هفته نامه

مرگ پراید، نماد مرگ صنعت خودروی دولتی

شرحی بر گران‌جانی خودروسازان ایرانی در یک دوره از عمر ما ایرانی‌ها!
محمدحسین شاوردی: خودروسازان ایرانی خیلی هوای مشتریان را ندارند. ممکن است هزاران تئوری و تحلیل پشت وضعیت فعلی صنعت خودروی ایران باشد که رقابتی نیست، به صنعت جهانی وصل نیست، مدیران پیشرو و خلاقی ندارد، دولتی است و …. اما درنهایت تصویری که از خودروسازان ایرانی در ذهن مردم ما نقش بسته پراید است که پس از ۲۵ سال احتمالاً پایان سال از خط تولید خارج شود. این را چند روز پیش، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از قول رئیس سازمان استاندارد گفته است و البته چندان هم حرف جدیدی نیست. داستان خروج پراید از خط تولید دیرزمانی است که مثل سریال‌های تلویزیون بی‌مزه شده و کارکرد خود را از دست داده است. این خودرو که نمود واقعی اقتصاد و صنعت ایران با همه مشکلات و بحران‌های متعددش است، بعد از رسیدن به تیراژهای چند صد هزار دستگاهی بالاخره قرار است با خط تولید سایپا وداع کند.


وضعیت صنعت خودروی ایران آدم را ناخودآگاه یاد فیلم مشهور سام مندس یعنی «جاده‌ای به‌سوی تباهی» می‌اندازد. ما در ایران ربع قرن به خاطر دوام صنعت خودروی وطنی خون دادیم، چه جوانان و زنان و مردان و کودکانی که با هزار آرزو در این اتاقک‌های ناامن ساخت ایران نشستند و راهی جاده‌ها شدند اما جاده‌ای که می‌پیمودند به سمت تباهی بود و ابدیت. و البته مثل همیشه برای مقصران هیچ توبیخی در نظر گرفته نشد. کاری هم نمی‌شد کرد، ساخت معیوب اقتصاد ملی و هزینه بالای نوسازی این صنعت و البته دولت‌هایی که روی توسعه این صنعت حساسیت خاصی نداشتند و بیشتر در پی حمایتش بودند، کار را به اینجا رساند که خودروهای مونتاژ ایران بین ۱۵ تا ۳۰ سال در خط تولید بمانند. مقایسه تفاوت‌های یک صنعت پیشروی تولید خودرو با ایران به‌وضوح نشان‌دهنده بی‌توجهی ما به جریانات روز جهانی است مخصوصاً وقتی نیسان جونیور (وانت آبی) را با همان ظاهر، ایمنی، تکنولوژی و مهندسی، بیش از ۳۰ سال مونتاژ می‌کنیم.


این درحالی‌که سیر طبیعی صنعت خودرو به این روال است که هر خودرو با یک یا دو مورد به‌روزرسانی یا اصطلاحاً فیس‌لیفت، نمی‌تواند بیش از ۵ سال در خط تولید بماند و این رویه جز در مواردی معدود، هرگز نقض نمی‌شود. پراید ناامن، گران و ضعیف اما همانند نیسان جونیور، همانند پژو ۴۰۵ و همانند بسیاری از دیگر محصولات وطنی، بی کوچک‌ترین تغییر فنی و با اندک تفاوت ظاهری با نمونه‌های اولیه، یک‌بند تا الآن در حال تولیدند و یک‌بند هم جان می‌گیرند. آمار مرگ‌ومیر سالانه جاده‌های ما عمدتاً به کشته‌هایی برمی‌گردد که در وانت نیسان و وانت پیکان، یا در پراید و پژو ۴۰۵ قربانی شده‌اند.

cartoon
البته نباید از حق گذشت. این خودروی کره‌ای- آمریکایی به ذات ماشین کم‌خرجی بود و نگهداری سختی نداشت. ساده تعمیر می‌شد و نسبتاً نرم و راحت حرکت می‌کرد. هرچه بود گناه از پراید نسل اول نبود که برای عصر خود در دهه ۹۰ ساخته شده بود. گناه از ما و اقتصاد بی‌سامان و صنعت همچنان کودک خودروسازی ما بود که با دیوار بلند تعرفه‌ها و البته کمک‌های پیاپی دولتی هرگز بزرگ نشد و بنیه قوی و مناسبی پیدا نکرد.

cartoon
حالا که پراید دارد می‌رود، حالا که دیگر یک مقصر بزرگ از صحنه حذف شده بهتر است فکری اساسی برای صنعت خودروی داخلی بکنیم. اجازه دهیم رقابت، تعیین‌کننده برندگان بازار باشد، نه ملیت و نسبت. با رعایت این اصل است که کیا-هیوندای از سازنده پراید در دهه ۹۰ میلادی به پنجمین خودروساز جهان که سازنده محصولاتی ناب مثل اپتیما یا استینگر است بدل می‌شود و سایپا با کمک برلیانس و چانگان چین و البته حمایت دولتی و تیراژ سیصدهزارتایی پراید، به‌زور زنده می‌ماند و طی طریق می‌کند. در عین حال، توجه به جایگاه تسلا، NIO، تاتا و حتی سایک جای تأمل دارد. شرکت‌هایی همه تازه ‌تأسیس که در کمتر از دو دهه به اوج عظمت رسیده‌اند بدون آنکه زبون کمک‌های وقت و بی‌وقت دولت، و البته نیازمند تعرفه‌های بالای تجاری برای بقا باشند.


ای‌کاش کمی آینده‌نگر بودیم. ای‌کاش زمان برای ما قدری اهمیت داشت. ای‌کاش در صنعت خودروی ما برنامه و استراتژی بر سیاست غلبه داشت. ای‌کاش اقتصاد ما دولتی نبود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1647 ديدگاه)

    استغفر الله مگه پراید هم میمیره؟
    خدا اون روز رو نیاره
    پراید فقط میکشه
    اگه پراید بمیره دیگه با چی بریم بهشت؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. aston martin

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      چند وقته پیش بعد عمری رانندگی با خودروهای داخلی تونستم یک خودروی سوناتای 2013 رو برونم این ماشین به قدری نازنین بود که ازون موقه تاحالا به جدو آباد خودرو سازو بانیان بقای این آشغال سازها نفرینو توهین میفرستم که مارو از چه چیزهایی محروم کردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سامان اذری

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3198 ديدگاه)

      پراید وانت ساینا کوییک تیبا اینا همش مشتقات پرایدن با همون ایمنی که حالا حالاها قراره تولید بشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. amin

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (46 ديدگاه)

      امسال مگه سال 1496 که پراید تولیدش متوقف شه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. عطا

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      داداش گلم دیگه باید فرق جهان سومی با جهان اولی اینجا معلوم بشه دیگه.
      اگه صنعت خودروسازی ما اینطوریه چون جهان سومی هستیم.اگه مثل المان بود که دیگه معادلات بهم میریخت.من که چندین ساله امیدمو قطع کردم.قصد دیگه ای ندارم ولی خدارو شکر تو منطقه ازاد هستم ازین لگنا استفاده نمیکنم.خدا به کمک دیگران برسه.
      خدا شاهده اگه یه ذره قیمت و کیفیت بهتر باشه کی نمیاد که از تولید داخلی حمایت کنه.
      در حالی که قیمت بعضی از خودرو های تولید داخلی و حتی خودرو های وارداتی به لطف برادران گمرکی (چون تو منطقه ازاد هستم میدونم) در حد سراتو و الانترا و … هست دیگه چه نمیدونم چه انتظاری از این خودرو سازی دارید.و یه سوال دیگه اینکه نمیدونم چطور جواب خدا رو میدن.شرافت …??????????

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. tg

        ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (81 ديدگاه)

        مشکل اینجاست که تو صنعت ما به جای حمایت از مصرف کننده از تولید کننده حمایت نامحدود و بی قیدو شرط میشه. اونم در جای نادرست… وقتی هییییچ حرفی از حقوق مصرف کننده در میون نباشه خود به خود با تفکر فاسد صنعتی ما کیفیت همیشه اولین و بزرگترین قربانی خواهد بود..

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Fuhrer

        ۵ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (3 ديدگاه)

        کشورهای عربی جهان اولا؟ اونها هم جهان سوما
        اما اونها میدانند و فهمیدن و قبول کردن که همه چیز رو نمیشه ساخت و اگر هم به فرض تکنولوژی و … هم باشه به صرفه نیست.
        من نمدانم چه کاریه چه اصراریه همه چیز رو میخوایم بسازیم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. sunmartin

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    مقاله بسیار خوبی بود زمان نشان داده که ویرانخودرو و سایه بان دو گاو شیرده خود را هیچگاه از دست نمیدهند بمانند پیکان که تبدیل به خودروی آردی و مشتقات پژو شد پراید هم به مشتقات تبدیل میشود
    اگر سیاست بازار آزاد کره جنوبی سرلوحه کشور ما با اقتصاد معیوب رانت و رشوه بود حداقل به یکی از مونتاژ کاران محصولات نامداری چون فولوکس و یا سئات اشکودا شورولت و یا مزدا میتسو کیا هیوندای و هوندا تبدیل میشدیم درست مثل کشور ترکیه که ادعایی در ساخت خودرو ندارد اما در ساخت قطعات بی ام دبلیو جگوار بنز پژو رنو سانگ یانگ و تویوتا پایلوت منطقه است کره جنوبی سال هاست خود را از بند رانت و دزدی رها نیده همانطور که دیدید مقامات طراز اول این کشور بخاطر رانت محاکمه و برکنار شدند اما ما سالهاست گرفتار مافیای دولتی خودرو هستیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. tg

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (81 ديدگاه)

      کدوم قانون فیزیک بود میگفت انرژی هیچوقت از بین نمیره فقط از یه حالت به حالت دیگه تبدیل میشه..؟؟ حالا باید گفت {{ تولید محصولات ایران خودرو سایپا هیچوقت تموم نمیشود فقط از یه افتضاح به افتضاحی دیگر تبدیل میشوند…!!! }}

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Mahdi US & JP CARS

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    مطلب مفید و جالبی بود
    اما این پراید نمیره که نمیره
    به فرض پراید بره 405 چی سمند چی پارس چی تیبا چی
    مشکل فقط پراید تنها نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (175 ديدگاه)

      ای قربون دهنت
      اقا ما ماشین داخل نخوایم باید کیو ببینیم؟؟
      ایران هیچوقت تو خودروسازی چیزی نمیشه و نخواهد شد.حمایت کردنم از این جماعت … هم هدردادن وقت هم هدر دادن سرمایه. حالا ای کاشششش ای کاشششش همین سطل زباله های موتوردار و درست و حسابی تحویل مردم میدادن که اونم نمیدن چون بین راه قطعات ماشینو با قطعات ماشین دست دو جا به جا میکنن فیلمشم موجوده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ahmad

        ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (659 ديدگاه)

        دوست عزیز شما هم داری اشتباه میزنی!
        باید بگی دولت هیچوقت خودروساز نمیشه
        وگرنه ایران از نظر بنیه و توانایی و وجود اراده کافی قادر هست خودرو های مدرن تولید کنه و اگر بازار رقابتی و صنعت خصوصی باشه…
        اگر شرایط خصوصی باشه و مدیران خودروسازی نسبت به تولید و ارتقا کیفی حساسیت بالایی داشته باشن اتفاقا خیلی اتفاقات خوبی رقم میخوره (برعکس مدیران دولت که همش چشمشون به جیم دولت و پول یامفت دولت و انحصار تولید غیر رقابتیه)
        ما کسانی مثل منصوری و رضوانی رو داریم که توانایی هاشون رو در عرصه خودرو نشون دادن.
        بسیاری مبتکر و متخصص ایرانی در زمینه خودرو داریم که استعداد هاشون به جا های دیگه رفته!
        اگر فضا برای اهل فن باشه، حتی میشه برند جهانی هم ساخت…

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3398 ديدگاه)

      اونا هم رفتن و بدتر از اونا اومدن 🙃

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. محمد

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1489 ديدگاه)

    حالا ماشین یکی از معضلاته سیستم اموزشی ضعیف نبود مساکن مناسب نبود اشتغال و صنایع ورشکسته محیط زیست به فنا رفته و مردمی که دیگه امید به بهبودی وضع ندارند جوانی ما که دیگه تلف شد امیدوارم بچه هامون حداقل دیگه مثل ملل مترقی طعم زندگی رو بچشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرزاد

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (70 ديدگاه)

      اگه بچه ای مونده باشه ….فعلا که کشور داره رو به پیری میره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. john

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (214 ديدگاه)

    حرف حرف حرف حرف….
    دیگه گوشمون ازین حرفا پره
    بره به درک
    خورشید و از ما گرفتن/شکر شب ستاره پیداست
    ما که دیگه به هیچ چیز این صنعت امید نداریم. بازم خدا رو شکر ماشینای چینی با قیمتای نسبتا ارزون تر هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      میگم شما یه نماز شکر هم بخون
      به خاطر چینی هایی که در همکاری مستقیم با خودروساز ها و مونتاژ کارای داخلی، پالون 5 هزار دلاری رو به قیمت سوبله چوبله بهت میفروشن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. کوشا

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (118 ديدگاه)

    مشکل این یدونه پراید نیست که.
    پراید بره چی میشه؟ مردم باعث میشن قیمتا منصفانه بشه؟ نمیدونم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11 ديدگاه)

      پراید بره چیکار کنه
      باز بازار تار کنه
      نمی دونه تیبا هست بجای اون نشسته نمی دونه تیبا همون پرایده…. پرایدی که قاتل مردمه………..
      …..اجب حکایتی شده خرید و فروش پراید عادتی شده که از سر مردم نمیره که از سر مردم نمیره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Fuhrer

        ۵ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (3 ديدگاه)

        مَشتی پراید و تیبا یکی هستن.
        اما قیمت تیبا 5 میلیون گرانتر از پراید است. فکر میکنید پراید بره الان یه ماشین 21 میلیونی گذاشتن بیاد توی خط؟ نخیر ،مجبوری بری 5 میلیون بیشتر بدی تیبا بخری
        مَشتی باش

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. یاسین

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    مشکل ما تمام این سالها یه چیز بود اینکه این تفکر وجود داشت که ما بدون نیاز به دانش خارجی میتونیم خودروساز بشیم فکر میکردن چون در حد فرمول خودروسازی رو بلدن میتونن خودروساز بشن و یه چیزی در حد استانداردهای جهانی تولید کنن ولی انقدر تو این خواب خرگوشی فرو رفتن و فقط به این فکر بودن که یه چیزی تولید کنن بفروشن که به سود برسن حالا میبینن 100 ساله دارن در واقع رو دوسه تا پلتفرم پراید و 405 206 مانور میدن و در واقع هیچ کار رو به جلویی تو صنعت خودرو انجام ندادن مثل کسی که خواست از اول چرخو اختراع کنه
    درمان این بیماری صنعت خودرو ما یه چیزه اینکه خودروسازی از انحصار دولتی کاملا در بیاد و فقط دولت حمایت مالی انجام بده و شرکت های خصوصی شریک خودروهای سازهای اقتصادی دنیا یعنی ژاپنی ها فرانسوی ها و کره ای ها مدلهای اونارو در داخل داخلی سازی بکنن با قیمت خوب برسونن دست مردم در عین حال هم مثل قراردادی که تازگی بسته شد با کمک با تجربه های دنیا پلتفرم هایی رو تعریف کنن و روی اون خودروهایی رو بصورت ملی با کمک اونها طراحی یعنی اینا حقیقت اینه بعد از اینهمه سال تازه فهمیدن چه اشتباهی میکردن که این قرارداد اخیر انجام شد چیزی که باید 30 سال پیش بهش میرسیدن ولی خب اونموقع فضای فکریشون کاملا مخالف غرب بود و فکر کنم حرف این ایده هم جرم حساب میشده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسین

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (658 ديدگاه)

      یه چیز جالبی هم که هست انتظارتشونم جالبه میخوان هرخودروسازی میاد باهاشون قرارداد میبنده همون روز اول همه تکنولوژیش رو در اختیار اینا قرار بده باورتون نمیشه اینو منو از یه بنده خدایی شنیدم تو ایران خودرو گفت ما تو اردیبهشت 3 تا دونه 2008 تونستیم تولید کنیم!!!! این ماشین خیلی مهندسیش از دانش ما بالاتره شاید واقعا نتونیم تو سال اول انتظارات تولید رو براورده کنیم بعد میان انتقاد میکنن چرا پژو سیتروئن دانشش رو به ما نمیده خب مرد حسابی اگه به ادمی که خیلی تشنس یهو یک عالمه اب بدی حالش بد میشه تو یه 2008 ساده رو نمیتونی مهندسیش رو هضم کنی بعد انتظار داری PSA یا رنو نیسان همون روز اول بیاد تمام تکنولوژی هاش رو در اختیار شما بگذاره تولید داخلش کنین اروم اروم بابا شما تا دیروز دانشتون از ماشین موتور tu5 پونزده سال پیش پژو بود بعد انتظار دارین موتور EP6 رو یه شبه بتونین درک کنین داخلی سازیش کنین میگفت ما سیستم THP موتور EP6 رو که فناوری مشترک ب ام وه و پژو رو کالبد شکافی کردیم اصلا با چیزهایی رو به رو شدیم حس کسایی رو داشتیم که ادم فضایی دیدن بعد اینا توقعاتی دارن سر به فلک میذاره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. ACR VIPER

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    دقیقا صنعت خودرو ایران یکی از دلایل عدم پیشرفتش دولتی بودنشه
    همچنین مدیرانی بسیارنا لایق و نا کارامد
    همچنین عدم تولید موتور وپلتفرم طبق استانداردهای جهانی
    رییس سایپا میگفت تا وختی مردم متقاضی پراید هستند ما تولید میکنیمش که نشان از محبوب بودنشه.!😒 آخه بی شرمی تا چه حد؟
    که دلیل اصلیش نبود رقیب مستقیم و جیب خالی اکثر ماهاست
    وولکس واگون اگه یه ماشین واسه بازار ایران بسازه با قیمت زیر سی ملیون خدا شاهده کسی حتی شیکر نمیریزه رو پراید
    تو کشوری هستیم که حقوق مصرف کننده ها کوچکترین ارزشی واسه خودرو سازها نداره

    به امید روزی که همه در حال ساخت و ساز ایران باشیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. حسین

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    انگار قراره پراید وانت و ۱۴۱ و ۱۱۱ و مدل معمولی رو از خط تولید در بیارن و ۱۳۲ باقی بمونه . بالاخره یک عالمه قطعه و موتور تو انبار باد میکنه و باید خرد خرد بدن بره ..
    و همه ی اینا . اما و اگر و شاید ها هست
    باید سیستم ایران مثل المان بشه . خودرو ی ملی با تسهیلات ویژه و مالیات کمتر و در قبالش خودرو وارداتی با قیمت جهانی ولی با داشتن مالیات سالیانه به نسبت موتور و آلایندگی و سگمنت
    این میشه یک بازار رقابتی سالم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Saman

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (177 ديدگاه)

    این مثلن تولیدات ایران خودرو و سایپا مرگ ندارن و فقط پوست میندازن :گفتن پیکان به علت آلودگی و ناامن بودن حذف ولی عملن فقط صندلیهای عقب پیکان حذف شد و تحت نام وانت باردو!! یا همان پیکان وانت به حیات ادامه داد و حالا dna و مهندسی ژنتیک پیکان به آریسان سرایت کرده :D و وانت نیسان آبی نقش f150 رو واسه ایران بازی میکنه :D و فکر نمیکنم ایران صنایع خودروسازی داشته باشه و فقط ادای خودرو ساز بودنو درمیاره :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. پرسپولیس

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (8 ديدگاه)

    کل خودروها از وانت پیکان وپیکان پژو وانواع آن پرایدنیسان جونیور سمند همه اینها کلا بایدنابودشوندوتنهاباقراردادهای خوب وهمکاری باخودرو سازان جهانی میشوداین معضل راحل کردآن هم از ماشین 1200سی سی تا سفارشی دست ساز نه چهارتاآدم بروند بین محصولات ازرده خارج بگردن بیارندنه اینجور نمیشه بازارخودرو یعنی انواع شرکتها دررقابت ازتولیدداخل از واردات که به نفع کشور ومشتری باشدوراحت ترین راه حل پولداری وخرید خودروی هرچند گران وکم تنوع وارداتی هست وسلام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. سعید(تهران)

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    چیزایی که توی مقاله بود رو فکر نکنم دست کم بچه های سایت ندونن، فقط بگم عمر و انرژی خودتون رو سر اینکه ایران روزی خودروساز بشه تلف نکنید، ما تلف شدیم شما نشید، موضوع فقط سر پوله، ۵ میلیون آهن قراضه سر هم کنن و ۲۰ میلیون بفروشن، توی ماشین مدرن همچین سودی نمیتونن بخورن، از اونطرفم که میتونن کلی گمرکی بگیرن از واردات، حالا پیدا کنید پرتقال فروش را…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ACR VIPER

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    تازه گیرم که پراید بره توامسال
    درست عین پیکان بار تا ده سال بعد از نسخه سدان زنده موند و بعدش روآ وانتو رو جایگزینش کردن
    حالا!
    الان ۹۶ پراید وانت تا ۱۴۰۶ تولید میشه
    سپس ساینا رو از وسط قاچ کرده ورو پلتفرن پراید نهاده و دو باره تولد آریسانی از سایپا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ROHAM

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (734 ديدگاه)

    ای کاش…
    ای کاش…
    و ای کاش…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حسن

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    رنو هم خصوصی نیست و دولتی است. مسئله چیز دیگریست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. parsa

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    حالا مشتقات پراید بمونن ، طوری نیست … این پرایده بره فقط ..

    گفته بودن قراره رنو کویید رو جایگزین پراید کنن …
    اگه جایگزین بشه ، یه تحول خوبی تو بازار رخ میده و کم کم هم تیبا و اینا کم رنگ میشن .. البته با کمک سازندگان و دولت که دست از سر ساختن خانواده پرایدبردارن ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مانی

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (143 ديدگاه)

    یه بار با یکی از آشناها سوار ماشین بودیم گفت پراید بهترین ماشین دنیاست خیلی کم مصرفه.خرجش کمه.تعمیرش آسونه!!!همونجا میخواستم سکته بزنم!!!!!مردم بدبخت ما نمیدونن خودروی خوب چیه.نمیدونن کم مصرف یعنی چی.نمیدونن استهلاک خودرو یعنی چی چون اصلا ماشین درست حسابی هیچ وقت سوار نشدیم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. شایان

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (41 ديدگاه)

    از رده خا رج کردن یه خودرو تو ایران?? واقعا هر وقت این جملرو میشنوم یا میبینم کهیر میزنم. دوستان اون چیزی که هر 20 سال یه بار تو ایران از رده خارج میشه خودرو نیست صرفا اتاقه!! الان 12 ساله پیکان از رده خارج شده اما نه خودش فقط اتاق سواریش همین. الان با باردو و آریسان و کارا و هزار جور قاتل دیگه پیکان هنو زندست. پراید هم همینه شاید شاید دیگه مجبور شن اتاقش رو از رده خارج کنن وگرنه که با تیبا و پراید وانت و ساینا و کوییک هم چنان به حیات خودش ادامه میده.تازه موتور پرایدو تونستن با کمک کشور برادر چین با گیرباکس cvt مچ کنن بابا اول راهه هنو??. تو ایران قانون بقای پلتفرم وجود داره. پلتفرم نه به وجود میاد نه از بین میره بلکه از اتاقی به اتاق دیگه منتقل میشه ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. رامین

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نصف بیشتر کساییکه اینجا شدن مدعی منافع ملت همی الان پونصد تمن تخفیف بدن با وام میریزن جلو نمایندگی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. علی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (30 ديدگاه)

    من موندم این خودرو ساز ها با این همه فروشو سود چرا باز ضرر میکنند و بدهی دارند!!!؟
    مثالش همین سایپا!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. پدرام

    ۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (132 ديدگاه)

    مشکل پراید نیست، مشکل سیاست ها و مدیریت ماست که بعد 20 سال از پراید تیبا در میاریم. با مدیریت کره ای از پراید بعد 20 سال آزرا در اومده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Fuhrer

    ۵ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مَشتی های عزیز
    وقتی میرم روی دست انداز ماشین سمت شاگرد صدا میده
    ایراد از کمک فنره یا سر پولس؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا