چشم انداز

انقلاب علیه نمایشگرها و بازگشت دکمه‌های فیزیکی به خودروها

در عصری که نمایشگرهای لمسی خودروها را تسخیر کرده‌اند، برندهای لوکس در حال بازگشت به سمت دکمه‌های فیزیکی هستند تا حواس‌پرتی را کاهش دهند.

اخیراً هنگام رانندگی با اینوس گرنادیر در لس‌آنجلس، هنگام غروب آفتاب، متوجه طراحی بی‌نظیر کابین این خودرو شدم. گرنادیر با نمایشگر مرکزی کوچک خارج از میدان دید اصلی، بدون صفحه آمپر سنتی و مجموعه‌ای از دکمه‌ها و کلیدهای پلاستیکی بزرگ در کنسول و سقف که با نور قرمز ملایم روشن شده‌اند، تجربه‌ای آرامش‌بخش ارائه می‌دهد. در طول یک ساعت رانندگی در بزرگراه‌ها و خیابان‌های لس‌آنجلس، چشمانم به‌جای تطبیق با نور نمایشگرهای درخشان، با نور محیط هماهنگ ماندند. این نشان می‌دهد که مشکل خیرگی در شب تنها به دلیل پیری چشم یا روشن‌تر شدن چراغ‌های خودرو نیست، بلکه نمایشگرهای LCD داخل کابین نقش بزرگی دارند.

دهه گذشته، نمایشگرهای لمسی نماد فناوری پیشرفته و تجمل بودند اما با گسترش اپل کارپلی و اندروید اتو، حتی خودروهای اقتصادی نیز به نمایشگرهای پیچیده مجهز شدند. برای مثال، هیوندای آیونیک ۵ N با وجود رانندگی فوق‌العاده، رابط کاربری گیج‌کننده‌ای دارد. سیستم MBUX مرسدس با ارائه سه روش مختلف برای هر عملکرد، یادگیری را دشوار کرده و در مواردی باعث حواس‌پرتی خطرناک می‌شود. استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی در بسیاری از کشورها غیرقانونی است، اما رابط‌های کاربری خودروها اغلب پیچیده‌تر از گوشی‌های هوشمند هستند. برخی رانندگان برای اجتناب از جریمه، گوشی را به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو متصل می‌کنند که خطرناک‌تر است.

برندهای لوکس مانند بوگاتی، کونیگزگ و پاگانی متوجه شده‌اند که مشتریان ثروتمندشان در خودروهای آخر هفته خود، کابین‌هایی بدون نمایشگرهای اضافی می‌خواهند. بوگاتی ویرون با حذف نمایشگرها، کابینی طراحی کرد که پس از ۱۵ سال همچنان جذاب است، برخلاف لامبورگینی اونتادور که نمایشگرهایش قدیمی به نظر می‌رسند. برند نوظهور اسلیت نیز پیکاپ الکتریکی ارزان‌قیمتی بدون نمایشگر مرکزی عرضه می‌کند که برای کاربران خودروهای قدیمی حس عقب‌ماندگی ندارد.

نمایشگر عظیم هایپراسکرین مرسدس در سری EQ و نمایشگر خمیده ۴۸ اینچی لینکلن ناتیلوس، نمونه‌هایی از افراط در استفاده از نمایشگرها هستند که اطلاعات غیرضروری را هنگام رانندگی نمایش می‌دهند. حتی اپل کارپلی اولترا در آستون‌مارتین DBX با اپلیکیشن‌هایی مانند سفارش پیتزا، حواس‌پرتی را افزایش می‌دهد. در مقابل، پورشه بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ با نمایشگر مرکزی کوچک برای GPS و کارپلی، صفحه آمپر آنالوگ با یک نمایشگر چندکاره و دکمه‌های فیزیکی برای سایر عملکردها، تعادل ایده‌آلی ارائه می‌داد.

کامیون‌ها به دلیل نیاز به کار با دستکش، دکمه‌های فیزیکی را حفظ کرده‌اند اما حتی رنجروور که پیش‌تر مدافع دکمه‌ها بود، به نمایشگرهای لمسی روی آورده که گاهی حتی بدون دستکش هم عملکرد ناپایداری دارند. کنترل عملکردهایی مانند باز کردن سقف، تنظیم صندلی، آینه‌ها، صندوق عقب، جهت دریچه‌های هوا، تنظیمات تعلیق و حتی تعویض دنده از طریق نمایشگر، حواس‌پرتی را افزایش می‌دهد. از ژانویه ۲۰۲۶، یورو انکپ خودروسازان را تشویق می‌کند تا برای دریافت رتبه ایمنی پنج ستاره، کنترل‌های فیزیکی را برای عملکردهای حیاتی ایمنی بازگردانند. فولکس‌واگن نیز پس از انتقادات از کنترل‌های لمسی بدون نور پس‌زمینه، به دکمه‌ها بازمی‌گردد. برندهای فوق لوکس مانند پاگانی و بنتلی با انتخاب‌گرهای دنده زیبا و کنترل‌های فلزی، نشان می‌دهند که دکمه‌های فیزیکی نه‌تنها کاربردی‌تر، بلکه لوکس‌تر هستند.

جمع‌بندی

کاهش وابستگی به نمایشگرها نباید مختص خودروهای فوق لوکس باشد. کنترل ساده‌تر و ایمن‌تر عملکردهای خودرو و لذت رانندگی شبانه بدون خیرگی نمایشگرهای LED، باید برای همه در دسترس باشد. وقت آن رسیده که خودروسازان به‌جای ساخت «گوشی روی چرخ»، دوباره خودرو بسازند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. جرمی کلارکسون

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1099 ديدگاه)

    برای بعضی ماشین ها صفحه نمایش مناسب و لازمه مثل M3 و کادیلاک اسکالید

    موافقم 16
    مخالفم 81
    1. ممد ژانگولر

      ۸ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      ی زمانی موبایلها دگمه ایی بودن وقتی صفحه تاچ امد یک سری شروع کردن به غر زدن و گیر دادن این چیه تاریکیه کی به کیه از این حرفها .الان که با شما صحبت میکنم زندگی بدون موبایل تاچ یعنی هیچی به هیچی . این خبرا میاد و میره و دلتونو خوش نکنین .آینده یعنی تفاوت یعنی تکرار نشدن یعنی رو به جلو یعنی شغلهای جدید بوجود امدن یعنی خون جدید تو رگها جاری شدن یعنی پیش به سوی خداوند.
      سعی کنیم خودمونو بروز کنیم و دنیای جدید وفق بدیم نه اینکه بشینیم تا بقیه خودشونو با ما وفق بدن.
      خلاصه که شاعر میگه دنیا دوروزه تا میتوانی دل بدست بیار که …

      موافقم 32
      مخالفم 112
      1. PURIYA

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (791 ديدگاه)

        ممد اینجا فرق داره
        به جز اینکه ما از آنالوگ بودن و دکمه های فیزیکی ماشین بیشتر خوشمون میاد یه مسئله اینه که وقتی داری رانندگی میکنی نباید برای هرکاری که می خوای بکنی حواستو از جاده کاملا برداری و ور بری به صفحه نمایش این واقعا خطرناکه و پیچیدگیش هم برای راننده اذیت کننده هست من خودم چون رانندگی میکنم اینچیزا رو حس میکنم
        بعدم اصلا از بعد زیبایی هم نگاه کنیم کی میتونه یه ماشین باوقار که حس لوکس بودن هم به رانندش میده بدون دکمه های باکیفیت و آنالوگ و تریم های مختلف پیانویی یا چوب گردویی وفلزی غیره تصور کنه چجوری میشه همه اینا برن کنار تبلت ۲۰ ۳۰ اینچی خالی فضای کابینو اشغال کنه جوری که بزنه تو ذوقت

        موافقم 93
        مخالفم 8
        1. ناشناس

          ۹ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (74 ديدگاه)

          خداپدرت روبیامرزه بااین جواب منطقی که دادی،معلومه آدم باشعوری هستی!ساق ال سن،ممنون آقای أشتری که این موضوع مهم رادرمجله اینترنتی پدال چاپ کردی،حالاشد!!!

          موافقم 28
          مخالفم 5
      2. javad-bmw

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (298 ديدگاه)

        داداش چیزی مصرف میکنی ، استفاده از موبایل رو با ماشین مقایسه میکنی؟ ، تو با گوشیت میتونی ۱۲۰ کیلومتر سرعت بری ، بعد باهاش تصادف هم بکنی ؟؟؟؟؟؟

        موافقم 42
        مخالفم 10
    2. Cadillac-V

      ۸ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (371 ديدگاه)

      از قدیم گفتن نه به اون شوری شور نه به اون بی نمکی
      نه باید کامل فیزیکی بشه نه کاملا صفحه نمایش
      اسکالیدم طراحی کابین نسل قبلش بهتر بود
      هم اسکالید هم GLS خیلی دیگه صفحه نمایش گذاشتن باید یکم کمش کنن

      موافقم 57
      مخالفم 3
      1. جرمی کلارکسون

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (1099 ديدگاه)

        اره دو لایه صفحه نمایش زیاده

        موافقم 23
        مخالفم 4
    3. هادی

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      بنظر من کابین راننده در آینده باید صوتی شود و با صوت مثلاً فرمان روشن شدن کولر را داد . اینطوری هواس راننده هم پرت نمیشود.

      موافقم 22
      مخالفم 5
      1. Alireza

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (4 ديدگاه)

        ولی باز تو شب نور این همه ال سی دی چشم رو اذیت می کنه الان تصاویر بالا همه بک گراند دارن ال سی دی ها که این تو شب برای اونایی که میخوان رو جاده تمرکز داشته باشن بده مگر اینکه خودرو ها کامل خودران بشه

        موافقم 6
        مخالفم 2
      2. کامران رضایی

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (6 ديدگاه)

        سلام، این بهترین پیشنهاده، شاید تو کشورهای فرنگستون با کیفیت اون جاده‌ها صفحات لمسی جواب بده ولی تو کشور ما با این وضع جاده و فرهنگ آمدوشد که باید «شیش دونگ برانیم» و حواسمون کاملا به اطرافمون باشه این جور فن‌آوریها جواب نمیده و یه روزی تو همون کشورها هم قانونی استفاده ازش محدود یا منع خواهدشد. راننده واقعی اونه که به جادش تمرکز داشته باشه.

    4. sallam

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تصویر در ماشین مساوی مرگ کابین ماشین فقط باید صوتی باشه نمایشگر کوچیکو بزرگم نداره

  2. صامورایی

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (265 ديدگاه)

    آدم کابین پاگانی رو میبینه غرق در این همه زیبایی و هنر میشه. ماهیت مکانیکی همه اجزاها حس بی نظیری داره. همون دنده‌ی دستی رو شما ببین. این حسو میده که انبوهی هنرمند، مهندس، طراح و … جمع شدند تا اثر پیچیده و خاصی رو بسازن که لذت رانندگی رو تقدیمت کنه. واقعا بی نظیره

    موافقم 73
    مخالفم 5
    1. هنری فورد

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (33 ديدگاه)

      پاگانی خودرو نمیسازه شاهکار هنری متحرک میسازه .

      موافقم 33
      مخالفم 1
    2. Lyting

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (221 ديدگاه)

      همون پاگانی اگه یکی از دکمه هاش بشکنه یا کسی اینه بغلشو بزنه باید کل زندگیشو بفروشه که بتونه مثلشو بخره درصورتیکه اگه مانیتور داشته باشه خیلی ارزونتر میشه

      موافقم 3
      مخالفم 30
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (3429 ديدگاه)

        یک مرتبه دیگه بخون چی نوشتی
        مالک پاگانی اگر دکمه ماشینش بشکنه، باید چیکار کنه؟

        موافقم 35
      2. هنری فورد

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (33 ديدگاه)

        کسی که پاگانی میخره اگه ماشینش با خاک هم یکسان بشه میتونه بره فرداش یه مدل بالاترشو بخره .

        موافقم 17
  3. Roham

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (45 ديدگاه)

    بالاخره یه اتفاق خوب داره اتفاق میوفته

    موافقم 45
    مخالفم 3
  4. دکتر استاپ

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (112 ديدگاه)

    هنوز بعد از ۱۵ سال کابین Zonda R برام از خیلی از ماشین‌های مدرن جذاب تر است

    موافقم 44
    مخالفم 3
  5. Arash2009

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (84 ديدگاه)

    به به، تازه دارن به خودشون میان
    فعلا نه موقع برقی کردن همه ماشینهاست و نه زمان قرار دادن نمایشگر های خدا اینچی

    موافقم 42
    مخالفم 4
    1. amir

      ۸ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3902 ديدگاه)

      یعنی آدم لذت میبره از اینکه مد های عجیب غریبی که دو روزه اومده و تنها چشمارو آزار میده داره از مد میوفته
      یکی برقی کردن بود یکی این تلویزیون های داخل کابین
      جفتشم چینی های عجوزه راه انداختن

      موافقم 34
      مخالفم 7
      1. PURIYA

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (791 ديدگاه)

        البت اگه خودروسازای چینی بزارن و از خیر تلوزیون های ۵۰ اینچی بگذرن
        تا الان که پیشتازن تو این قضیه هر ماشینی که ازشون میبینی هم حوصله نکردن وقت برا طراحیش بزارن یه مانیتور گنده انداختن تو کابین به جاش
        شانس بد ما هم خودرو سازای مطرح به اینا نگاه میکنن یاد میگیرن

        موافقم 18
        مخالفم 2
      2. ! i M α η δ υ α R

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2490 ديدگاه)

        جفتشو تسلا راه انداخت امیر جون …

        موافقم 19
        مخالفم 2
  6. Genius

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    بدبخت بیچاره اون آدمیه که اسیر مد باشه مد همیشه خداوند توی سیکل ۲۰ ۳۰ ساله برمی‌گرده نقطه اول عقل حکم می‌کنه که تو هیچ مسئله‌ای تابع مد نباشه انسان ، نه لباس پوشیدن نه حرف زدن نه درس خوندن هیچی همه چیز باید با عقل خودت انتخاب بشه

    موافقم 42
    مخالفم 1
    1. ناشناس

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (74 ديدگاه)

      من هنوزکیف سامسونایت«پریزدنت»و«دیپلمات»میبرم سفرداخلش ادکلن معروف«تی رز»بارایحه بسیارملایم و دوست داشتنی هست!اون گوشه ی کیف سامسونایت هم همیشه نخودچی وکشمیش برای مسافرت دارم وبا دندان های همیشه سالم وتیز!نفرت دارم ازمدگرایی به دردنخوروپوچ ومصرفگرایی که عاقبتش عقب‌مانده دنیا هستی همیشه!همیشه برای خودت زندگی کن نه برای بقیه رهگذران!که مثلامهمه چطورجلب توجه کنی برای
      مردم ودیگران

      موافقم 11
  7. yektachafi

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (116 ديدگاه)

    درستشم همینه

    موافقم 11
    مخالفم 3
  8. PURIYA

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (791 ديدگاه)

    این شد یه چیزی

    موافقم 10
    مخالفم 2
  9. O

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    خدا رو شکر از همون اول هم به مود کوتاه مانیتور عادت نکردیم و همچنان با دکمه های فیزیکی محصولات ایرانی میگذرونیم😂

    سایپا و ایران‌خودرو تازه داشتن رو ماشین های جدیدشون مانیتور میزاشتن 😂

    موافقم 14
  10. کامران

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    بهترین اتفاق ممکن همینه، بازگشت طراحی هایی که روح دارن، طراحی داخلی که معرف بِرند باشه و اختصاصی نه اینکه صرفا یکی دوتا تبلت بزرگ رو بچسبونن روی داشبورد بدون هیچگونه نوآوری خاصی بدون هیچگونه اصالت و رگ و ریشه ای، امیدوارم طراحی خارجی خودروها هم برگرده به اون اصالتی که حتی چراغ جلو هم دی ان ای خاصِ اون برند رو داشت نه مثل الان که چراغ شده یه دیلایت مزخرف و نور اصلی از یه مجموعه پروژکتور زشت داخل سپر تامین میشه🤢

    موافقم 11
  11. هنری فورد

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (33 ديدگاه)

    متاسفانه این اتفاق نمیفته چون هزینه زیاد داره ، ولی یه صفحه نمایشگر میندازن تو کابین و تموم .

  12. P

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (301 ديدگاه)

    بهترین تصمیم ، امیدوارم هرچه زودتر از شر این تلویزیون های متحرک راحت بشیم‌

    موافقم 13
    مخالفم 1
  13. يوسف

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    این همه ماشین که جین جین مانیتور دارن گیر دادین به رنجرور الکی….. مانیتور رنجرور علاوه به دست با دستکش هم کار میکنه تا توی سرما دستکش رو در نیارید.
    یکی از مدیران ارشد فورد با دیدن کابین رنجرور گفته بود این زیبا ترین چیزی بوده که تا به حال چشمام دیده……
    این کابین رو گفته بود
    https://mr4x4.com.au/wp-content/uploads/2003-dash.jpeg

    موافقم 8
    مخالفم 1
  14. Amiiir

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (33 ديدگاه)

    خب چرته دیگه همش مانیتور، خیلی از آپشن ها دکمه ای بودنش جذاب و راحته، بعضی از خودرو ها هستن حتی گرمکن و سردکن صندلی هم توی مانیتور قسمت تنظیمات صندلی و … هست فکر کن تو جاده برفی داری میری بخای گرمکن صندلی رو روشن کنی باید از قسمت مدیا مانیتور که درحال پخشه بیای بیرون بری تنظیمات و …. ، چرا یه عده الکی میگن خوبه خوبه؟ بااین چیزا آدم لاکچری دیده نمیشه

    موافقم 14
  15. Yaghoob

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (614 ديدگاه)

    جمله آخر مقاله رو باید با آب طلا نوشت.
    به جای ساخت گوشی روی چرخ باید دوباره خودروی واقعی ساخت.

  16. hosen

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (979 ديدگاه)

    چیزی جز حواس پرتی نداره نمایشگرهای بزرگ

  17. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (74 ديدگاه)

    من هنوزکیف سامسونایت«پرزیدنت»و«دیپلمات»میبرم سفرداخلش ادکلن معروف«تی رز»بارایحه بسیارملایم و دوست داشتنی هست!اون گوشه ی کیف سامسونایت هم همیشه نخودچی وکشمیش برای مسافرت دارم وبا دندان های همیشه سالم وتیز!نفرت دارم ازمدگرایی به دردنخوروپوچ ومصرفگرایی که عاقبتش عقب‌مانده دنیا هستی همیشه!همیشه برای خودت زندگی کن نه برای بقیه رهگذران!که مثلامهمه چطورجلب توجه کنی برای
    مردم ودیگران

  18. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (74 ديدگاه)

    آفرین برشماخداپدرت روبیامرزه بااین جواب منطقی که دادی،معلومه آدم باشعوری هستی!ساق ال سن،ممنون آقای أشتری که این موضوع بسیارمهم،درمجله اینترنتی پدال چاپ کردی،حالاشدیه حرفی بعدازمدت هاانفعال! چه نکبتی هست این مانیتورهای سرتاسری درداشبورد

  19. parsajdm

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این خوبه چیه تمام برقی

  20. باهر

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    واقعا لمسی ها خطر ناک هستند.یک تیگو ۷هیبربدی دارم که نور روز نمی گذارد روشن یا خاموش بودن دکمه های لمسی مشخص باشد و باید حتما با دست روی ان سایه ایجاد کنی تا بفهمی روشن هست یا خاموش و بعد انرا تغییر بدهی.
    درست مانند موبایل باعث درگیری و معطلی می شود و خطرناک هست. و لازم هست که خودرو را متوقف کرده و بررسی های لازم را انجام بدهی.

  21. احمد

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بهترین حالت همون میکس لمسی و دکمه ایه اینجوری از هر دو بهترین استفاده رو میشه کرد

  22. Titanium

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (373 ديدگاه)

    اخجون یه خبر خوب،دیگه از کامپیوتر متحرک خبری نیست

    1. کلاسیک

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      کلید استارت خودرو های نسل امروزی با نمایشگر های بزرگ رو خودرو های چند دهه قبل زدن

      نوستالژیک و خودرو های دهه های قبل دیگه هیچوقت تکرار نمیشن

  23. کامران رضایی

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    در اوائل دهه ۸۰میلادی که کمکم داشت خودروها با سامانه ‌های کنترلی الکترونیکی موتور وارد بازار میشد و دارندگان ورانندگان خودروها که وسط راه ماشینشون خراب میشد و مجبور بودن فقط از نمایندگی کمک بخوان، شکایت داشتن از خودروسازان که، بابا تا قبل از این ماشینامونو یه جوری راه مینداختیم و خودمونو به جایی میرسوندیم. چیه این برق و الکترونیک تو خودرو که فقط دردسر داره واسه صاحب ماشین. همین الانم تا کوچکترین ایرادی تو ماشین پیدا میشه هی باید پول دیاک بدی از آخرشم میبینی که هیچ ربطی به دیاک نداشته و ایراد از جای دیگه‌ایه

  24. مانی

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    کوییک کوییک کویبک

  25. رضا

    ۹ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    انسان محصول تکنولوژی زمان خودشه احتمالا تا ی ده دیگه چیزی به عنوان تاچ هم نباشه فقط صوت باشه . انسانهای قدیمی تر وسن بالاتر با هر پیشرفتی مقابله میکنن ولی به مرور زمان تکنولوژی خودشو جا میندازه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا