پورشه

معرفی پورشه 911GT3R رن اسپرت با قدرت 611 اسب بخار و قیمت یک میلیون دلار!

تنها ۷۷ دستگاه از این سوپراسپرت تولید می‌شود و هر کدام یک میلیون دلار قیمت خواهد داشت.

رقابت «رن‌اسپورت ریونیون ۷» درحال بازگشت به کالیفرنیا است و پورشه تصمیم گرفته تا آن را با معرفی یک خودروی خاص جشن بگیرد. رقابت یادشده درحقیقت بزرگداشت داخلی پورشه برای تاریخچه موفقیت‌هایش در تاریخ موتوراسپرت به شمار می‌رود. پورشه هم برای گرامیداشت این رویداد دست کم نگذاشته و تمام خلاقیت خود را خرج کرده است؛ نتیجه آن هم تولید یک خودروی مسابقه‌ای بر پایه ۹۱۱GT3R است که مجوز تردد در خیابان را ندارد. این خودرو پورشه «۹۱۱GT3R رن‌اسپرت» نام دارد.

پورشه در نامگذاری این خودرو هم حساسیت به‌خرج داده و عبارت «rennsport» را با حروف کوچک نوشته است. البته که شخصیت کوپه مسابقه‌ای این خودروساز اصلا کوچک نیست. برای نمونه، زیر بال بزرگ عقب این خودرو که خود برای نشکستن نیاز به دو تکیه کوچک داشته، یک موتور ۴.۲ لیتری تنفس‌طبیعی ۶ سیلندر تخت قرار گرفته است. این همان موتور موجود در ۹۱۱GT3R است که در مسابقات استقامتی جهان مانند «WEC» و «GT چلنج» شرکت می‌کند. با این وجود، ۹۱۱GT3R رن‌اسپرت برای مسابقات یادشده بهینه نشده و از ۶۱۱ اسب بخار قدرت سود می‌برد.

موتور برای استفاده در این خودروی بی‌مانند بهینه شده تا بتواند از سوخت E25 هم استفاده کند؛ پیستون‌ها و میل‌لنگ آن هم به‌روزرسانی شده تا عملیات احتراق را بهتر از قبل انجام دهد. نسبت تراکم سوخت بالاتر است و تا ۹,۴۰۰rpm دور بر می‌دارد.

پورشه برای ساخت این خودرو توسط هیچ قانونی ازجمله قوانین موتوراسپرت و جاده‌های عمومی محدود نشده پس تا حد ممکن به کاهش وزن پرداخته است؛ برای نمونه دیگر خبری از صفحات بدنه، پوشش یا اجزای مکانیکی در عقب خودرو نیست و این بخش باز مانده است. سیستم اگزوز این ۹۱۱ بی‌مانند قابلیت استفاده با خروجی تماما باز یا بهره‌وری از کاتالیزور و صداخفه‌کن را دارد تا درصورت لزوم با قوانین پیست اتوموبیل‌رانی هماهنگ شود. جعبه‌دنده سرعتی تناوبی این مدل راه خود را از نسخه GT3 به نسخه رن‌اسپرت پیدا کرده و به لطف بهینه‌سازی‌های جزئی قدرت را به محور عقب متتقل می‌کند.

پورشه برای چرخ‌های این سوپراسپرت مسابقه‌ای به سراغ برند BBS رفته و از مدل‌های ۱۸ اینچی در آن استفاده می‌کند که مخصوصا برای این خودرو طراحی شده‌اند. شاسی و سیستم تعلیق ۹۱۱GT3 R رن‌اسپرت مستقیما از نسخه GT3 به عاریه گرفته شده اما از تنظیمات و پیکربندی مختص خود استفاده می‌کند.

اما چشمگیرترین و واضح‌ترین بخش این خودرو طراحی بدنه آن محسوب می‌شود که به گفته پورشه تنها کاپوت و سقف آن با نسخه GT3 اشتراک دارد؛ بنابراین تماما صفحات بدنه این خودرو از نو طراحی و ساخته شده‌اند. مشخصا منبع الهام طراحی ۹۱۱GT3R رن‌اسپرت نمونه‌های GT3 بوده‌اند اما برداشت رادیکال‌تر طراح از آن خودروها باعث شده تا ورودی‌ها، صفحات و تیغ‌های آیرودینامیکی شکلی تازه به خود بگیرند. مشخصا خبری هم از آینه بغل نیست و دید کناری خودرو به وسیله دوربین به کابین می‌روند.

بال بزرگ و پهن عقب یادآور مدل‌های مسابقه‌ای قدیم پورشه مانند نسخه ۹۳۵ سال ۱۹۷۷ است. درحقیقت پورشه مدل رن‌اسپرت را برداشتی مدرن و متفاوت از پورشه ۹۳۵ کلاسیک می‌داند. این خودروساز همان‌قدر که برای عملکرد آن زحمت کشیده است، ارزشش را هم بالا می‌داند و به‌عنوان محصولی کلکسیونی به آن می‌نگرد. خریداران این خودرو می‌توانند با هفت رنگ و ۳ طرح بدنه پورشه‌شان را تزئین کنند.

«تورستن کلِین»، مدیر پروژه طراحی پورشه در ساخت ۹۱۱GT3R رن‌اسپرت، درباره فرایند طراحی این خودرو می‌گوید:

پورشه به‌وسیله تاریخچه غنی خود شکل گرفته است. این مسئله در مسابقات رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد. بنابراین این حقیقت برایمان الهام‌بخش بوده اما باید ذکر کنم که هیچ قصدی برای طراحی یک طرح بدنه کلاسیک نداشته‌ایم. تمام سه گزینه تازه‌ای که طراحی شده‌اند همه برداشت‌هایی تازه و نو به شمار می‌روند.

از آنجا که تولید این خودرو محدود به ۷۷ دستگاه شده است، علاقه‌مندان آن باید سریع اقدام کنند. قیمت هر دستگاه پورشه ۹۱۱GT3R رن‌اسپرت برابر ۱,۰۴۶,۰۰۰ دلار است که آن را بیش‌ازپیش خاص و ارزشمند می‌کند. نظر شما درباره این خودروی خاص چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Siyavash

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (662 ديدگاه)

    یه شاهکار هنری واقعی……
    پیست رو به آتیش میکشه…

    موافقم 39
    مخالفم 7
  2. amir-mr

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (360 ديدگاه)

    فوق العاده،مگه میشه پورشه👑
    ماشین بدی تولید کنه این لعنتی بی نظیره روزمو ساخت♥️💯

    موافقم 22
    مخالفم 4
  3. رضا

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (144 ديدگاه)

    ۱۴۵اسب بخار از هر لیتر

    موافقم 21
    مخالفم 3
  4. Arshia m3csl

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1017 ديدگاه)

    از این ۷۷ دستگاه ۲۷ تاش مال شیخای عربه حداقل

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2359 ديدگاه)

      ثروتمندان عرب علاقه چندانی به خودروهای مخصوص پیست ندارن
      تجمل گاریی و جلب توجه خیابانی براشون اهمیت بیشتری داره

      موافقم 15
      مخالفم 0
  5. Enzo Ferrari 2008

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    عجب هیولایی

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2148 ديدگاه)

      فقط بندازیش پیش ویرجینیا و سارس فرانسه
      دانفورس رو رو کم ببندی ضریب دنده رم تا ۳۶۰ کیلومتر کالیبره کنی بری تا غروب تو پیست فقط دور موتور بدی

      موافقم 7
      مخالفم 2
  6. .

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (52 ديدگاه)

    حداقل۹۱۱اسب بخارش می کردی باز چرا۶۱۱اسب بخارش کردی اینطوری رند تر هم میشه با اسمش.

    موافقم 3
    مخالفم 10
    1. reza

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (33 ديدگاه)

      وزنش 1240KG که میشه تقریبا هر اسب واسه 2 کیلو

      موافقم 3
      مخالفم 0
  7. مهردادکمال

    ۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1830 ديدگاه)

    شما که زحمت کشیدین این جواهرو ساختین لااقل موتور قویتری روش میذاشتین در زمانی که پیکاپ ها و پونی کارها بالای 700اسب قدرت دارن

    موافقم 4
    مخالفم 5
    1. reza

      ۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (33 ديدگاه)

      همون 600 تا تنفس طبیعی بسه شه

      موافقم 5
      مخالفم 1
  8. Royal Driver

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    عجب ماشین نابیه همین خوبه! موتور فلت ۶ تنفس طبیعی موتوراسپرت چی از این بهتر❤️

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. Reza Waffen SS

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    چه جواهری شده

    موافقم 3
    مخالفم 0
  10. LAMBORGHINI

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (103 ديدگاه)

    زیبا و جسور

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. OmidGtr&Mk4

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    درسته 911 یا کلی بگم پورشه سریع… ولی واسه همچین کانسپتی باید هم توربو اضافه میکردن هم سوپرشارژر که بشه در کنار سوپر کارای امروزی مثل بوگاتی بولاید و کونیگزگ جسکو برابری کنه… اونا مرزهای سرعت وشتاب و آیرودینامیک رو جابجا کردن ولی شرکت هایی مثل پورشه و نیسان و تویوتا که اون همه شاهکار خلق کرده بودن الان دچار یک نواختی شدن و فقط هرساله یک سری ماشین های تکراری درست میکنن با تغییرات جزئی باهممون قدرت 400 تا 600 اسب…
    امیدوارم شاهد یک خلق خارق‌العاده جدید از این شرکت ها باشیم…
    و امیدواریم که درایران عزیزمون هم همچین خودروهایی رو بسازیم… میدونم میخندیدن الان ولی رو آب بخندین… آرزو کنین که بیاد اون روز به امید خدا.

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا