هفته نامه

وقتی آنور آبی‌ها هم از گران‌فروشی و سودجویی گله می‌کنند!

هاچبک های داغ همیشه نمونه‌هایی ارزان‌قیمت برای افرادی هستند که طالب لذت رانندگی بوده‌اند. نمی‌توانید یک خودروی اسپورت بخرید؟ نگران نباشید، خودروسازان هاچبک های کامپکتی را تولید می‌کنند که از نظر هیجان رانندگی با نسخه‌های گران‌تر برابری کرده و البته قیمت کمتری دارند. خب به نظر می‌رسد این رویه تا زمانی وجود داشته که جدیدترین نسل هاچبک های پرقدرت و برگرفته از کف پیست عرضه نشده بودند…


فورد فوکوس و فیستا ST به همراه فولکس‌واگن گلف GTI ثابت کرده بودند که برای لذت بردن از یک خودروی هیجان‌انگیز نیازی به پرداخت مبالغ زیاد نیست. طرفداران خواهان قدرت و پرفورمنس بیشتر و ظاهری باابهت تر بودند و هم‌اکنون به لطف فورد فوکوس RS و هوندا سیویک تایپ R این خواسته‌ها مهیا شده‌اند.


متأسفانه افرادی که خواهان این هیجان زیادی هستند باید کیف پول خود را بیشتر باز کرده و مبلغ بیشتری را خرج کنند.

فورد جی تی
این رویه بیشتر در سوپرکارهای تولید محدود و خودروهای اسپورت چون فورد GT یا پورشه ۹۱۱ R دیده می‌شود. فورد از خریداران خواسته قراردادی را امضا کنند که طی آن گفته شده باید خودرو را حداقل دو سال نگه دارند. جان سینا این قرارداد را زیر پا گذاشت و فورد هم به همین خاطر از او شکایت کرد.

جان سینا
پس از آنکه قیمت ۹۱۱ R فوق‌العاده بالا رفت پورشه تصمیم گرفت درباره مشتریانی که خودروی خود را می‌فروشند کاری انجام دهد. این خودروساز آلمانی لیستی را تهیه کرد که در آن مشتریان سودجو نمی‌توانند مدل‌های تولید محدود و خاص را خریداری نمایند.

Porsche 911 R
درحالی‌که افزایش قیمت خودروهای خاصی همچون فورد GT و پورشه ۹۱۱ R پس از خرید موضوع غریبی نیست اما این اتفاق نباید برای خودروهای ارزان‌تری همچون فوکوس RS و سیویک تایپ R بیفتد. هر دو خودرو بهای آغازین حدود ۳۵ هزار دلاری داشته اما خریداران اولیه این خودروها را با بهای بیشتری نسبت به قیمت پایه به فروش گذاشته‌اند.


این وضعیت برای سیویک تایپ R بدتر هم بوده زیرا جدیدتر و تولید محدودتر است. حتی شاهد ارائه قیمت‌های ۸۲ هزار دلاری برای این هاچبک هستیم که واقعاً مضحک است. هم‌اکنون چند وقتی از عرضه فوکوس RS می‌گذرد و اوضاع کمی جالب شده است؛ اما این امر باعث نشده مردم از ارائه قیمت بالا برای خودروی خود منصرف شوند زیرا یک نفر در eBay روی خودرویش قیمت ۵۰۵۴۰ دلاری گذاشته درحالی‌که قیمت آن باید حدود ۴۳ هزار دلار باشد.

2017 Honda Civic Type R
برای اینکه سودجویان قیمت گزافی برای خودروی خود تعیین نکنند تمامی خودروسازان باید برنامه‌ای به منظور جلوگیری از این کار در نظر بگیرند. فکر می‌کنیم قرارداد تهیه شده توسط فورد چندان جالب نبوده اما هر خودروسازی باید قوانینی را در رابطه با این‌گونه شرایط وضع کنند تا سودجویان بهای بالا برای محصولات خود تعیین نکنند.

2017 Honda Civic Type R
هاچبک های داغ توسط افراد عاشق برای خریداران عاشق ساخته می‌شوند و این خودروها باید برای طرفداران واقعی باشند نه مردمی که به دنبال سودجویی هستند. خودروسازان نباید تنها به فکر فردی باشند که دو نمونه از ۹۱۱ را می‌خرد بلکه باید یک خریدار متوسط را که به سختی می‌تواند یک سیویک تایپ R یا فوکوس RS را می‌خرند نیز در نظر بگیرند.


پی‌نوشت: متنی که از نظر گذراندید سطح دغدغه نویسندگان خودرویی خارج از کشور است. متأسفانه در بازار داخلی نه تنها چنین مواردی هرگز دیده نمی‌شود بلکه خیلی از خودروسازان و واردکنندگان در سیاه‌بازی افزایش قیمت خودرو مشارکت می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Muty

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1847 ديدگاه)

    وقتی آنور آبی‌ها هم از گران‌فروشی و سودجویی گله می‌کنند!

    عجب آدم های بدی هستن !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      ««متأسفانه در بازار داخلی نه تنها چنین مواردی هرگز دیده نمی‌شود بلکه خیلی از خودروسازان و واردکنندگان در سیاه‌بازی افزایش قیمت خودرو مشارکت می‌کنند.»»
      .
      دقیقا میخواستم همینو بگم!!!
      اونجا دغدغه اینه که ۴تا خریدار خودرو قیمت دست دومش رو بی‌جهت بالا نبرن
      اینجا دغدغه‌ای نیست که حتی خودروسازان یا واردکنندگان خودرو میارن انبار میکنن نمیدن تو بازار که گران بشه یا با تعرفه جدید بفروشن
      .
      ضمنا شخصا عاشق نسل فعلی سیویک تایپ R هستم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. بی نام

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    تفاوت اینه که تو کشور ما خود خودروسازها بازار رو متلاطم می کنن اما خودروسازهای اونور ابی از متلاطم شدن بازار جلوگیری میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ونوم اف ۵

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    میان افزایش ۳۰ میلیونی اونا با افزایش ۳۰۰ میلیونی ما تفاوت از زمین تا اسمان است پدال جان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ونوم اف ۵

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    اگهی استخدام : شرکت ویران خوندرو و سایدست به دنبال افرادی هستند که در متن بالا بازار را متشنج نموده اند لازم است افراد زیر سریعتر به جاده مخصوص مراجعه و پس از اموزش سایر روشهای تشنج بازار با حقوق خوب استخدام شوند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیر رضا

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (92 ديدگاه)

    میگم این خارجی ها هم آب نمیبینن وگرنه شناگر های ماهری هستن!!!
    تو داخل که خود وارد کننده ها و سازنده ها مربی شنا تشریف دارن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حالا یکی

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (160 ديدگاه)

    وقتی آنور آبی‌ها هم از گران‌فروشی و سودجویی گله می‌کنند؟؟؟؟؟
    خال مه رویان سیاه و دانه فلفل سیاه هر دو سوزانند اما این کجا و آن کجا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. pouya

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    نفرین چیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. پرسپولیس

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    اونجا خودردسازهادادشان درآمده اینجا مشتری ومصرف کننده دادش درآمده آنها باآن همه شرایط وموقعیت طرف هارشده دست به کارهایی میزند که شایداصل فلسفه شرکتها را زیرپامیگذارد اینجا خودروسازهااصل واساس وبنیادخانوادهارا به آن وردنیا میفرستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. شاهین

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1167 ديدگاه)

    اونجاهم ایرانی زیاد هستا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا