زمانی که بحث عرضه پژو ۳۰۸ GTi توسط بخش پژو اسپورت پیش میآید واضح است که این کمپانی فرانسوی سرسختانه به فلسفه “زمانی که چیزی خراب نشده آن را درست نکنید” پایبند بوده است.
میبینید، در جایی که اکثر برندها تغییرات نسبتاً مفصلی را در میانه عمر یک محصول در نظر میگیرند اما پژو تغییر چندانی در هاچبک داغ و پرچمدار خود صورت نداده و نتیجه گرفته که این خودرو تقریباً عالی بوده است. بله برخی اصلاحات ظاهری در ۳۰۸ GTi انجام پذیرفتهاند و البته تغییراتی نیز در سیستم اطلاعات سرگرمی و اضافه شدن برخی رنگهای جدید بدنه وجود داشته اما دیگر جنبههای این خودرو با نمونهای که در سال ۲۰۱۴ معرفی شده یکسان هستند.
زمانی که خودرو را از نزدیک میبینید حتی سرسختانهترین طرفداران پژو نیز برای تشخیص تغییرات صورت گرفته به مشکل برمیخورند. در نمای جلو، جلوپنجره بزرگتر و چراغهای اصلاح شده باعث شدهاند این خودرو به کراس اوور ۳۰۰۸ نزدیکتر شود. در نمای عقب شاهد فینیش تیره چراغها هستیم. همانند مدل قبل از فیس لیفت، نیمه عقب ۳۰۸ GTi رنگ مشکی متالیک پرلا نرا را داشته و هماکنون میتوان نیمه جلویی را به رنگ چشمنواز آبی مگنتیک سفارش داد.
با وارد شدن به کابین حتی تشخیص تغییرات سختتر نیز میشود. در نگاه اول کابین خودرو دقیقاً مشابه نمونه قبلی است و طراحی مینی مالیستی داشبورد تحت سلطه طراحی برجسته کاکپیت i پژو قرار دارد. همانند گذشته کیفیت ساخت کابین تقریباً با فولکسواگن گلف برابری میکند و کابین ۳۰۸ GTi را میتوان خوشساخت دانست.
البته با نگاهی تیزبینانه متوجه خواهید شد که گرافیک صفحه اطلاعات سرگرمی بهبود یافته است. دیگر مجبور نیستید برای رسیدن به عملکرد موردنظر چندین بار منوی لازم را لمس کنید. البته هنوز هم کنترلهای سیستم تهویه در چند منوی دیگر پنهان شدهاند که از موارد عجیب به شمار میرود.
همانند دیگر مدلهای ۳۰۸، نسخه GTi هماکنون با ارتباط گوشی هوشمند ارتقا یافته در دسترس بوده و سیستمهای اپل کارپلی و اندروید اتو بهصورت استاندارد در آن وجود دارند.
البته برای رانندگان علاقهمند، ارتباط ۳۰۸ با جاده بوده که نقطه فروش قدرتمندی را ایجاد کرده و خوشبختانه این موضوع بدون تغییر باقی مانده است. بخش اعظم این موضوع به خاطر این است که پژو به زیرساخت ۳۰۸ GTi دست نزده است. زیر کاپوت همان پیشرانه ۱.۶ لیتری ۲۶۷ اسب بخاری توربو و همان تنظیمات سیستم تعلیق وجود داشته و اینها در ترکیب با هندلینگ تیز و سواری راحت کار خود را به خوبی انجام میدهند. گیربکس ۶ سرعته دستی نیز که تنها گزینه موجود بوده هماهنگی مناسبی با مجموعه فنی داشته و البته نباید از دیفرانسیل لغزش محدود تورسن غافل شد.
همانگونه که انتظار دارید پرفورمنس خودرو قوی بوده و پژو ادعا میکند این خودرو در ۶ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد. پیشرانه ۱.۶ لیتری پژو کاملاً نمیتواند با پیشرانه ۲ لیتری فولکس گلف GTI یا سئات لئون کوپرا برابری کند اما هنوز هم وقتی پیشرانه پژو دور ۳۰۰۰ را پشت سر میگذارد جادوی واقعی خود را نشان میدهد. این پیشرانه خیزش دوری مناسبی داشته و عملکرد هماهنگی با گیربکس دارد. تعویضهای گیربکس این خودرو دقیق است. همچنین میتوان با انتخاب حالت اسپورت باعث تیزتر شدن پاسخ پدال گاز و مشاهده پشت آمپرهای قرمز شد اما صدای پیشرانه که بهصورت مصنوعی افزایش مییابد چندان جالب نیست.
هنوز هم مانند نسخه قبلی این شاسی پژو است که میدرخشد. سیستم فرمان مستقیم بوده و توزیع وزن طبیعی دارد همچنین چسبندگی آنها واقعاً بالاست. بخشی از این موضوع به خاطر دیفرانسیل لغزش محدود است که توانایی زیادی برای انجام دستورات شما حتی در زمان شتاب گیری یا عبور از پیچهای تند دارد. در راههای ناهموار چرخهای جلو برای به دست آوردن چسبندگی کمی به تقلا میافتند اما این بهایی کوچک است که برای کشش زیاد میپردازید.
پژوی به خوبی بالانس شده جنبهی لذت بخشی نیز دارد. با فشار پدال گاز در هنگان عبور از میانه یک پیچ یا اندکی بازی با ترمزها باعث میشود دم خودرو به زیبایی و چند درجهای بچرخد. این را هم اضافه کنیم که آپشن دامپرهای تطبیقی برای این خودرو وجود ندارد اما خب ۳۰۸ GTi نیازی هم به آنها نشان نمیدهد.
همانند تمامی هاچبک های خوب، ۳۰۸ نیز یک انتخاب کاربردی است. فضای صندلی عقب این خودرو مشابه گلف بوده و صندوق ۴۷۰ لیتری آن نیازهای اکثر خانوادهها را برطرف میکند.
GTi هماکنون با پکیج ایمنی ۵۰۰ دلاری پژو ارائه شده که تجهیزاتی چون کروز کنترل تطبیقی، ترمز خودکار و دستیار حفظ خودرو بین خطوط را شامل میشود. این خودرو با قیمت ۲۸۵۹۰ پوندی حدود ۱۳۰۰ پوند ارزانتر از فولکس گلف GTI با قدرت ۲۴۱ اسب بخار است. همچنین آلایندگی ۱۳۹ گرمی آن در هر کیلومتر باعث میشود انتخابی برجسته برای مالکان تجاری باشد.
مشخصات پژو ۳۰۸ GTi
قیمت: ۲۸۵۹۰ پوند
پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو
قدرت/گشتاور: ۲۶۷ اسب بخار/۳۳۰ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۶ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
aston martin
۴ شهریور ۱۳۹۶چه قیمت بالایی داره
همیشه میگم چرا یکی باید یه هاچ بک رو به این قیمت بخره وقتی میتونه یه ماسل کار آمریکایی مث کمرو بگیره
Hosein
۴ شهریور ۱۳۹۶مصرف سوختم که کی بهش اهمیت میده
datsun
۴ شهریور ۱۳۹۶این ۱.۶ لیتری همون tu5 خودمون نیست.
اصلا بی خیال میگم چرا همیشه انجین های پژو ۱.۶ لیتریه !!!
saeid
۴ شهریور ۱۳۹۶مگه هر گردی ، گردویه .
حجم موتور دیگه زیاد مهم نیست . با همین حجم و قدرت 267 تموم ماشینهای شیش سیلندر که ما داریم رو میخوره.
پژو تو ساختن هاچبک کارش عالیه مخصوصا نسخه های جی تی آی.
ونوم اف ۵
۵ شهریور ۱۳۹۶فکر کنم همونه فقط توربو بستن
hosein
۲۸ شهریور ۱۳۹۶احتمالا سن یا اطلاعات شما قد نمیده به دورانی که موتورای 6سیلندر 3000سی سی واسه 406 و 407 میساخت… اون موقع هنوز ماکسیما تو قنداق بود.. در ضمن این 1.6لیتر توربو با 1.6 تنفس طبیعی زمین تا آسمون فرق داره… حاجی تیکه ننداز ماشین سال 2014 اروپا شده
Alireza
۴ شهریور ۱۳۹۶پژو یه موقع هایی ده دوازده سال پیش با هاچبک هاش تو رالی همیشه جز مدعیا بود ولی سیاستش رفت تو کار بساز بنداز
محمد سنگ ساز
۱۰ شهریور ۱۳۹۶باهاتون موافقم
Pooya
۴ شهریور ۱۳۹۶این جای فرمون و کیلومتر شمارای پژو چرا اینجوریه؟ من از نزدیک ندیدم ولی انگار دیدو کم میکنه از تو عکس
Khan
۴ شهریور ۱۳۹۶حالا پژو خودش خیلی مالی نیست
بدتر از اون ایران خودرو کاری کرده پژو، برترین هایپرکار تاریخ رو هم بزنه من حالم ازش بهم میخوره
Kaveh
۴ شهریور ۱۳۹۶من هر چی دقت کردم نفهمیدم پشت سری صندلیش چجوریه?
ونوم اف ۵
۵ شهریور ۱۳۹۶رنگ پشتش فرق میکنه زیاد جالب نیست
ونوم اف ۵
۵ شهریور ۱۳۹۶اقا یه نکته جالب تو نظرات پیدا کردم اول گفته شده پژو تخصصش هاچ بک عالیه که ۲۳ تا لایک خورده ولی بعدش نظر برعکس اون گفته شده که بساز و بنداز هست اونم دقیقا ۲۲ لایک خورده فکر کنم در کامنت اول نظردهندگان یه مقدار تحت تاثیر ۳۰۸ بودن ولی در کامنت دومی ایران خودرو خشمشون رو به جوش اورده
AMIR SCHUMACHER
۵ شهریور ۱۳۹۶.
ظاهرش که خوشگله ، فنی هم نسبت به قیمتش بازم خوبه ، شتاب 6 ثانیه ای و مصرف سوختش برای استفاده ی داخل شهر + گهگاهی که شیطونی آدم گل کنه بسیار خوب و راضی کنندست
sevlan
۵ شهریور ۱۳۹۶واقعاَ زیباست و فرز و چابک ،عاشقشم ،پژو متخصص ساخت هاچبک داغه!!!
Aref
۱۱ شهریور ۱۳۹۶دوستان داخل ایران اکثرا مینی بوس ها هم مرسدس بنز هستن و بسیار قدیمی و بی کیفیت… حالا ما باید به بنز فحش بدیم و بگیم فلان و بیساره؟! قضیه پژو هم همینه یعنی هر شرکتی بیاد چون انحصار دست سایپا و ایرانخودرو هستش گند میزنند به برند…
hosein
۲۸ شهریور ۱۳۹۶سلام دوستان… آقا عارف گل گفتی ? طرف پژو ساخت ایرانخودرو رو ملاک سنجش کل شرکت پژو قرار میده…. آقا بیاید بپذیرید پژو هاچبک اسپرت فوق العاده میسازه… دهه 80 و اوایل 90 میلادی هم سدانهایی که میساخت عالی بودن..405 و 406 اون زمان حرف نداشتن… همین الانشم داخل 405 از خیلی ماشینای امروزی با قیمتا بالاتر بیشتر احساس نرمی میکنی… پژو نیاز به تحلیلای آبکی بعضی دوستان نداره… کارنامه درخشانش تو رالی گواه بر خیلی چیزاس… داشبورد این 308 میارزه کل شرکت هیوندای رو