هفته نامه

ماجرای ثبت سفارش غیرقانونی خودرو به کجا می‌رسد؟

دنیای اقتصاد در خبری به پرونده ثبت سفارش غیرقانونی بیش از ۶ هزار و ۴۸۱ دستگاه خودرو وارداتی پرداخته و گفته که این موضوع با تکذیب هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط این وزارتخانه ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.


اواخر سال ۱۳۹۶ موضوع ثبت سفارش‌های فاقد اصالت از سوی مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح و رسانه‌ای شد و بر آن اساس دفتر جرائم سازمان یافته گمرک ایران در ابلاغیه‌ای به گمرکات اجرایی، واردات بیش از ۶۴۸۱خودرو را به دلیل استفاده از ثبت سفارش‌های جعلی مشمول مقررات کالای قاچاق اعلام کرد. هر چند رئیس سازمان توسعه تجارت نیز بر ثبت سفارش و ورود غیرقانونی تعدادی از خودروهای یاد‌شده تأکید دارد اما با این ادعا که خودروهای وارداتی یاد شده با تعرفه گمرکی وارد شدند قاچاق بودن آن‌ها را رد کرده است. در هر صورت آنچه در حال حاضر محل اختلاف نهادهای نظارتی در راستای ورود خودروهای یاد شده است، چگونگی ثبت سفارش این محصولات است به‌طوری‌که برخی نهادهای نظارتی واردکنندگان متخلف را عامل ثبت سفارش غیرقانونی می‌خوانند و برخی دستگاه‌ها همچون سازمان بازرسی کل کشور بر هک شدن سایت وزارت صنعت در این زمینه تأکید دارند. از سوی دیگر اما وزارت صنعت که خود پیگیر چگونگی ثبت سفارش خودروهایی است که در بازه زمانی ۲۸ تیرماه تا ۹ دی‌ماه ۹۶ یعنی درست در زمان بسته بودن این سایت است، در جوابیه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور که مدعی هک شدن سایت ثبت سفارش بوده، هک شدن این سایت را انکار کرده است. با این حال سازمان بازرسی کل کشور دیروز بازهم اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر کرد. به‌طوری‌که این سازمان در اطلاعیه خود ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اطلاعیه وزارت صنعت مبنی بر تکذیب هک شدن سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی، اعلام کرد که متخلفانی که با نفوذ غیرمجاز در واردات غیرقانونی بیش از پنج هزار دستگاه از خودروهای لوکس دست داشتند، شناسایی شدند.


سازمان بازرسی کل کشور در راستای آنچه تنویر افکار عمومی خوانده است، تأکید کرده که رئیس وقت گروه ثبت سفارش خودروهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران طی نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ نهم خردادماه سال جاری که به امضای وی رسیده، تأکید می‌کند: «هیچ‌کدام از مراحل ثبت سفارش خودروهای سواری موردنظر توسط این دفتر صورت نگرفته است و به‌عبارت‌دیگر، دفتر مقررات در طی مراحل آن نقشی نداشته است و این ثبت سفارش‌ها تنها با هک سیستم و تغییر کد در دیتابیس در روز ۲۷ تیر ۹۶ رخ داده است.»

اطلاعیه سازمان بازرسی کل کشور می‌افزاید: نامبرده همچنین در بخش دیگری از این نامه اظهار می‌دارد: «چندین مورد نفوذ غیرقانونی به سامانه «ثبتارش» از طریق نام کاربری کارکنان دفتر مقررات در خرداد ۹۶ صورت پذیرفت که نشان می‌دهد شخص یا اشخاصی به‌صورت باندی با نفوذ به سامانه مذکور برای اشخاص متخلف اقدام به ثبت سفارش غیرقانونی کرده‌اند که حتی آی‌پی‌های شناسایی‌شده برای شناسایی دقیق متخلفان تحویل حراست وزارتخانه شد.»


این سازمان تأکید کرده است: همچنین متخلفانی که با نفوذ غیرمجاز به سامانه ثبتارش در واردات غیرقانونی بیش از پنج هزار دستگاه از خودروهای لوکس دست داشتند، توسط این سازمان شناسایی و حتی نحوه ورود غیرمجاز آن‌ها به سامانه مذکور نیز مشخص‌شده و بر همین اساس، سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌های هشداری خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در تاریخ‌های ۲۷ فروردین‌ماه و ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۹۷ اعلام کرد سایت ثبتارش قابل‌نفوذ بوده و لازم است نسبت به ایمن‌سازی سایت مذکور یا جایگزینی سامانه جدید اقدام شود.


سازمان بازرسی ادامه داده که در پایان به اطلاع افکار عمومی می‌رساند، مسئله هک شدن سامانه مذکور، نافی تخلفات صورت گرفته در این خصوص و دیگر موضوعات این پرونده توسط مسئولان مربوطه نبوده و گزارش سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص در حال تکمیل و به‌زودی به مراجع ذی‌صلاح ارسال خواهد شد، بنابراین به مسئولان امر توصیه می‌شود از فضاسازی‌های بی‌مورد در این خصوص پرهیز کنند. با توجه به اطلاعیه سازمان بازرسی کل کشور آنچه جای سؤال دارد این است که چرا با گذشت چند ماه از آشکار شدن این موضوع و فروش بخش اعظمی از خودروهای یاد شده که سود زیادی را نصیب عده‌ای خاص کرده هنوز عاملان آن معرفی نشده‌اند؟

در پایان هم بد نیست واکنش یک طنزپرداز در این زمینه را هم ضمیمه نماییم:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (419 ديدگاه)

    اصلا هم شماره شاسی و موتور و vin ماشین ها ثبت نشده .. مدارک خودرو ها هم موجود نیست و موقع به نام زدن خودرو ، حواله و شرکت و شخص ذی نفع مشخص نیست ….!
    و نمیتوان پیگیری کرد و مسئله حجاب و استادیوم رفتن خانم ها مهم تر است .
    میدونید چرا ؟ چون پسر فلان کس هست و مردم همچنان نگاه و همچنان حسرت.

    پدال خواهشا این کامنت رو ثبت کن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (848 ديدگاه)

      آقا جون این که چیزی نیست . عمق فاجعه یکی دوتا نیست که . امدن قیمت ماشینو بردان بالا ی سود هنگفت به جیب بزنن پولش بزنن به زخم چاله چوله های نیمه کارشون که متاسفانه عین طاعون پخش شد تو تمام بازارها . به طرف میگی خونتو میفروشی میگه چراکه نه ، میگی چند میگه مثلا ۱۰۰ میلیارد تومان ، بهش میگی چه خبره ، میگه برو ببین ماشین قیمتش چند شده ، خوب ملک منم باید گرون بشه . ما هم گفتیم باش تا بخرن . که ی بابایی امدو خرید !!! خدایا … هیچی نگم بهتره
      مملکت شتر ، گاو ، پلنگ که میگن همینه .

      با تچکر از گرانیهای اخیر و بقول دولت بالانس قیمتها

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. M

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (227 ديدگاه)

    بیشتر از نصف خودروهای وارداتی توسط برادران قاچاقی به کشور وارد میشه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. John

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (214 ديدگاه)

      برادران دالتون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. مجتبی

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (18 ديدگاه)

    رییس سازمان بازرسی گفتن ومردم هم باور کردن که سایت رو هک کردن خجالت نمیکشن میان پشت تلویزیون که میلیونها بیننده داره دروغ میگن وملت رو هالو حساب میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mg

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (139 ديدگاه)

    سایتو هک کردن وارد کردن بعد سایتو هک کردن از گمرک اوردن تو بعد باز سایتو هک کردن اطلاعاتو پاک کردن !!!
    دور از جون همه ( ببخشید ) انگار مردم رو یابو فرض کردن دیگه با این دزدیا شور شو در اورن مردمو به خاک سیاه نشوندن ! دارن به بد ترین شکل ممکن کشور رو غارت میکنند از مرگ بر امریکا و اسراییل فقط بدبختیش واسه ما میمونه خدا شاهده بچه هاشون همه اونورن کمر مردم داره زیر فقر میشکنه وبعد خودشون میلیاردی اختلاس میکنند به ما میگن مقاومت کنید
    خودشون کل واردات وصادراتو گرفتن دستشون پولارو خارج میخوابونند میان میگن مقاومت کنید مگه الکیه 20000 تا ماشین وارد کنند بعد کسی نفهمه چطوری rq 170 رو نشوندن بعدا نتونند بفهمند کیه ! اصلا مگه هکی در کار بوده ؟ چند وقت پیش cnn دارایی های یه عده از مسئولین رو رو کرده لطفا برید بخونید واستون جالبه !! بعد بدوید برید مرگ مرگ کنید بازم برید پراید بخرید پرایده که قیمت واقیش 12٪ این 30 تومن هست بازم کولی بدین تا همینجا میدونم پدال پخشش نمیکنه وگرنه خیلی چیزای دیگه هم مینوشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (753 ديدگاه)

      دستگاه اطلاعاتی یه مهمونیه چهار نفره تو دارغوز آباد رو شناسایی می کنه
      تک تک افغانیایی که قاچاقی میان رو میشناسه

      اما خدا از جینگیلیو فینگیلی نگذره که نمیزارن یه سایت هم سرجاش بمونه

      دفعه ی بعد باید مذاکره کنیم سایتمونو هک نکنن.
      آیفون ایکس ده میلیون و مک بوک 28 میلیون !!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    ۴۰ ساله داریم مثل خر سواری میدیم ، اینکه که عادیه ، چیزی نیست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ali

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منم یه یابو
    باور کردیم اقا
    ***
    سایتم هک کردن؟ قبلا میگفتن کار اسراعیل و امریکا و منافقا و استکباره
    چه عجب یه مظلوم دیگه گیر اوردن
    تو گمرک هرکی رفته باشه میدونه اونقدر کاغذ بازی هست که غیر ممکنه یه نفر متوجه نشده باشه
    اون رئیس گمرک چطور نفهمیده؟ حداقل ده نفر باید تایید و امضا کنه چطور اینا نفهمیدن

    بیایین ببینیم طی این سالها کیا رو بهمون مقصر معرفی کردن

    نون گرون میشد میگفتن افغانیا زیاد شدن
    دلار و سکه و این چیزا گرون شد میگفتن جمشید بسم الله و این افراد نمیزارن
    خشکسالی شد گفتن موی خانوما نمیزاره بارون بیاد
    هامون خشک شد گفتن افغانیا اب نمیزارن بیاد
    ارومیه خشک شد گفتن با هارپ خشک کردن
    اختلاسها شد گفتن کار اسراعیله
    ماشین غیر قانونی وارد شد گفتن کار هکراست
    من یکی هر مشکلی پیش بیاد مقصر اصلی رو تو داخل میبینم حالا هرچی میخوان بگن
    اینکه من با هفتاد میلیون تونستم یه ماشین دست دوم ده سال پشو بخرم ولی طرف با همین پول با پارتی بازی مزدا سه سوار میشه برا من عقده میاره. بقیه رو نمیدونم چه حسی دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حمید

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    این همه گرونی دلار و ماشین و طلا همش مسسبش دولته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Kian70

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    پدال اخرش تورم هک میکنن حالا ببین???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رامین

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (15 ديدگاه)

    همیشه اجرای دقیق قانون مال مردم ضعیف و بد بخت و بیچاره هاست آقا زاده ها و … همیشه حاشیه امن برای خلاف دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. رامین

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (16 ديدگاه)

    همیشه اجرای دقیق قانون مال مردم ضعیف و بد بخت و بیچاره هاست آقا زاده ها و … همیشه حاشیه امن برای خلاف دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. sina.d

    ۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (69 ديدگاه)

    دزدی
    خشکسالی
    هوای الوده
    گرانی
    تحریم
    بیکاری
    تجاوز
    دروغ
    جهل
    و بازهم دزدی دزدی و دزدی…
    خلاصه ای از روایت سرزمینم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. نوید جهرمی

    ۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    امریکا 147 میلیارد دلار پول آقازاده ها و ژن خوبامون رو بلوکه کرده و سه هزار و خورده ای نفرشون رو میخواد از امریکا دیپورت کنه.
    اینقدر به داد خودمون نمیرسیم که اینجوری میشه.
    کی به کیه. پولای مملکت ک به باد میره. خلیج عربی میشه. کیشو 25 ساله و شاید بعدا دائما دادن ب چینیا. نفت و گازو مفتی میدن میره.
    ما هم خر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. یاس ی

    ۲ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1021 ديدگاه)

    خدا کنه این داستان دیپورت آقازاده ها واقعیت داشته باشه وداراییهاشون بلوکه بشه، بیان توی مملکت خودمون مثل بقیه مردم در مقابل سختیها مقاومت از خودشون نشون بدن، گرچه اینجا هم بیان مثل دختر شاه پریون توی ناز ونعمت زندگی میکنن ولی خوبیش اینه که دیگه توی کشور خودمون هستن نه پیش کفار وشیاطین دنیا، ما نگران خودشون هستیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا