آموزشمقالات

نشانه های تمام شدن لنت ترمز چیست؟ بررسی عوامل مختلف

در این مقاله از بخش آموزش پدال می‌خواهیم نشانه های مهم تمام شدن لنت ترمز خودرو را خدمت شما عزیزان شرح دهیم پس همراه ما باشید.

یکی از اجزای مهم سیستم ترمز خودرو لنت‌ها هستند که در تماس با روتور یا دیسک و با ایجاد اصطکاک سبب کاهش سرعت وسیله نقلیه و توقف آن می‌شوند. لنت‌های ترمز از جنس مواد مقاوم به حرارت هستند و نقش مهمی در ایمنی خودرو بازی می‌کنند. پیش از این مقالات متنوعی در زمینه چگونگی تشخیص لنت ترمز اصل از تقلبی، علت سوت کشیدن و چگونگی تعویض لنت ترمز و روتور را منتشر کرده‌ایم اما هم‌اکنون می‌خواهیم نشانه های تمام شدن لنت ترمز را بررسی نماییم.

نشانه های تمام شدن لنت ترمز جلو

در خودروهای مجهز به ترمز دیسکی از لنت‌های کارایی استفاده می‌شود که البته به عنوان قطعه‌ای مصرفی طول عمر مشخصی دارند. فاکتورهایی همچون استایل رانندگی و میزان استفاده از سیستم ترمز روی طول عمر لنت‌ها تأثیر مستقیم دارند و پس از مشاهده این نشانه‌ها می‌بایست نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمایید.

  • صدای سوت ناخوشایند

واضح‌ترین نشانه تمام شدن لنت ترمز خودرو به گوش رسیدن صدای سوت خواهد بود. دقت داشته باشید که اکثر لنت‌های ترمز اصلی امروزی با نشانگرهای استهلاک فابریک تولید می‌شوند به‌ گونه‌ای که با تمام شدن قطعه موردبحث صدای سوت ناخوشایندی به گوش خواهد رسید. این نشانگرها در واقع صفحات فلزی نازکی هستند که در بالای لنت‌ها بکار می‌روند و زمانی که لنت به پایان عمر خود می‌رسد این فلزات با روتور یا دیسک تماس پیدا می‌کنند و صدای سوت بلند شده از آن‌ها به معنی فرا رسیدن زمان تعویض خواهد بود.

  • افزایش زمان و فاصله توقف خودرو

یکی دیگر از نشانه های تمام شدن لنت ترمز خودرو را می‌توان کاهش کارایی سیستم ترمز و افزایش زمان و فاصله توقف دانست. درصورتی‌که لنت‌ها به پایان رسیده باشند توانایی کمتری در ایجاد اصطکاک با روتور خواهند داشت و به همین خاطر خودرو همانند قبل متوقف نخواهد شد که این امر ریسک ایمنی بالایی دارد.

  • کشیده شدن دماغه خودرو به یک سمت در زمان ترمز گرفتن

لنت‌های خودرو همیشه به‌صورت برابر مستهلک نمی‌شوند و گاهی اوقات لنت ترمز یک طرف سریع‌تر تمام می‌شود. اگر چنین چیزی رخ دهد خودرو شاید در زمان ترمز گرفتن اندکی به یک سمت کشیده شود. درصورتی‌که چنین مشکلی رفع نشود فشار زیادی روی فرمان وارد خواهد شد. البته دقت کنید ضرورتاً لنت‌ها تنها دلیل کشیده شدن فرمان به یک سمت نیستند و عواملی همچون فشار باد لاستیک، کالیپر ترمز معیوب و… نیز می‌توانند روی آن تأثیر بگذارند.

  • لرزش پدال ترمز در زمان فشار دادن

یکی از علت‌های لرزش پدال ترمز می‌تواند تمام شدن لنت‌ها باشد. این قطعات معمولاً با نوعی رزین خاص به یکدیگر متصل هستند و با استهلاک هر لنت این چسب قوی داغ شده و از بین می‌رود. در شرایط ایده آل رزین یاد شده لایه‌ای را روی سطح دیسک به وجود خواهد آورد اما اگر لنت‌ها داغ شده باشند شاید رزین به‌صورت یکدست روی روتور قرار نگیرد که در نهایت منجر به لرزش پدال ترمز خواهد شد.

  • صدای خرخر ترمز

از جمله نشانه های تمام شدن لنت ترمز می‌توان به صدا و احساس خرخر در ترمز اشاره کرد که در صورت عدم توجه به تعویض لنت‌ها آسیب زیادی به سایر اجزای سیستم ترمز به ویژه دیسک‌ها وارد خواهد شد.

  • روشن شدن چراغ هشدار ترمز

در خودروهای مدرن امروزی چراغ هشدار مخصوص سیستم ترمز تعبیه شده است که با تمام شدن لنت‌ها روشن خواهد شد تا راننده را از زمان تعویض آن‌ها آگاه کند.

علائم تمام شدن لنت ترمز عقب

از آنجایی‌ که اکثر خودروهای داخلی تکنولوژی قدیمی‌تری دارند بنابراین از ترمزهای کاسه‌ای در بخش عقب استفاده می‌شود. اگرچه این ترمزها ساده‌تر و ارزان‌قیمت‌تر هستند اما به دلیل داغ شدن سریع عملکرد مناسبی نسبت به ترمزهای دیسکی ندارند. ترمزهای کاسه‌ای به دلیل شکل خود به این نام مشهور شده‌اند و عملکرد آن‌ها به گونه‌ای است که دو کفشک یا لنت را به درون درام فشار می‌دهند و با ایجاد اصطکاک سبب کاهش سرعت خودرو می‌شوند. علائم تمام شدن لنت ترمز عقب خودروها نیز مشابه لنت‌های جلو هستند و با استهلاک آن‌ها شاهد نشانه‌هایی همچون صدای سوت و جیغ، لرزش پدال ترمز، کاهش کارایی سیستم ترمز و افزایش فاصله توقف خواهید بود. شایان ذکر است جهت تعویض لنت ترمز عقب می‌بایست کفشک‌ها را باز و لنت‌های جدید را جایگزین نمونه قبلی کنید.

علائم تمام شدن لنت ترمز ۲۰۶

پژو ۲۰۶ که اکثراً در نسخه هاچبک تولید شده است طرفداران زیادی بین جوانان دارد و شاید به دلیل استایل رانندگی اسپرت مالکان نیازمند تعویض زودتر لنت‌های ترمز باشد. از جمله علائم تمام شدن لنت ترمز ۲۰۶ می‌توان به صدای سوت و جیغ در لنت‌ها، روشن شدن چراغ هشدار ترمز، صدای خرخر در ترمز، لرزش پدال و کشیده شدن خودرو به یک سمت در زمان ترمز گرفتن و افزایش فاصله توقف خودرو اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. فرهاد

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (51 ديدگاه)

    در بیشتر ماشین های ایرانی چراغ هشدار روشن نمیشه

    موافقم 12
    مخالفم 3
  2. اسماعیل

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پژو های قبل همه چراغ اخطار داشتند
    الان فکر کنم بخاطر استاندارد 85 گانه برای رانا پلاس چراغ اخطار نصب نمی کنند.
    روی خودرو ایرانی یک چیز نصب میکنند قیمت اضافه میشه بعد بر میدارند قیمت تغییر نمیکنه بعد اضافه میکنند قیمت بالا میره

    موافقم 4
    مخالفم 0
  3. فاطمه

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیشنهاد میکنم استفاده کنید از آزرم لنت نه صدا نه سوت عمر مفید و خیلی نرم 🌹

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا