ایستگاه خبر

انواع مدل پنجره‌های سنتی دکوری

رپورتاژ: زمانی که از موضوعات طراحی دکوراسیون یا معماری صحبت می‌کنیم می‌توانیم افتخار کنیم که تاریخ غنی ایران در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. جالب اینجاست که با نگاه به هر بخش از تاریخ ایران علاوه بر وجود یکپارچگی و یک دست بودن، ویژگی‌های معماری آن عصر قابل توجه و مشخص است. برای مثال آنچه از طراحی دکوراسیون در دوران ساسانیان می‌بینیم، با آنچه که در زمان صفویه مشاهده می‌شود یکپارچگی دارد، اما این یکپارچگی به معنای تقلید نیست و هر بار ارزشی به آن افزوده شده است.

چرا حفظ معماری و دکوراسیون سنتی مهم است؟

لازم است اشاره کنیم که این روزها استفاده از اقلام نوستالژیک در منازل نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از مردم علاقه دارند که از سبک دکوراسیون سنتی در طراحی منازل خود بهره ببرند.

پنجره های سنتی

حفظ معماری و سبک دکوراسیون اصیل سنتی ایرانی نیز به این دلیل حائز اهمیت است که ارتباط ما را با گذشته برقرار باقی نگه می‌دارد. از طرفی استفاده از این سبک‌های سنتی باعث ایجاد حس آرامش درونی نیز می‌شود. البته باید توجه کنیم که در مورد استفاده از سبک دکوراسیون سنتی در زندگی امروزه باعث ایجاد مشکلی نخواهد شد، چرا که این سبک علی رغم ارتباط با گذشته به سمت جلو در حرکت است و خود را با شیوه ساخت و ساز امروزی ادغام کرده است.

دکوراسیون سنتی ویژگی‌های به خصوص خود را دارد

اگر از نوع معماری و نحوه ساخت منازل سنتی چشم پوشی کنیم، فرش اولین چیزی است که ما را یاد معماری سنتی ایران می‌اندازد. قالی و فرش از مهم‌ترین نمادهای هنر ایرانی و دکوراسیون داخلی ایرانی هستند. فرش و قالیچه قلب تپنده دکوراسیون سنتی ایرانی محسوب می‌شود.

موارد دیگری مثل انواع ظروف، سرامیک و سفال، پشتی‌ها و تشک‌های سنتی، رنگ بندی‌های شاد، مبلمآن‌هایی با نقش و نگار سنتی و نقش و نگارهای مخصوص دیوارها و سقف‌ها از مهم‌ترین نشانه‌ها و ویژگی‌های دکوراسیون سنتی ایران به شمار می‌روند.

پنجره‌های سنتی دکوری در معماری ایرانی

نورپردازی خانه از مهم‌ترین مسائلی است که در طراحی دکوراسیون سنتی خانه‌های ایرانی به آن توجه می‌شد. البته نورپردازی در دکوراسیون سنتی ایران مسیر بسیار جذابی دارد، چرا که تا جای ممکن تلاش می‌شود تا نور محض وارد اتاق نشود. در فلسفه دکوراسیون سنتی ایران، آزادی بی حد و حصر نور ارزش آن را از بین می‌برد؛ بنابراین مهم‌ترین جلوه و نماد دکوراسیون سنتی از نظر بیشتر علاقه‌مندان به این سبک، پنجره‌های سنتی هستند.

پنجره‌های ارسی دارای خاصیت درون گرایی نیز هستند، به این معنا که باعث محدود کردن دید از خارج خانه هستند. این پنجره‌ها در انواع مختلفی وجود دارند. برخی از این پنجره‌ها سنتی با نازک کاری تزئین می‌شوند، برخی از منبت کاری بهره می‌برند و برخی دیگر با معرق کاری یا خاتم کاری تزئین می‌شوند.

در بیشتر موارد این پنجره‌های دکوری از چوب ساخته می‌شوند و در جنس‌های دیگر به سختی یافت می‌شوند. البته مدل‌های چوبی نیز در دو مدل وجود دارند. مدلی که با تلق و پلکسی ساخته می‌شود و مدل‌هایی که با شیشه‌های رنگ ساخته می‌شوند. پیشنهاد ما مورد دوم است.

پنجره‌های سنتی از چه بخشی‌هایی تشکیل می‌شوند؟

این پنجره‌ها از ترکیب شیشه‌های رنگ و گره چینی ساخته می‌شوند. گره چینی ترکیباتی از چوب است که با در نظر گرفتن طرح‌های هندسی ساخته می‌شود. در واقع قطعاتی از چوب یک اندازه با نام‌های آلات و لغت به یکدیگر متصل می‌شوند تا اشکال هندسی جدیدی به وجود بیاورند.

پنجره‌هایی که بعضاً شکل و شمایلی رنگارنگ دارند و بهتر از هر جای دیگر در مسجد نصیر الملک شیراز استفاده شده اند. استفاده از این پنجره‌ها در مسجد نصیر الملک به بهترین شکل ممکن صورت گرفته و این مسجد را در لیست ۱۰ مورد از زیباترین مساجد سراسر جهان قرار داده است. شاید اگر به لطف پنجره نگاری‌های زیبای آن نبود، نصیرالملک نیز به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری گردشگران خارجی به شمار نمی‌رفت.

تصاویری از انواع پنجره‌های سنتی دکوری

این روزها تنوع در هر چیزی بیداد می‌کند. حتی در میان پنجره‌های سنتی نیز می‌توانید انواع مختلفی از طرح‌ها و رنگ‌ها را ببینید و از میان آن انتخاب کنید. شاید خیلی از این مدل‌ها که در دسته پنجره‌های دکوری سنتی قرار می‌گیرد حتی به ذهن طراحان آن روزها هم نمی‌رسیده، اما الآن تمام این مدل‌ها را می‌توان از انواع پنجره‌های سنتی دکوری دانست. البته شاید در آپارتمان‌های اجاره‌ای امروزی نتوان خیلی این مدل پنجره‌ها را دید اما هنوز هم اجاره خانه هایی با این سبک امکان پذیر است.

پنجره های سنتی

دکوراسیون سنتی فقط برای منازل نیست

شاید حتی بتوانیم منازل را در اولویت‌های بعدی قرار دهیم، چرا که خیلی افراد نیز از انواع دیگر دکوراسیون مثل دکوراسیون مدرن لذت می‌برند. سفره خانه‌ها، رستورآن‌ها و مساجد معمولاً از مکآن‌هایی هستند که میزان استفاده از دکوراسیون سنتی در آن‌ها بسیار مشاهده می‌شود.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا