هم بله و هم خیر.
تاکنون با پیشرانههای هیدروژنی آشنا شدهایم و میدانیم که این موتورهای درونسوز تازه در تلاشاند تا بهعنوان رقیبی جذابتر از موتورهای برقی به حیات خود ادامه دهند. متاسفانه روند توسعه آنها با سرعت پایینی پیش میرود و تا تجاریسازی رسمی راه زیادی دارند.
مقالات مرتبط:
برای کاربردیسازی این موتورها که خود برای مبارزه به گرمایش بیرویه زمین طراحی شدهاند، صنعت خودرو و تولیدپیشرانه به هیدروژن قابلاستفاده زیادی نیاز دارد؛ به این ترتیب، شرکتها و صنعتگران بزرگ در تلاشاند تا هیدروژن را به پاکترین شکل ممکن به دست بیاورند. کشورهای مختلف روی توسعه این فناوری هزینه کردهاند؛ برای نمونه کشور اسپانیا در چهارک نخست سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که مسئول تولید ۲۰ درصد تمام سرمایه هیدروژن این صنعت نوپا است.
بر پایه گزارشهای «Wood Mackenzie» تا پایان ۲۰۲۲، حجم پروژهها مرتبط با این فناوری به میزان سالانه ۱۱.۱ میلیون تن رسیده است. انگار پیشرانه آبی تازه با رقیبی سرسخت دارد! برخلاف تصور عمومی، پیشرانه آبی جدید اینگونه عمل نمیکند که بهجای سوخت، درون آن آب بریزند و آن هم شروع به حرکت کند؛ چراکه از نظر قوانین ترمودینامیکی، تولید چنین پیشرانهای غیرممکن است. این فناوری نوپا، بهجای کنارزدن هیدروژن، از آن بهنحو احسن استفاده کرده و از آب برای بهبود موتورهای هیدروژنی استفاده میکند.
شرکت اتریشی «AVL رِیستِک» با همکاری مجموعه آزمایشگاه «HUMDA» در مجارستان، در تلاش اخیر خود موفق به توسعه یک موتور هیدورژنی تازه شدهاند که به سطح بالایی از قدرت دست پیدا کرده است؛ بنابراین عملکرد مناسب آن میتواند بهعنوان تهدیدی برای پیشرانههای تمام برقی قلمداد شود. سیستم خلاقانه این موتور درونسوز هیدروژنی یک تفاوت اساسی به نمونههای متداول درحال توسعه دارد و آن، بهرهوری از سیستم تزریق آب محسوب میشود. بهلطف سیستم یادشده، مشکل قدرت که پیشتر گریبانگیر از موتورها شده بود، برطرف میشود.
این فناوری که با نام «PFI» شناخته میشود، آب معمولی را وارد بخش ورودی هوای موتور میکند و بهاینصورت از احتراق ناقص و پیشازموعد پیشرانه جلوگیری میکند و بهاینترتیب، باعث حفاظت از اجزای داخلی موتور میشود و دستیابی به احتراق استوکیومتریک را ممکن میسازد. نتیجه این داستان، بهبود نسبت سوختبههوا در موتورهای هیدروژنی است.
بر پایه ادعای سازنده، این پیشرانه ۲ لیتری هیدروژنی میتواند ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند که در دورهای ۳ تا ۴ هزار دوربردقیقه در اختیار راننده قرار میگیرند. با انجام محاسبات ساده، میبینیم که چگالی انرژی ویژه این پیشرانه برابر ۲۰۵ اسب بخار بر لیتر است.
AVL با استناد به آزمایشهای میدانی ضمانت میکند که محصول تازهاش میتواند در رقابتهای سطح بالای موتوراسپرت به انجام وظیفه بپردازد. «الن لور»، راننده سابق مسابقات و مدیر واحد موتوراسپرت این شرکت، میگوید:
ما با کار روی موتور مسابقهای H2 خود به این نتیجه رسیدهایم با تکیه بر فناوری تازه، یک پکیج رقابتی را توسعه دادهایم.
هرچند هدف AVL در توسعه این پیشرانه قدرتمند دستیابی به حد مناسبی از پایداری قلمداد میشود اما کاربرد پیشرانه یادشده به این زمینه محدود نمیشود. آنها میتوانند به تغییر بزرگ صنعت خودرو یعنی مهاجرت از سوخت فسیلی به برق پایدار و حذفکردن ردپای کربنی هم کمک کرده و به این ترتیب، راه دگرگونی صنعت خودرو را آسانتر کنند. هماکنون شرکتهای بزرگی چون تویوتا و بیامو هم در حال کار روی پیشرانههای هیدروژنی خود هستند تا درصورت موفقیت این فناوری، به پرچمداران آن تبدیل شوند. نظر شما درباره این موتورها چیست؟
s
۲۱ فروردین ۱۴۰۳تیترو خوندم تعجب کردم چون همینجوری عدد اکسایش اکسیژن تو اب ۶ ـه و ازین نمیتونه بره بالا تر
سطح انرژیشم خیلی پایینه
Moz
۲۲ فروردین ۱۴۰۳عدد اکسایش اکسیژن تو آب منفی دوعه چون الکترو نگاتیوی بیشتری نسبت به هیدروژن داره
Arman
۲۲ فروردین ۱۴۰۳به نظر من غول های بزرگ اقتصادی جهان که بهره برداری و فروش نفت و سوخت های فسیلی و تولید موتور و قطعات خودرو های که با سوخت فسیلی کار میکنن،در اختیار اوناست،نمیذارن سوخت جایگزین و ارزان قیمت و فراوان بیاد تو بازار،خودرو های الکتریکی هم تعدادشون خیلی کمه درمقابل ماشین های با سوخت فسیلی و نیاز به برقی دارن که از نیروگاه های با سوخت فسیلی تولید میشن
Sadra
۲۲ فروردین ۱۴۰۳اصلا اکسیژن نمیتونه بیشتر از ۲ باشه عدد اکسایشاش
و اینکه تو آب اکسیژن با الکترونگاتیوی بیشتر از هیدروژن عدد اکسایش منفی ۲ داره
آیدین
۲۶ فروردین ۱۴۰۳با سلام. الان تو ایران هم خودرو ها را آبسوز میکنند
و هم تو شتاب موتور تاثیر دارم هم تو سوخت که سوخت کمتری مصرف میشود
Seyed
۲۵ فروردین ۱۴۰۳سوادتو برم!!؟
۲۱ فروردین ۱۴۰۳هورا
نیسان آبی با موتور جدید
اگه عالی باشه منم میخرم 👌🏻👌🏻👌🏻💪🏻💪🏻💪🏻♥️♥️♥️
ممنون از سایپا و زامیاد عزیز
انشالله که استاندارد باشه
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
انشالله منم میرم راننده وانت میشم
دوستان سایت پدال
شمارو
شمارووو
دوست داریم
براتون دعا میکنیم
آینده شما رو انشالله
زیبا میکنیم
ARIAN
۲۱ فروردین ۱۴۰۳اگر قدرت های دنیا به جای لجبازی بچه گانه روی برقی کردن همه چیز، میرفتن سراغ توسعه موتور های هیدروژنی خیلی بهتر میشد افسوس… 😕
H2
۲۱ فروردین ۱۴۰۳هر روز داره اخبار مربوط به فناوری مبتنی بر هیدروژن بیشتر منتشر میشه
دیروز داشتم مقاله ای می خوندم که یک شرکت آمریکایی مخازن ذخیره هیدروژن حالت جامد ساخته که میتونه 28 کیلوگرم هیدروژن را در هر متر مکعب دخیره کنه.
تویوتا میرای با 5.5 کیلوگرم میتونه در حالت استاندارد 650 کیلومتر پیمایش داشته باشه.
تویوتا میرای با این مخازن هیدروژن حالت جامد که از مخازن خودش حدود 60% کوچکتر هستند میتونه 3300 کیلومتر پیمایش داشته باشه
لینک 👇🏻👇🏻
https://plasmakinetics.com/
H2
۲۱ فروردین ۱۴۰۳هیدروژن آینده انرژیه
American V8
۲۱ فروردین ۱۴۰۳به نظر من هم هیدروژن از خیلی انرژی های پاک برق و ماشین های برقی آینده بسیار روشن تری داره . هم مطیع قوانین محیط زیسته و هم حمایت ماشین بازای بیشتری رو پشتش داره . هر چند برای من یکی هیچی مثل یک پیشرانه بنزین سوز حجیم نمیشه ولی باید به فکر آیندگان هم بود .
به نظرم اگر دوج به جای زیر سوال بردن نام چارجر با پیشرانه برقی از یک هیدروژنی درون سوز استفاده میکرد کمتر کسی ناراحت میشد تا الان .
American V8
۲۱ فروردین ۱۴۰۳دوستان کسی از اون اهوازی که چند سال پیش موقع گرون شدن بنزین ادعای دست پیدا کردن به چنین تکنولوژی رو داشت خبر داره ؟
مسلم
۲۲ فروردین ۱۴۰۳جاسمی لرکانی در حال کار گذاری دستگاه آب سوز روی انواع خودرو سبک و سنگین هست نمایندگی کرج هم دارند البته فعلاً مجوز 40 در صد آب سوز بهشون دادن که باعث کاهش سی الی شصت درصد سوخت میشه با استفاده از آب و یه ماده مخصوص هست هیچ تغییری روی موتور و برق خودرو ایجاد نمی شه
American V8
۲۲ فروردین ۱۴۰۳سپاس فراوان ❤️
ممد
۲۳ فروردین ۱۴۰۳واقعا نمیدونم چی بگم😔
آیدین
۲۶ فروردین ۱۴۰۳شما امتحان کردید اگه چیزی میدانید راهنمایی کنید
M
۲۳ فروردین ۱۴۰۳الان تو کشور دارن آب سوز میکنند
ممد
۲۳ فروردین ۱۴۰۳این چیزا دروغ،
مشخصه یه آدم تو ایران تک نفره یا حتا گروهی صد سال سیاه نمیتونه موتور آب سوز برا ۴۰۵ درست کنه
H2
۲۱ فروردین ۱۴۰۳https://www.linkedin.com/pulse/new-breakthroughs-solid-state-hydrogen-storage-ye-he/
اینم یک تکنولوژی دیگه ساخت آلمان که چگالی ذخیره انرژی 10 برابر باتریهای لیتیوم یونی داره
موسوی
۲۲ فروردین ۱۴۰۳آقای دکتر زرکانی اهل اهواز با نصب چند گیت و بدونه دستکاری خودرو ۵۰ درصد بنزین ۵۰ درصد هیدروژن خودروها را ابسوز میکنند با قیمت خیلی مناسب باعث افتخار ایران هست که همچین دانشمندی داریم تو اینستا هم بگردید پیداش میکنید ابسوز دات کام
Dark Knight
۲۱ فروردین ۱۴۰۳یه بنده خدایی چند سال پیش ۴۰۵ رو آب سوز کرد و اختراعش به حدی پر سر و صدا شد که حتی تو تلویزیون هم اومد ، واقعا چه اتفاقی براش افتاد ! فکر کنم این یکی هم به خاطر اینکه کسی ازش حمایت نکرد ( از جمله دولت ) اختراعش رو انداخت تو سد کرج
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ فروردین ۱۴۰۳تمام داستان دروغ بود و تلوزیون هم معلوم شد گول خورده
ممد
۲۳ فروردین ۱۴۰۳واقعا برای هم وطن هام متاسفم که همچین چیز هایی رو باور میکنن 😔
محمد
۲۱ فروردین ۱۴۰۳اسمش جاسم زرگانی اهل اهواز الان داره ماشینارو ابسوز میکنه بکیج نصب میکنه قیمتش هم خیلی مناسبه میتونید سفارش بدید
yaghoub
۲۱ فروردین ۱۴۰۳😐😐😐😐😐
قوانین ترمودینامیک هم کشکه.
H2
۲۱ فروردین ۱۴۰۳اوج کاری که کرده باشه اینه که یه کیت HHO رو ماشین میبنده که ساختنش هیچ کاری نداره
میلا
۶ مرداد ۱۴۰۳من میخوام بسازم رو ماشینم هم دینام دویست آمپر نصب کردم میشه راهنماییم کنید ؟ با مته کبالت و نیکل دار تست کردم با نمک ولی از بین رفتن
میلاد
۶ مرداد ۱۴۰۳من میخوام بسازم رو ماشینم هم دینام دویست آمپر نصب کردم میشه راهنماییم کنید ؟ با مته کبالت و نیکل دار تست کردم با نمک ولی از بین رفتن
بهروز
۲۱ فروردین ۱۴۰۳هنوز داره به کارش ادامه میده نمایندگی داره با کیت اختراع خودش ماشین بنزین سوز رو تبدیل به آب سوز میکنه،تا اونجا که یادمه این مطلبو تو اینستا خوندم حتی یه مقطعی پیج این جناب مخترع رو داشتم
منصور
۲۲ فروردین ۱۴۰۳همین که اومده تلوزیون بهترین دلیل بر دروغ گو بودنش هست.تلوزیون هم گول نخورد،اساسا وظیفه صدا و سیما ترویج دروغ هست
مجتبی .
۲۱ فروردین ۱۴۰۳اگه همونقدر که روبرقیها سرمایه گذاری کردن برا هیدروژن هم بذارن خیلی زود برا محدودیتهاش راه چاره پیدا میکنن وچین میره توباقالیا البته یکی دیگه روهم میبره
B
۲۱ فروردین ۱۴۰۳خیر یکی از مهم ترین دلایلش قیمت خود هیدروژنه که بسیار بالاست بصورت گاز انرژی چندانی نداره و باید مایع باشه که باید به عبارتی زیر ۱۹۷- سلسیوس باشه و تو این دما سخته موتوری بسازی که کار کنه تویوتا یه ماشین هیدروژنی داشته که بازم ازش برای تولید انرژی الکتریکی خودرو استفاده میکنه خیلی اوقات باید بعد سوخت گیری چندین دقیقه معصل شی تا اون قطعات ماشین یخ میزنن باز بشه
هیدروژنی همه جوره گرونتر در میاد و هزینه بر تره خودرو برقی کارامد و تولید انبوه هم از گذشته وجود داشته اما هیدروژنی خیر
AvestA61's
۲۱ فروردین ۱۴۰۳در هر نحوی بازهم دارای آلایندگی هستند. آیا موتورهای هیدروژنی برای سیستمهای رونکاری موتور احتیاج به روغن ندارند!!!! ؟
B
۲۱ فروردین ۱۴۰۳یادش بخیر بچه بودم تلوزیون میگفت یه ایرانی خودرو با موتور آبسوز و آلایندگی ۰ ساخته ماهم جوگیر میشدیم سرش 😂
amirboss
۲۲ فروردین ۱۴۰۳تبدیل یه خودرو درون سوز به خودرویی که با آب کار میکنه کاملا احمقانه ست و متاسفم برای کسایی که این چرندیات رو باور میکنن.
طرف هنوز قانون اول و دوم ترمودینامیک رو نفهمیده میاد تز میده.
این در اصل یه کیت مکمله که تو دنیا با HHO generator شناخته میشه. برید خودتون تحقیق کنین حوصله ندارم توضیح بدم.
این کاری هم که این شرکت اتریشی انجام داده و به نام تزریق مستقیم آب هست برای خودروهایی با سوخت بنزین هم قبلا انجام میشده به نحوی که آب در ورودی دریچه گاز یا کاربرات به صورت پودر اسپری میشه که بیشترین اثر اون باعث افزایش چگالی اکسیژن ورودی به موتور و درنهایت سوخت کامل تر بنزین و افزایش راندمان موتور میشه.
ممد
۲۳ فروردین ۱۴۰۳الان چنتا بچه میان میگن ما تو ایران ۴۰۵ آب سوز داریم
Seyed
۲۵ فروردین ۱۴۰۳همون تو که فهمیدی بسه.اون قوانین هیچ منافاتی با موتور هیدروژن سوز نداره.اصلا نوع سوخت موتور مهم نیست.اگر برای تو باشه امکان ساخت موتور بنزینی رو هم رد می کنی.
مجتبی
۲۲ فروردین ۱۴۰۳والا چندسال پیش یکی ساخته بود باآب کار میکرد یکی ساخته بود با برق ماشین کارمیکرد تو سرعت وقدرتش هیچ تعصیری نداشت مثل بنزین عمل میکرد نیازی به شارژباطری نبود دینام خودماشین شارژش میکردف صداوسیما هم نشونش داد به عنوان نابغه ایرانی پسره گفت خارجی ها خواستنم نرفتم تا به مردمم خدمت کنم چنان سرشونو زیر آب کردن که دیگه هیچکس از اینا خبردار نشد فقط واسه این بود که درامد اصلی دولت که مصرف بنزین بود کم میشد مصلحت دراین بود که مثل خیلی دیگه از نوخبهامون بی رد بشن.
دانیال
۲۴ فروردین ۱۴۰۳داداش
به چه زبونی بگیم دروغ بود؟
طرف زر مفت زده بود
ای بابا
علی
۲۲ فروردین ۱۴۰۳تاوقتی صاحبان دنیا بیشترین نفع را ازچاهای نفتشان میبرند خیال پردازی است که به دنبال خودروهای سوخت پاک باشید.مگر نفت دنیا تمام شود.تمام
قاسم
۲۴ فروردین ۱۴۰۳دقیقا به نکته درستی اشاره کردی اما وقتی یکی پیش قدم میشه و تقریبا موفق قدیمی تر ها باید فکر تازه کنند . اونا برای منابع انسانی و تجهیزات و امکانتشون برنامه دارن اگر هم بتوانند با سرعت تغییر وضعیت نمیدن
Poorya
۲۳ فروردین ۱۴۰۳این ها همه در تلاش هستند ولی دانشش دست منه
فقط نمیدونم باید به کی و چطوری ارائه بدم که سرم کلاه نزاره.
موتور هیدروژنی با تولید هیدروژن در لحظه ، بدون مخزن نگهداری هیدروژن.
تولید هیدروژن و همون لحظه استفاده در موتور.
هیدروژن رو هم از آب با الکترولیز تولید نمیکنم، با یک روش خاص 😏
ممد
۲۳ فروردین ۱۴۰۳اگه راست میگی(به احتمال ۰۰۰۱٪۰) تو ایران بگی سرت که کلاه میره طرحتو میدزدن هیچ خودتم میکنن تو گونی نمونش داییم که طرح هوش مصنوعیشو رد کردن بعد یه مدتی به اسم خودشون چند صد میلیون بودجه گرفتن
قاسم
۲۴ فروردین ۱۴۰۳آب سوز یعنی الکترولیز آب به اکسیژن و هیدروژن و انتقال اون با نسبت مناسب باسوخت یا هرچیزی که بتونه متور رو به حرکت در بیاره یا به اصطلاح روشن کنه
این موضوع خیلی قدیمیه وچون برای قطعات داخلی متور فرسایش ایجاد میکنه عمر کاری متور رو به شدت کاهش میده مستلزم تغییر آلیاژی تمام قطعات موتور هستش که شدنی نیست
اون پاشش آب با سوخت برای این هست که هرچی متور گرم تر میشه و فشار درون سیلندر بالاتر میره امکان خود احتراقی سوخت بالاتر میره و موتور خوب کار نخواهد کرد هر چه فشار پشت پیستون بالاتر باشه احتراق و قدرت موتور بالاتری باسوخت کمتر خواهیم داشت .
انواع انرژی های که در متور تا حالا برای حرکت استفاده شده . سوخت فسیلی .برق .هیدروژن . کربن خالص . انرژی هسته ای
در آینده خودروهایی میآید که بدون مصرف انرژی به شما انرژی هم خواهند داد برقی یعنی باطری خالی میزاری فول شارژ ور میداری .
خودرویی ساخته میشه که کربن هوا رو فیلتر میکنه و میسوزونه که بهش پاکترین خودرو جهان لقب میدن خود رو های اتمی که امکان زیر آب و داخل فضا رفتن رو هم امکان پذیر میکنه
دانیال
۲۴ فروردین ۱۴۰۳قاسم جان
خودرو کربنی بنظرت چند سال دیگه ساخته میشه؟