تو ظاهر پسرفت کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mehran911

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (2028 ديدگاه)

      در حال حاضر آئودی خودرو های زیبا و فوق العاده چشم نوازی میسازه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Ali

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (87 ديدگاه)

      دوست عزیز پورشه و آئودی و فولکس واگن که پیشرفت داشتن از نظر ظاهری و فنی ولی مرسدس اگه میبینی اینطوری طرح (cls)میده بدون این یک سیاست هست خیلی از خودروسازها برای این که زبان طراحی “دو” نسل بعد رو خوب جا بندازن و بهتر جلوه بدن طرح نسل بعد رو غیر معمول میزنن و اینطوری بعد از اون نسل میتونن خیلی راحت با بهتر کردن طراحی فروششو بیشتر و محبوب تر کنن…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohammad

        ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (1430 ديدگاه)

        سیاست اونی نیست که شما گفتی

        با گفته شما الان میخواد طرح های اشغال بزنه
        بعد درستش کنه همه بگن وای چقدر خوشگل شده و زیبا به نظر بیاد

        اصلا منطقی نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ali

          ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
          سوابق: (87 ديدگاه)

          دوست عزیز وقتی این سیاست که شما بهش میگی غیر منطقی اتفاق میفته که برند اطمینان داره به هرحال محصولش فروش میره و میدونیم که این اتفاق میفته
          یا این که اون برند طراحی یک ماشین رو غیرمعمول در نظر میگیره تا محصولات دیگه خودش که از جهاتی به اون نمیرسن رو برابر کنه و تعادل به وجود بیاره مثلا طرح ۸۱۲ سوپرفست که طراحی نمیگم بد ولی نسبت به f12 پیشرفت در زیبای نداشته بهانه آیرودینیامیک بودن رو میارن(که خب هست) ولی در مقابل پورتوفینو که یک v8 توربوچارجر اما ۸۱۲ v12 تنفس طبیعی و برای اینکه پورتوفینو به فروش خوبی برسه علاوه بر قیمت پایین تر ظاهر معقول تری داشته باشه(ممکنه هم اشتباه کنم به هرحال نظر شخصی)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Behrouz anzali

          ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
          سوابق: (128 ديدگاه)

          دوست عزیز اشغال اونه که منو تو تو ایران سوار میشیم . *** از بنز ایراد بگیری!

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. achtung

        ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (423 ديدگاه)

        نظر چند کاربر جهان سومی افغانی سومالیایی یا ایرانی ظاهر بنز رو زیر سوال نمیبره

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ali

          ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
          سوابق: (87 ديدگاه)

          @achtung
          اگه منظورت نظر منه باید بگم که توی‌فضای مجازی مثل یوتوب مردم “غیرجهان سومی”هم همین نظر رو راجب به cls جدید داشتند( هرچند که همه بهش عادت میکنند)
          اگه به جهان سومی نبودنه هم که باید بگم نظر چند متعصب جهان سومی به فروش و محبوبیت بنز اضافه نمیکنه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. آرین

          ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
          سوابق: (59 ديدگاه)

          بابا لس انجلسی!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. الف.ی

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1643 ديدگاه)

      داداش اومدی که آلمان و آلمانی باز رو تخریب کنی نه؟؟؟؟؟؟؟؟
      از مریخ انداختنت بیرون؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. عارف

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (54 ديدگاه)

      دوستان مثل اینکه لُب مطلب رو نگرفتن. مطلب درباره اینه که ماشین ها در طول زمان کوتاه چقدر پیشرفت داشتن و خواهشا اینجا بحث های بچه گانه و کل کل امریکایی و آلمانی رو راه نندازین. حقیقت اینه که یه ماشین امروزی از نظر ایمنی، امکانات، پرفورمنس، راحتی، مصرف سوخت، حتی طراحی با مدل 5 سال قبل خودش قابل قیاس نیست و به مراتب بهتر شده. البته این رو باید مدیون بازار آزاد و رقابتی بدونیم که در اون خریدار برای انتخاب بین کره ای تا آلمانی و امریکایی و فرانسوی و ژاپنی حق انتخاب داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. mazaher

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (111 ديدگاه)

    المانها همیشه در ساخت خودروهای با تکنولوژی روز و کیفیت بالا و اسپورت در دنیا پیش قراول هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Amir

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (173 ديدگاه)

    پیشرو بودن المانیها تو صنعت خودروسازی. برکسی پوشیده نیست..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mehran911

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2028 ديدگاه)

    وقتی میگیم ever ahead یعنی همین
    .
    پورشه تنها سوپراسپرت سازیست که در هر چهار زمینه پیشرانه های نفس طبیعی مثل مدل GT3rsو موتور های توربو مثل مدل GT2rs و مدل های فوق العاده و پر فروش پلاگین هیبرید و پیشرانه های پیشرفته الکتریکی در بالاترین سطح ممکن فعالیت میکنه
    همه ی اینها مستلزم هزینه های هنگفت میلیارد دلاری در توسعه تحقیقاته
    پورشه فقط در زمینه ی خودروهای الکتریکی معادل ۷.۴ میلیارد دلار هزینه کرده
    .
    البته فولکس واگن هم در صرف هزینه توسعه تحقیقات در بین تمام کمپانی های بزرگ جهان در جایگاه ۵ ام قرار داره و طبق معمول در بین خودرو ساز ها اوله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. datsun

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (3502 ديدگاه)

    این مطلب در مورد سرعت پیشرفت تکنولوژی خودروهاست که برای نمونه و مثال دو تا ماشین آلمانی رو مثال زده بعد دوستان سر طراحی خودرو فلان کشور بده فلان کشور خوبه بحث میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علی آقا

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (572 ديدگاه)

    یه مثلی هست که میگه من به ماه اشاره میکنم اما تو فقط نوک انگشت رو نگاه میکنی.
    این مطلب چی داره میگه و برخی از کاربران سر چی با هم بحث میکنن!!!
    چیزی که من از این مطلب گرفتم این بود که مثلا بین مدل 2003 یک ماشین با مدل 2008 اون تفاوت چندانی وجود نداره اما اکنون بین مدل 2017 با مدل 2011 تفاوت خیلی زیاده. ربطی هم به آلمان و امریکا و ژاپن و جهان اول و سوم نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا