مرسدس بنز

کدام‌یک سریع‌تر است؟ مرسدس-آام‌گ S63 یا S65؟

در خانوادهٔ مرسدس بنز S کلاس، دو نسخهٔ اسپرت و عملکردی وجود دارد که S63 و S65 نام داشته و توسط آام‌گ ساخته می‌شوند. این دو خودروی توسط یک شرکت ساخته شده‌اند اما یکی قلب V8 و دیگر V12 در سینه دارد. به نظر شما کدام‌یک سریع‌تر خواهد بود؟ مطمئناً میگویید V12، درست است؟ پاسخ این سؤال ممکن است ساده به نظر برسد اما نسخه‌های AMG از جدیدترین مرسدس بنز S کلاس نشان می‌دهند که داستان به این سادگی‌ها نیست. برای روشن شدن قضیه، در ادامه مقایسه‌ای خواهیم داشت میان این دو سدان سوپرلوکس اسپرت.

S63 جدید مجهز به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 است که جایگزین نسخه قبلی ۵.۵ لیتری ۵۷۷ اسبی شده و ۶۰۳ اسب بخار (۶۱۲ps) قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که S65 از موتور ۶ لیتری V12 با ۶۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. هردوی این موتورها به دو توربوشارژ مجهز هستند و حداکثر سرعت هردو مدل‌ نیز به‌صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است اما با سفارش پکیج آپشنال AMG Drive، سقف سرعت هردو به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش میابد.

اما تفاوت اصلی در شتاب مشخص می‌شود؛ یعنی جایی که S63 سریع‌تر است. بسیار سریع‌تر. تنها ۳.۵ ثانیه طول می‌کشد تا این ماشین از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد درحالی‌که S65 برای این کار به ۴.۳ ثانیه زمان احتیاج دارد. شاید بپرسید که چه چیزی موجب چنین اختلافی شده است؟ آیا وزن کمتر S63 علت این امر است؟ S65 حدود ۱۸۰ کیلوگرم سنگین‌تر از S63 است همچنین وزن بیشتر دماغهٔ آن ممکن است در جاده‌های پرپیچ‌وخم موجب کُندی آن شود؛ اما زمانی که هردو خودرو وزنی بیشتر از ۲ تن دارند، این اختلاف وزن به‌سختی می‌توان موجب چنین تفاوت بزرگی شود.

نه، این تفاوت به خاطر وزن نیست بلکه تا حد زیادی از آن به کشش مربوط می‌شود یعنی جایی که S63 مجهز به سیستم چهارچرخ محرک ۴Matic است اما تمامی گشتاور عظیم موتور V12 مدل S65 به‌طور کامل به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. همچنین S63 از یک گیربکس جدید ۹ سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کند درحالی‌که انتقال نیرو در S65 توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک انجام می‌گیرد. البته S کلاس‌های آام‌گ تنها خودروهای عملکردی گران‌قیمتی نیستند که انتخاب میان پیشرانه‌های هشت سیلندر و دوازده سیلندر را ارائه می‌کند اما تفاوت میان این دو خودروی مرسدس بنز چشمگیر است و تنها نمونه‌ای است که در آن موتور کوچک‌تر عملکرد بهتری دارد.

به‌عنوان‌مثال، فراری GTC4 Lusso با دو پیشرانهٔ مختلف ۳.۹ لیتری V8 توئین توربو به قدرت ۶۱۰ اسب بخار و گشتاور ۷۶۰ نیوتن متر یا ۶.۳ لیتری V12 با ۶۹۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور عرضه می‌گردد. نسخهٔ دوازده سیلندر این خودرو با سامانهٔ چهارچرخ محرک ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و نهایتاً توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۴۵ کیلومتر در ساعت را دارد درحالی‌که نسخهٔ هشت سیلندر دیفرانسیل عقب برای این کار به ۳.۵ ثانیه زمان احتیاج دارد و نهایتاً می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

آستون‌مارتین نیز هم‌اکنون مدل DB11 را با دو پیشرانهٔ مختلف V8 و V12 تولید می‌کند که هردو از نوع توئین توربو بوده و نیروی آن‌ها به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. موتور V8 این خودرو نسخه‌ای از همین پیشرانهٔ بکار رفته در مرسدس S63 است که در DB11 قدرتی معادل ۵۱۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۶۷۵ نیوتن متر تولید می‌کند. این نسخه ظرف ۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و در ادامه به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند. موتور V12 اما ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور داشته و DB11 را ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت و نهایتاً به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

بنتلی نیز در مدل‌های کانتیننتال GT و فلاینگ اسپار دو پیشرانهٔ مختلف ۴ لیتری V8 توئین توربو و ۶ لیتری W12 توئین توربو را با سطوح قدرت مختلفی از ۵۰۰ اسب بخار تا ۶۲۵ اسب بخار عرضه می‌کند. همهٔ این خودروها را می‌توان به‌طور مستقیم با مرسدس بنزهای S63 و S65 مقایسه کرد؛ اما شتاب در این محصولاتِ فراری، آستون‌مارتین و بنتلی بسیار نزدیک به هم است زیرا آن‌ها همان‌طور که طبق عملکرد در دنیای واقعی عمل می‌کنند، به بازاریابی و موقعیت محصولات خود نیز توجه دارند اما آام‌گ قدرت عظیمی را بدون کشش مناسب ارائه می‌کند.

منبع: CarScoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. مهدی 911

    ۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (459 ديدگاه)

    کاش بنز اس کلاس را فقط 8 و12 سیلنر بزنه تا ابهت بیشتری داشته باشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۲ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (146 ديدگاه)

      سری 7 که تو همون کلاسه با موتور دو لیتری تویین توربو اومده ایران حالا حساب کن اون وزن با یه موتور 248 اسبی اصلا راه نمیره دیگه

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Amir Schumacher

        ۳ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        اگر راه نمی‌رفت مردم نمی‌خـریدن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Pooya

    ۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (35 ديدگاه)

    یعنی دو لیتر اختلاف تو حجم موتور و فقط ۲۰ اسب بخار عملکرد بهتر؟ عجیبه?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرش

      ۲ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (27 ديدگاه)

      دقیقا سوال من هم هست. یه حساب کتاب ساده بکنیم. S63 به ازای هر لیتر حجم موتور 155 اسب قدرت تولید میکنه و S65 فقط حدود 107 اسب. 107 اسب به لیتر برای یه مرسدس و AMG با تویین توربو شارژ احتمالاً عملکرد خوبی محسوب نمیشه. واقعا باید دید که غیر از لاکچریت (!) چه چیزی اختلاف 90 هزار دلاری که فرشاد گفت رو توجیه می کنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ماکان باند

        ۳ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (47 ديدگاه)

        داداش من از طرف جناب حداد عادل از شما تشکر ویژه و مخصوص دارم که کلمه جدید و کاربردی رو به زبان فارسی اضافه کردی
        لاکچریت !!!!!????
        دمت گرم داداش

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. فرشاد

    ۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    نسخه دوازده سیلندر 234 هزار دلار قیمتشه، در حالی که قیمت نسخه هشت سیلندر 144 هزار دلاره! قطعا اختلاف قیمت ۹۰ هزار دلاری بی دلیل نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. kasra

      ۲ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (84 ديدگاه)

      اس65 چه مزیت هایی نسبت به اس 63 داره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Amir Schumacher

        ۲ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        یه V۱۲ هستش و یک دنیا مزیت

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. امير علي

    ۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (399 ديدگاه)

    هر کدوم که کندتره بدین به من من راضیم?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Kamran

    ۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    ارزو s65 رو به گور میبرم :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ACR VIPER

    ۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    نسخه دوازده سیلندر صد در صد لوکس تر ولاکچری تر از نسخه هشت سیلندره
    V12با روحیه پول دارا و متمولین کلا جور تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. شایان

    ۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (146 ديدگاه)

    عاشق S کلاسم در واقع بنز S یه ماشین آمریکاییه بزرگ ایمن قوی با ابهت پس قطعا بنز S آمریکاییه حالا مهم نیست کجا ساخته شده باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. اس کلاس

      ۲ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (24 ديدگاه)

      چند روزه دارم کامنتهاتو و میخونم اصلا معلوم نیست کجایی این دنیا یا اون دنیا!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شایان

        ۳ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (146 ديدگاه)

        شما داستانها رو دنبال کن اینور یا اونورش مهم نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. Achtung

    ۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (423 ديدگاه)

    به این میگن مقایسه منصفانه بنز رو باید با بنز مقایسه کرد نه با لکسوس و جنسیس

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. اکبر

    ۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    دلیل این تفاوت عملکرد بین s65 و s63 رو این مطلب کاملا روشن میکنه:

    توبیاس موئرز رئیس بخش مرسدس-آ ام گ:
    در بالاترین سطح،مدل‌های AMG 65 قرار دارند: “ما آینده‌ای برای مدل‌های 12 سیلندر خواهیم داشت.” اما برخلاف سایر مدل‌های AMG، مدل‌های 65 بیش از همه‌چیز روی لوکس بودن و پرستیژ تمرکز دارند. پرفورمنس به‌صورت پیش‌فرض در دستور کار قرار دارد اما این مدل‌ها باید حسی منحصربه‌فرد، مخصوص و انحصاری داشته باشند. مردم به این خاطر مدل‌های 65 را می‌خرند که آن‌ها فوق‌العاده‌تر از مدل‌های 63 هستند
    https://www.pedal.ir/%d8%a8%d9%86%d8%b2/%d8%a2%db%8c%d9%86%d8%af%d9%87%e2%80%8c-%d9%85%d8%b1%d8%b3%d8%af%d8%b3-%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%85-%d8%ac%db%8c-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%87%d8%af-%d8%a8%d9%88%d8%af/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Saied

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    واقعا یه اسطوره هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. sevlan

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (186 ديدگاه)

    چون ۱۲ سیلندره ، فکرشو بکن ،۱۲ سیلندر وی ، صداش ، ارتعاشش ، دست ساز بودنش ،نرمی و پرستیژش و ۱۰۰ تا دلیل دیگه میگه که s فقط ۱۲ سیلندر و دف عقب!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. mohammad_fm480

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    هردو عالی هستن ولی عشق است 12 سسیلندر و دف عقب ولی اس 63 بنظرم طراحی جذاب تری داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا