ایستگاه

نارضایتی از تحویل ندادن خودرو در صدر شکایات

یکی از عمده‌ترین دلایل نارضایتی مردم از خودروسازان عدم تحویل به موقع خودروهای خریداری شده به خریداران است. تأخیر در تحویل خودرو از مهم‌ترین شکایت‌های خریداران از خودروسازان است. با این که در سال جاری شاهد افزایش تولید خودروسازان هستین ولی ظاهرا خودروهای خریداری شده همچنان با تأخیر به دست خریداران می‌رسد.
محمدعلی اسفنانی، معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه تحویل ندادن خودرو، گران‌ فروشی و عرضه کالای تقلبی مهمترین شکایات پرونده تخلفات خودرویی است، اعلام داشت:

از مجموع ۳۰ هزار پرونده مربوط به خودرو، ۱۰ هزار مورد با سازش و مذاکره میان شرکت‌های خودروساز و مشتریان مختومه شد.

محمدعلی اسفنانی درباره‌ی پرونده‌های خودرویی در تعزیرات افزود:

برخی از مشتریان خودرو جایگزین دریافت کردند و برخی نیز مبلغی با احتساب سود مشارکت به آنها پرداخت شد.

وی ادامه داد:

تخلفات مربوط به پرونده‌های خودرویی، شرکت‌های متعددی را شامل می شد؛ برخی از شرکت‌ها، تولیدکنندگان داخلی بودند و برخی وارد کننده خودرو، همچنین برخی شرکت‌های واردکننده قطعات خودرو و مونتاژ کننده هم تخلفات متعددی داشتند.

معاون سازمان تعزیرات حکومتی اظهار داشت:

گرانفروشی، عرضه کالای تقلبی و مهمترین و بیشترین شکایات در مورد عدم تحویل خودرو بود که مردم مبالغی را واریز کرده بودند ولی موعد تحویل خودرو دریافت نکردند.

اسفنانی اضافه کرد:

برای بیش از ۱۰ هزار پرونده خودرویی حکم صادر و اجرا شد و تعدادی از پرونده ها نیز به دلیل عدم رعایت مقررات در قرارداد اولیه منع پیگرد صادر شد.

وی با اشاره به رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری گفت:

طبق این رأی، سازمان تعزیرات حکومتی، صالح به رسیدگی در پرونده های عدم تحویل خودرو تشخیص داده نشد و اعلام شد که دادگاه های حقوقی در زمینه پرونده های عدم تحویل خودرو صلاحیت رسیدگی دارند از اینرو پرونده‌های با این موضوع از تاریخ صدور رأی دیوان عدالت اداری در تعزیرات حکومتی تشکیل نشد اما پرونده هایی که تا قبل از این تاریخ در جریان رسیدگی قرار داشت، منجر به صدور رأی شد.

معاون سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه افزود:

برخی شرکت‌ها به لحاظ تفاوت بسیار زیاد قیمت خودرو بین زمان ثبت نام و زمان اجرای حکم، نتوانسته‌اند خودروها را تحویل مشتریان دهند مثلا برخی انواع کامیون ها که قیمت زمان ثبت نام حدود ۴۵۰ میلیون تومان بود و بخشی از آن تسهیلات و بخشی از مبلغ به صورت نقدی از سوی فرد متقاضی باید پرداخت می شد اما این خودرو اکنون بیش از پنج میلیارد قیمت دارد و طبیعی است که تامین این خودرو از سوی خودروساز امکان پذیر نیست و این که خریدار هم بخواهد از تقاضای خود گذشت کند و مبلغ اولیه را دریافت کند هم منصفانه نیست بنابراین روند رسیدگی به پرونده‌های این حوزه را طولانی کرده است.

اسفنانی بیان کرد :

در این مورد خاص، با توجه به اینکه برای کامیون‌هایی با کارکرد پنج ساله مجوز واردات صادر شده قرار است، جایگزین کامیون‌های ثبت نام شده شوند.

معاون سازمان تعزیرات حکومتی همچنین اظهار داشت:

بسیاری از پرونده‌ها در مرحله اجرای احکام قرار دارد و تعداد محدودی از پرونده‌ها هنوز در جریان رسیدگی قرار دارد و در صورت همکاری نکردن شرکت‌های خودروساز و وارد کننده، برخورد قانونی انجام خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:

مطابق قانون، اگر خواسته عین معین باشد باید عین آن و اگر نبود مانند آن به متقاضی تحویل داده شود و اگر مانند آن هم نبود باید مبلغ معادل آن کالا با احتساب سود مشارکت به فرد شاکی پرداخت شود.

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. mahdi-es17

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (211 ديدگاه)

    جاشه اینجا هم بگم
    چند وقت پیش ایران خودرو بودم برای یکی پیام امده بود قادر به تحول ماشین شما نیستیم
    دلیلش این بود که به دلیل گرمی هوا قادر به نصب رینگ المینیوم و شیشه دودی روی ماشین شما نیستیم😐

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۳
    1. mahdi-es17

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (211 ديدگاه)

      یا پولت میدیم یا ۳ماه صبر کن هوا سرد شه💔

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۳
    2. حق گوی باطل

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (388 ديدگاه)

      خب داداش براشون یک بطری آب انار هدیه ببر شاید مشکل ناتوانیشون حل شه

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۱
  2. ehsan.fa

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1644 ديدگاه)

    پارسال دوتا دنا خریده بودیم اس ام اس هاش اومد یکی پارکینگ ۲ بود یکی پارکینگ ۴ ، اس ام اس اومد که بیاید حضوری بگیرید یا صبر کنید بفرستیم یکیش امروز اومد یکیش ۲۷ روز بعد.در کل این اواخر سعی میکنم درباره مسائل روزمره کشور به صورت لاکپشت عمل بکنم و عصبانی نشم و خونسرد باشم چون عملا و حقیقتا و دقیقا هیچ کاری هیچ کاری هیچ کاری از دست من و امثال من برنمیاد پس بهتره خم بشیم و درد کمتری تحمل بکنیم

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۳۰
    1. محمد

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (746 ديدگاه)

      لازم نیست خونسرد و لاکپشتی عمل کنی بعدش کی گفته کاری از دست شما برنمیاد ، شما خودت با خرید از این دو گاری ساز تو ظلم به مردم شریکی

      موافقم ۳۲
      مخالفم ۱
    2. Twin H Power

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (196 ديدگاه)

      یا میتونستید نخرید و کلا درد تحمل نکنید …

      موافقم ۳۲
      مخالفم ۱
      1. ehsan.fa

        ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1644 ديدگاه)

        اون وقت مجبور بودم پرشیا چپی مدل ۸۶ رو برونم ، اگه حاضری مسئول جابجایی من و خانواده م بشی بگو بفروشم

        موافقم ۵
        مخالفم ۳۰
        1. SS

          ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (612 ديدگاه)

          دوستان هر شخصی خودش مختار هست و نمیشه برای کسی تعیین تکلیف کرد
          نتیجه کمپین تحریم خودرو رو یادتون هست؟ دولت نشون داد به هر قیمتی خودروسازها باید به کار خودشون ادامه بدن و هزینش (جبران زیان های انباشته) هم از جیب من و شما با چاپ پول داده میشه پس اگه نخرین به خودتون لطف کردین
          اما افرادی هستن که واقعا نیاز دارن و با وجود قیمت های عجیب بازار ترجیح میدن از کارخونه بگیرن
          —–
          جدای از این بحث ها دوستانی که در یکی دو سال گذشته ماشین تحویل گرفتن بیان از تجربشون بگن
          خیلی از کیفیت بد و مشکلات عجیب این ماشینها شنیدم
          البته عجیب هم نیست و در سال ۹۱ هم بعد تحریم خودروسازی همین وضعیت شده بود

          موافقم ۵
          مخالفم ۱۶
        2. محمد

          ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (746 ديدگاه)

          با این دنای صفر هم خانوادت امنیت بهتری از پارس ۸۶ چپی نخواهند داشت ، دیگه امثال شما که دو تا دوتا میخرن نباید از این وضع موجود ناراحت باشن و غر بزنن

          موافقم ۲۷
          مخالفم ۳
    3. meysam

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3355 ديدگاه)

      حتما باید ۲ تا میخریدی؟؟
      نون تو خون مردم میزنی میخوری غرغر هم میکنی؟؟؟

      موافقم ۶
      مخالفم ۲
      1. ehsan.fa

        ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1644 ديدگاه)

        یکیش برا خودم بود یکیش برا پدرم ببخشید که شهر ما کوچیکه قطعات همین دنا هم پیدا نمیشه چه برسه به دست دوم خارجی

        موافقم ۲
        مخالفم ۴
      2. ehsan.fa

        ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1644 ديدگاه)

        جناب ss کیفیت جفتشون فاجعه س ، یکیش دوبار ضبطش خراب شده ، درها صدا میکنه هیچ راهی برای درست شدنش نیست ، یکیشون خفه میشه وقتی سرده ، از سنسور اکسیژن تا باز کردن کاتالیزور جواب نداد ، باتری سویچ یکیش یه هفته ای تموم شد ، روغن موتور رو کامل نریختن ، رنگ سپر آفتاب سوخته میشه ، دسته بوق یکیش به سختی کار میکنه و …

        موافقم ۲
        مخالفم ۲
  3. amirmohammad

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (210 ديدگاه)

    چقدر ظالمن

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  4. ماشین باز

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (104 ديدگاه)

    یه پارس صفر بردن برای تست تصادف این ماشین حتی نتونست ۱ستاره ایمنی بگیره واقعا که 😭😭😭😭

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  5. رضا

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز

    بیایید عاقلانه و محترمانه به نظرات یکدیگر احترام بگذاریم و با توجه به حقایق جامعه اظهارنظر کنیم. در کشوری که درهای رحمت و انسانیت و رفاه عمومی مردم توسط عده‌ای مافیای زالوصفت که از حمایت تمام قد حاکمیت برخوردارند، بسته شده‌اند، شهروندان بی‌پناه چاره‌ای جز خرید این آشغال‌های داخلی ندارند.
    نخریدن و تحریم خودروی داخلی، در کوتاه مدت نتیجه می‌دهد، اما در بلند مدت، این مردم هستند که مستأصل می‌شوند و از نفس می‌افتند.
    پس به نظر بنده، خرید خودروی داخلی در حد نیاز یا سرمایه‌گذاری کوچک در شرایط اقتصادی فعلی، راهکاری اجتناب ناپذیر است به ویژه در خصوص خودروهایی که اختلاف زیادی با بازار دارند.
    البته، در کیفیت پایین خودروهای داخلی شکی نیست، اما آنقدر هم که دربارۀ آنها گفته می‌شود بی‌کیفیت نیستند و برای استفادۀ معقول و منطقی، قابل تحمل هستند.
    بنده از سال ۹۸ تا امروز جمعا ۷ دستگاه انواع خودرو برای خودم و خانواده‌ام از طریق کارخانه خریداری کردم از جمله ۳ خودروی کوئیکR، یک خودروی ۲۰۶، یک خودروی ۲۰۷ پانوراما، و جدیدا هم به دلیل رضایت نسبی از کیفیت خودروهایی که استفاده کردیم، برای یک خودروی کوییکR اتومات، و یک خودروی تارا اتومات ثبت‌نام کردم و امیدوارم به قیمت مناسب تحویلمان بدهند.
    مطمئنم بسیاری از این دوستانی که دیگران را به نخریدن تشویق می‌کنند خودشان نفر اول ثبت‌نام‌های قرعه‌کشی هستند و آرزوی یک خودروی داخلی صفر رده پایین مانند پراید را دارند.
    یادمان نرود، دلیل اصلی حوادث جاده‌ای و مرگ و میر مردم، رانندگی بسیار بد و عدم رعایت مقررات و علائم رانندگی و سرعت‌های جنون‌آمیز در جاده‌های غیر استاندارد است نه کیفیت خودروهای داخلی.
    امیدوارم همۀ شما عزیزان، خودروی مورد علاقۀ خود را خریداری و به سلامتی استفاده کنید.

    موافقم ۹
    مخالفم ۸
    1. کاوه

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز، به بقیه حرفات کاری ندارم، فقط بدونید دلیل تصادفات، یکیش رانندگی بد مردمه، اما دلیل مرگ، تنها و تنها به علت کیفیت و ایمنی بد خودروهاست، فرق دلیل تصادف و دلیل تلفات را بدونیم

      موافقم ۴
      مخالفم ۶
  6. رضا

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوست عزیز
    آنچه فرمودید، مصداق دور باطل است.
    اینکه کیفیت پایین خودرو و تصادفات را از هم تفکیک می‌کنید، سفسطه‌ای بیش نیست.
    تا تصادفی نباشد، مرگی هم در کار نخواهد بود.
    آمار بالای تصادفات، عامل اصلی افزایش مرگ‌ومیر است.
    برای یک بار هم که شده نحوۀ ورود رانندگان وطنی به داخل تونل‌های جاده‌ای و سرعت وحشیانۀ آنها را درون تونل‌ها ببین، تا وحشیگری، بی‌فرهنگی، و بی‌مسؤلیتی بسیاری از رانندگان پرمدعا را متوجه بشی.!

    موافقم ۶
    مخالفم ۶
  7. کاوه

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    و بدین ترتیب، عامل اصلی طلاق ازدواج میباشد، تا ازدواج نباشد، قطعا طلاق هم اتفاق نخواهد افتاد…
    پس ازدواج نکنید، تا طلاق نگیرید،
    رانندگی نکنید، تا تصادف نکنید، چون قطعا تصادف ‌کنید، خواهید مرد ،
    و تمامی ستاره های ایمنی بزرگان خودرو سازی همه کشک، و….

    موافقم ۵
    مخالفم ۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا