شاهین با عنوان خودروی ملی سایپا تولید میشود. این محصول به زودی با گیربکس CVT و موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ عرضه خواهد شد.
برنامه تولید شاهین اتوماتیک، اردیبهشتماه ۱۴۰۱ به اطلاع عموم مردم رسید و بررسی جامع شاهین اتوماتیک در پدال انجام شد. اولینبار، تیرماه ۱۳۹۷ خودروی ملی سایپا به نام رهام در نمایشگاه شیراز روی صحنه قرار گرفت. این مدل قرار بود مجهز به پیشرانه برلیانس تولید شود اما در نهایت، موتور ارتقایافته از نمونهی موجود در ساینا و کوییک ارائه داد که البته کیفیت فنی نزدیک به استاندارد جهانی یا حتی چینی نداشت.
حال با گذشت ۵ سال از رونمایی خودروی ملی سایپا و تغییر نام به شاهین، هنوز مدل دنده اتوماتیک تولید نشده است. بسیاری از خودروسازان دنیا، پلتفرم محصولات را در مدتی کوتاه تغییر داده و نسل جدید یا مدل کاملا متفاوت به بازار عرضه میکنند اما برای نصب گیربکس CVT توسط سایپا، هنوز ابهام وجود دارد. جالبتر اینکه ساینا و کوییک اتوماتیک از سالها پیش در ایران مونتاژ میشوند.
معاون فنی و مهندسی گروه سایپا درباره مشخصات شاهین اتوماتیک به خبرنگاران گفت:
بر اساس بررسیهای انجام شده، عملکرد موتور به نحوی است که ویژگیهای مورد نیاز خودرو شاهین را برآورده میکند و هیچ نارضایتی در این زمینه وجود ندارد. با توجه به اینکه بر اساس آمار حدود ۴۰ درصد مشتریان علاقهمند به خودروهای اتوماتیک هستند، طراحی و تولید خودرو شاهین اتوماتیک در دستور کار گروه سایپا قرار گرفته است. به دلیل رضایت مناسب مشتریان از خودروهای اتوماتیک ساینا و کوییک در گذشته، تولید خودرو شاهین اتوماتیک مورد توجه قرار گرفته است و به خوشبختی، مراحل عمده کار در این زمینه انجام شده است. خودروهای اتوماتیک به دلیل امکانات، آسایش داخلی و آپشنهای مختلف، تنوع مناسبی دارند و با توجه به تحریمها، تنوع آپشن خودروهای لوکس محدود شده است، اما در خودرو شاهین، تمایز ظاهری وجود دارد.
در شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT آپشنهایی مانند دستگیرهها، جلوپنجره و گارنیش پشت خودرو با کروم کاری طراحی شدهاند. همچنین، داشبورد داخلی این خودرو با دو رنگ طراحی شده است و از گیربکس CVT استفاده شده است. شرکت تولید کننده این گیربکس، شرکت پانچ بلژیک است که در دنیا شناخته شده است و در بازارهای جهانی فعالیت می کند. تست های صحتگذاری این محصول انجام شده است و پیش بینی می شود که تا پایان سال، تمامی تست ها و فرآیند شماره گذاری این خودرو انجام شود و طبق برنامه زمانبندی، عرضه این محصول از اردیبهشتماه ۱۴۰۲ آغاز شود.
شاهین دنده دستی و اتوماتیک CVT مجهز به موتور ۱/۵ لیتری، ۸ سوپاپ توربوشارژ با قدرت ۱۰۹ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر است. امکانات شاهین اتوماتیک شامل سامانه کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی، کروز کنترل با محدودکننده نهایت سرعت، آنتن کوسهای، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ، تزئینات کرومی در بدنه، کفپوش سه بعدی، دستگیرههای داخلی با روکش استیل خواهد بود.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ فروردین ۱۴۰۲فرمودن: ” بر اساس بررسیهای انجام شده، عملکرد موتور به نحوی است که ویژگیهای مورد نیاز خودرو شاهین را برآورده میکند و هیچ نارضایتی در این زمینه وجود ندارد.”
موتور 1/5 لیتر توربو سایپا فقط 109 اسب بخار قدرت تولید میکنه و اصلا قابل مقایسه با مشابه چینی (150 تا 170 اسب بخار) نیست
حتی اندازه موتور 1/6 لیتر تنفس طبیعی برلیانس و آریو که 10-15 سال پیش تولید شده هم توانایی نداره
جهت اطلاع دوستانی که به خودروسازی ایران و مهندسان نخبهاش امیدوارن
R/T
۵ فروردین ۱۴۰۲دقیقا موتور برلیانس سری اچ ۳۳۰ را میذاشتن بهتر میبود
البته بازم هزارتا کمبود داره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ فروردین ۱۴۰۲من خودم اولین بار که برلیانس مونتاژ سایپا دیدم، اصلا خوشم نیومد
اما الان می بینم افرادی که دارن، بعد از 200-300 هزار کیلومتر رانندگی اصلا مشکل موتور و گیربکس نداشتن
NAVID۰۰۹۸
۵ فروردین ۱۴۰۲اولش میخواستن برلیانسیش کنند ولی ترامپ گفت نمیشه !
تحریمها آتش به جانِ همه زد و همه سوختیم چه پولدار چه بیپول !
هدف زجر دادن ایرانیهاست !
مهم نیست انسانیت و حقوق بشر که کشکی بیش نیست !!!!! مهم اینه ژنِ ایرانی نباید آسایش داشته باشد و همیشه باید برایش تصمیم گرفت و در هیچ گزینهای حق انتخاب ندارد !
خرید خودرو از روی علاقه نیست !
خریدش از روی بدبختیست !
که البته به شخصه مجبور هم باشم نمیخرمش و کارکردهی بازسازی شدهی همقیمت این رو ترجیح میدهم !
SS
۵ فروردین ۱۴۰۲امثال همین شعرسرایی ها مملکت رو به اینجا رسونده
جای تاسفه
محمدرضا
۶ فروردین ۱۴۰۲با همین توهمات که دشمن این کارو کرده قیمت شاهین رو به ۷۰۰میلیون رسوندید.که هیچ ربطی به تحریم ها نداره.
حمیدرضا جهانگیری
۶ فروردین ۱۴۰۲به موتور توربو شارژ شاهین با گشتاور خوب وکافی گیر میدید
به ایمنی خوبش که باعث شده۳ ستاره از یورو کمپ اروپا بگیره هم گیر بدید
به پلتفرم خوبش گیر بدید
به ظاهر زیبا وجدیدش هم گیر بدید خب
اریامنش
۶ فروردین ۱۴۰۲کمتر شر بگو برادر
NAVID۰۰۹۸
۶ فروردین ۱۴۰۲واقعاً شاهین شده ۷۰۰ میلیوووووون 😳!
نمیدونم ، خبر از بازار ندارم ، ولی بشه ۷۰۰ میلیون دیگه باید زمین را کند و مُرد !
RENAULT MEGANN
۶ فروردین ۱۴۰۲قیمت شاهین ۵۵۰تومن در بازار و۳۵۰تومن در کارخانس
۷۰۰تومن قیمت برلیانس صفر در بازاره
محمدرضا
۵ فروردین ۱۴۰۲اون اول قرار بود با موتور ۱۶۵۰ برلیانس و گریبکس شیش دنده اتومات ساخت همین پاورتک که الان روی برلیانس هست،تولید بشه،،اگر چنین میشد تا الان هیچ داخلی بهتر از این نبود
محمدرضا
۵ فروردین ۱۴۰۲فکر کنم کم بازده ترین موتور توربو در حال تولید در جهان باشه.
تنها موتور ۴سیلندر ۸سوپاپ توربو در جهان.
اگر نباشه کم باز ده ترین موتور جهان که بعد از سال ۲۰۲۰ وارد خط تولید شده.
موتور شاهین فاجعه بار ترین اتفاق خودرویی ایران وجهان.
mahdi-es17
۵ فروردین ۱۴۰۲جالب ترین بخش این ماشین اینه اونایی که شاهین دارن انگار بنز سوارن و بهترین ماشین جهان هستش چند وقت پیش یه ویدیو دیدم که یکی با شاهین از کنار ماکسیما سبقت گرفته بود میگفت ماکسیما زدیم یکی هم کامت گزاشته بود این است قدرت توربو شارژ🤲😑آخه توربو شارژ یا موتور 8 سوپاپ؟ جالبش اینه طرف اصلا زیر بار نمیرفت میگفت سطح بالای از تکنولوژی در این موتوربه کار رفته 😂
سعید
۷ فروردین ۱۴۰۲دوست عزیز شما اصلا میدونی سوپاپ چیه ؟ الان خودرویی مثل مرسدس بنز AMG و فورد موستانگ و لکسوس lc500 هم جدیدا دارن با ۸ سوپاپ عرضه میشن .
ثانیا نخند توان خرید ایرانی در همین حده و همین ماشین امروز شده ۷۰۰ میلیون .
ممد
۱۵ فروردین ۱۴۰۲جک نگو عمو سعید. اون V-8 که تو مشخصات لکسوس LC500 نوشته یعنی موتور هشت سیلندر با آرایش V شکل نه هشت سوپاپ. آخه ماشین هشت سیلندری میشه هشت سوپاپ باشه؟
یاسین ال طه
۵ فروردین ۱۴۰۲کشش موتور شاهین باتوجه به گشتاور ۱۷۸ نیوتن متری بسیار خوبه.تا وقتی سوار نشدی نظر نده
mahdi-es17
۵ فروردین ۱۴۰۲8سوپاپ 1.5 لیتری بودنش چی.؟
RENAULT MEGANN
۶ فروردین ۱۴۰۲شما برو تاراتو سوار شو که با انگشت بدنش میره تو
هرچی باشه از موتورxu7بهتر وکم خرج تره
وقراره بزودی موتور EC5روش سوار کنن
Ali am
۲۵ خرداد ۱۴۰۲اولا کمبود سوپاپ رو پرخوران جبران میکنه که البته ۱۰۰ درصد نیست و در دور های بالا کم میاره ، دوما خودروهای فرمول1 هم جدیدا با همین حجم ها وارد مسابقات میشن یه جستجو کنین. که باعث کم شدن مصرف سوخت میشه. بعد هم در بازار خودروی ایران که دستت اصلا باز نیست بهترین گزینه است.
TESLA
۶ فروردین ۱۴۰۲بیام با ۲۰۶ تیپ ۲ شاهین ( در اصل کفتر ) رو قورت بدم ؟!! 🤣🤣🤣🤣
RENAULT MEGANN
۵ فروردین ۱۴۰۲خب بله تفاوتش زیاده وضعیف تره
اما قدرتش اندازه ای هست که کارو راه بندازه
هرچی باشه از کوییک قوی تره
گشتاور خوبی هم داره
ممد ژانگولر
۵ فروردین ۱۴۰۲فوق العادست این ماشین . رقیب جعانی هم که نداره . فقط مشکل اون دسته دنده ۴۰ سانتیشه که خدایی نکرده اگر تو نشستن یکم تنظیمت درست نباشه کار دستت میده .
حسام
۵ فروردین ۱۴۰۲اذیتی یا عادی شد برات
ehsan fa
۵ فروردین ۱۴۰۲سوال اینجاست که چرا اینهمه مشتری داره
Avan
۵ فروردین ۱۴۰۲وقتی بین طناب دار و گیوتین حق انتخاب داری هر دو پرطرفدار به نظر می رسد
TYSON
۵ فروردین ۱۴۰۲پاسخ اینجاست که چون بازارمون انحصاریه .
mahdi-es17
۵ فروردین ۱۴۰۲چون اکثریت خریداران ماشین اطلاعاتی در موردش ندارن فقط میگن توربو داره همین
TESLA
۶ فروردین ۱۴۰۲داداش مشکل اینجاست که مردم بیچاره ایران انتخاب دیگه ای ندارن ، شما تا ۳ سال پیش میتونستی با ۷۰۰ ، ۸۰۰ میلیون تومان یه لکسوس nx صفر کیلومتر بخری ( یا یه ب ام و x3 کم کارکرد ) ولی الان اوضاع طوری شده که با این بودجه ، شاهین اتومات هم بهت نمیدن ، وقتی میگیم اقتصاد دستوری دقیقا منظورمون همین هست
سهیل
۶ فروردین ۱۴۰۲چون در عمل با قیمت فعلی بازارش هم از لحاظ سواری و اپشن هم از لحاظ موتوری و شتاب خیلی بهتر از پژو پارس tu5, پژو 207 هست . هرکسی که می گه بهتر نیست هر دوش رو سوار نشده. بنده خودم هر دوی انین ماشین رو قبل از شاهین داشتم. شاید در سری اولش صدای موتور رو بهانه کرده بودم ولی باید بگم صدای موتور شاهین 1/3 صدای tu5 هم نیست و شتاب و کشش عالیش در جاده ها به خاطر گیربکس خوبش هست. البته می دونم که ماشین خیلی خفنی نیست ولی در مقایسه با هم بازاری هاش گفتم.
و کیفیت اتاق و مونتاژش هم فعلا تا اینجا خیلی بهتر از ایران خودرهایی هست بنده محدود 2 سال هست این ماشین رو دارم اولش چندتا مشکل داشت سایپا حلش کرد تا الان انصافا هیچ مشکلی نداشته و عالی و بوده.
Ali am
۲۵ خرداد ۱۴۰۲یه جوری میگی انگار تو بازار خودروی کشور کادیلاک و بنتلی و خودروساز های آلمانی نمایندگی دارند و قیمت شون یکیه با شاهین. پسررررر داریم تو ایران زندگی می کنیممممم
ARIAN
۵ فروردین ۱۴۰۲چقد رقت انگیز و حال بهم زن. حیف از عمر و جوانی ما که تباه شد. موتور توربو هشت سوپاپ!!! بازده اندازه چرخ گوشت. اینو نشون هر کشوری بدی پناهندگی بهت میدن.
امین
۵ فروردین ۱۴۰۲شاهین خودش ماشین خوبیه.هم قشنگه ،هم تو بازار داغون ایران با محصولاتی که همشون پلتفرم پراید و ۴۰۵ هستند، نسبتا به روز تره.ولی موتور بینهایت آشغالی داره.کسایی رو دیدم که خریدن و خون گریه میکردن از موتور توربوی به کیفیت که مرتب خراب میشه تا نقص سیستم برقی و عیبهای عجیب و غریب فنی.اگر این ماشین موتور خوبی داشت ، بهترین محصول ایرانی میشد.
RENAULT MEGANN
۵ فروردین ۱۴۰۲پسر عموی بنده خریده راضیه
نسخه های اولیش بد بودن بعدش خوب شد
حسین
۵ فروردین ۱۴۰۲با سلام و احترام
داخل خودرو شاهین که بشینی بعلت موتور تیبا صدای زیادی به داخل کابین میاد که احساس میکنی موتور داخل کابینه و در بروز زمان موتور جوابگوی بدنه سنگین شاهین نمیشه
حسین
۵ فروردین ۱۴۰۲با سلام و احترام
داخل خودرو شاهین که بشینی بعلت موتور تیبا صدای زیادی به داخل کابین میاد که احساس میکنی موتور داخل کابینه و در بروز زمان موتور جوابگوی بدنه سنگین شاهین نمیشه
خسرو
۵ فروردین ۱۴۰۲من خودم به عنوان یکی از مدیران عملیاتی یکی از این شرکت های خودرو سازی ۲۰ سال کار کردم
اینو اولش گفتم که یقین کنید به حرفام
آقا جان کل شرکت های خودرو ساز در ایران ۲ تا مشکل بنیادی دارند
اول اطاعت بی چون و چرا از مقامات سیاسی کشور .
دوم وجود شبکه فساد و دزدی سازمان یافته از اولین مرحله اینپوت فرایند تولید خودرو که قطعه ساز بی کیفت باشه بگیر برو تا انتها پروسه که سازمان فروش هست همه دزد هستند شک نکنید .
کیان .م
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲داداش مرحله اینپوت رو که گفتی بیشتر یقین پیدا کردم به حرفات
محمد
۵ فروردین ۱۴۰۲یاد آریا و شاهین های قدیم بخیر که تو ایران تولید میشد ، ماشاالله ید طولایی در به گند کشیدن اسامی دارن
BMWghini
۵ فروردین ۱۴۰۲آدم موتورشو میبینه چهار ستون بدنش میلرزه عجب موتوری داره…
رضا
۵ فروردین ۱۴۰۲آقای سردبیر محترم پدال …آریو ۱۱۲ اسب بخار و ۱۵۰ گشتاورداره حالا شاهین ۱۰۹ اسب و ۳ اسب کمتره و بالای ۱۷۰ گشتاور داره چرااینقدر ما همش باید سر مال خودمون بزنیم و مهندسان خودمون رو تخریب کنیم.چرا ؟؟؟ این چند تا نظر رو که خوندم اکثر ملت فقط مسخره و تخریب کردن رو یاد گرفتن و لاغیر و سر تا پا خود کم بینی و لودگی متاسفم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ فروردین ۱۴۰۲صنعت خودروسازی ما بعد چند دهه مفت خوری و حمایت و رانت، دقیقا با همین فاجعه زیرکاپوت شاهین آخر و عاقبتش مشخص شده
با تغییر مدیرعامل و استخدام افرادی که داخل این کشور درس خونده باشن، چیزی بهتر از این در نمیاد، فقط سال ها میاد و میره و کشور ما از همه جای جهان عقب می مونه
به همین راحتی ۵ سال از رونمایی شاهین گذشت و هیچ تغییری نکرد
آلودگی هوا، کشتار و نقص عضو در تصادفات، اتلاف سوخت، ثمره حمایت از خودروسازی ماست
رضا
۶ فروردین ۱۴۰۲پس مشکل از نظر شما استخدام و کار کردن بچه های تحصیل کرده داخل کشورمون هست که دارن با هزار بدبختی چرخ صنعت مملکت رو به پیش میبرن 😦
Ali am
۲۵ خرداد ۱۴۰۲اشکال نداره حق با شماست ، ولی ما نمیگیم تولید نکنند میگیم تولید کنند در صورتی که خودروهای وارداتی هم در بازار با قیمت یکسان باشند ببینیم یک خودروی ایرانی فروش میره یا نه….
RENAULT MEGANN
۶ فروردین ۱۴۰۲خواهشا نقص عضو وکشتار در تصادفات رو حذف کنید چرا که شاهین سه ستاره ایمنی داره ودر تصادفات اسیب کمی میبینه
واینکه ما دانشمندان وتحصیل کرده های خوبی داریم که اتفاقا بعضیاشون که مهاجرت کردن درامد بسیار بالا وزندگی خوبی دارن
واین نشون دهنده این موضوع هست که ما دانشگاه های خوبی داریم
مسعود
۵ فروردین ۱۴۰۲با سلام و تبریک عید نوروز مبارک فقط کسانی که شاهین را ندارند و سوار نشدن نظر منفی میدن من با شاهین با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در اتوبان رانندگی کردم و به راحتی موتورش قابلیت نصب گیربکس اتوماتیک رو داره و توی شتاب. و سرعت ، برلیانس به گرد و خاکش. نمیرسه به امید نصب گیربکس اتوماتیک بر روی خودروی شاهین. و موفقیت شرکت سایپا
مسعود
۶ فروردین ۱۴۰۲به نظر من. اگه. موتور توربو شاهین روی. تیبا باشه ۳۰۰کیلومتر در ساعت را پر میکنه. سوار خودرو شاهین بشید بعد صحبت. من رو تصدیق خواهید کرد
رضا
۶ فروردین ۱۴۰۲آقای سردبیر شما مشکلتون با بچه هایی که در داخل کشورمون درس خوندن و بسیار هم خلاق و قابل احترام هستند و با این همه کمبود ها و تحریم دارن زحمت میکشن و چرخ صنعت رو میچرخونن دقیقا چیه که میفرمایید استخدام افرادی که داخل کشور درس خواندن چیزی بهتر از این در نمیاد؟؟؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۶ فروردین ۱۴۰۲چون می دونم در دانشگاه چه خبره 😀
شاید برای صنعت نفت و پزشکی و خیلی چیزهای دیگه شرایط علمی دانشگاههای ما نزدیک به استاندارد جهانی باشه اما برای خودرو، حتی ۱۰ تا ۲۰ درصد دانش موردنیاز هم در دانشگاه های ایران نیست
وقت و عمر ملت با شعار بومیسازی صنعت خودرو تلف شد، هر چقدر از سال ۱۳۸۰ تا الان کیفیت قطعهسازی و فناوری خودروسازی توسط جوانان نخبه ایرانی و مدیران فهیم بالا رفته، با همین سرعت ۲۰ سال آینده هم قابل مشاهده است 😄
یا باید ایرانیها تشریف ببرن خارج تحصیل کنن و برگردن که قطعا مسخره است و با سیستم مدیریتی ایران کاری نمی تونن انجام بدن، یا باید خودروسازهای ما در اختیار برندهای خارجی قرار بگیرن و طبق استاندارد جهانی با مهندسی روز، مدیریت بشن
آزمون و خطا و شعار نتیجه اش مشخصه داریم می بینیم
پویان
۶ فروردین ۱۴۰۲سلام سال نو تبریک جناب اشتری.
کیفیت پزشکی دانشگاه های ایران شبیه جهانه؟!!!!! سرانه پزشک در ایران فاجعه است.
علی جردن
۶ فروردین ۱۴۰۲ایران خودرو کی رانا پلاس پانورامای اتوماتیک رو می ده بیرون
shetab-car
۶ فروردین ۱۴۰۲یه جایی خوندم که قراره با موتور ec5 عرضه بشه نسخه اتوماتیکش اگه واقعا چنین چیزی درست باشه به نظرم پول حروم کردن هست این ماشین رو با گیربکس سی وی تی و موتور فعلی عرضه کنید نه بازار خرید و فروشی خواهد داشت و نه سوددهی خوبی برای شرکت نمونه اش شاهین سایپا قیمت کارخونه اش با بازارش چقدر اختلاف داره ؟
علیرضا
۲۶ فروردین ۱۴۰۲عزیزانی که دیدگاهتون رو به شکل به شدت منفی درباره این خودرو دادید ، این رو باید بدونید که هیچ خودروی ایرانی بینقص نیست و این رو هم باید در نظر گرفت به هر حال ، رقیبای این ماشین ، رقبایی مثل پژو و سمند و دنا هستند ، نه بهتر ، من پژو ۴۰۵ tu5 و xu7 داشتم ، از هر دو هم خیلی راضی بودم ولی این ماشین رو هم که خریدم ،واقعا چیز کمی نسبت به اونها نداره ، یک بار هم از این دیدگاه نگاه کنید که طرف مقابل صاحب این خودرو هست از جمله خودم در صورتی که ماشین های که از نظرتون بهترن هم داشتم و این جملات باعث دلسرد شدن و پشیمان شدن خریداران این ماشین میشه ، یه مزیت ماشین رو لااقل بگید ، مثل اینکه مثل پژو پارس ، حلبی نیست ، آپشن داره ، پلتفرم جدید داره ، این ها رو هم ببینید ، موتور پارس با ۱۴۰ گشتاور خوبه ، اما سایپا با این همه تحریم تونسته ۱۷۸ تا گشتاور درست کنه که میگید بده … این ها رو میگم که چون صاحب هر دو خودرو بودم و تجربشون رو دارم
عرفان عباسی
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲فقط یه سوال! رینگ 16 اینچ انداختن براش یا همون 15 هست هنوز!؟ من اینو لیزینگ کردم میخوام بدونم یه وقت بهم نندازن.