چشم اندازهفته نامه

جذاب‌ترین پونی کارهای تاریخ آمریکا؛ از موستانگ GTD تا همی کودا

در این مقاله جذاب‌ترین پونی کارهای تاریخ صنعت خودروی آمریکا را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

برنامه لی لاکوکا مدیر فورد برای تولید یک خودروی هیجان‌انگیز و اسپرت با قیمت مناسب در نهایت منجر به معرفی موستانگ شد. این خودرو درست همان چیزی بود که مردم می‌خواستند و میزان تقاضا برای آن سریعاً به فراتر از انتظارات رسید و موستانگ در یک سال بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه فروش را ثبت کرد که در مقابل انتظارات ۱۵۰ هزار دستگاهی مدیران فورد رقم بسیار خوبی بود. با محبوبیت باورنکردنی موستانگ، دیگر برندها هم با محصولاتی مشابه وارد میدان شدند و واژه پونی کار به‌صورت رسمی مطرح شد.

اگرچه اکثر پونی کارها را می‌توان به عنوان خودروهای عضلانی دسته‌بندی کرد اما برعکس این موضوع صحیح نیست. مهم‌تر اینکه یک پونی کار باید کوچک و سبک‌وزن باشد. در یک زمان این خودروها ارزان هم بودند اما این موضوع با گذشت زمان کمی تغییر کرد. از جمله مشهورترین پونی کارها می‌توان به فورد موستانگ، شورولت کامارو، دوج چلنجر، مرکوری کوگار، پلیموث باراکودا و ای ام سی جاولین اشاره کرد. برندهای اروپایی هم محصولاتی با فاکتورهای مشابه تولید کردند اما به نظر می‌رسید عبارت پونی کار مخصوص آمریکایی‌ها باشد. برخی خودروهای استرالیایی با این تعریف همخوانی داشتند و حتی هیوندای نیز محصولی با نام پونی تولید کرد که البته فرسنگ‌ها با تعریف ما از پونی کارها تفاوت داشت. همین امر باعث شد صنعت خودروی آمریکا با عبارت پونی کار شناخته شود و ما نیز در این مطلب می‌خواهیم جذاب‌ترین پونی کارهای تاریخ آمریکا را معرفی نماییم پس همراه ما باشید.

  • فورد موستانگ GTD مدل ۲۰۲۵

شاید عمر خودروهای اسپرت بنزینی به سر آمده باشد اما فورد برنامه‌هایی برای تولید یک پونی کار پرقدرت و جذاب دارد. شاید جذاب‌ترین مثال از این مورد خودروی بسیار منحصربه‌فرد موستانگ GTD باشد. این هیولا از طراحی جذاب و قدرت قابل‌توجه و البته کابینی لوکس سود می‌برد. اگرچه GTD همچنان پیشرانه جلوست اما همه‌چیز در آن ارتقا یافته است. پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۲ لیتری سوپرشارژردار موستانگ بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و انتظار می‌رود قیمت خودرو نیز فراتر از ۳۰۰ هزار دلار باشد.

  • شورولت ینکو توربو Z مدل ۱۹۸۱

در اوایل دهه ۸۰ میلادی عوامل مختلفی از جمله استانداردهای زیست محیطی باعث کاهش قدرت خودروها شد. اگرچه هوای پاک برای همه ما خوب است اما این استانداردها تأثیر بسیار منفی روی خودروهای پرفورمنس از جمله پونی کارها گذاشتند و به همین خاطر کامارو Z/28 1980 قدرت ۱۶۵ اسب بخاری داشت. البته یکی از نمایندگی‌های شورولت که شهرت زیادی داشت یک دستگاه کامارو با نام ینکو توربو Z را تولید کرد. خودروی موردبحث اگرچه از پیشرانه اصلی Z/28 استفاده می‌کرد اما با تغییرات زیاد رخ داده قدرتش به ۲۴۰ تا ۲۵۰ اسب بخار رسیده بود. متأسفانه تنها ۱۹ دستگاه از این پونی کار خاص تولید شد.

  • شورولت ینکو/SC کامارو مدل ۲۰۲۴

اگرچه دان ینکو نمایندگی خودش را در سال ۱۹۸۲ فروخت و اندکی پس از آن در یک حادثه هوایی درگذشت اما میراث او همچنان زنده است. خودروهای مدرن ینکو توسط شرکت SVE توسعه می‌یابند. این شرکت رابطه طولانی‌ای با جنرال موتورز دارد و هم‌اکنون نیز محصولات خود را از طریق نمایندگی‌هایش عرضه می‌کند. یکی از جدیدترین محصولات این شرکت ینکو/SC کامارو است که بر اساس کامارو SS با پکیج ۱LE توسعه یافته و پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۸ یا ۷ لیتری آن حداکثر قدرت ۱۵۰۰ اسب بخاری دارد. از جمله ویژگی‌های این خودرو می‌توان به کنترل سواری مغناطیسی، دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی، سیستم خنک کاری هوی دیوتی و… اشاره کرد. در کل قرار است ۲۰۰ دستگاه از ینکو/SC کامارو با قیمت حدود ۱۳۰ هزار دلار تولید شود.

  • پونتیاک ترنس ای ام سوپر دیوتی مدل ۱۹۷۳

تا سال ۱۹۷۳ قانون هوای پاک آمریکا عملیاتی شد و خودروسازان مجبور شدند چندین محصول خود را از رده خارج کرده یا قدرت پیشرانه آن‌ها را محدود کنند. البته پونتیاک فرق داشت و مهندسان شرکت می‌خواستند نام خودروهای عضلانی را زنده نگه ‌دارند. خودروی ترنس ای ام سوپر دیوتی از پیشرانه ۸ سیلندر بلوک بزرگ سود می‌برد. پونتیاک یک سیستم EGR جدید روی خودرو نصب کرد که در زمان تست‌ها فعال و پس از آن خاموش می‌شد تا قدرت کامل پیشرانه را ارائه کند. البته EPA متوجه این قضیه شد و پونتیاک را مجبور به رفع آن کرد. البته تولید ترنس ای ام تا مدل ۱۹۷۴ ادامه یافت ولی بازگشت آن تا مدت‌ها بعد رخ نداد. قدرت کارخانه‌ای این خودرو به حدود ۳۰۰ اسب بخار می‌رسید.

  • فورد موستانگ SVO مدل ۱۹۸۷

زمانی که قوانین باعث شدند خودروها قدرت کمتری داشته باشند، مهندسان خودروسازی خودروهای متفاوتی را ارائه کردند که اولویت اصلی آن‌ها مصرف سوخت کمتر بود. در دهه ۸۰ میلادی شاهد استفاده بیشتر از توربو بودیم که نتایج سورپرایز کننده‌ای در برداشتند. بخش SVO فورد خودروی موستانگ را معرفی کرد که در نگاه اول شاید چندان جلب‌توجه نمی‌کرد اما پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری آن موردی خاص بود. به لطف توربو و اینترکولر جدید، این پیشرانه ۱۷۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و جالب است بدانید در آن زمان کوروت به زور از قدرت ۲۰۰ اسب بخار عبور کرده بود. در ادامه خروجی پیشرانه به ۲۰۵ اسب بخار رسید تا با قدرت موستانگ GT مجهز به پیشرانه ۵ لیتری برابری کند. به دلیل تولید محدود، موستانگ SVO یکی از خودروهای کلکسیونی ارزشمند به شمار می‌رود.

  • فورد باس ۴۲۹ موستانگ مدل ۱۹۶۹

اگر نام یک خودرو را باس بگذارید پس باید آماده اثبات توانایی‌های آن باشید. خوشبختانه فورد و لری شینودا طراح شرکت این کار را با باس ۴۲۹ موستانگ انجام دادند. به عنوان یک پونی کار، موستانگ محصولی اسپرت و سبک‌وزن با پرفورمنس خود بود. البته پیشرانه‌های بلوک بزرگ باعث افزایش وزن و در کنار آن افزایش قدرت شدند و موازنه خوبی ایجاد کردند. این خودرو از همان ابتدا به عنوان محصولی جهت برآورده ساختن استانداردهای مسابقات ناسکار تولید شد. فورد نیازمند محصولی قوی و سبک برای رقابت با محصولات ۴۲۶ همی کرایسلر بود و به همین خاطر از پیشرانه ۸ سیلندر ۴۲۹ استفاده کرد. البته این پیشرانه به قدری بزرگ بود که مهندسان مجبور به بازنگری در محفظه پیشرانه موستانگ شدند. در نهایت هزینه‌های تولید به حدی زیاد شد که فورد با فروش هر مدل ضرر می‌کرد اما با این وجود باس ۴۲۹ توانست در ۱۱ مسابقه پیروز شود.

  • دوج چلنجر SRT دیمن ۱۷۰ مدل ۲۰۲۳

یکی دیگر از جذاب‌ترین پونی کارهای تاریخ آمریکا چلنجر SRT دیمن ۱۷۰ است. در دوران طلایی خودروهای عضلانی، کرایسلر ۴۲۶ همی بر خیابان‌ها حکمرانی می‌کرد و یکی از قوی‌ترین پیشرانه‌ها را داشت؛ اما دوج اخیراً یادی از ایام خوش گذشته کرده و با رونمایی از چلنجر SRT دیمن ۱۷۰ شوک بزرگی را به دنیای خودروهای عضلانی وارد نموده است. پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری سوپرشارژردار این هیولا ۱۰۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به سیستم تعلیق هوی دیوتی، لاستیک‌های عریض، گیربکس ۸ سرعته کارا و سوپر شارژر هوا خنک اشاره کرد. دیمن ۱۷۰ جزو جذاب‌ترین پونی کارهای تاریخ خودروسازی آمریکاست.

  • پلیموث همی کودا مدل ۱۹۷۱

پسرعموی دوج چلنجر با نام پلیموث باراکودا شناخته می‌شود. اگرچه هر دو خودرو تقریباً به‌صورت هم‌زمان و با پلتفرمی مشترک معرفی شدند اما خودروهای یکسانی نیستند و باراکودا چند میلی‌متری کوتاه‌تر است. تفاوت دیگر خودروها به طراحی ظاهری آن‌ها مربوط می‌شود. باراکودا به عنوان عضو ساده خانواده معرفی شد و مدل پرفورمنس آن با نام کودا شناخته شده است. جذاب‌ترین عضو این خانواده را می‌توان مدل همی کودا دانست که با پیشرانه ۸ سیلندر ۴۴۰ مگنوم در دسترس بوده است. قدرت این پیشرانه به ۴۲۵ اسب بخار می‌رسد. اگرچه پلیموث همواره به عنوان برند ارزان‌قیمت کرایسلر شناخته می‌شود اما همی کودا به یکی از جذاب‌ترین پونی کارهای دوران خود تبدیل شد. نکته جالب به قیمت این خودروها مربوط می‌شود به گونه‌ای که یک دستگاه همی کودا کانورتیبل ۱۹۷۱ در حراجی سال ۲۰۲۱ با قیمت ۴.۸ میلیون دلار فروخته شد تا رکورد جدیدی برای خودروهای عضلانی کلاسیک ثبت کند.

  • فورد موستانگ شلبی GT350 مدل ۱۹۶۹

موستانگ های تولیدی شلبی همواره جزو جذاب‌ترین محصولات بوده‌اند. اکثر خودروهای شلبی از تغییرات ظاهری و فنی بهره برده‌اند ولی هیچ‌یک به اندازه موستانگ شلبی GT350 مدل ۱۹۶۹ تغییر نداشته‌اند. شلبی برای مدل سال ۱۹۶۹ یک خودروی پرفورمنس متفاوت حاضر کرد. این خودرو نسخه سطح بالاتر از موستانگ بود و از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به پانل‌های داشبورد چوبی، تریم متفاوت درها، فرمان چوبی و صندلی‌های اسپرت اشاره کرد. پیشرانه ۸ سیلندر ۳۵۱ هم با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک همکاری می‌کرد و قدرت ۲۹۰ اسب بخار را به چرخ‌های عقب می‌فرستاد. متمایزترین ویژگی شلبی GT350 را می‌توان به پوشش سپر جلو به همراه جلوپنجره سفارشی و کاپوت فایبرگلاس دانست.

  • شورولت کامارو ZL1 مدل ۲۰۲۴

آخرین سال تولید شورولت کامارو با عرضه قوی‌ترین مدل در تریم ZL1 همراه می‌شود. این مدل به پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری با ۶۵۰ اسب بخار قدرت مجهز است و البته تاریخچه تولیدش به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد یعنی زمانی که پکیج ZL1 برای ادای احترام به مدل اصلی ۱۹۶۹ معرفی شد. بهترین قسمت از مالکیت این پونی کار دوست‌داشتنی به پرفورمنس و هندلینگ قابل‌رقابت با سوپر اسپرت‌های گران‌قیمت مربوط می‌شود. باید دانست قیمت کامارو ZL1 مدل ۲۰۲۴ حدود ۷۵ هزار دلار است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. Delta

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشینای امریکایی طلسم خاصی دارن . نمیشه علاقمند به ماشین باشی اما امریکاییا رو دوست نداشته باشی .
    من خودم عاشق باس ۴۲۹ و پلیموث همی کودا هستم .
    کاش امکان روندن یا حداقل دیدن این خودروها فراهم بود .

    موافقم 94
    مخالفم 3
    1. h.a.m.i

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (17 ديدگاه)

      فقط ینکوی 2024 رو داشته باشید دیفرانسیلو . کنترل سواریو . سیستم خنک‌کاری همشون بکنار . به ازای هر ده هزار تا 100اسب در نظر بگیریم میشه 1300اسب . آخه 1500اسب بخار صدوسی هزار تا !!!

      موافقم 25
      مخالفم 0
      1. abbas

        ۲۲ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (243 ديدگاه)

        فک کنم قدرت رو اشتباه نوشته ۱۵۰۰ اسب بخار
        مگ میشه

        موافقم 5
        مخالفم 8
  2. محمدهادی

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2151 ديدگاه)

    اون باراکودای زیبا و موستانگ باس و سوم شورولت زد توربو ینکو
    تمام

    موافقم 27
    مخالفم 1
  3. amir

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2390 ديدگاه)

    فقط عورد موستانگ svo معمولی بود همشون عالی عالی

    موافقم 15
    مخالفم 0
  4. Drifter

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    بین ۵ تا رتبه اول انتخاب واقعا سخته
    اصلا همه‌شون رو میخوام
    البته فعلا فقط تو بازی دنده دو دارمشون 😂

    موافقم 21
    مخالفم 0
    1. amir

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2390 ديدگاه)

      من که تنها توی ماست وانتد دو برخی کلاسیک ها مثل پونتیاک فایربرد رو روندم😅😅

      موافقم 13
      مخالفم 0
      1. .

        ۲۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (52 ديدگاه)

        نسخهUndercover خدای اینجور ماشین هاست.
        زمین تا آسمون از این نوع ماشینا تو این سری نیدفوراسپید می تابه.

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. آرین

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (243 ديدگاه)

      ما همونجام نداریم🤣

      موافقم 9
      مخالفم 0
  5. Khashayar

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (98 ديدگاه)

    دوج واقعا شاهکار طراحیه . به نظر من بهترین طراحی حال حاضر رو داره

    موافقم 19
    مخالفم 4
  6. sinasvj

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (253 ديدگاه)

    جدا از بحث ماسل کارها میخوام بدونم که کیا موافقن نسل 7 کوروت از نسل هشتش خوشتیپ تر و اصیل تر و وحشی تر بود؟ قبول دارین نسل هشتش حس کوروت اون حس کوروت بودن آمریکاییو نمیده؟

    موافقم 34
    مخالفم 3
    1. Jeferson

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (152 ديدگاه)

      منم بشدت با این حرف موافقم
      C8 بدنش تراشیده تر و کات تر از C7عه و مِیلِش بیشتر به سمت اروپایی هاست

      موافقم 18
      مخالفم 1
      1. sinasvj

        ۲۲ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (253 ديدگاه)

        دقیقا ولی c7 حس اون تعقیب و گریزای خفن پر از تیراندازی تو فیلمای آمریکاییو القا میکنه

        موافقم 12
        مخالفم 0
    2. John Marston

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (51 ديدگاه)

      و بنظر من در مقایسه نسل 6 و 7 هم همبنطوره یعنی zr1 نسل 6 بهترین و کوروت ترین کوروت تاریخه

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. sinasvj

        ۲۲ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (253 ديدگاه)

        یادمه توی فیلم لست استند شخصیت بد داستان یدونه c6 تقویت شده داشت صداش و رنگش واقعا دل ضعفه میاورد 70 درصد جذابیت فیلم بخاطر کوروته بود لعنتی

        موافقم 5
        مخالفم 0
    3. amir

      ۲۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2390 ديدگاه)

      نسل های c5 c6 c7 اون ماسل کار های واقعی آمریکایی با طعم اسپرت بودن اما سی هشت با وجود اینکه خیلی خوشگل و دلخواه و خفنه اما با طعم سوپراسپرت های ایتالیایی هستش و کمی از دیرینع خود فاصله گرفته اما باعث نمیشه که ما این سفره ماهیی خوشگله رو دوستش نداشته باشیم

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. sinasvj

        ۲۳ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (253 ديدگاه)

        شاید نتونم به عنوان یه کوروت سنتی دوسش داشته باشم ولی قطعا به عنوان یک اعجوبه روی پولدار کم کن عاشقشم👍

        موافقم 2
        مخالفم 0
  7. (Ali(chevynova

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (6819 ديدگاه)

    به به چه لیستی
    ماشالاه هیولاها
    ماشالاه قلدرها

    موافقم 24
    مخالفم 8
  8. NAVID@@98

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (332 ديدگاه)

    شما که گفتی نیسان آبی داری پس برو با همون خوش باش 🤧😂😝

    داشتن بهترین و جذاب ترین خودروهای پونی کار جهان و پرفروش ترین و محبوب ترین کوپه های اسپرت جهان ( فورد ماستانگ ) که فرسنگ ها با بقیه در این زمینه فاصله برتری و اصالت دارند لیاقت میخواد 😎😛😘

    موافقم 7
    مخالفم 0
  9. BMW

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1240 ديدگاه)

    انتخاب سخته همشون خوبن🥲😁

    موافقم 8
    مخالفم 0
  10. yaghoub

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (302 ديدگاه)

    گذشته پرافتخار

    موافقم 5
    مخالفم 0
  11. امیر

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ماشین های امریکایی بکلی عالی هستن حتی ضعیف ترین ها .

    موافقم 6
    مخالفم 0
  12. دیمن

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (145 ديدگاه)

    سخت ترین انتخاب عمرم❤️❤️💪💪

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سید صادق حسینی

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    دوج چلنجر واقعا طراحیش عالیه.
    مثل ماشین این افرادی میمونه که سه چیزی بین کارآگاه و دزد هستن ، می‌خوان برن انتقام کسی رو بگیرن ، البته مشکی اش.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. Amirali

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    پلیموث همی کودا و موستانگ شلبی 350gt بنظرم خیلی طراحیشون قشنگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مجید

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (172 ديدگاه)

    اوم چراغ‌‌های مربعی تو کاماروهای دهه ۷۰ و پونتیاک ترنس ای ام خیلی جذاب بودن و برای همیشه این ماشینا رو خاص حفظ میکنن ولی الان همه ماشینا دارن شبیه هم میشن، کمتر ماشینی میتونه از این دوران خاص و کلکسیونی بشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. مجید

    ۲۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (172 ديدگاه)

    موستانگ GTD بعد از موستانگ ۲۰۱۴ برام اولین موستانگیه که اون جذابیت و ابهت همیشگی رو تداعی میکنه از سال ۲۰۱۵ با هیچ کدوم از اون طرحای جدیدش حس خوبی نگرفتم.

    موافقم 0
    مخالفم 3
  17. Sajjad

    ۲۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    Just Demon 170

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا